Produkujemy opony dbając o środowisko

Z Krzysztofem Święchem, menadżerem krajowym opon przemysłowych Yokohama TWS Poland, rozmawia Sławomir Górzyński.

- Panie dyrektorze, od ostatniej naszej rozmowy upłynęło sporo już lat i dużo się wydarzyło w firmie, w której Pan pracuje. Czy moglibyśmy w skrócie przypomnieć jakie zmiany zaszły u Państwa w tym czasie?

- Tak, te kilka, może kilkanaście lat to kawał czasu, w którym wiele się zmieniło. Najpierw należy przypomnieć, że w 2016 roku nasz ówczesny właściciel, czyli Trelleborg AB, zakupił czeską firmę CGS produkującą opony rolnicze, budowlane i przemysłowe. W ten sposób do już sprzedawanych przez firmę Trelleborg Wheel Systems - bo tak formalnie nazywała się część Trelleborga AB, zajmująca się produkcją i sprzedażą opon - marek Trelleborga i Maximo dołączyły marki Mitas i Cultor. Po kilku latach od tego wydarzenia, w roku 2023 sfinalizowana została sprzedaż całej dywizji Trelleborg Wheel Systems do Yokohama Rubber Company. I tak od maja 2023 jesteśmy nowym podmiotem w Grupie Yokohama operującym pod nazwą Yokohama TWS.

- Jednak zakup TWS nie był jedynym dokonanym w ostatnich latach przez koncern Yokohama w segmencie opon OTR. Myślę o zakupie firmy ATG produkującej m.in. opony Alliance i Galaxy. Czy nie obawiacie się kanibalizacji którejś z wielu marek w Grupie Yokohama?

- Odpowiadając na to pytanie posłużę się dosłownym cytatem z wypowiedzi naszego prezesa Pana Paolo Pompei, który na podobne pytanie odpowiedział: „Każda marka ma inną propozycję wartości. Powinniśmy być dumni - i właściwie jesteśmy bardzo dumni - że dziś mamy portfolio marek, które obejmuje tak wiele segmentów rynku w różnych częściach świata… Niektóre marki są w pełni dedykowane konkretnym kategoriom produktów i myślę, że to jest dzisiaj naszą siłą w porównaniu do niektórych firm mających tylko jeden brand. Nie są w stanie w pełni obsłużyć różnych segmentów rynku.”

- Jakie są główne kwestie, na które zwracają uwagę klienci końcowi przy wyborze opon budowlanych? Czy istnieją określone trendy czy preferencje, na które zwracają szczególną uwagę?

- Praktycznie „od zawsze”, a szczególnie w ostatnim okresie „wielkiej niepewności na rynku”, cena była pierwszym kryterium wyboru opony budowlanej. Przypomnijmy, że w segmencie opon budowlanych funkcjonują również opony pełne. Jest to związane z oczywistym dążeniem użytkowników maszyn budowlanych do obniżenia kosztów swojej działalności. Trudno się temu dziwić, ale naszą rolą, sprzedawców opon klasy premium, jest uświadamianie naszych klientów, że to co tanie w zakupie, niekoniecznie jest takie w czasie całego cyklu pracy opony. Mam na myśli oczywiście końcowe koszty użytkowania, w które należy wliczyć całkowite przebiegi opony, koszty ewentualnych przestojów na częstszą wymianę opon gorszej jakości, straty związane z przestojem maszyny oraz wiele innych aspektów, które trzeba wziąć pod uwagę. Handlowcy opon klasy premium wiedzą o czym mówię. Ich praca w uświadamianiu powyższego przynosi wymierne rezultaty zmieniające świadomość użytkownika maszyny budowlanej, ale... na końcu jest budżet, który jest teraz do dyspozycji. Jeśli trafimy na klienta „odpowiednio świadomego” i dysponującego odpowiednim budżetem, możemy zacząć argumentację za zakupem opony lepszej, ale droższej. Wtedy mówimy o naszych przewagach: niskim koszcie na godzinę pracy, odporności na przecięcia, zmniejszonych wibracjach, wysokiej stabilności i komforcie pracy. To przekonuje naszych klientów. Przypomnę, że nasze budowlane, radialne opony pneumatyczne pod marką Trelleborg EMR „zadebiutowały” pod tą nazwą w 2018 będąc udaną konsekwencją zakupu fabryki w Otrokowicach. Jednak wciąż dużo pracy przed nami, aby mocniej zaistniały na rynku. Powyższe preferencje wyboru opon dotyczą również pełnych opon budowlanych. Jeśli jeszcze kilka lat temu nowością były opony pełne w maszynach „budowlanych”, i argumentacją za zakupem opony była odporność na przebicia, a wielką trudnością było przekonanie klienta do zastąpienia opony pneumatycznej oponą pełną, to teraz gdy ta praca została wykonana, wchodzimy w te same koleiny walki cenowej między oponą tanią i droższą. Przypomnę, że nasze opony pełne przeznaczone do ciężkich prac, z wysokim ryzykiem przebicia (np. złomowiska, wysypiska śmieci, prace rozbiórkowe), o wspólnej nazwie Trelleborg Brawler, wprowadziliśmy na rynku w Polsce w roku 2012. Od tego czasu sprawdziły się w użytkowaniu, ale teraz napotykają na wielką konkurencję cenową tańszych producentów. Jednak klienci, których pozyskaliśmy w tamtym czasie, wracają do nas i kupują następne komplety opon. Myślę, że świadczy to o ich zadowoleniu z użytkowania naszych opon.

- Jakie są nowości techniczne w budowie pneumatycznych opon budowlanych? Nowa konstrukcja, nowe materiały, nowe bieżniki? Nowe wymagania związane z pojawieniem się maszyn z napędem elektrycznym ?

- Opona pneumatyczna ma już dobrze ponad sto lat. W tym czasie była ciągle udoskonalana. W związku z tym trudno oczekiwać, że teraz nastąpią jakieś rewolucyjne zmiany w konstrukcji lub materiałach do jej produkcji. W ostatnim czasie coraz więcej stosuje się materiałów odnawialnych z różnych źródeł. Udoskonala się konstrukcję detali w oponie, które oczywiście poprawiają jej właściwości, ale to jest wciąż ta sama opona pneumatyczna. Oczywiście konstrukcja opony musi nadążać za zmianami występującymi w maszynach, do których opona jest stosowana. Coraz więcej nowych maszyn budowlanych wyposażanych jest w napęd elektryczny. Napęd ten charakteryzuje się zazwyczaj większym momentem obrotowym od samego startu przemieszczania się. Stąd biorą się większe obciążenia przenoszone przez konstrukcję opony. Na to wymaganie współczesnych maszyn segment opon budowlanych musi również znaleźć właściwą odpowiedź.

- W jaki sposób firma Yokohama TWS wpisuje się w ogólną tendencję ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju?

- Problem ochrony środowiska wpisuje się w naszą strategię zrównoważonego rozwoju. Świadomi konieczności podjęcia wielu zadań w celu ratowania naszej planety przyjęliśmy ambitny plan w obszarze naszej działalności biznesowej. Naszym celem jest opracowanie opony w pełni nadającej się do recyklingu, w której udział procentowy materiałów pochodzenia organicznego oraz z odzysku będzie systematycznie zwiększany. Pracujemy nad zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla (CO2), zmniejszeniem zużycia wody oraz zredukowaniem ilości odpadów w całym procesie produkcyjnym. Naszym długoterminowym zobowiązaniem jest stać się firmą neutralną pod względem emisji CO2 do roku 2035. Wierzymy, że podejmując te i inne działania, przyczyniamy się do wspólnego dla wszystkich celu ochrony naszego środowiska naturalnego.

- Dziękuję za rozmowę.

Przegląd Oponiarski 7-8/224 (Lipiec-sierpień 2024) 

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń