Corolla jako SUV
Toyota radzi sobie znakomicie na polskim rynku nowych osobowych aut. Wiele jej modeli zyskuje w naszym kraju bardzo dużą popularność, również Corolla Cross oferowana od 2022 r., kompaktowy SUV na bazie Corolli, większy od CH-R, mniejszy od RAV4.
Samochód wyprodukowano w Japonii, również letnie ogumienie 225/50 R18 95V. Są to Dunlopy SP Sport Maxx 050, ale wykonane nie przez Goodyeara, tylko przez Sumitomo Rubber Industries.
Na bocznych ściankach nie zauważyłem danych o ciśnieniu, obciążeniu, czy wewnętrznej strukturze, poza napisem „steel belted radial” sygnalizującym obecność stali w opasaniu. Dwukolorowe, srebrno-grafitowe alufelgi 18 x 7J przytrzymuje pięć śrub, dokręconych momentem 103 Nm. Taki sam moment dotyczy mniejszych, aluminiowych obręczy 17 x 6 1/2 J z gumami 215/60 R17 96H oraz ewentualnego dojazdowego koła zapasowego (w Polsce niedostępnego). Siedemnastki stanowią seryjne wyposażenie podstawowej wersji auta, Comfort, wersje wyższe poruszają się na osiemnastkach. W trudnych, zimowych warunkach można założyć łańcuchy, na przód. Po 0,5-1 km trzeba łańcuchy powtórnie, ciasno dopasować.
Tylko 2,3
Nalepka na lewym słupku B, widoczna po otwarciu drzwi kierowcy jest mała, czytelna i konkretna. Dla 225/50 R18 95V przewiduje 2,3 bara, zawsze. Z instrukcji obsługi można dowiedzieć się, że w „17” z przodu ma być również 2,3, natomiast z tyłu 2,0 (przedni napęd) albo 2,3 (napęd na cztery koła). Ciśnienie w poszczególnych kołach można wywołać przyciskami na lewym ramieniu kierownicy, grafika pojawi się po prawej stronie zestawu wskaźników.
Ciśnienie winno być kontrolowane co najmniej raz w miesiącu, ale Toyota zaleca sprawdzanie co dwa tygodnie. Kolejne zalecenie producenta samochodu dotyczy przekładania kół, z krzyżowaniem między osiami. Należy dokonywać tego co 10 tys. km, albo co 5 tys. km przy napędzie obu osi AWD, jak w testowej Corolli Cross.
Niestety, zestaw
„Niestety”, bo w aucie AWD, z napędem obu osi przydałoby się coś skuteczniejszego, dojazdówka na przykład, która w instrukcji obsługi figuruje (T155/70 D17 110M, obręcz 17 x 4T, ciśnienie 4,2 bara). Skoro w Polsce mamy wyłącznie zestaw, każdy zjazd z szosy odbywa się z duszą na ramieniu. Tak jest teraz zresztą w wielu autach, Corolla Cross nie stanowi wyjątku.
Zestaw leży, w dwóch częściach, pod tylnym, odchylanym fragmentem podłogi bagażnika. Miejsca produkcji są azjatyckie - butelka 400 ml z środkiem uszczelniającym z Malezji, sprężarka z Tajwanu. Warto zaznaczyć, że Toyota przewiduje bardzo długi, maksymalny czas pracy kompresora, aż 40 minut! Inne marki aut zazwyczaj wspominają o kwadransie. „Łatka w płynie” powinna poradzić sobie z uszkodzeniami bieżnika i tylko bieżnika, do 4 mm.
Wśród wskaźników
Na dole zestawu wskaźników wyświetla się lampka niskiego ciśnienia w ogumieniu. Jeżeli nie rozlega się sygnał ostrzegawczy, a lampka miga przez minutę, żeby potem świecić się ciągle, oznacza to usterkę TPWS (Tyre Pressure Warning System), czyli tego, co w większości pojazdów jest określane jako TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Układ ten korzysta z własnych czujników, gdy ciśnienie spadło, lampka świeci się i rozbrzmiewa ostrzegawczy sygnał. W razie niewielkiego spadku auto „zasugeruje”, aby wyregulować ciśnienie. W przypadku nagłego ujścia powietrza auto „napisze”, żeby natychmiast sprawdzić oponę, gdy będzie to bezpieczne.
Zawory z czujnikami ciśnienia i przekaźnikami sygnału mają indywidualne kody identyfikacyjne. Do kalibracji TPWS, jak to w Toyotach, masz przyciski na lewym ramieniu kierownicy oraz ekran pośrodku tablicy wskaźników. Autorzy instrukcji obsługi, na s. 151, lojalnie zaznaczają, że rejestracja kodów identyfikacyjnych może nastąpić samoczynnie, ale zależnie od warunków jazdy i otoczenia może trwać dłużej.
Tak więc, aby klient wyjechał z serwisu z zapisanymi kodami, posługując się przyciskami na lewym ramieniu kierownicy wchodzi się kolejno w (pisownia oryginalna): „Ustaw”, „Ustawienia pojazdu”, „Ustawienie TPWS”. Daje to dostęp do czterech pozycji: „Przeł zestawu opon (Zarej nowy zawór/ID)”, „Przekładanie opon”, „Ust ciśn w oponach (Ustaw. wg podanego ciśnienia, Ustaw. wg aktualnego ciśnienia)” oraz „Ust jedn ciśn. (kPa, psi, bar)”. Można zarejestrować nowy zawór ID, czyli kody identyfikacyjne dla dwóch zestawów opon.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski
Przegląd Oponiarski 6/223 (Czerwiec 2024)
Dane techniczne samochodu |
|
Rodzaj nadwozia |
SUV, pięcioodrzwiowy, pięciomiejscowy |
DMC/ładowność |
2.015/458 kg |
Dług./szer./wys. |
4,460/1,825/1,620 m |
Rozstaw osi |
2,640 m |
Pojemność bagażnika |
390/845 l |
Zalecane ogumienie |
225/50 R18 95V, zestaw naprawczy |
Silniki |
benzynowy, 1987 ccm, R4 16V, 152 KM przy 6000 obr./min, 190 Nm przy 4400-5200 obr./min, elektryczny przedni 112 KM i 206 Nm, elektryczny tylny 41 KM i 84 Nm, łączna moc zespołu hybrydowego 197 KM |
Prędkość maksymalna |
180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
7,5 s |
Spalanie (średnie) |
5,3-5,4 l/100 km |
Cena |
189.900 zł (obecnie Executive 194.900 zł) |