Wielkie gabaryty i osobowe przed wakacjami Ekspert o sprzęcie wagi ciężkiej str. 8-10 Z okazji 85. lecia FO Dębica str. 12-13 Relacja z targów, konferencji i torów str. 14-15, 16, 22, 56 Rozmowy: T. Groehl i R. Marcinkowski str. 28-29 i 30-31NAJWYŻSZAWKLASIE EFEKTYWNOŚĆPALIWOWA WYDŁUŻONY PRZEBIEG Bridgestone Europe NV/SA - Spółka Akcyjna Oddział W Polsce Aby odnaleźć najbliższegoautoryzowanegodystrybutoraBridgestone, odwiedźnaszą stronęinternetowąwww.bridgestone.pl Aby uzyskać więcejszczegółów natemat wynikówporównawczych i wskaźnikówwydajności produktu, prosimy o zeskanowaniekoduQR. STWORZONEDO DZIAŁANIAZNAJWYŻSZĄ EFEKTYWNOŚCIĄPALIWOWĄ NOWOŚĆ4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 13 EKSPERCI Sprzęt wagi ciężkiej ... 8-10 W BRANŻY Niespełna pół roku ... 10 W drodze do doskonałości ... 12-13 Targi TTC w Kolonii ... 14-15 Konferencja Michelin w Olsztynie ... 16 BestDrive. Zmiany widoczne z daleka ... 18 Latex. Klienci doceniają i wracają ... 20 Trzecia edycja EV Experience w Modlinie ... 22 PZPO: Początek 2024 roku w sprzedaży opon ... 32 Kwestia świadomości ... 33 Składowiska płoną co roku ... 34 Dokąd na targi? ... 35 Jak przechowywać opony? ... 36 Targi Automechanika nabierają rozpędu ... 37 Ciekawe pomysły. Wyłącznie wyjazdy ... 44 Wystawa Auto Nostalgia ... 45 Małe, mocne, na dużych kołach ... 46 W Akron o przyszłości ... 56 EKOLOGIA Regulują emisje ... 47 Z wizytą w... fi rmie Joryc w Bolesławcu Liczy się opinia ... 26-27 ROZMOWY Polski rynek priorytetem ... 28-29 Pośpiech to zły doradca ... 30-31 PORADY Co każdy szef wiedzieć powinien? Prognoza rozwoju rynku tworzyw ... 38 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 69) Widoczność podczas deszczu ... 39 Prawo w warsztacie (cz. 138) Gwarancja i rękojmia ... 40-41 PREZENTACJE Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Corolla jako SUV ... 42-43 NOWOŚCI RYNKOWE ... 48-51 TECHNOLOGIE Continental. Trzy sposoby na oszczędzanie ... 52-53 PERSONALIA Wojciech Paruzel i kolejne wyzwanie ... 53 ELEKTROMOBILNOŚĆ Ambitne cele ... 54 NA DRODZE Autem po Europie - Grecja ... 55 TESTY Na koła jednośladów ... 57 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Toyota Poland, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wyko- rzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Michał Górzyńskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Mam dobrą wiadomość dla wszystkich, stałych i nowych Czytelników Przeglądu. Już od kilku tygodni zamówienie i płatność za prenumeratę roczną, dwuletnią, czy jakąkolwiek inną, możecie dokonać w bardzo prosty sposób. Wystarczy wejść na naszą stronę www w zakładkę Prenumerata i tam w kilku łatwych krokach wykupić dostęp do Przeglądu Oponiar- skiego na kolejny okres. Po dokonaniu płatności w ciągu kilku dni otrzymacie fakturę wraz z pierwszym wybranym numerem Przeglądu, od którego chcecie otrzymywać nasze pismo. Nie trzeba przesyłać odrębnego zamówienia! Wystarczy dokonać płatności online. Mam nadzieję, że to pozwoli wielu naszym Czytelnikom w jeszcze prostszy sposób uzyskać do- stęp do drukowanej wersji Przeglądu Oponiarskiego. Dodam, iż wersja online na naszej stronie www.przegladoponiarski.pl, jest nadal dostępna bezpłatnie. Bieżący numer w dużej mierze poświęcony jest oponom przemysłowym, rolniczym i ciężarowym do prac budowlanych. Sporo miejsca zajmują relacje z konferencji oraz spotkań. Zaczniemy od krótkiej relacji z najważniejszych targów branży oponiarskiej na świecie, czyli The Tire Cologne w Niemczech (14-15). Ponieważ targi odbywały się w pierwszych dniach czerwca - a wtedy numer PO był już w drukarni - pełna relacja z tej imprezy ukaże