Z Michaelem Saitowem, prezesem Alzura AG - Alzura / Grupa Tyre24, rozmawia Michał Górzyński.
- Jakie trendy będą kształtować przyszłość rynku wtórnego w branży motoryzacyjnej i jak Alzura AG jest przygotowana do adaptacji tych zmian?
- Trendy wskazują na starzenie się floty samochodowej, spowolnienie wzrostu oraz podwyżek cen części zamiennych. Wraz z rosnącą elektryfikacją i mniejszym przebiegiem zmniejsza się zapotrzebowanie na części zamienne. W miarę spadku intensywności konserwacji i napraw pojazdów, zaopatrzenie w materiały staje się kluczowym wyzwaniem dla warsztatów. Oferujemy im kompleksowe rozwiązania, aby poprawić marże i długoterminową rentowność. Ważnym elementem jest nasza szeroka gama ponad dwóch tysięcy dostawców, która znacznie przewyższa możliwości regionalnych hurtowników części. Warsztaty korzystają z szerokiego asortymentu produktów w konkurencyjnych cenach. To znajduje odzwierciedlenie w naszych stale rosnących wynikach sprzedaży. Coraz więcej menedżerów ds. zakupów warsztatowych korzysta z internetu jako głównego źródła informacji i zakupu. Jednocześnie użytkownicy końcowi stają się bardziej świadomi cen, co podkreśla znaczenie starej mądrości kupieckiej „Zysk leży w zakupie” dla nabywców B2B.
- Jakie były główne cele Alzura AG na tegorocznych targach The Tire Cologne i jakie nowe funkcje lub strategie zaprezentowaliście podczas tego wydarzenia?
- Nowe oprogramowanie Alzura eBusiness, dostosowane do potrzeb dealerów opon, warsztatów i dealerów samochodowych, miało swoją premierę w Kolonii. Innowacyjne kompletne rozwiązanie eCommerce, które początkowo będzie dostępne w Niemczech, a później we wszystkich innych krajach, gdzie działa Alzura. Obejmuje ono intuicyjny kreator stron internetowych, sklep internetowy z funkcją kliknij i odbierz oraz bezpośrednie połączenie z rynkiem B2B Alzura. Celem jest dostarczenie łatwego w użyciu, kompletnego pakietu do cyfryzacji branży motoryzacyjnej, upraszczającego procesy biznesowe i zwiększającego sprzedaż. Oprogramowanie Alzura eBusiness rozszerza ofertę o dodatkowe funkcje i moduły, w tym system ERP/fakturowania w chmurze, kompleksowy system zarządzania dokumentami w handlu pojazdami oraz innowacyjny menedżer appointment & lift. Rozwiązanie all-in-one obejmuje również narzędzie do zgłaszania napraw, które umożliwia łatwe i wygodne składanie i organizowanie zgłoszeń napraw.
Wykorzystujemy uruchomienie naszego sklepu B2B, aby pokazać korzyści z handlu online i liczne możliwości cyfryzacji na motoryzacyjnym rynku wtórnym. Od ponad dwóch dekad Alzura stoi za przejrzystością cen i dostępnością produktów oraz jest niezawodnym partnerem w procesach zakupów i sprzedaży dla warsztatów, dealerów samochodowych, dealerów opon oraz warsztatów lakierniczych i blacharskich. Zaledwie kilkoma kliknięciami można zamówić opony, koła, części samochodowe, narzędzia i akcesoria od najtańszego lub najszybszego dostawcy - lokalnie lub na terenie całej Europy.
Wykorzystujemy również targi do budowania nowych relacji z dostawcami. Oferujemy unikalną możliwość dotarcia do nowych klientów w całej Europie bez konieczności polegania na własnych działaniach prospekcyjnych lub dużych budżetach marketingowych. Rynek ALZURA daje dostawcom dostęp do sieci ponad 40 tys. profesjonalnych nabywców w dziewięciu krajach europejskich.
- Czy Alzura AG planuje w najbliższej przyszłości rozszerzenie swojej obecności na nowe rynki lub branże? Jeśli tak, jakie są plany rozwoju?
- Tak, w tym roku uruchomiliśmy nasze kompletne rozwiązanie eCommerce Alzura Flowers w branży kwiatowej w Niemczech. Specjalnie wybraliśmy tę branżę, ponieważ jest podobna do oponiarskiej sprzed 10 lat, a temat cyfryzacji jest wciąż w powijakach. Kolejne branże będą następne. Będziemy również stopniowo wprowadzać nasze produkty Alzura eBusiness Software i Local.one w innych krajach.
- Jakie korzyści przynosi Alzura AG uczestnictwo w wydarzeniach takich jak targi The Tire Cologne w kontekście budowania relacji z klientami i partnerami biznesowymi?
- Zwłaszcza w dzisiejszym świecie, gdzie wiele osób pracuje zdalnie, a spotkania z partnerami biznesowymi często odbywają się online, TTC to idealna scena do bezpośredniego dialogu. Daje nam możliwość dotarcia bezpośrednio do naszych klientów i kluczowych graczy w branży.
- Czy możesz podzielić się przykładami sukcesów lub wyzwań, z jakimi spotkała się Alzura AG podczas poprzednich edycji targów i jakie wnioski z nich wyciągnięto?
- Podobnie jak w przypadku rozwoju produktów, zasada prób i błędów ma zastosowanie również do targów. Zawsze staramy się być na bieżąco z naszymi wystąpieniami targowymi. W przeszłości wystawy były bardziej ukierunkowane na przyciąganie nowych dealerów opon i warsztatów. Dziś skupiamy się na pozyskiwaniu dostawców i budowaniu sieci kontaktów.
- Czy Alzura AG ma jakieś plany dotyczące rozszerzenia swojej oferty produktów lub usług w najbliższych miesiącach? Jeśli tak, w jakich obszarach?
- Nasza platforma Alzura B2B Marketplace jest stale rozbudowywana i w przyszłości planujemy również oferować własny system płatności, aby jeszcze bardziej poprawić jakość usług.
- Jakie są kluczowe cechy, które wyróżniają Alzura AG na tle konkurencji na rynku motoryzacyjnym, szczególnie podczas dużych wydarzeń branżowych takich jak The Tire Cologne?
- Wyróżniamy się na tle konkurencji, zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym, naszym cyfrowym pakietem all-inclusive obejmującym rynek B2B, kompletne rozwiązanie eCommerce i platformy obecności online. Nasz sklep B2B oferuje ogromny asortyment produktów w konkurencyjnych cenach, co pozwala naszym klientom optymalizować procesy zakupowe i zwiększać marże. W 2022 roku opracowaliśmy również własną usługę realizacji zamówień. Dzięki temu możemy oferować naszym klientom kompleksowe rozwiązania dla ich wejścia w e-commerce.
Nasza główna kompetencja polega na cyfryzacji handlu i tworzeniu synergii między światem realnym a online. Poprzez rozwijanie, operowanie i sprzedaż produktów e-commerce, obecnie osiągamy roczny wzrost sprzedaży na poziomie około 30 proc. dla wielu produktów. Kilka naszych projektów znajduje się wśród 10 najlepszych marek e-commerce w Niemczech i Europie.
- Jakie są główne strategiczne cele Alzura AG na najbliższe trzy lata? Jakie działania podejmujecie, aby je osiągnąć?
- Skupiamy się na rozwiązaniu kluczowego problemu: uproszczeniu i skalowaniu procesów biznesowych w e-commerce dla hurtu i handlu detalicznego. Naszym celem jest dostarczanie powtarzalnych i skalowalnych rozwiązań, które zapewnią przejrzystość i odpowiedzialność w procesach biznesowych. Wprowadzając „system gastronomy”, czyli wiążące standardy i procesy, dążymy zarówno do wzrostu poziomego, jak i pionowego. Oznacza to wzrost w nowych branżach, sektorach i produktach, a także rozwój w nowych krajach.
- Jakie są kluczowe kryteria przy wyborze potencjalnych partnerów biznesowych lub dostawców, zwłaszcza podczas wydarzeń, takich jak targi The Tire Cologne?
- Naszym celem jest zapewnienie odpowiedniej platformy dla silnych dostawców i ich asortymentu produktów. Cena jest niewątpliwie jednym z najważniejszych kryteriów przy podejmowaniu decyzji zakupowych w internecie - także dla ponad 40 tysięcy potencjalnych nabywców na Alzura. Jednak cena nie jest jedynym czynnikiem decydującym o tym, który dostawca zyska przychylność klienta. Ponieważ prezentujemy również kryteria jakościowe, takie jak dostępność, czas dostawy i opinie klientów dla każdego dostawcy, popyt często przechodzi na lidera rynku pod względem jakości usług. Nasze standardy jakości obejmują niski wskaźnik anulacji i niezawodne śledzenie przesyłek. Status zamówienia, numery przesyłek i faktury muszą być dostępne dla klientów online.
- Czy Alzura AG aktywnie angażuje się w inicjatywy społeczne lub działania na rzecz ochrony środowiska, a jeśli tak, to w jaki sposób?
- Odpowiedzialne korzystanie z zasobów od dawna jest dla nas priorytetem. Od lat rezygnujemy z papierowych dokumentów dzięki bezpapierowym biurom i wykorzystujemy wyłącznie procesy wspomagane przez IT. Chcemy i musimy pomóc w zachowaniu naszego świata dla przyszłych pokoleń. Dlatego przestawiliśmy całą naszą flotę samochodową na pojazdy elektryczne i hybrydowe. Zredukowaliśmy również nasze podróże służbowe. Zewnętrzne spotkania z dostawcami i usługodawcami oraz pierwsze rozmowy z kandydatami do pracy odbywają się za pomocą wideokonferencji we wszystkich lokalizacjach. Coraz częściej używamy także formatów cyfrowych do innych spotkań. Zrównoważony rozwój odgrywa również ważną rolę na naszej platformie B2B. Na przykład interfejs REST zapewnia, że faktury są wysyłane online, a nie na papierze z każdą przesyłką. Oferujemy również nabywcom inteligentny koszyk zakupowy. Inteligentny koszyk zakupowy pomaga użytkownikom optymalizować zakupy, w tym koszty frachtu, aby uniknąć zbędnego transportu.
- Dziękuję za rozmowę.