2019-07-24

Parkowanie bez kierowcy

Firmy Bosch i Daimler uzyskały zgodę odpowiednich władz w Badenii-Wirtembergii na zastosowanie zautomatyzowanego systemu parkowania na wielopoziomowym parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Usługi te są dostępne za pośrednictwem aplikacji na smartfonie i nie wymagają udziału kierowcy. To pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana funkcja parkowania odpowiadająca poziomowi SAE Level 4 (1), oficjalnie zatwierdzona do codziennego użytku.

Od samego początku priorytetem obu firm było bezpieczeństwo usługi parkowania bez kierowcy. Jako, że nie ma jeszcze oficjalnego procesu zatwierdzania zautomatyzowanych funkcji jazdy, które nie wymagają udziału kierowcy, projekt od początku był nadzorowany przez lokalne władze - główny urząd rejencji w Stuttgardzie i ministerstwo transportu Badenii-Wirtembergii wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu certyfikacji TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa działania rozwiązań, zastosowanych w samochodach i na parkingu.

Rezultatem jest kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa z odpowiednimi kryteriami testowania i dopuszczania, które można stosować także poza tym projektem pilotażowym. W tej koncepcji twórcy określili, w jaki sposób pojazd bez kierowcy wykrywa na swojej drodze pieszych i inne samochody oraz zatrzymuje się w sposób pewny przed przeszkodą. Wprowadzili także bezpieczną komunikację między wszystkimi elementami systemu i skuteczną aktywację manewru parkowania.

Jak wygląda proces parkowania?

Aby zobaczyć, jak to wygląda w praktyce wystarczy wysiąść z auta znajdującego się na parkingu i odesłać je na konkretne miejsce parkingowe, dotykając ekranu smartfonu. W czasie gdy kierowca opuszcza parking, samochód przejeżdża do wyznaczonego miejsca i parkuje. Dokładnie w ten sam sposób auto powraca do miejscu odbioru. Proces ten opiera się na wzajemnej zależności między inteligentną infrastrukturą parkingową dostarczaną przez Boscha i techniką samochodową pochodzącą od Mercedesa. Czujniki monitorują na parkingu korytarz jazdy oraz jego otoczenie i dostarczają danych niezbędnych do kierowania pojazdem. Technika w samochodzie przekształca polecenia z infrastruktury na manewry jazdy. W ten sposób samochody mogą nawet wjeżdżać na rampy i zjeżdżać, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd od razu się zatrzymuje.

Kamienie milowe projektu

Firmy Bosch i Daimler rozpoczęły pracę nad tym projektem w 2015 r. Latem 2017 r. ich pilotażowe rozwiązanie zostało zaprezentowane na parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie po raz pierwszy publiczności. Po tej premierze nastąpiła intensywna faza testów i uruchomień. Od 2018 r. goście odwiedzający muzeum mogą korzystać z usługi parkowania w towarzystwie wyszkolonego personelu zabezpieczającego. Jednym z aspektów projektu pilotażowego było testowanie koncepcji oświetlenia w pojazdach. Turkusowe oświetlenie wskazuje, że pojazd znajduje się w zautomatyzowanym trybie jazdy i informuje w ten sposób przechodniów i innych użytkowników drogi, że pojazd porusza się samodzielnie. Spostrzeżenia uzyskane z tych testów znalazły odzwierciedlenie w niedawno wydanej normie SAE 3134. Uzyskanie ostatecznej zgody od władz jest kolejnym ważnym kamieniem milowym dla firm Bosch i Daimler: wkrótce zainteresowane strony będą mogły zapoznać się na żywo z innowacyjną usługą parkowania w codziennej eksploatacji parkingu w Muzeum Mercedes-Benz, bez dodatkowego nadzoru ze strony kierowcy zabezpieczającego.

1) SAE Level 4: jazda bez kierowcy na ograniczonym geograficznie obszarze określona w klasyfikacji autonomiczności pojazdów SAE J 3016

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń