Ekspert o nowoczesnym serwisie str. 8-10 Targi, konferencje, spotkania str. 14-15, 16-17, 29 Rynek aut elektrycznych str. 53 Rozmowy: J. Pryczek (Goodyear Polska), P. Sarnecki (PZPO) str. 37-41W numerze: Oponiarskie wieści ... 6, 21 EKSPERCI Nowoczesny serwis ... 8-10 W BRANŻY Skutki mogą być opłakane ... 12-13 Goodyear. Rewolucja w ciężarowych ... 14-15 Targi TransLogistica w Warszawie ... 16 Stabilna polityka handlowa ... 18 Wyprzedzić resztę świata ... 20-21 BestDrive. Profesjonalnie i perspektywicznie ... 22 Tylko trzy szczyty ... 23 Trwa zielona transformacja ... 24-25 Wymiana jednej opony ... 26 Alzura. AI napędza Marketplace B2B ... 27 Kołpaki, chwila uwagi ... 28 Wyzwania i rozwiązania dla MŚP ... 29 Dokąd na targi w 2025 roku? ... 32 Pudrowanie trwa ... 33 Klęska urodzaju ... 36 Targi Techniki Warsztatowej Automechanica Warsaw 2025 ... 52 Z wizytą w... fi rmie Wulkan w Ostrołęce Jakość musi być ... 30-31 PREZENTACJE Citroen C4 1.5 Blue HDi Shine EATS Na zimowych ... 34-35 ROZMOWY Edukacja, rozwój, innowacje i pasje ... 37-39 Klient musi być zadowolony ... 40-41 PORADY Prawo w warsztacie (cz. 143) Kontynuacja zmian w sprzedaży internetowej ... 42-43 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 74) Zmiany w systemie zdobywania uprawnień ... 44 Co każdy szef wiedzieć powinien? Polski rynek pracy ... 45 NOWOŚCI RYNKOWE ... 46-52 PRZEGLĄD MAREK Lancia, Leapmotor, Lotus, Łada ... 54 TESTY Ogumienie do klasyków ... 55 NA DRODZE Autem po Europie - Kazachstan ... 56 Zwiększyć bezpieczeństwo ... 57 ELEKTROMOBILNOŚĆ Rozwój z problemami ... 53 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Seat, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Grafi ka na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Szymon Kruk 4www.przegladoponiarski.plwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora W pierwszych słowach chciałbym podziękować wszystkim za miłe słowa, pochwały, wyrazy uznania, które spłynęły na naszą redakcję z okazji 25-lecia działalności Przeglądu Oponiarskiego. Jestem wzruszony taką ilością serdeczności. To bardzo motywuje nas do jeszcze wytrwalszej pracy. Mam nadzieję, że nie zawiedziemy Was Drodzy Czytelnicy! Pragnę zapewnić - i mam nadzieję, że robię to w imieniu wszystkich osób związanych z redakcją PO - że w kolejnych latach pra- cy edytorskiej i wydawniczej poziomu nie obniżymy. Branża oponiarska i pracujący w niej ludzie zasługują na czasopismo prezentujące najwyższą jakość. Wierzę, że tak nadal będzie, że będziemy mogli zawsze na Was liczyć. Na to, że będzie- cie oceniać naszą pracę z uznaniem, ale i obiektywizmem. Oczywiście - tak jak to w życiu bywa - wszystko powoli, acz nieubłaganie się zmienia. Przegląd także. Ludzie się starzeją, odchodzą na zasłużone emerytury. W ich miejsce przycho- dzą kolejni, młodsi, z nowymi pomysłami i energią. Oby dla Przeglądu Oponiarskiego kolejne lata były równie owocne. W gospodarce wolnorynkowej - nawet bardzo uporządko- wanej - zawsze coś się dzieje, bowiem rynek nie znosi próżni. Tam, gdzie coś znika, od razu pojawia się coś nowego. Bywa, że lepszego, z większym potencjałem. I to jest słuszna dro- ga. Każdy bowiem ceni sobie coraz wyższą jakość, zarówno produktów jak usług. Staramy się pielęgnować dobre tradycje, wartości, prawidłowe postawy i zasady. Dlatego na każdym stanowisku pracy, a szczególnie tam, gdzie wymagana jest precyzja, dokładność, wysoka jakość obsługi, kompromisów być nie może! Jednym z takich po- zytywnych zjawisk, które objawiły się w ostatnich latach w naszej branży, jest Certyfi kat Oponiarski. Aby przystąpić do tego programu i otrzymać certyfi kat z mianem dobry, bardzo dobry, wzorowy - potrzebna jest dobra wola właściciela serwi- su. Wszak aspirujący do tego miana zakład musi prezentować odpowiedni poziom. Dbałość o każdy szczegół jest warunkiem podstawowym. Certyfi katu nie otrzymamy, jeśli nie będzie- my dysponowali odpowiednimi maszynami i urządzeniami warsztatowymi, a zatrudnieni w serwisie ludzie nie będą mieli odpowiednich umiejętności i wiedzy z zakresu obsługi opon i kół. I to także nie wystarczy, bo jeśli wspomniane maszyny nie będą miały wykonanych przeglądów technicznych, mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia pracowników, ale także klientów. Stąd słowa - dbałość o każdy szczegół! Przed ponad półwieczem znany polski fi lozof, profesor Ta- deusz Kotarbiński, napisał „Traktat o dobrej robocie”. Warto byłoby - nawet po upływie połowy stulecia - czasami sięgnąć po tę, wprawdzie dosyć trudną, ale jakże ważną lekturę. Ko- rzyści mogłoby być z tego mnóstwo. Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. Sejm uchwalił, iż od 2025 roku Wigilia będzie dniem wolnym od pracy. Z wieloletniego doświadczenia wiem jednak, że w tym szczególnym dla Polaków dniu o pracy zazwyczaj się nie myśli. Czekamy na wigilijną kolację w rodzinnym gronie, myślimy o tych, którzy już z nami do tego stołu nie zasiądą. Dlatego wszystkim życzę świątecznego ciepła i radości, bogactwa przeżyć związanych z otrzymanymi prezentami i z bycia w rodzinnym gronie, a w Nowym 2025 Roku pogody ducha i dużo zdrowia!www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 21 6 W BRANŻY Brabus Rocket GTS, pierwszy supersamochód tu- nera z karbonowym nadwoziem typu shooting brake, został wyposażony w opony Continental SportContact 7. Na przedniej osi zamontowano opony w rozmiarze 275/35 ZR21, a na tylnej 335/25 ZR22. Specjalnie zaprojektowane koła Brabus Monoblock P „Platinum Edition” uzupełniają ten ekskluzywny model. Jak informuje Continental, opony Sport- Contact 7 przenoszą moc, siły boczne imasę modelu Rocket GTS zwysokowydajnym napędem hybrydowym na asfalt wsportowy ibezpieczny sposób podczas przyspieszania, skręcania ihamowania. Dzięki odpowiedniemu ogumieniu moc 1000 KM przenoszona jest na asfalt zodpowiednią przyczep- nością, umożliwiając sprint od 0 do100 km/h w 2,6 sekundy. Prędkość maksymalna pojazdu zsilnikiem V8 omomencie obrotowym na poziomie 1820 Nm została elektronicznie ograniczona do317 km/h. Brabus Rocket GTS to limitowany samochód dostępny ekskluzywnie wofercie tunera na rok 2025. (Źródło: Continental) Nexen Tire rozszerzył zakres wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) na procesy produkcyjne. Producent ogłosił, że jako pierwszy wbranży oponiarskiej opracował iwdrożył zautomatyzowany system inspekcji produktów oparty na SI wformacie platformy. Dzięki temu rozwiązanie można łatwo wdrażać wnowych fabrykach iurządzeniach. System Nexen Tire jest stosowany wnieinwazyjnym sprzęcie inspekcyjnym wykorzystującym technologię widzenia maszynowego - w urządzeniach do inspekcji rentgenowskiej oraz sprzęcie dokontrolimetodąinterferometrii laserowej. SI pomaga win- terpretacji obrazów zinspekcji, która wcześniej była zależna od oceny wzrokowej człowieka. System osiągnął współczynnik powtarzalności wykrywania wad na poziomie 99,96 proc., co przyczynia się dopoprawy jakości gotowych produktów. (Źródło: Nexen Tire) W trzecim kwartale tego roku Hankook odnotował stabilny wzrost. Firma osiągnęła przychody w wysokości 2435,2 mld KRW (około 1632,5 mln euro) oraz zysk opera- cyjny na poziomie 470,2 mld KRW (około 315,2 mln euro). W porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku obroty wzrosły o 4,1 proc., a zysk operacyjny zwiększył się o 18,6 proc. Sprzedaż 18-calowych i większych opon do samocho- dów osobowych i lekkich ciężarówek w III kwartale wzrosła o 1,4 pp., osiągając 44,8 proc. całkowitej sprzedaży. Najwięk- szy udział w sprzedaży tych opon miały Chiny (66,5 proc.), następnie Korea Południowa (58 proc.), Ameryka Północna (52,8 proc.) i Europa (34,6 proc.). Hankook rozwija także ofertę opon do samochodów prestiżowych, dostarczając ogumienie do ponad 280 modeli około 50 marek. (Źródło: Hankook Tire) W poniedziałek 4 listopada zarząd Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon iGumy (ETRMA) zatwierdził wniosek Linglong Tire ozostanie pełnopraw- nym członkiem stowarzyszenia. Założona w1975 roku wChinach firma oferuje szeroką gamę opon dosamochodów osobowych, ciężarowych oraz zastosowań specjalistycznych. We wrześniu ubiegłego roku Linglong uruchomił masową produkcję w fabryce wSerbii. Jak zaznaczył prezes ETRMA, dołączenie kolejnego producenta do organizacji ma wzmocnić branżę oponiarską w Europie i wspierać dążenia do rozwoju konkurencyjnego oraz odpornego przemysłu oponiarskiego w UE. Obecnie stowarzyszenie reprezentuje 14 globalnych producentów opon prowadzących produkcję wEuropie. (Źródło: ETRMA) PointS wzmacnia swoją obecność wAzji Wschodniej, uruchamiając sieć franczyzową na Tajwanie. Aby tego dokonać Point S nawiązał współpracę zfirmą Car Quality, posiadającą 30 punktów sprzedaży, które wkrótce zostaną oznakowane marką Point S. Pierwszy flagowy serwis został oficjalnie otwarty w drugiej połowie października. Ekspansja Point S wAzji rozpoczęła się w2016 roku, anajnowsza inicjatywa wzmacnia obecność sieci wregionie. Do tej pory Point S posiadał już punkty wIndiach, Singapurze, Chinach, Hongkongu iMakau. (Źródło: Point S) Uniroyal prowadzi nową ogólnoeuropejską kampanię. Pod hasłem „Wszystko pod kontrolą” marka zamierza zwięk- szać świadomości izaufanie doswoich produktów. Motyw kampanii podkreśla niezawodność i ochronę, jakie oferują opony Uniroyal. Ważnym elementem jest tutaj czerwony parasol, będący znakiem rozpoznawczym marki. Przesłanie kampanii ilustruje obraz deszczowej drogi zpojazdami zróż- nych segmentów, które chroni bariera utworzona z czerwo- nych parasoli. Marka rozwija motyw wizualny, dostosowując go do różnych grafik i animacji. Uniroyal koncentruje się na reklamach cyfrowych i w mediach społecznościowych oraz na materiałach dostępnych wpunktach sprzedaży. (Źródło: Uniroyal) Firma Yokohama Rubber nawiązała współpracę z niemieckim zespołem wyścigowym Scherer Sport PHX, który ma ambicje zwyciężyć w przyszłorocznym wyścigu ADAC Ravenol 24h Nürburgring. Nowa umowa jest częścią „Advan Challenge”, mającego na celu zwiększenie sprzedaży opon z tej serii. Yokohama dostarcza ogumienie wyścigowe do Audi R8 LMS GT3 evo II, zgłoszonego przez Scherer Sport PHX. Zespół wspólnie z japońskim producentem rozpoczął prace nad oponami na potrzeby wyścigu Nürburgring Langstrecken- Serie (NLS) i zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej w piątej rundzie, która odbyła się w październiku. Yokohama Rubber ma duże doświadczenie we wspieraniu zespołów startujących w 24-godzinnym wyścigu, a samochody wypo- sażone w opony tej marki trzykrotnie zdobyły mistrzostwo w klasyfikacji generalnej. (Źródło: Yokohama Rubber) Grupa Marangoni została sponsorem trofeów przyszło- rocznej edycji Recircle Awards, które wyróżniają najlepsze osiągnięcia w bieżnikowaniu i recyklingu opon. Włoska firma chce w ten sposób podkreślić swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Po ogłoszeniu decyzji o udziale w wydarzeniu w roli oficjalnego sponsora nagród prezes grupy Vittorio Marangoni zaznaczył, że wiedza o najlepszych prak- tykach zrównoważonego rozwoju w przemyśle oponiarskim wciąż jest ograniczona, a Recircle Awards daje szansę na zwiększenie widoczności firm i inicjatyw, które zasługują na szersze uznanie. Nominacje do Recircle Awards 2025 są już otwarte i można je składać na oficjalnej stronie wydarzenia. (Źródło: Recircle Awards) Jaecoo, BYD to kolejne marki chińskich samochodów osobowych na polskim rynku. Nie są to jednak zupełne nowości, gdyż Jaecoo to taka lepsza Omoda - coś jak Audi i Volkswagen - oba brandy z Chińskiej Republiki Ludowej należą do koncernu Chery. Sam producent podaje wręcz, że chodzi o markę Omoda & Jaecoo. W Polsce jego interesy reprezentuje Omoda Auto Poland. Jaecoo proponuje jeden model, benzy- nowego SUV-a oznaczonego cyfrą 7. Z kolei BYD (Build Your Dreams) wcześniej zaistniał w Polsce z autami dostawczymi i ciężarowymi, którymi zajmuje się spółka Armatus z rodziny Inter Carsu. Na razie osobowe BYD sprzedają dealerzy Kro- toski, Plichta, Cichy-Zasada. Oferta składa się m.in. z trzech aut na prąd: kompaktu Dolphin, sedana klasy średniej Seal i przednionapędowego crossovera Seal U. (inf. własna)www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Nowoczesny serwis Ryszard Marcinkowski Zacznę od samego terminu nowoczesny. Moim zdaniem, nowoczesny to pięknie zaprojektowane i z należytą staran- nością wykonane obiekty, z pięknymi wizualizacjami fi rm oponiarskich. Mnie najbardziej podoba się wizualizacja sieci Best Drive. Jednak niczego nie można zarzucić także serwi- som spod znaku Premio, First Stop czy Euromaster. Wnętrze takiego nowoczesnego serwisu też wzbudza zachwyt - jasna, przestronna recepcja z usłużną i pomocną obsługą, ubraną w fi rmowe koszulki. Pomieszczenia warsztatowe idealnie „skrojone” i wyposażone w niezbędne do obsługi pojazdów maszyny i urządzenia. Wreszcie miły i kompetentny personel, który czynności obsługowe wykonuje z pełną odpowiedzial- nością i dbałością o przestrzeganie standardów serwisowych i jakość maszyn do obsługi kół. W trosce o poprawność procedur W nowoczesnym serwisie oponiarskim znajdziemy maszyny z najnowszymi rozwiązaniami, które umożliwiają obsługę na- wet najbardziej wyszukanych i fantazyjnych kół do pojazdów znanych jako premiery z ostatnich miesięcy rynku motory- zacyjnego. Czy są takie warsztaty - serwisy? Tak i nie jest to sen autora niniejszego tekstu. Drodzy Czytelnicy, są takie serwisy, które śmiało można postawić za wzór. Wystarczy wejść na stronę certyfi katoponiarski.pl i zobaczyć, które punkty na polskiej mapie prezentują wysokie standardy obsługowe. Mam pełną wiedzę i świadomość istnienia warsztatów nie mniej doskonałych niż te, które na pierwszy ogień natychmiast zdecydowały się poddać ocenie audytora. Zdaję sobie również doskonale sprawę, że informacja, który serwis, oprócz nie- wątpliwej „nowoczesności”, oferuje na takim samym poziomie jakość usług, nie dociera w dostatecznej mierze do klientów tych serwisów. Zamieszczane zaś w telewizjach wszelkich mi- gawki z informacją o konieczności zmiany opon na sezonowe w ogóle nie podnoszą kwestii poprawności procedur, a to moim zdaniem jeszcze bardziej uodparnia klienta, który przestaje zwracać uwagę na poprawność. Jest to generalny zarzut nawet dla kanałów tematycznych. Jak można pokazywać me- chaników, których czynności podczas prezentowanych napraw budzą grozę. Nie chodzi mi o umiejętności czysto zawodowe, ale o poziom BHP i poprawność prezentowanych czynno- ści. Chyba że celem tego typu programów jest pobudzenie do refl eksji osoby oglądającej i wyciągnięcie właściwych wniosków. Jak uczy doświadczenie - niestety - pokazywane w różnych mediach programy i materiały nie koniecznie uczą, a bardziej tworzą nieświadomych naśladowców. Dotyczy to również branży nam najbliższej - oponiarskiej. Jest mnóstwo fi lmików, które bez stosownego komentarza i objaśnień, stają się niebezpieczne, i powinny być opatrzone komentarzem „ nie róbcie tego sami w domu”! Bez przygotowania zawodowego, Co to dziś oznacza i jaki powinien być? Co tak naprawdę kryje się pod nazwą serwis współcześnie nowoczesny? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w sposób mało obiektywny. Mało obiektywnie, bo tylko moim zdaniem, a to nie musi być tożsame z opiniami wielu osób z branży. Centralne mocowanie kołaGłowica rewolwerowaHak głowicy bezłyżkowejwww.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 techniczne będą - i tego nie da się zmienić - na zróżnicowa- nym poziomie, tzn. jedna osoba jest sprawniejsza manualnie i robi pewne czynności szybciej od innych. Ale „żaden majster z nieba nie spadł” - to też stara sentencja. I to prawda, że przy- słowia i porzekadła są mądrością narodu. Nie przedstawiam zatem Czytelnikom wiedzy objawionej, tylko zwracam uwagę na te aspekty, które autentycznie czynią serwis nowoczesnym. Praca z misją edukacji Kolejnym - moim zdaniem - czynnikiem mającym wpływ na postrzeganie serwisu nowoczesnym, jest zdolność personelu do pracy organicznej, aprościej - do edukowania swoich klientów. To personel w każdym możliwym punkcie styku z klientem powinien dawać informacje ważne dla bezpieczeń- stwa użytkownika pojazdu. Na przykład co wynika z oceny stopnia zużycia bieżnika opon zdejmowanych, dlaczego na tylnej osi pojazdu powinny znaleźć się opony z wyższą rzeźbą bieżnika (oczywiście przy zakupie tylko dwóch nowych opon), bez znajomości zagrożeń podczas wykonywanych czynności serwisowych i wynikających z tego konieczności posługiwania się maszynami, nie ma mowy o jakiejkolwiek poprawności, a co dopiero nowoczesności. Nie oceniaj po fasadzie Nowoczesność nie musi kojarzyć się tylko z nową fasadą budynku!!! To w moim przekonaniu jest kwintesencja nowo- czesności. Wnętrze i personel. Nie bez powodu powstało powiedzenie: nie oceniaj książki po okładce. Serwis oponiarski nowoczesny to nadążający za zmianami w branży, posiadający szybko dostępne na rynku rozwiązania dające przewagę nad konkurencją w możliwości obsłużenia wyszukanych iczęsto trudnych kół, w które producenci wyposażają drogie pojazdy mechaniczne. To także serwis, który nie bazuje na poziomie wiedzy „Pana Józka”, uzurpującego sobie prawo do decydo- wania o wszystkich rozstrzygnięciach technicznych, bo tak uważa i „co mi panie zrobisz”. Personel warsztatu w serwisie oponiarskim musi, podkreślam - musi dysponować usyste- matyzowaną wiedzą na podobnym poziomie. Umiejętności Nowoczesna głowica monterki Dokończenie na str. 10 Pulpit sterujący montażownicyStopka bezłyżkowaNext >