2019-07-31

Bosch z technologią na IAA - cd.

Podczas targów motoryzacyjnych IAA 2019  we Frankfurcie nad Menem firma Bosch zaprezentuje swoje najnowsze systemy i technologie dla branży motoryzacyjnej. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, tym razem przedstawiamy rozwiązania w zakresie spersonalizowanej, zautomatyzowanej, połączonej z siecią i zelektryfikowanej jazdy.

Systemy wspomagania i automatyzacja jazdy

Niedawno firmy Bosch i Daimler uruchomiły automatyczny system parkowania samochodu Automated Valet Parking na parkingu wielopoziomowym w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie. Jest to pierwsza na świecie funkcja parkowania bez kierowcy (SAE Level 4), która została oficjalnie zatwierdzona. Zautomatyzowana usługa parkowania samochodu jest aktywowana za pomocą aplikacji na smartfonie. Samochód parkuje bez kierowcy zabezpieczającego. Więcej na ten temat w artykule: Parkowanie bez kierowcy.

Natomiast opracowana przez koncern przednia kamera łączy algorytmy przetwarzania obrazu z metodami sztucznej inteligencji. W zatłoczonym ruchu miejskim może szybko rozpoznać i sklasyfikować częściowo zasłonięte lub przecinające się pojazdy, pieszych i rowerzystów. Dzięki temu pojazd może uruchomić ostrzeżenie lub hamowanie awaryjne.

Bosch oferuje też nową generację czujników radarowych, które skutecznie rejestrują otoczenie pojazdu - także w przypadku złej pogody lub złych warunków oświetleniowych. Ich większy zasięg wykrywania, szeroka przysłona i wysoka rozdzielczość kątowa oznaczają, że automatyczne systemy hamowania awaryjnego mogą reagować w bardziej niezawodny sposób.

Koncern opracował też czujnik ruchu i położenia pojazdu VMPS, który umożliwia autonomicznym pojazdom określenie ich dokładnej pozycji na pasie podczas jazdy. VMPS wykorzystuje sygnały globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) uzupełnione danymi z usługi korekcji, a także z czujników kąta skrętu i prędkości obrotowej kół.

Firma rozwija również połączony z siecią horyzont. Zautomatyzowana jazda wymaga coraz dokładniejszych informacji w czasie rzeczywistym na temat napotykanych na drodze sytuacji - na przykład miejsca zagrożenia, tunele lub kąt zakrętów. Połączony z siecią horyzont wykorzystuje bardzo dokładne dane mapy i dostarcza je w odpowiednim czasie.

Komunikacja między pojazdami, ich otoczeniem i użytkownikami

Nowy wyświetlacz 3D marki Bosch tworzy realistyczny trójwymiarowy efekt w kokpicie pojazdu, który widzą zarówno kierowca, jak i pasażerowie. Poprawia to wizualizację systemów wspomagania. Kierowcy otrzymują przegląd istotnych informacji, takich jak odległość od przeszkód lub pojazdów.

Firma rozwija też system bezkluczykowego dostępu  do auta za pomocą smartfona. Umożliwia on kierowcom automatyczne odblokowanie pojazdu, uruchomienie silnika i ponowne zablokowanie samochodu. Czujniki zainstalowane w pojeździe rozpoznają smartfon właściciela tak bezpiecznie, jak odcisk palca i otwierają pojazd tylko dla niego.

Bosch jest także dostawcą chipów dla przemysłu motoryzacyjnego. Pomagają one systemom nawigacyjnym, w przypadku przerwania sygnału GPS i utrzymują stałe prowadzenie pojazdu. Chipy te wyłączają również zasilanie samochodów elektrycznych w razie wypadku, chroniąc pasażerów i umożliwiając służbom ratunkowym bezpieczne wykonywanie pracy.

Połączona z siecią i zautomatyzowana jazda jest możliwa tylko wtedy, gdy pojazdy komunikują się ze sobą i ze swoim otoczeniem. Jednak nie powstała jeszcze jednolita globalna baza techniczna wymiany danych między pojazdami (V2X). Hybrydowa jednostka sterująca V2X Boscha jest neutralna technologicznie i może komunikować się za pośrednictwem Wi-Fi oraz sieci komórkowych. Oznacza to, że pojazdy mogą ostrzegać się nawzajem o niebezpiecznych sytuacjach.

Ważnym elementem pojazdu są też kamery zamontowane wewnątrz auta. Sekundy snu, rozproszona uwaga lub niezapięty pas mogą mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Dlatego koncern oferuje system monitorowania wnętrza, dostępny w konfiguracjach jedno- lub wielokamerowych, który rozpoznaje sytuacje krytyczne w ciągu kilku sekund i ostrzega kierowcę.

O technologiach firmy Bosch można przeczytać także w artykule Bosch z technologią na IAA.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń