Ssanyong torres 1.5 2WD Adventure Plus 6 At

Jakby bezmarkowy

Testuję osobowe i dostawcze od ponad ćwierć wieku i pierwszy raz miałem do czynienia z pojazdem bez znaczka firmowego na karoserii! Owszem, z przodu, z tyłu pysznił się napis „Torres”, ale to model, nie marka.

Znaczki SsangYonga zalazłem na czterech alufelgach, w centralnej ich części. Kto nie interesuje się motoryzacją, po samym logo i tak nie odgadnie tej marki. Poza tym jest w Torresie kilka innych, rzadko spotykanych pomysłów związanych z oponiarstwem. Specyficznie podchodzą autorzy instrukcji obsługi, dostępnej w internecie, do wymiany zimówek na letnie. Otóż zmienia się zimowe „na zwykłe, gdy minie zima” (s. 6-38). Kompresor zestawu naprawczego podłącza się do obu zacisków akumulatora, nie do gniazdka 12 V (s. 5-12). Z prowizorycznie zalepioną oponą można sunąć do 110 km/h, tak wynika z nalepki na butelce ze środkiem uszczelniającym. Większość marek aut obstaje przy 80 km/h i taką wartość podaje SsangYong w instrukcji obsługi, s. 5-14. Jeśli możemy coś poradzić kierowcom, lepiej niech zostaną przy „80”. Autorzy instrukcji dezinformują w akapicie o łańcuchach, radząc zakładanie ich na tylne koła w przednionapędowym aucie (s. 6-39). Identyczny błąd dotyczył Korando i jak widać, przez lata nie został poprawiony. Łańcuchy powinny znaleźć się na przedniej osi.

Ciśnienie w ogumieniu jest jedno, zawsze 234 kPa, czyli 2,3 bara i to niezależnie od obciążenia i rozmiaru opon. Aż trudno uwierzyć, ale tak ustalił producent samochodu. Nalepka z ciśnieniem znajduje się na prawym słupku B, więc trzeba otworzyć drzwi pasażera,
a nie kierowcy. Nalepka podaje nie tylko dokładny rozmiar opon, również obręczy. Na tablicy wskaźników pojawia się ostrzeżenie „Sprawdź kierunek opon”, wraz z piktogramem pokazującym kierunek jazdy. Taki komunikat wyskakuje wtedy, gdy przed ruszeniem koła nie są na wprost. Ustawienie przednich kół na prosto SsangYong kwituje „Dostosowano kierunek opon”. Można to ostrzeżenie wyłączyć za pomocą przycisków na prawym ramieniu kierownicy i centralnego pola zestawu wskaźników, wchodząc w „zębatkę”, potem w: Udogodnienia, Ostrzeżenie o wyrównaniu kierownicy.

Duże zimowe

Teraz po kolei. Do wersji Adventure Plus są przypisane „18”, testowy egzemplarz miał opcję w postaci „20”, szerokich i niskoprofilowych, 245/45. Były to Falkeny Eurowinter HS02 Pro, zrobione w Turcji. Dokładny rozmiar 245/45 R20 103W oznaczał wyższe indeksy nośności i prędkości niż w seryjnych, letnich „20” (245/45 R20 99V). Maksymalna ładowność wynosiła więc 875 kg, maksymalna prędkość 270 km./h, dopuszczalne ciśnienie podawane na bocznej ściance 340 kPa (3,4 bara). 

Wewnętrzną strukturę tworzyły dwie warstwy poliestrowe, wzmocnione pod bieżnikiem dwiema stalowymi i poliamidową. Jak wspomniałem, wszystkie dopuszczone opony wydrukowano na nalepce na prawym słupku B: 225/60 R17 99H, 235/55 R18 100H, 245/45 R20 99V oraz dojazdówka T145/90 D16 106 M. W Polsce taki zapas jest seryjny w odmianach z napędem obu osi. Przekładanie kół z kierunkowymi oponami przebiega zgodnie z najprostszym schematem, przód zamieniamy z tyłem. SsangYong nie precyzuje, po jakim dystansie warto to uczynić.

Obręcze. Dwukolorowe alu, szaro-srebrne, z wieloma ramionami: pięć podstawowych rozdwojonych oraz pięć mniejszych, cienkich. Gdyby ktoś się uparł, może stwierdzić, że 15 ramion. Moment dokręcenia pięciu śrub to przedział 120-140 Nm. Instrukcja obsługi zawiera poradę, aby po 1000 km ponownie dokręcić nakrętki. Rozmiary felg z nalepki na prawym słupku: 6,5J x 17, 7,5J x 18, 8,0J x 20 oraz 4,0T x 16 w dojazdówce.

Zestaw naprawczy. Seryjny w Torresach z napędem z przodu. czeka pod podłogą bagażnika, którą wyjmuje się albo przesuwa do tyłu. Obie, chińskie części, kompresor i butelkę 450 ml, ulokowano osobno w wytłoczce z pianki. Nalepka na kompresorze informuje o 10 min, instrukcja obsługi o 10 km. Chodzi o czas albo dystans, po którym należy skontrolować liczbę barów w naprawionej oponie.

TPMS automatyczny

TPMS korzysta z własnych czujników, zwanych w instrukcji „modułem koła”. Po wymianie kół czy opon nie trzeba niczego szukać na desce rozdzielczej, system kalibruje się sam. 

Wystarczy jechać ponad 20 km/h, do 5 minut. Taka sama prędkość i czas dotyczą wykrywania ciśnienia po rozpoczęciu jazdy. Zazwyczaj wartości w czterech kołach pojawiają się w zestawie wskaźników szybciej niż po 5 min. Żeby je wywołać, należy zmienić ustawienia przyciskami na prawym ramieniu kierownicy - symbol samochodziku, potem grafika z ciśnieniem. Ostrzegawcza kontrolka jest na górze wskaźników, z lewej.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 2/230 (Luty 2025)

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

2080/552 kg

Dług./szer./wys.

4,705/1,890/1,720 m

Rozstaw osi

2,680 m

Pojemność bagażnika

703/1.662 l (ze schowkiem pod podłogą)

Zalecane ogumienie

235/55 R18 100H, w testowym egz. zimowe 245/45 R20 103W i zestaw naprawczy

Silnik

benzynowy z turbosprężarką, 1.497 ccm, R4 16V, 163 KM przy 5000-5500 obr./min i 280 Nm przy 1500-4000 obr./min

Prędkość maksymalna

191 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

brak danych

Spalanie (cykl mieszany)

8,5 l/100 km

Cena

173.900 zł

 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń