Rozmowy Przeglądu: D.Terlecki (BMS Webfleet) oraz B. Szlęzak (COP) str. 37-41 Braki kadrowe w serwisach Przeciw bylejakości i złym nawykom str. 8-10 Rynek motoryzacyjny w 2024 str. 16-17, 18-19 Cyfrowe rozwiązania sprzedaży str. 28-29Polub nas na www.facebook.com/przegladoponiarskiwww.przegladoponiarski.pl4www.przegladoponiarski.pl W numerze: Oponiarskie wieści ... 6, 19 EKSPERCI Opłakane skutki bylejakości ... 8-9 Profesjonalizm przede wszystkim ... 10 W BRANŻY POP. Nowa przestrzeń, nowe wyzwania ... 12-13 Mniej mechaników, więcej aut ... 13-14 Rynek motoryzacyjny w 2024 roku ... 16-17 Gospodarka Europy potrzebuje zmian ... 18-19 AEB z Goodyear Sightline ... 20 Moc 100 koni wczoraj i dziś ... 21 ContiOne.pl zawsze do pomocy ... 22 Ciśnienie w oponach zimą ... 24 Z zasady na bieżąco ... 25 Cyfrowe rozwiązania w sprzedaży opon ... 28-29 Aplikacja do oceny ciśnienia ... 29 Angielski w codziennej pracy ... 32 Dokąd na targi w Polsce? ... 33 Alzura. AI a doskonałe wyniki ... 36 PERSONALIA ... 26 PRZEGLĄD MAREK Marki opon - Laufenn ... 27 PREZENTACJE SsangYong Torres 1.5 2WD Adventure Plus 6AT Jakby bezmarkowy ... 34-35 Z wizytą w... fi rmie AutoSerwis Pryma GT w Łomży Dywersyfi kacja na całego ... 30-31 ROZMOWY Bridgestone. Wiedzieć przed ... 37-39 COP. Musimy jeszcze mocniej pracować ... 40-41 PORADY Prawo w warsztacie (cz. 145) Nadchodzi ekoprojektowanie ... 42-43 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 76) Urazy dorosłych i dzieci podczas kolizji ... 44 Co każdy szef wiedzieć powinien? Na zmniejszenie zużycia energii w fi rmie ... 45 NOWOŚCI RYNKOWE ... 46-49 MOTOSPORT Zakończył się Rajd Dakar ... 50 ELEKTROMOBILNOŚĆ Walka trwa ... 51 NA DRODZE Autem po Europie - Watykan ... 52 TESTY Najlepsze w teren ... 53 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, BKT, Bosch, Bridgesto- ne, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Pol- ska, Lewor, Michelin, Nokian, SsanYong, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce: Michał Górzyński Od redaktora Coraz bardziej stajemy się cyfrowi niż analogowi. Od pan- demii koronawirusa tempo związane z cyfryzacją, digitalizacją bardzo mocno przyspieszyło. To samo dzieje się w handlu. Także w handlu oponami. Na polskim rynku funkcjonuje już wiele sklepów i hurtowni e-commerce. Artykuł poświęcony temu zagadnieniu znajdziecie na stronach 28-29. Można by zapytać, dlaczego tak właśnie się dzieje? Młodzi ludzie - jeśli ich widujemy na ulicach, w parkach, szkołach czy in- nych miejscach publicznych - oczy mają cały czas wlepione w swoje komórki. Albo coś przeglądają na różnych mediach społecznościowych, albo piszą sms-y. Żyją niekiedy w wirtu- alnym świecie. Stąd tak łatwo obecnie przejąć i manipulować poglądami, upodobaniami, opiniami na różne tematy. Zapa- trzenie w cyfrowy świat wykorzystują służby wywiadu różnych krajów tłocząc za pomocą różnych cyfrowych botów kłamstwa, półprawdy, dezinformację. Dlatego zachęcam wszystkich i tych młodych, i tych trochę starszych, aby z cyfrowych ścieżek wracali czasami do rzeczywistości offl ine. Można wszak systemy informatyczne wykorzystać również w dobrych celach, jak np. telematyka, która pomaga fl otom transportowym w wielu aspektach. Od całościowego obniżenia kosztów prowadzenia fi rm, po nadzór nad stanem ogumienia, oszczędnością paliwa, czy pomóc w obraniu optymalnej trasy dojazdu. Przeczytacie o tym w rozmowie z Dariuszem Terleckim, dyrektorem Bridgestone Mobility Solution na stro- nach 37-39. Zbliża się czas targów. Niektórych jeszcze nie przeniesiono do wirtualnego świata, chociaż już takie próby mają miejsce. W pierwszych dniach marca w Hanowerze, w całkiem rzeczy- wistych halach Messe Deutchsland, będzie można uczest- niczyć w kolejnej edycji The Tire Technology. Targi mocno technologiczne, pokazujące siłę chemii w branży oponiarskiej, ale nie tylko. Są one szczególnie ważne dla producentów opon, mieszanek gumowych, jeszcze nowszych maszyn i urządzeń do ich produkcji, technologii wytwarzania setek najróżniejszych elementów, z których składają się opony. Są to targi ważne także dla sektora zajmującego się przetwór- stwem zużytego ogumienia. Przeczytacie o tym w bieżącym i kolejnych numerach PO.A LONG WAY TOGETHER THE ONLY FACTOR THAT MATTERS Bez względu na to, jakie prace polowe prowadzisz — nowa seria opon do ciągników AGRIMAXFACTOR 70 firmy BKT jest idealnym rozwiązaniem zarówno w przypadku zadań transportowych, jak i kultywacyjnych. Innowacyjna konstrukcja bieżnika i wytrzymała poliestrowa osnowa zapewniają nadzwyczajną stabilność poprzeczną i szybszą reakcję na ruchy układu kierowniczego, nawet przy dużych prędkościach lub w ciężkich warunkach pracy. Zwiększona o 5% powierzchnia styku z podłożem znacznie zmniejsza poziom hałasu w kabinie, podnosząc tym samym komfort jazdy. Ponadto ekskluzywne logo “E-READY” na ścianie bocznej podkreśla zaangażowanie firmy BKT w dziedzinie mobilności elektrycznej i potwierdza, że produkt nadaje się do pojazdów elektrycznych. Doskonałe prowadzenie i stabilność oraz zwiększona wytrzymałość to kluczowe cechy, które sprawiają, że AGRIMAXFACTOR jest właściwą oponą dla Twojego bezpieczeństwa i komfortu nawet w trudnych warunkach użytkowania. DYSTRYBUTOR W POLSCE Agro-Rami Raniś i Wspólnicy Sp. z o. o. Poznańska 19 62-811 Kościelna Wieś tel: +48 62 769 65 24 Odkryj gamę opon radialnych BKTwww.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 19 6 W BRANŻY Marka Alliance, należąca do grupy Yokohama-ATG, świętuje 70 lat sukcesów na rynku. Z okazji jubileuszu uruchomiono globalną kampanię „Always by Your Side”, która podkreśla silne relacje z klientami. Alliance to ceniona marka w branży rolniczej i leśnej. Z ponad 30-letnim doświadczeniem w technologii radialnej oraz obecnością w ponad 120 krajach, zdobyła zaufanie szerokiego grona odbiorców. W jej ofercie znajdują się opony wyposażone w technologie Agriflex, SLT i Elite, a także różne modele opon radialnych, diagonalnych i pełnych, przeznaczone do zastosowań w budownictwie, transporcie materiałów czy pielęgnacji terenów zielonych. Kampania „Always by Your Side” będzie realizowana przez cały 2025 rok, wyróżniając kluczowych klientów i partnerów, a także wzmacniając wizerunek Alliance jako marki godnej zaufania, oferującej niezawodne idostosowane dopotrzeb rozwiązania. (Źródło: Yokohama-ATG) Bridgestone czwarty rok zrzędu otrzymał platynowe wyróżnienie w rankingu zrównoważonego rozwoju pro- wadzonym przez EcoVadis. Koncern znalazł się wgrupie 1 proc. najlepiej ocenionych podmiotów spośród około 130 tys. badanych firm zcałego świata. EcoVadis analizuje działania przedsiębiorstw wczterech kluczowych obszarach: środo- wisko, prawa człowieka ipracownicze, etyka biznesu oraz zrównoważone łańcuchy dostaw. Bridgestone systematycznie rozwija swoje zrównoważone praktyki biznesowe, awtym roku otrzymał maksymalną punktację wobszarze środowisko. Pla- tynowe wyróżnienie zbiegło się zistotnymi osiągnięciami firmy wobszarze zrównoważonego rozwoju. Zakłady produkcyjne Bridgestone EMEA zmniejszyły emisję ekwiwalentu dwutlenku węgla o66 proc. wporównaniu z2011 rokiem. Ponadto pro- ducent nawiązał współpracę zGrupo BB&G iVersalis, która ma zkolei wspierać recykling opon wobiegu zamkniętym. Na uwagę zasługuje również opracowanie opony Potenza Sport A doAudi eTron, pierwszej komercyjnie produkowanej opony Bridgestone, która wykonana jest w55 proc. zmateriałów odnawialnych iz recyklingu, co potwierdza międzynarodowy system certyfikacji ISCC Plus. (Źródło: Bridgestone) Firma BKT po raz drugi otrzymała znak jakości „DLG approved”. Niemiecki instytut badawczy przyznał go opo- nom Agrimaxfactor wrozmiarach 600/70 R30 i710/70 R42 zawyniki uzyskane wkategorii „Ochrona zasobów”, oceniając wpływ opon na glebę i zużycie paliwa - kluczowe aspekty zrównoważonego rolnictwa. Testy obejmowały badania te- renowe i symulacje transportu przy użyciu stanowiska dyna- mometrycznego DLG. Produkty BKT porównano z pięcioma konkurencyjnymi modelami. W badaniu nacisku na podłoże Agrimaxfactor osiągnęły najlepsze wyniki na wszystkich głębo- kościach pomiarowych. Opony BKT wyróżniały się także o 1,7 proc. niższym zużyciem paliwa niż średnia w testach polowych oraz 0,3 proc. niższym w przypadku testów transportowych. Producent zaznacza, że kolejne wyróżnienie od DLG świadczy o silnym zaangażowaniu firmy w badania i rozwój oraz dbałość o ochronę gleby i redukcję emisji. (Źródło: BKT) Należąca dotąd doGoodyeara marka Dunlop zostanie sprzedana firmie Sumitomo Rubber Industries (SRI) za około 701 milionów dolarów. Według oczekiwań transak- cja, będąca częścią strategii Goodyear Forward, ma zostać sfinalizowana do połowy 2025 roku. Ostateczna umowa za- warta przez firmy obejmuje znaki towarowe oraz inne aktywa niematerialne niezbędne doprowadzenia działalności na rynkach Europy, Ameryki Północnej iOceanii wsegmencie opon konsumenckich, komercyjnych ispecjalistycznych wraz zpowiązaną własnością intelektualną. Dodatkowo SRI zakupi od Goodyeara również zapasy opon Dunlop. Uzgodnienia obejmują także dodatkowe ustalenia dotyczące licencji, dostaw idalszej współpracy pomiędzy stronami, wtym za- chowanie przez Goodyeara praw doznaków towarowych Dunlop wzakresie opon motocyklowych wEuropie iOceanii. (Źródło: Goodyear) Hankook wprowadza na rynek europejski Optimo - nową submarkę, która pozwoli firmie lepiej dostosować ofertę do potrzeb klientów i zwiększyć udział w rynku. Optimo uzupełnia dotychczasowe marki premium oraz sio- strzane firmy Hankook, koncentrując się na ogumieniu do samochodów osobowych. Portfolio nowej marki obejmuje opony na wszystkie pory roku, odpowiadając na rosnące za- potrzebowanie w tym segmencie. Nazwa Optimo nawiązuje do jednej z opon całorocznych Hankook. Wprowadzenie submarki ma na celu umocnienie pozycji firmy w Europie, utrzymanie udziału wcoraz bardziej konkurencyjnym rynku oraz rozwój nowych kanałów dystrybucji oniewykorzystanym potencjale. Optimo zaoferuje przejrzystą gamę opon letnich, zimowych i całorocznych, znaciskiem na osiągi iniezawodność. Obecnie oferta obejmuje następujące produkty: opony letnie Summer GT i Summer Touring oraz całoroczne All Weather i All We- ather SUV. Od marca dostępne będą również zimowe opony Optimo Winter GT i Winter Touring. W drugim kwartale 2025 roku Optimo zadebiutuje również na rynkach poza Europą. (Źródło: Hankook Tire) Nexen rozszerza działania marketingowe poza Europę iStany Zjednoczone, nawiązując współpracę z Sydney FC - najbardziej utytułowanym klubem piłkarskim w Australii. Założony w 2004 roku klub zdobył najwięcej tytułów mistrza izwycięzcy fazy w krajowych rozgrywkach kobiet i mężczyzn. Partnerstwo to jest częścią strategii producenta, która ma na celu wzmocnienie pozycji marki w regionie i zwiększe- nie sprzedaży opon do SUV-ów i pickupów. Nexen planuje angażować fanów poprzez cyfrowe platformy Sydney FC, a podczas domowych meczów logo firmy będzie prezentowa- ne na nośnikach LED. (Źródło: Nexen Tire) Six Nations Rugby iBKT zawarły długoterminowe partnerstwo, wramach którego producent opon będzie wspierał międzynarodowe rozgrywki mężczyzn ikobiet wramach Pucharu Sześciu Narodów. Współpraca, która rozpoczęła się od tegorocznych mistrzostw, obejmuje wpro- wadzenie nagrody BKT dla wschodzących gwiazd rugby. Jej celem jest promowanie młodych, obiecujących talentów oraz inspirowanie przyszłych pokoleń zawodników. Trofeum ma odzwierciedlać misję BKT, która koncentruje się na wspieraniu rozwoju icelebracji potencjału. Firma podkreśla, że poprzez zaangażowanie wsponsoring sportowy - od rugby, przez piłkę nożną, aż po krykiet ikoszykówkę - koncentruje się na www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Opłakane skutki bylejakości Sławomir Miłosz Pierwszych informacji o niewywa- żeniu koła dostarcza nam sam pojazd, a dokładnie jego „zachowanie” podczas jazdy na drodze i wygląd bieżnika opon. Symptomy owego zachowania to drga- nie kół, odgłos stukania w zawieszeniu, a w zawieszeniu przednim poprzez układ kierowniczy przenosi się to na koło kierownicy. Na oponach powstają miseczkowate zużycia bieżnika, rów- nomiernie rozmieszczone na obwodzie. Wystąpienie tych objawów, w szczegól- ności wibracji koła kierownicy świadczy o znacznym już stopniu niewyważenia, co w rezultacie może doprowadzić do zagrożenia w bezpieczeństwie ruchu drogowego. Niebezpieczeństwo wynika z od- ciążania koła pod wpływem niewy- ważonej masy, powodując chwilowe zmiany siły tarcia, co przede wszystkim w manewrach na zakręcie może do- prowadzić do utraty przyczepności pojazdu i wypadku. Niewyważenie jest zjawiskiem szkodliwym dla pojazdu, zwiększa bowiem dynamiczne obcią- żenie łożyska kół i zawieszenia, tym samym przyśpiesza amortyzację tych elementów. Błędy i nieprawidłowości w procesie wyważania koła powstają często w wyniku niedokładnego wykona- nia opony i felgi koła, a co za tym idzie nierównomiernego zużywania się bież- nika. Nie ryzykujmy sytuacji oczekiwania na moment pojawienia się opisywanych tutaj symptomów niewyważenia kół, sprawdzajmy ich wyważenie w ramach okresowej kontroli stanu technicznego, niewyważenie kół może powstać rów- nież w czasie eksploatacji. Jak wyważać? Wyważanie polega na wyrównaniu w poszczególnych odcinkach obwodu koła mas. Ma to na celu zlikwidowanie powstawania sił wytrącających koło z jednolitego ruchu obrotowego. Zwróć- my uwagę na wyposażenie do serwisu ogumienia, wśród wyważarek naj- bardziej rozpowszechnione są typy urządzeń z elektronicznym systemem pomiarowym. Siły odśrodkowe wywoła- ne masą niewyrównoważoną powodują zmienne drgania podpory sprężystej. Za pomocą czujników piezoelektrycz- nych są one przetwarzane na impuls elektryczny o częstotliwości proporcjo- nalnej do obrotów koła i amplitudzie proporcjonalnej do niewyważenia. Ta- kie właśnie rozwiązania stosowane są w najnowszych modelach wyważarek produkowanych między innymi przez niemiecką fi rmę ATH Heinl. Rozwiąza- nia konstrukcyjne umożliwiają między innymi: uzyskanie wysokiej czułości układu pomiarowego; dokładność wskazań niewyważenia. zmniejszenie prędkości obrotowej wału wyważarki, dzięki czemu uległy skróceniu czas rozbiegu koła, czas pomiaru i czas wyhamowywania; zwiększa to również trwałość urzą- dzenia; prezentację na tablicy wskaźników lokalizacji niewyważenia w sposób graficzny za pomocą wielu diod świetlnych, lub wyświetlanie na do- tykowym ekranie komputera; pomiar niewyważenia dla obu płasz- czyzn w jednym przebiegu pomia- rowym; wyważenie kół w których felga wy- konana jest ze stopu aluminiowego i zastosowanie różnego systemu mo- cowania ciężarków wyważających; zatrzymanie koła po wyhamowaniu dokładnie w takim położeniu, aby miejsce niewyważenia znalazło się u góry; realizację specjalnego programu optymalizacji, która ma na celu Niewyważenie kół i awaria opon run-fl at a bezpieczeństwo na drodze Przy uzyskiwaniu dużych prędkości współczesnych pojazdów nawet niewielkie niewyważenie kół jezdnych powoduje powstanie stosunkowo znacznych sił odśrodkowych. Stan techniczny całego układu jezdnego ma bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy samochodem. Koła są wszakże istotnym elementem układu jezdnego, a tym samym bezpieczeństwa jazdy w ogóle. Pracownicy serwisów wulkanizacyjnych powinni być szczególnie uczuleni na tego typu braki w prawidłowo wykonanej przekładce opon. A zbliża się okres wymiany opon zimowych na letnie, więc warto zapoznać się z poniższymi uwagami. Warto także zwracać uwagę nie tylko na ilość obsłużonych pojazdów, ale także na jakość wykonywanych czynności związanych z obsługą opon.www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 dopasowanie najcięższego miejsca felgi z najlżejszym miejscem opony. Idea wyważania kół pojazdów oso- bowych i ciężarowych jest w założeniu taka sama. Wyważarki do kół pojazdów ciężarowych różnią się od wyważarek osobowych przede wszystkim ciężarem koła, jakie można na danym urządzeniu wyważyć. Przy doborze tego typu wypo- sażenia na potrzeby serwisu ogumienia najważniejsze są parametry techniczne urządzenia oraz funkcje dodatkowe. W wyważarkach do kół pojazdów ciężarowych ATH Heinl stosuje windę do zakładania koła na wał wyważarki. Poznajmy najważniejsze cechy wspo- mnianych urządzeń: 1. Wielkość koła - czyli rozmiar koła, jakie można na danej wyważarce obsłużyć. Wielkość tę można okre- ślić poprzez: szerokość obręczy w calach, np. od 1,5” do 20”, średnicę obręczy w calach, np. od 12” do 24” i ciężar koła, np. do 60 lub 65 kg 2. Dokładność wyważenia - współcze- śnie wyważarki dobrej klasy cechuje dokładność do 1g. 3. Czas procesu wyważania - aktualnie wynosi on ok. 7 - 12s. Tak krótki czas procesu pomiaru niewyważenia uzyskano poprzez zredukowanie prędkości obrotowej wałka wywa- żarek, a przez to krótszy jest czas rozpędzania i hamowania koła. 4. Sposób wprowadzania wymiarów koła - proces wyważenia koła na standardowej wyważarce poprze- dza się wprowadzeniem do pamięci maszyny trzech podstawowych wy- miarów. Są nimi: dystans (odległość obręczy od wyważarki), średnica koła oraz szerokość koła. W urzą- dzeniach ATH Heinl parametry te wprowadzane są automatycznie. Standardy bezpieczeństwa O czym jeszcze jako użytkownicy czterech kół powinniśmy pamiętać, by być bezpiecznym na drodze? Przyjrzyj- my się oponom typu run-fl at, z którymi coraz częściej mamy do czynienia. W chwili, w której uchodzi nam ciśnienie z koła wyposażonego właśnie w opo- nę run-fl at otrzymujemy o tym fakcie komunikat z komputera pokładowego. Każdy samochód wyposażony w ten typ opon musi mieć kontrolę ciśnienia w ogumieniu. Nasze koło w czasie jazdy mówiąc branżowym slangiem, nieco „przysiada”, jednakże opona z łatwością utrzymuje ciężar pojazdu dzięki bokom, które w oponie tego typu pozostają wzmocnione. Dalsza podróż jest zatem możliwa, bez konieczności natychmiastowej wymiany koła. Weź- my jednak pod uwagę, iż z tak uszko- dzonym kołem możemy poruszać się z prędkością do 80 km/h, co pozwala nam bezpiecznie dojechać do serwisu, celem naprawy usterki. Docierając na miejsce dowiadujemy się, że ów warsz- tat nie ma adekwatnego urządzenia - odpowiedniego typu montażownicy, by fachowo, sprawnie i bez uszkodzeń zdemontować oponę typu run-fl at, lub zrobienie tego jest możliwe jedynie na naszą odpowiedzialność… Obecnie na rynku pojawiło się szereg „pseudo” wyposażenia do obsługi kół z oponami typu run-fl at. Urządzenia te poza nazwą własną posiadają w nazew- nictwie słowa „run-fl at”, lecz jest to tylko nazwa dodatkowej rolki, w którą dane urządzenie jest wyposażone. Nie ma to niestety nic wspólnego z obsługą opon zgodnie z procedurą WDK, do takich zadań przystosowane są dedykowane modele np. ATH M72 wraz z ramieniem A34. Chcąc zapewnić profesjonalną i kompleksową obsługę kół, bądźmy rozsądni przy wyborze urządzeń do naszego serwisu. Pozostańmy również uważni i świadomi, oddając pojazd do serwisu obsługującego nasze cztery koła, bezpieczeństwo powinniśmy sta- wiać zawsze na pierwszym miejscu. Sławomir Miłosz Koordynator ds. technicznych ATH HeinlNext >