Citroen C4 1.5 Blue HDi Shine EAT8

Na zimowych

Miałem okazję sprawdzić, jak spisują się zimowe opony premium w kompakcie, podczas wiosennej aury z temperaturami nierzadko przekraczającymi 20 stopni. Testowego C4 w najdroższej wówczas spalinowej wersji 1.5 Blue HDi Shine z ośmiobiegowym automatem odebrałem pod koniec maja na Goodyearach Ultra Grip Performance +.

Opony 195/60 R18 96H zrobione w Polsce, czyli w Dębicy, zdały ten egzamin bez problemu. Nie zauważyłem pogorszenia się właściwości jezdnych, auto z ciężkim, wysokoprężnym silnikiem z przodu przejawia pewną podsterowność w ciasnych łukach i nie jest to wina ogumienia. Mając wciąż z tyłu głowy, że poruszam się na miękkich z natury zimówkach, nie ryzykowałem gwałtownych manewrów czy bardzo energicznego ruszania. Nieco paradoksalnie taki właśnie, „zimowy” styl jazdy jest bardziej bezpieczny.

Wewnętrzna struktura Goodyearów to warstwa poliestrowa uzupełniona pod bieżnikiem dwiema stalowymi i jedną poliamidową. Maksymalne obciążenie 710 kg i maksymalne ciśnienie 340 kPa (3,4 bara) to często spotykane wartości. Rzadziej widzi się na oponach adnotacje o przystosowaniu do napędu na prąd. Tym razem zauważyłem na bocznej ściance napis Electric Drive Technology. Citroen C4 może być elektryczny, jako e-C4, ale ten akurat był na „ropę”. Co dało się zauważyć po… lewym, tylnym kole ze śladami Ad Blue. Wlew tego preparatu umieszczono nad tym kołem (razem w wlewem paliwa, pod wspólną klapką).

Tylko cztery śruby

Zazwyczaj osobowe auta mają koła mocowane pięcioma śrubami, w kompaktowej „Cytrynie” muszą wystarczyć cztery. Dwukolorowe, czarno-srebrne alufelgi Aeroblade wyróżniają się skomplikowanym kształtem, przyjmijmy że pięcioma ramionami. Momentu dokręcenia śrub nie znalazłem w instrukcjach obsługi, ani w dużej, ani w „Broszurze z podstawowymi informacjami” dołączonej do auta. Od importera dowiedziałem się, że chodzi o 115 Nm (w stalowych 130 Nm).

Łańcuchy i bary

Rozmiar opon 195/60 R18 96H jest największy pod względem średnicy i zarazem najmniejszy pod względem szerokości bieżnika. Pozostałe dwa rozmiary przewidziane dla C4, na różnych rynkach, to szersze o dwa centymetry 215/65 R16 i 215/60 R17. Pełna wersja instrukcji obsługi, dostępna w internecie, podaje te wymiary przy opisywaniu łańcuchów, które zakłada się wyłącznie na przednie koła. Do bieżników 215 Citroen rekomenduje typ Polaire XP9 120 (9 mm), do 195 Polaire PSS 112 (10 mm). Żadna część łańcucha lub jego mocowania nie powinna stykać się z aluminiową obręczą. Takie felgi były w testowym egzemplarzu, ale słabsze wersje wyposażenia mogą mieć stalowe, nawet „18”.

Nalepka z ciśnieniami znajduje się w miejscu wręcz standardowym dla współczesnych aut, na lewym słupku B, w tym przypadku ciut przysłonięta tylnymi drzwiami. Do 195/60 R18 96H mamy 2,2 bara z przodu i 2,1 i z tyłu przy obciążeniu do średniego. Przy obciążeniu maksymalnym sytuacja zmienia się, wartości są wyższe, z taką samą różnicą 0,1, ale na rzecz tyłu. wtedy trzeba utrzymywać 2,6 na przodzie i 2,7 na tyle. Oczywiście chodzi o ciśnienie w zimnym ogumieniu. W instrukcji obsługi można doczytać, że na ciepłym trzeba doliczyć 0,3. Opony stają się ciepłe, gdy jazda trwała ponad 10 min., albo auto pokonało ponad 10 km z prędkością przekraczającą 50 km/h.

U nas zestaw

Dla zapasu 125/85 R16 99M nalepka podaje 4,2, co jest typowe dla wszelkich, wąskich dojazdówek. Na polskim rynku wyposażeniem jest zestaw naprawczy, zapasu nie ma na liście opcji. Zestaw leży na samym spodzie bagażnika, w plastikowym pudełku zajmującym część wnęki na… koło zapasowe. Nalepka na kompresorze ogranicza czas jego pracy do 10 min., instrukcja obsługi jeszcze bardziej - jeżeli po ok. 7 min. nie udało się uzyskać 2,0, opony nie można naprawić.

Przez ekran

Lampka ostrzegająca o spadku ciśnienia jest na górze zestawu wskaźników, bardzo małego, tak na marginesie. TPMS obsługuje się poprzez centralny, dotykowy ekran. Wchodzisz w przycisk pod symbolem domku, na listwie pod ekranem (możesz też użyć od razu przycisku pod symbolem pojazdu). Kolejne kroki, pisownia oryginalna: Pojazd, Funkcje jazdy, Reset ciśnienia w oponach, Wykrywanie niedopompowa… Na tym rzucie ekranu przeczytasz polecenie „Upewnij się, że przed reinicjalizacją sprawdzono ciśnienie w 4 oponach. Czy reinicjalizować teraz?”. Wybranie pola „Tak” oznacza ustawienie TPMS, co auto potwierdza w zestawie wskaźników, „Ciśnienie opon zapisane”. Wejście w pole pod literką „i” to szczypta edukacji - ciśnienie należy zresetować po każdym pompowaniu.

 

Dane techniczne testowanego samochodu

Rodzaj nadwozia

pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback

DMC/ładowność

1795/471 kg

Dług./szer./wys.

4,360/1,800/1,525 m

Rozstaw osi

2,670 m

Pojemność bagażnika

380/1250 l

Zalecane ogumienie

zimowe 195/60 R18 96H, zestaw naprawczy

Silnik

turbodiesel common rail, 1.499 ccm, R4 16V, 130 KM przy 3700 obr./min i 300 Nm przy 1750 obr./min

Prędkość maksymalna

206 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,5 s

Spalanie (cykl mieszany)

4,6-4,7 l/100 km

Cena

144.250 zł (obecnie wersja Max)

 

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Przegląd Oponiarski 12/228 (Grudzień 2024) 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń