Raportowanie ESG Ekspert o błędach w obsłudze klimatyzacji str. 8-10 Jazda bez ograniczeń na oponach Sailun str. 16-17 Serwis, koszty, odpowiedzialność str. 20, 36 Rozmowy: Michael Saitow i Krzysztof Święch str. 28-29 i 30-31 Prawnik o obowiązku sprawozdań środowiskowych i społecznych str. 40-41PAKIET KORZYŚCI:STARTOWYSREBRNY ZŁOTY PLATYNOWY + Liczba opon zakupionych w roku:1 – 12 sztuk13 – 149 sztuk150 – 499 sztuk500 + sztuk MARKA / ROZMIAR17.5”19.5”22.5” i 24" 70 pkt.85 pkt.100 pkt. 55 pkt.70 pkt.85 pkt. Odkryj nowe korzyści w ramach Programu Pasja Bridgestone Szczegóły i regulamin Programu Pasja Bridgestone dostępne na stronie: pasjabridgestone.pl Skontaktuj się z nami pod numerem (22) 39 33 791 czynny w dni powszednie od 9:00 do 17:00 lub wyślij e-mail na adres: info@pasjabridgestone.pl Okres obowiązywania: 2024 rok Za każdy zakup opon ciężarowych marek z Grupy Bridgestone otrzymasz punkty, które wymienisz na nagrody pieniężne lub rzeczowe. Nagrody będą wydawane na bieżąco na życzenie uczestnika Programu. OPONY CIĘŻAROWE W PROGRAMIE PASJA BRIDGESTONE Przy wymianie punktów na nagrody pieniężne obowiązuje przelicznik: 1 pkt = 1 zł. Tabela przedstawia wartości punktów należnych za zakup 1 sztuki opony określonej marki, w zależności od rozmiaru. REALIZUJ CELE I ZYSKAJ WIĘCEJ BENEFITÓW Z PAKIETEM KORZYŚCI Każda zakupiona sztuka opony zbliża Cię do osiągnięcia wyższego poziomu benefitów takich jak: baza plików do pobrania, dostęp do aktualności, Pakiet Powitalny.4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 21 EKSPERCI 11 najczęstszych błędów popełnianych podczas obsługi klimatyzacji ... 8-10 OPINIE Sonda Przeglądu Na The Tire Cologne zapytaliśmy przedstawicieli fi rm oponiarskich, jak oceniają tegoroczną edycję ... 12-13 W BRANŻY Ankieta Goodyeara - fl oty a zrównoważony rozwój ... 14 CEPiK czyści bazy ... 15 Testy opon Sailun w Mendig k. Kolonii ... 16-17 Latex. Od Kolonii po Singapur ... 18 PZSO. Co wpływa na koszty ... 20 Gas-Truck z Łowicza dołączył do sieci BestDrive ... 22 Nowości w wadze cięższej ... 23 Samochodowe nadwozia ... 24 Webfl eet wyróżniony ... 31 Kamperowe prezentacje ... 32 Letnie opony do samochodów 4x4 ... 33 Raczej dla bogatych ... 34 Wystawy w formie ... 35 PZPO. Serwis to odpowiedzialność ... 36 Alzura. Trend wzrostowy utrzymuje się ... 37 Firmy oponiarskie a kultura ... 44 Od białego do czarnego ... 45 Vipal z sukcesem we Włoszech ... 55 Kup pan ciężarówkę ... 56-57 PRZEGLĄD MAREK Marki opon - Kormoran ... 46 ELEKTROMOBILNOŚĆ Marchewka zamiast kija ... 47 Z wizytą w... Serwisie Opon Marciniak w Rykach Jakość procentuje ... 26-27 ROZMOWY Rozmowa Przeglądu. Alzura na polu synergii ... 28-29 Yokohama TWS. Produkujemy opony dbając o środowisko ... 30-31 PORADY Co każdy szef wiedzieć powinien? Dokąd po wsparcie i informacje? ... 38 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 70) Układ chłodzenia silnika ... 39 Prawo w warsztacie (cz. 139) Raportowanie ESG ... 40-41 PREZENTACJE Renault Austral 1.3 160 Iconic Esprit Alpine Od Kadjara lepszy i droższy ... 42-43 NOWOŚCI RYNKOWE ... 48-52 TESTY Specjalnie do elektryków ... 53 NA DRODZE Autem po Europie - Cypr ... 54 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Seat, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Michał Górzyński www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Zastosowanie zużytych opon - może być różne, jak widać na naszej okładce tytułowej. Na jednej z greckich wysp służą jako odbojniki przy nabrzeżu, do którego cumują przypływające stateczki i jachty. Wolelibyśmy wszak, aby miliony ton zużytego oponiarskiego złomu poddawano jednak recyklingowi. Odzy- skanie najważniejszych elementów i ponowne wykorzystanie w produkcji nowych opon, dodatków gumowych do innego rodzaju produktów, jest głównym założeniem zrównoważonej gospodarki w branży oponiarskiej. Wszyscy zdajemy sobie sprawę - a może i nie - że Ziemia nie ma nieograniczonych możliwości w zakresie dostarczania człowiekowi coraz to nowych surowców. Ich ilość z pewnością jest ograniczona. Kolejnym etapem będzie pewnie eksploracja kosmosu. Pas planetoid pomiędzy Marsem i Jowiszem, tzw. Pas Kuipera czy obłok Oorta oraz inne planety naszego układu, zawierają olbrzymie ilości surowców i w przyszłości staną się miejscem ich eksploracji. Jednak na razie są one tylko pewnym potencja- łem, który jest, ale tak daleko, że możemy o nim tylko marzyć. Są tam praktycznie wszystkie pierwiastki z tablicy Mendele- jewa, a może i takie, których jeszcze nie odkryliśmy. To jest przyszłość ludzkości. Teraz musimy zadbać o naszą planetę, aby jej całkowicie nie wyeksploatować i totalnie nie zniszczyć. Są wakacje i jeździmy po całym świecie podziwiać niesa- mowite piękno naszego globu. W dużej mierze odbywa się to autami, które poruszają się na oponach. Te zaś zawierają gumę, czyli efekt procesu wulkanizacji. Guma, mimo pozorów olbrzymiej trwałości, ulega powolnemu - ale jednak - procesowi starzenia. Bieżnik się ściera. Mimo jednorodnego wyglądu po tysiącach przejechanych kilometrów w oponie następuje se- paracja kolejnych warstw tworzących karkas, drutówka ulega korozji, bo w mikropęknięcia dostaje się woda, a sama guma albo od zbytniego przeciążenia, albo od niedopompowania, parcieje i pęka. Czasami odbywa się to w spektakularnych wybuchach. Efekty tych gwałtownych zdarzeń widzimy nie- kiedy w rowach biegnących wzdłuż dróg. W końcu właściciel takiego ogumienia dochodzi do wniosku, że trzeba kupić nowy komplet. Nie zastanawia się obecnie nad tym, co dalej dzieje się z oponami zużytymi. Warto zadbać, aby zużyte ogumienie nie lądowało w naszych lasach, a tam gdzie prowadzona jest zbiórka. Zostawiajmy je w serwisach oponiarskich, w których dokonujemy przekładek. W niektórych miejscach wystawiane są specjalne kontenery. Za jakiś czas kupimy może nowy komplet z pewną zawartością naszych starych opon. Niektó- rzy producenci wytwarzają już teraz - chociaż wyznaczają sobie zazwyczaj czas na uzyskanie zrównoważonej produkcji w 2050 roku - opony zawierające nawet 60 proc. surowców z recyklingu. Bardzo to chwalebny przykład również dla innych branż przemysłu. Inaczej utoniemy w milionach ton wszelkiego rodzaju śmieci.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 21 6 W BRANŻY Continental testuje obecnie neutralny pod względem emisji CO 2 proces produkcyjny w swoim zakładzie w por- tugalskim Lousado. Zerowa pod względem emisji dwutlenku węgla produkcja jest możliwa dzięki wytwarzaniu pary za po- mocą kotła, który zasilany jest całkowicie za pomocą energii elektrycznej. Producent wykorzystuje do tego zarówno energię słoneczną, jak i odnawialną energię elektryczną z sieci ener- getycznej. Woda pompowana jest z dołu kotła do góry, gdzie następnie jest rozpylana na elektrody. Prąd elektryczny prze- pływa przez strumienie wody i wytwarza wewnątrz jej ciepło, aż do momentu odparowania. Oprócz nowego elektrycznego kotła parowego nadal dostępny będzie konwencjonalny kocioł gazowy, co pozwoli firmie elastycznie reagować na wahania w dostępności energii odnawialnej oraz inne czynniki środowi- skowe. Continental chce, aby najpóźniej do2040 r. produkcja we wszystkich fabrykach opon była neutralna pod względem emisji CO 2 . (Źródło: Continental) Zespół Goodyear Racing EMEA uzyskał najwyższą, trzygwiazdkową ocenę w programie akredytacji środo- wiskowej FIA. Wyróżnienie to przyznano za długoterminowe plany zrównoważonego rozwoju i jasne strategie mające na celu zmniejszenie wpływu sportów motorowych na śro- dowisko. Certyfikat obejmuje obecność zespołu Goodyear w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC), 24-godzinnym wyścigu Le Mans, Europejskiej Serii Le Mans oraz w wyścigach ciężarówek Goodyear FIA ETRC. Produkcja opon wyścigowych na wspomniane imprezy odbywa się w korzystających w 100 proc. z odnawialnej energii elektrycznej zakładach w Hanau (Niemcy) i Colmar-Berg (Luksemburg). Obie fabryki otrzymały certyfikaty ISO 14001 i ISO 45001, a pierwsza z wymienionych od stycznia br. roku posiada również certyfikat ISCC. (Źródło: Goodyear) Hankook zaprezentował swoją pierwszą seryjnie pro- dukowaną letnią oponę do pojazdów elektrycznych zcer- tyfikatem ISCC Plus. Model iON evo, o którym mowa, debiutu- je jako oryginalne wyposażenie Porsche Taycan wrozmiarach 245/40R21YXLna oś przednią oraz 285/35R21YXL. Produkt bazuje na oponie wyścigowej iON Race, używanej wpojazdach startujących wMistrzostwach Świata Formuły E. Wykonano go w45 proc. zmateriałów zrównoważonych. ISCC Plus to międzynarodowy system certyfikacji, który kontroluje wykorzystywanie zrównoważonych materiałów wcałym procesie produkcji. Jak informuje Hankook, iON evo stanowiący element oryginalnego wyposażenia aktualnej odsłony elektrycznego Porsche Taycan jest pierwszą oponą z tym prestiżowym certyfikatem stosowaną przez producenta luksusowych aut. (Źródło: Hankook Tire) Szeroki zakres tematów poruszanych podczas targów Automechanika Frankfurt znajduje odzwierciedlenie wprogramie Akademii. Podczas tegorocznej edycji (10- 14 września) prezentacje idyskusje panelowe dotyczące najpilniejszych kwestii oraz najnowszych trendów wbranży motoryzacyjnej będą odbywać się na pięciu scenach. Po raz pierwszy na targach Automechanika tematyka zrównoważone- go rozwoju iwszystkich jego aspektów prezentowana będzie wramach nowego formatu - Sustainability Court (hala 5.0). Forum eksperckie Innovation4Mobility (hala 3.0) skoncentruje się na technologiach przyszłej mobilności, omawiając m.in. zintegrowaną z pojazdami fotowoltaikę i zrównoważone pa- liwa. Whali 8 premierowo odbędzie się program sceniczny przedstawiający aktualne wydarzenia na rynku - od projektów realizowanych wNiemczech ina arenie międzynarodowej, po nowe testy emisji iliczenie cząstek. Scena whali 11.1 będzie centralnym punktem dla zainteresowanych zagad- nieniami zdziedzin blacharstwa ilakiernictwa, natomiast w hali 12.0 tematyka skupi się na myjniach samochodowych, pielęgnacji idetailingu oraz olejach, smarach ipaliwach. W tym roku organizatorzy przygotowują także dedykowa- ną przestrzeń dla publiczności zpokolenia Z (hala 3.1). (Źródło: Messe Frankfurt Exhibition) Opony jako usługa - Goodyear wprowadza opartą na subskrypcji ofertę dla flot, która została zaprojektowana w celu obniżenia kosztów iograniczenia liczby awarii pojazdów. Nowa oferta łączy produkty iusługi producenta wzintegrowane rozwiązanie oparte na subskrypcji. Obejmu- je ono opony klasy premium, analizy predykcyjne iobsługę serwisową. Bazując na firmowym programie Total Mobility, Goodyear będzie zarządzał kompleksową obsługą opon wimieniu klientów. Oferta skierowana jest doflot transporto- wych idostawczych tzw. „ostatniej mili” w Stanach Zjednoczo- nych i Europie. Jak wskazuje producent, dzięki zewnętrznemu zarządzaniu oponami zapomocą rozwiązania opartego na subskrypcji klienci mogą zaoszczędzić czas iobniżyć całkowity koszt posiadania. Rozwiązanie może pomóc między innymi wydłużyć czas sprawności iograniczyć liczbę awarii pojazdów czy zmniejszyć zużycie paliwa. Więcej informacji na temat nowej oferty oraz kontakty doprzedstawicieli handlowych znaleźć można na stronie www.goodyear.eu/en_gb/truck. (Źródło: Goodyear) Pirelli dostarcza fabryczne wyposażenie doAudi RS 4 od czasu premiery modelu. Jubileuszowa edycja kultowego sportowego kombi Audi RS 4 Avant edition 25 years obejmuje dwie opcje ogumienia, obie wrozmiarze 275/30R20. Pierw- szą z nich są opony P Zero Corsa, które stanowią oryginalne wyposażenie pojazdu. Drugi wariant to zestaw torowy - wy- konane na zamówienie opony P Zero Trofeo RS są wyposa- żone wczujniki Pirelli Cyber, które wykrywają stan ogumienia iwarunki jazdy iprzekazują je kierowcy zapośrednictwem aplikacji. Elementy te, wraz z modułem GPS, tworzą system Track Adrenaline ipełnią rolę „wirtualnego inżyniera” podczas sesji na torze. (Źródło: Pirelli) Webfleet, jedna zpierwszych na świecie firm oferują- cych internetowe rozwiązania dozarządzania flotą, ob- chodzi 25-lecie swojej działalności. Webfleet 1.0 - pierwsze centralne rozwiązanie dozarządzania flotą iwizualny interfejs użytkownika zostały wprowadzone na rynek wNiemczech w1999 roku przez założony pięć lat wcześniej wLipsku startup DataFactory AG. Obecnie Webfleet jest częścią Bridgestone Europe i wraz zoponami, rozwiązaniami oponiarskimi oraz siecią sprzedaży detalicznej stanowi kluczowy element oferty flotowej producenta. Z rozwiązań Webfleet korzysta ponad 60tys. klientów ikierowców w180 krajach. Firma świętowała jubileusz podczas uroczystości, która odbyła się wjej siedzibie wAmsterdamie. (Źródło: Webfleet)Razem w bezpieczną podróż Kup opony Kumho Tire w rozmiarze 17" lub większym wraz z usługą montażu i zdobądź e-voucher o wartości 100 zł! Zeskanuj kod QR i dowiedz się więcej w Regulaminie promocji. (Informacja dotyczy opon osobowych, 4x4 i dostawczych) Test do a KUMHO csta H O i e W testach wzięło udział ode i o o et ich oz ia W t ieta o o PL KLS23 KLD23www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Jak robić to prawidłowo? Mariusz Wierzbicki Zasadniczym i nagminnie popełnia- nym błędem, przez większość warsz- tatów, jest brak kontroli klimatyzacji przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac serwisowych. Niestety dość często doprowadza to do błędów, które chcieli- byśmy omówić poniżej: 1. „Dobijanie” układu klimatyzacji Uzupełnianie poziomu czynnika, czyli tzw. „dobijanie” układu klimatyzacji, może okazać się nieskuteczne, a nawet szkodliwe. Dlaczego? Niestety nie ist- nieje żaden sposób pomiaru ilości czyn- nika w napełnionym układzie klimatyza- cji bez jego odzyskania (odciągnięcia) z układu. Dlatego też wspomniane „dobijanie” może się okazać przysło- 11 najczęstszych błędów popełnianych podczas obsługi klimatyzacji Sezon letni w pełni i z pewnością wszyscy użytkownicy samochodów częściej korzystają z klimatyzacji i pojawią się w warsztacie. Należy jednak pamiętać, że sprawność tego układu zależy od jego poprawnej obsługi oraz regularnej konserwacji. Texa, jako producent szerokiej gamy profesjonalnych stacji obsługi klimatyzacji oraz centrum Call Center przyjmujące codziennie od warsztatów zgłoszenia dotyczące problemów w obsłudze A/C, chce zasygnalizować najczęściej popełniane błędy. Mamy nadzieję, że pozwoli to na uniknięcie przykrych skutków pewnych zaniedbań. wiowym gwoździem do trumny. Jeśli całkowita ilość czynnika w układzie będzie niewystarczająca (nie mając informacji o ilości początkowej), wtedy dobicie pewnej ilości czynnika może nie wystarczyć i przy wyższych temperatu- rach klimatyzacja będzie niewydajna, co użytkownik odczuje brakiem efektu chłodzenia kabiny. Jeśli natomiast ilość czynnika będzie zbyt duża, może dojść do uszkodzenia kompresora lub też nadmiernego wzrostu ciśnienia, co może spowodować rozerwanie ukła- du. Jak widać „dobijanie” układu jest operacją, która niesie ze sobą dość duże ryzyko. Absolutnie odradzamy takie podejście i zalecamy zawsze najpierw całkowite opróżnienie układu, a następnie podanie do niego właściwej ilości czynnika. 2. Zbyt krótka próżnia Faza próżni jest ważnym etapem całe- go procesu obsługi układu klimatyzacji. Po pierwsze: pozwala na osuszenie układu oraz usunięcie z niego pozosta- łości gazów. Po drugie: przygotowuje maszynę do podania czynnika chłodzą- cego poprzez jego ogrzanie w butli we- wnętrznej. Aby osuszanie było wydajne musi trwać odpowiednio długo, średnio przyjmuje się ok. 20 minut. Należy wie- dzieć, że maszyna jest w stanie uzyskać minimalne ciśnienie absolutne o wartości około 1 mbar, niezależnie od wydajności pompy próżniowej. Tym samym nie jest prawdą, że stacja wyposażona w bardzo wydajną pompę próżniową pozwala na skrócenie czasu próżni. Dlatego zale- cane jest postępowanie zgodnie z in- strukcjami podawanymi przez maszyny, ponieważ producent przeprowadził serię testów, podczas których empirycznie stwierdzono, jaki czas będzie odpowied- ni dla uzyskania żądanego efektu. 3. Podawanie zbyt dużej ilości oleju do układu Podawanie oleju stanowi jeden z naj- większych problemów w trakcie obsługi układu klimatyzacji. Ogólnie dostępne są dane wskazujące ilość nominalną oleju, czyli zalecaną przez producenta, jaka www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 powinna znajdować się w układzie klima- tyzacji do zapewnienia jego poprawnego działania. Można ją uzyskać w różnych źródłach, najczęściej w dedykowanych bazach danych. Niestety, nie istnieje natomiast żaden sposób na uzyskanie pewnych informacji o całkowitej ilości oleju obecnej w układzie. Zbyt często stosuje się zasadę podawania do układu nominalnej ilości oleju, niezależnie od ilości oleju odzyskanego wraz z czynni- kiem z układu. Jest to oczywiście poważ- ny błąd. Podawanie oleju jest obarczone największym możliwym błędem, dlatego zaleca się rozwagę przy jego dawkowa- niu i doświadczenie w tym momencie będzie stanowiło bardzo dużą pomoc. Zbyt duża ilość oleju obniży wydajność układu, natomiast jego niewystarczająca ilość spowoduje zatarcie kompresora. 4. Ignorowanie usterek obecnych w systemie klimatyzacji/ kolejność czynności serwisowych Dobrym zwyczajem jest rozpoczęcie obsługi klimatyzacji od sprawdzenia obecności ewentualnych błędów/usterek związanych z układem sterowania. Klu- czem do sukcesu każdej wizyty w warsz- tacie jest zdobycie maksimum informacji, więc zachęcamy do przeprowadzenia szczegółowego wywiadu z klientem i podpięcie testera diagnostycznego. Pozwala to szybciej zidentyfikować i rozwiązać problem. Przykładem takiej usterki może być ślizganie sprzęgła sprężarki przy dużych obciążeniach. Usterka ta doprowadza w konsekwen- cji do całkowitego unieruchomienia sprężarki klimatyzacji, a nierzadko do poważniejszych usterek. Innym, kla- sycznym przykładem tego typu błędu jest uszkodzony zawór rozprężny. Ru- tynowe odzyskanie i podanie czynnika chłodzącego nie powinno być pierw- szą czynnością serwisową, ponieważ w rzeczywistości nie rozwiązuje pro- blemu dotyczącego układu sterowania. 5. „Rozdzielanie” układu hydraulicznego od elektronicznego Nie można ignorować faktu, że układ klimatyzacji stanowi jedną całość, skła- dając się z części hydraulicznej (obiegu czynnika chłodzącego wewnątrz układu) oraz z części sterowania. Co ważne, systemy całkowicie manualne (z pokrę- tłami do ustawiania temperatury i bez wyświetlacza) wyposażone są w ste- rownik klimatyzacji lub posiadają czujniki podłączone do sterownika silnika, który nadzoruje pracę sprężarki. Obsługa układu od strony hydraulicznej da sto procent pewności, że ilość czynnika chłodzącego w układzie jest prawidło- wa, niemniej jednak jest tylko połową sukcesu. W każdym przypadku należy przeprowadzić diagnostykę elektroniki układu, przy użyciu niezależnego lub współpracującego ze stacją testera diagnostycznego. Mając wgląd w sys- tem, kontrolując parametry rzeczywiste, obecność kodów usterek, może się okazać, że niewłaściwa praca układu spowodowana jest usterką właśnie w części elektronicznej. Za pewnik przyj- mujemy, że warunkiem koniecznym do sprawnego działania klimatyzacji jest zarówno sprawna część mechaniczna, jak i elektroniczna układu. 6. Układ wyposażony w złączki serwisowe do nowego czynnika chłodzącego R1234yf - czy rzeczywiście w układzie znajduje się nowy czynnik? 1 stycznia 2011 roku przyniósł bar- dzo poważną zmianę dla producentów samochodów w Europie. Począwszy od tej daty wszystkie nowo homologowane pojazdy muszą być wyposażone w układ z nowym czynnikiem chłodzącym. Nie- stety popyt na rynku okazał się być tak wielki, że producenci czynnika nie byli w stanie nadążyć z realizacją zamó- wień. W wyniku czego, Unia Europej- ska udzieliła prolongaty ostatecznego wprowadzenia czynnika do końca 2013 roku. Jednakże od 1 stycznia 2017, wszystkie produkowane pojazdy z homologacją osobową, a dostępne na rynku Unii Europejskiej, nie mogą posiadać instalacji wypełnionej starym czynnikiem, czyli R134a. Dlatego też, w momencie obsługi układu AC, ope- rator musi zweryfikować czy w układzie znajduje się nowy, czy stary czynnik, co w pojazdach produkowanych od 1 stycznia 2011 do 1 stycznia 2013 może mieć miejsce, natomiast od 2103 roku w górę nie powinno się wydarzyć. Jedynym całkowicie pewnym rozwiązaniem jest zastosowanie identyfikatora czynnika, w który można wyposażyć maszynę firmy Texa Konfort K707R, K707R Off Road /Touch, K712R Touch, K760R/Touch, K780R/Touch. Texa oferuje również identyfikator zewnętrzny TXRiD. Tylko w ten sposób operator ma sto procent pewności, że czynnik znajdujący się w układzie jest tym, który wykorzystuje maszyna, co więcej, że nie dojdzie do wymieszania się czystego technicznie Dokończenie na str. 10Next >