Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych (ETRMA) opublikowało dane dotyczące sprzedaży opon na rynek w IV kwartale 2024 r. oraz za cały ubiegły rok. Raport ten dostarcza kompleksowych informacji na temat trendów rynkowych oraz zmian w imporcie opon.
Adam McCarthy, sekretarz generalny ETRMA, podkreślił, że czwarty kwartał 2024 r. przyniósł wzrost sprzedaży opon na rynek we wszystkich segmentach produktowych. Wynikało to głównie ze słabszych wyników w IV kwartale 2023 r. oraz ożywienia w segmencie opon całorocznych.
Segment opon konsumenckich obejmujący samochody osobowe, SUV-y i lekkie pojazdy użytkowe po spadku o 8 proc. w 2023 r. w porównaniu do 2022 r., w 2024 r. odnotował poprawę. Szczególną popularność zyskały opony całoroczne, które wyraźnie wzrosły. Mimo to sprzedaż nadal pozostaje o 3,5 proc. niższa niż w 2019 r. Całościowo odnotowano wzrost na poziomie 5 proc. rok do roku. Wielosezonowe wzrosły o 16 proc., zimowe o 7 proc., letnie spadły o 2 proc.
W segmencie opon ciężarowych i autobusowych po spadku sprzedaży o 17 proc. w 2023 r., sytuacja w 2024 r. nadal nie uległa znaczącej poprawie. Wyniki rynku są o 10,3 proc. niższe niż przed pandemią. Główną przyczyną stagnacji jest konkurencja spoza Europy, mimo obowiązujących ceł antydumpingowych. Rok do roku odnotowano spadek o 1 proc.
Lepsza sprzedaż wynikająca z intensywnych opadów deszczu w Europie zwiększyła zapotrzebowanie na opony dla sektora rolniczego. W tym segmencie odnotowano 5 proc. wzrost rok do roku.
Sprzedaż opon fabrycznie montowanych (OEM) spadła w 2024 r., co było odzwierciedleniem niższej produkcji pojazdów w Europie. Po dynamicznym wzroście w 2023 roku zmniejszyła się produkcja lekkich pojazdów (samochody osobowe i dostawcze). Jeszcze bardziej spadła produkcja ciężkich pojazdów użytkowych - po dwóch latach wzrostu nastąpiła wyraźna korekta. Co za tym idzie, opony osobowe spadły o 8 proc., a ciężarowe aż o 22 proc.
Import opon do samochodów osobowych i lekkich ciężarówek (PCLT) do Europy (UE-27 plus Wielka Brytania) wzrósł o 17 proc. w pierwszych jedenastu miesiącach 2024 r. i jest o 27 proc. wyższy niż w tym samym okresie w 2019 r. Wolumeny z Chin wzrosły o 17 proc. rok do roku i o ponad 50 proc. od 2019 r. (38 mln dodatkowych jednostek). Import z Korei osiągnął wysokie wyniki w 2024 r., wzrastając o 32 proc. w porównaniu z 2023 r. W 2024 r. odnotowano dalszy 30 proc. wzrost wolumenów z Indii: od 2019 r. import z tego kraju wzrósł niemal trzykrotnie. W tym samym okresie Japonia i Tajlandia odnotowały spadek wolumenu i udziału w imporcie opon PCLT.
Wzrost importu jest wynikiem zarówno czynników podażowych, jak i popytowych. Koszty produkcji opon w Europie wzrosły dramatycznie od 2019 r. w porównaniu z kosztami w Azji, szczególnie w przypadku energii, ale także siły roboczej i innych nakładów.
Import opon do samochodów ciężarowych i autobusów (UE-27 + Wielka Brytania) spoza Europy wzrósł o 3 proc. rok do roku w pierwszych jedenastu miesiącach 2024 r.; jest o 23 proc. wyższy niż w tym samym okresie 2019 r. Tajlandia pozostaje wiodącym importerem, chociaż wolumeny i udział w imporcie spadły w okresie od stycznia do listopada 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem 2023 r. Wolumeny z Wietnamu wzrosły o ponad 25 proc. rok do roku w tym samym okresie, a w wartościach bezwzględnych wzrosły o 1,1 miliona sztuk od 2019 roku. Wietnam jest obecnie wyraźnie drugim co do wielkości źródłem; przesunął się na pozycję wicelidera za Chinami, chociaż te zwiększyły wolumeny i odzyskały pewien udział w 2024 roku. Z kolei Korea i Japonia straciły udział w 2024 r., a Egipt przesunął się na czwarte miejsce.
Szymon Kruk, graf. ETRMA