się w wydaniu lipcowo-sierpniowym. Na- tomiast pełną relację ze spotkania dyrekcji Firmy Oponiarskiej Dębica, zwiedzania fabryki opon i dążenia w tej dziedzinie do doskonałości, przeczytacie na stronach 12-13. Polem kolejnej konferencji był Olsztyn i tamtejsza fabryka opon Michelin (s. 16), gdzie rozmawiano m.in. o różnorodności w miejscu pra- cy. Na Torze Modlin zaś odbyła się trzecia edycja EV Experien- ce (s.22), w czasie której testowano setkę najnowszych modeli aut elektrycznych. Do wyjazdu na kolejną Automechanikę we Frankfurcie (s.44) nikogo nie muszę namawiać. Największe na świecie targi aftermarketu (prawie 5 tys. wystawców) odwie- dzi - jak co dwa lata - około 150 tys. gości, reprezentujących głównie branżę motoryzacyjną z całego świata. Do przeczytania dwóch wywiadów - tym razem naszymi rozmówcami byli Tomasz Groehl, prezes fi rmy Latex Opony oraz Ryszard Marcinkowski, ekspert i wykładowca Akademii Oponiarskiej PZPO - również nikogo nie muszę zachęcać. Poruszyli oni wiele interesujących wątków branżowych. A R. Marcinkowski zaś przekazał sporo fachowych uwag i rad na temat opon OTR. Poradniczą część czerwcowego wydania rozpoczyna artykuł dr Malwiny Rouby o prognozach rozwoju produkcji tworzyw sztucznych (s.38). Jerzy Smagała natomiast radzi jak jeździć podczas deszczu (s.39), zaś nasz prawnik Jędrzej Lutomski zajął się gwarancją i rękojmią (s. 40-41). Znajdzie- cie także artykuły na temat fachowego składowania opon i pożarach na nielegalnych wysypiskach zużytych opon. Poza tym porady jak poruszać się po greckich drogach. A także o nostalgii do zabytkowych aut (s. 45). Jak widzicie dużo się dzieje, więc zachęcam do wzięcia do rąk papierowej wersji Przeglądu Oponiarskiego lub przejrzenia jego wydania online.www.przegladoponiarski.pl wygrała Premier League. Nexen Tire zamierza kontynuować współpracę zThe Citizens wsezonie 2024/25, realizując różne inicjatywy marketingowe zudziałem klubu izwięk- szając zaangażowanie konsumentów ifanów piłki nożnej. Południowokoreański producent opon będzie współpracował zpartnerami handlowymi zcałego świata, aby świętować zwycięstwo klubu wPremier League izwiększać świadomość marki poprzez różne promocje sprzedaży ikampanie rekla- mowe online. Nexen będzie również widoczny na wszystkich meczach Manchesteru City. (Źródło: Nexen Tire) Hankook & Company planuje przejąć większościo- we udziały w Hanon Systems, firmie specjalizującej się w klimatyzacji pojazdowej, aby przyspieszyć swoją trans- formację w przedsiębiorstwo high-tech. Grupa, która obec- nie chce zapewnić sobie udziały wwysokości 50,53 proc. iuzy- skać pakiet kontrolny, już wcześniej nabyła udziały wHanon Systems. Całkowita wartość inwestycji wyniesie 2,8 bln KRW (1,893 mld euro). Przejęcie ma zostać sfinalizowane dokońca roku iuczynić grupę jedną z30 największych firm wKorei. Stanowi ono punkt kulminacyjny strategii rozwoju Hankook & Company, którą niemal przed dekadą, wobliczu nadchodzą- cej ery pojazdów elektrycznych, ustanowił prezesHyunbum Cho. Opracowany przez niego model biznesowy łączy wiodą- ce wskali globalnej technologie opon isystemów zarządzania ciepłem (TMS) dopojazdów. Przejęcie ma zostać dokonane zapośrednictwem głównego podmiotu grupy - Hankook Tire & Technology. (Źródło: Hankook Tire) Pirelli i Lamborghini opracowały niestandardowe opo- ny P Zero oraz Scorpion Winter 2 do nowego Urusa SE. Prace nad ogumieniem do pierwszego hybrydowego SUV-a Lamborghini trwały dwa lata i obejmowały testy przy prędkości ponad 300 km/h na torze Nardò oraz w temperaturze -30°C na kole podbiegunowym. Opony P Zero dostępne są w rozmia- rach 21, 22 i 23 cali, a Scorpion Winter 2 w rozmiarze 22 cali. Ich konstrukcja, wzór bieżnika i mieszanki zostały zoptymali- zowane, aby sprostać wymaganiom pojazdu. Wszystkie opony wyposażono w technologię Elect, dostosowaną do pojazdów elektrycznych. Nowe opony P Zero i Scorpion Winter 2 uzu- pełniają gamę opon Pirelli dla Lamborghini Urus. (Źródło: Pirelli) Należący doGrupy Iveco producent sprzętu budow- lanego igórniczego Astra wybrał opony EnduTrax firmy Apollo Tyres jako oryginalne wyposażenie doswojej gamy terenowych samochodów ciężarowych. Aby potwierdzić, że gama EnduTrax jest dostosowana dopotrzeb pojazdów, które muszą radzić sobie wbardzo trudnym terenie iprzewozić ciężkie ładunki, ogumienie zostało poddane rygorystycznemu procesowi homologacji. Umowa obejmuje trzy różne produkty wpięciu rozmiarach, wszystkie dla kół 22,5-calowych: 13R22.5 EnduTrax MA, 13R22.5 EnduTrax MD, 315/80R22.5 EnduTrax MA, 315/80R22.5 EnduTrax MD oraz 385/65R22.5 EnduTrax MA HD. Opony będą montowane wcałej gamie pojazdów ciężarowych Astra: HD9 Rigid iHD9 Tractor. (Źródło: Apollo Tyres) Prometeon Tyre Group zaprezentował pierwsze opo- ny Serie 02 oznaczone własną marką Prometeon. Są to G02 On-Off i G210, przeznaczone odpowiednio do użytku mieszanego na drogach iplacach budowy oraz dociężkich zastosowań regionalnych. Premiera odbyła się w Egipcie i zbiegła się z 30. rocznicą powstania fabryki firmy w Aleksan- drii, w której początkowo produkowane będą opony Prome- teon Serie 02. Produkty najpierw będądostępne na rynkach Bliskiego Wschodu iAfryki, adokońca 2024 roku pojawią się wdystrybucji wEuropie iTurcji. W ramach projektu badawczo- -rozwojowego przetestowano ponad 6000 opon, przejeżdżając 200 milionów kilometrów w różnych warunkach klimatycznych i drogowych. (Źródło: Prometeon Tyre Group) Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 13 6 W BRANŻY Bridgestone, globalny partner Igrzysk Olimpijskich i Paralimpijskich w Paryżu, wspiera 40 sportowców z dziewięciu krajów, rywalizujących w ponad 20 dyscy- plinach. Firma zapewnia im wsparcie finansowe oraz dostęp do swoich produktów i rozwiązań. Producent opon będzie podkreślać historie i pasje ambasadorów poprzez inicjatywy marketingowe, wydarzenia oraz działania społecznościowe. W ramach wsparcia ruchu paralimpijskiego, 20 ambasadorów to paralimpijczycy lub potencjalni uczestnicy zawodów. Brid- gestone współpracuje z nimi i wykorzystuje swoją wiedzę, aby wspierać rozwój sprzętu w sportach adaptacyjnych. Dzięki tym działaniom producent realizuje swoje korporacyjne wartości, dążąc do bardziej zrównoważonego świata. (Źródło: Bridgestone) Continental kontynuuje rozszerzanie swojej działalno- ści sponsorskiej wwyścigach kolarskich. Tour de France rozpocznie się 29 czerwca, awcześniej firma stała się jednym zpięciu głównych sponsorów ioficjalnym partnerem oponiar- skim tegorocznego Giro d’Italia. Jako dostawca ogumienia, Continental wyposażył oficjalne pojazdy wsparcia podczas Giro d’Italia w opony AllSeasonContact 2. Model ten jest najnowszą generacją wielokrotnie nagradzanej gamy AllSe- asonContact oraz najbardziej zaawansowaną technologicznie oponą całoroczną opracowaną dotej pory przez producenta. Oprócz sponsorowania Giro d’Italia, Continental, jako partner isponsor koszulek, był również reprezentowany wGiro-E, które oferuje kolarzom amatorom możliwość podążania śla- dami legendarnego wyścigu dookoła Włoch na elektrycznie wspomaganych rowerach. (Źródło: Continental) Alzura AG wystawiła się na targach The Tire Cologne 2024. Na stoisku D030 w hali 7 przedstawiciele firmy eCommerce prezentowali zalety handlu online oraz różnorodne możliwości cyfryzacji na motoryzacyjnym rynku wtórnym. Od ponad dwóch dekad Alzura stawia na przejrzystość cen i dostępność, wspierając procesy zakupu i sprzedaży warsztatów oraz dealerów samochodowych, sprzedawców opon, a także warsztatów lakierniczych i bla- charskich. Za pomocą kilku kliknięć można zamówić opony, koła, części zamienne do pojazdów, narzędzia i akcesoria od najtańszego lub najszybszego dostawcy - lokalnie lub z całej Europy. Pierwszego dnia targów CEO i założyciel Alzura AG wziął udział w dyskusji panelowej „Narzędzia cyfrowe i AI w handlu oponami”. (Inf. własna) W tym roku mistrzostwa Europy wwyścigach pojaz- dów ciężarowych FIA świętują swoje 40-lecie, a Goodyear - sponsor tytularny serii iwyłączny dostawca ogumie- nia - wprowadza nową oponę wyścigową. Nowy sezon zmagań w ramach Goodyear FIA European Truck Racing Championship rozpoczął się na torze Misano. Nowa opona poszerza spektrum osiągów, oferując lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni iwiększą trwałość. Opracowana w centrum innowacji w Luksemburgu, była testowana m.in. na torach Nürburgring, Most i Slovakia Ring. Inżynierowie skupili się w szczególności na optymalizacji powierzchni styku opony znawierzchnią, aby zapewnić równomierne zużycie iporównywalne osiągi przez cały okres eksploatacji oraz na wydłużeniu żywotności opon poprzez ich bieżnikowanie. Dzięki temu opony stosowane wwyścigach Goodyear FIA ETRC mogą być dalej wykorzystywane przez floty transpor- towe. (Źródło: Goodyear) Od 2015 roku firma Nexen Tire jest partnerem Manche- steru City, który wsezonie 2023/24 po raz kolejny obronił tytuł mistrza Anglii. Manchester City jest pierwszą drużyną whistorii angielskiej piłki nożnej, która cztery razy zrzędu www.przegladoponiarski.pl Regularna kontrola stanu opon i ich odpowiednia wymiana są niezbędne do utrzymania pojazdu w dobrym stanie tech- nicznym i zapewnienia jego niezawodności, w tym również oszczędności w działalności operacyjnej. Podstawą są już nie tylko specjalistyczne urządzenia, które umożliwiają ich kluczowe funkcje, bezpieczny demontaż i montaż, ale też do- datkowe aspekty pracy urządzenia. Szybkość i efektywność pozwala na minimalizację przestojów w pracy fl oty ciężaro- wej. Bezpieczeństwo pracy, dzięki automatyzacji procesu, zmniejsza się ryzyko urazów operatorów. Precyzja montażu oferowana przez urządzenia do obsługi opon ciężarowych jest kluczowa dla trwałości samej opony. Dedykowane urządzenia - montażownice heavy duty - skła- dają się z mechanizmów hydraulicznych, które pozwalają na precyzyjne operowanie dużymi i ciężkimi oponami bez ryzyka uszkodzenia felgi lub samej opony. Natomiast w przypadku maszyn rolniczych, montażownice muszą radzić sobie z oponami o dużych rozmiarach i często nietypowych kształtach. Koszt opon rolniczych czy OTR przekracza znacznie koszty najbardziej popularnych opon ciężarowych o rozmiarze 22,5’, dlatego też tutaj nie ma miejsca na kompromis jakościowy. Są one również w pewnym zakresie uniwersalne - nowoczesne montażownice mogą obsługiwać różnorodne typy opon, od standardowych do specjalistycz- nych, co czyni je wszechstronnymi urządzeniami zarówno w fi rmie transportowej, jak i typowo rolniczej. Montażownica - na co zwracać uwagę? Przede wszystkim na dużą wytrzymałość urządzenia - od- powiednią zarówno do samochodów ciężarowych, autobusów, ale i również pojazdów rolniczych z zakresem mocowania koła do preferowanych 58’ (z max. średnica koła 2600 mm, max. szerokość koła 1500 mm) lub większą w zakresie pracy nawet do 60’. Kolejny element to zaawansowana hydraulika: 8 EKSPERCI Sprzęt wagi ciężkiej Marcin Stramowski Urządzenia do obsługi opon ciężarowych, przemysłowych i