Bosch chce tworzyć technologie, które przyczynią się do bezemisyjnej, bezpiecznej i pasjonującej mobilności. Podczas targów motoryzacyjnych IAA 2019 we Frankfurcie nad Menem firma zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania w zakresie spersonalizowanej, zautomatyzowanej, połączonej z siecią i zelektryfikowanej jazdy. Prezentacja Bosch odbędzie się w hali nr 8, na stoisku C 02 oraz w przestrzeni wystawienniczej Agora. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych koncepcji.
Bosch IoT Shuttle - pojazdy przyszłości w mieście
W przyszłości transport wahadłowy (tzw. shuttles) bez kierowcy będzie powszechnym widokiem na ulicach miast na całym świecie - niezależnie od tego, czy przewozi towary czy ludzi. Pojazdy będą poruszały się przez centra miast napędzane silnikami elektrycznymi i będą połączone siecią z otoczeniem. W tego rodzaju transporcie może być stosowana technologia firmy Bosch, służąca do automatyzacji, elektryfikacji, personalizacji i łączenia z siecią.
Koncern oferuje elektryczne układy napędowe, układy kierownicze i hamulce. W ramach współpracy na rzecz rozwoju z Bentelerem, ekspertem ds. podwozi i techniki motoryzacyjnej, firma pokazuje, jak może wyglądać integracja wszystkich produktów marki do pojazdów elektrycznych. Tzw. „rolling chassis”, czyli kompletna jeżdżąca rama ze wszystkimi niezbędnymi podzespołami, stanowi nośnik technologii pomagający firmie w opracowywaniu produktów specjalnie przeznaczonych do takich wymagań.
Benzyna, prąd i stosy ogniw
Mobilne ogniwa paliwowe oferują duży zasięg, krótkie czasy tankowania i, dzięki wodorowi wytwarzanemu z energii odnawialnej, bezemisyjną eksploatację pojazdu. Bosch wraz ze szwedzką firmą Powercell planuje produkcję seryjną stosów ogniw paliwowych.
Natomiast systemy 48 V Bosch oferują podstawową hybrydyzację wszystkich klas pojazdów dzięki możliwości stosowania pomocniczego silnika wspomagającego silnik spalinowy. Technologia umożliwia przechowywanie energii hamowania poprzez rekuperację i udostępnia ją podczas przyspieszania. Zmniejsza to zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 15 proc.
Pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in umożliwiają mobilność przy zerowej emisji lokalnej. Bosch pomaga producentom pojazdów projektować tego rodzaju układy napędowe i dostarcza niezbędne systemy. Oś elektryczna łączy w jeden zespół elektronikę mocy, silnik elektryczny i przekładnię. Sprawność tego kompaktowego modułu została zoptymalizowana pod kątem większego zasięgu.
Koncern wykorzystuje też inteligentne zarządzanie temperaturą w celu zwiększenia zasięgu pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Precyzyjny rozdział ciepła i zimna poprawia wydajność akumulatora i sprawia, że wszystkie zespoły pracują w optymalnym zakresie temperatur.
Jazda rowerem w trudnym terenie
Rowery górskie z elektrycznym wspomaganiem, tzw. eMountainbike, są obecnie najsilniej rozwijającym się segmentem rynku rowerów elektrycznych. Nowy układ napędowy Performance Line CX Bosch został zoptymalizowany pod kątem sportowej jazdy na rowerze i mieści się w kompaktowej ramie. Jego sprzęgło jednokierunkowe sprawia, że jazda staje się naturalna nawet bez pomocy silnika.
W kolejnych dniach zaprezentujemy rozwiązania firmy Bosch, wspomagające kierowcę oraz technologie związane z automatyzacją jazdy.
Zobacz też kontynuację tematu w artykule: Bosch z technologią na IAA - cd.
(ik)
Źródło i fot. Bosch