rolniczych Nikogo nie trzeba już przekonywać, iż stan opon ma funda- mentalne znaczenie w transporcie. Po pierwsze ze względu na bezpieczeństwo - lepszą przyczepność do nawierzchni drogi, oraz stabilność - zwłaszcza podczas przewożenia ciężkich ładunków. Bardzo istotna w przypadku fi rm transportowych jest również efektywność paliwowa, w tym opory toczenia, ponieważ nowoczesne opony o niskich oporach toczenia zmniejszają zużycie paliwa. Natomiast w rolnictwie podstawą jest stabilność wykonywanych prac oraz trakcja i przyczepność w różnych warunkach terenowych. W obecnych czasach, gdy mobilność i efektywność są kluczowymi czynnikami w sektorach transportu i rolnictwa, właściwe utrzymanie pojazdów i maszyn ma podstawowe znaczenie. Jednym z najważniejszych aspektów utrzymania fl oty w działalności operacyjnej jest regularna wymiana opon. Montażownice odgrywają w tym procesie kluczową rolę, szczególnie w przypadku dużych gabarytów, segmentu heavy duty - pojazdów ciężarowych i maszyn rolniczych.www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 floty, a niewłaściwe wyważenie może prowadzić do nierówno- miernego zużycia, co skraca ich żywotność. Ponadto wibracje mogą powodować powstawanie nierówności na bieżniku, co przyspiesza także proces zużycia. Kolejną rzeczą jest zachowanie układu kierowniczego. Nie- właściwe wyważenie opon może negatywnie wpływać na inne elementy układu, takie jak łożyska piasty koła, amortyzatory czy zawieszenie. Prawidłowe wyważenie redukuje obciążenie tych elementów, co przyczynia się do ich dłuższej żywotności i w efekcie oszczędności. Wyważarka ciężarowa - istotne cechy Zalecamy zakres pracy wyważarek ciężarowych do obsługi opon ośrednicy do 1200 mm, a szerokości do 20’ i felg o śred- nicy do 30’. Dla operatora nie bez znaczenia jest możliwość dokonywania pomiaru odległości i średnicy felgi w automacie, a tylko ręczne wprowadzanie szerokości felgi. Istotny jest układ hamulcowy wyważarki. Przy dużych masach kół - pneumatycz- ny. Automatycznie włącza się i zabezpiecza koło na miejscu, zapewniając bezpieczeństwo podczas procesu wyważania. Kolejny aspekt przy dużych masach to trójfazowy silnik na- pędowy onapięciu 400V, który gwarantuje szybkie i efektywne wyważanie nawet najcięższych kół. absolutne minimum to hydrauliczny uchwyt mocujący i wózek ramienia uchwytu narzędziowego zautomatycznym ruchem - tutaj przy intensywnej eksploatacji i dużych gabarytach opon nie ma już miejsca na ręczną pracę operatora. Wymogiem są już automatyczne funkcje - zarówno automatyczny obrót narzędzia oraz mobilna jednostka steru- jąca zapewniają bezpieczną i wygodną obsługę. Istotna jest wszechstronność montażownicy - do obsługi zarówno opon dętkowych, jak i bezdętkowych. Kolejna rzecz to wydajność - zalecane są dwie prędkości montażowe pracy do wyboru przez operatora oraz mocne silniki napędowe (np. 3,3 / 4,0 kW), które sprawiają, iż wówczas maszyna jest idealnym wyborem dla tych, którzy oczekują wyższej wydajności pracy. Ergonomiczna konstrukcja to już nie wymóg, tylko stan- dard dla maszyn omawianego segmentu. Liczy się proste sterowanie i wszechstronna konsola urządzenia, tak aby operator mógł monitorować pracę na montażownicy pod najbardziej korzystnym dla siebie kątem. Preferowana jest wówczas bezprzewodowa konsola sterowania. Optymalne wyważanie… ...opon ciężarowych jest kluczowe dla bezpiecznej, kom- fortowej i oszczędnej jazdy firmy transportowej. Pomiar i precyzyjne wyważanie siły na drodze mogą wyeliminować nawet najtrudniejsze problemy związane z wibracjami kół. Jak wiemy, opony stanowią drugi co do wielkości koszt operacyjny Dokończenie na str. 10Next >