Na koła jednośladów
Lato przed nami, sezon motocyklowy w pełni. Dlatego tym razem przedstawimy ciekawy test opon do jednośladów. Jak wiadomo, ogumienie do motocykli jest ważnym elementem ich budowy. To one mają kluczowe znaczenie dla wygodnej, przyjemnej, ale przede wszystkim bezpiecznej jazdy.
Nie ma zbyt wielu testów opon do jednośladów, jednak redakcja magazynu Motorrad co roku przygotowuje ciekawy sprawdzian kilku najpopularniejszych modeli na rynku. W teście na 2024 magazyn sprawdził sześć najpopularniejszych opon turystycznych w rozmiarach 120/70 ZR 17 z przodu i 180/55 ZR 17 z tyłu. W szranki stanęły: Bridgestone Battlax T32, Continental RoadAttack 4GT, Dunlop Roadsmart IV GT, Metzeler Roadtec 02, Michelin Road 6GT i Pirelli Angel GT II.
Opony zostały poddane testowi zużycia na dystansie 2000 km, po którym nastąpiła seria ocen osiągów na mokrych i suchych nawierzchniach. Testy przeprowadzono na identycznych motocyklach BMW R 1250 RS, żeby zapewnić takie same warunki i równe szanse, każdemu modelowi.
Test drogowy
W teście drogowym oceniano osiągi opon w typowych warunkach jazdy, a wynik opierał się na tym, jak bardzo każdemu kierowcy podobała się kombinacja opona - motocykl. Michelin Road 6 GT, Pirelli Angel GT II i Dunlop Roadsmart IV GT podzieliły się pierwszym miejscem, zdobywając po 139 punktów - otrzymując ocenę „bardzo dobrą”. Opony Continental RoadAttack 4 GT i Metzeler Roadtec 02 uplasowały się tuż za nimi ze 133 punktami i oceną „dobrą”. Opona Bridgestone Battlax T32 uzyskała 124 punkty, również otrzymując ocenę „dobrą”.
Na mokrym
Opona Metzeler Roadtec 02 uzyskała przewagę podczas hamowania na mokrej nawierzchni, wyprzedzając opony Pirelli Angel GT II i Continental RoadAttack 4, które zremisowały na drugim miejscu. Metzeler zatrzymał się ze 100 km/h po 43,3 m. Natomiast Pirelli i Continental po 44,9 m.
Natomiast w teście prowadzenia na mokrej nawierzchni Michelin przewodził stawce z 94 punktami i subiektywną oceną „bardzo dobrą”. Dunlop, Metzeler i Pirelli uzyskały 93 punkty, również otrzymując ocenę „bardzo dobrą”. Opona Continental uzyskała 84 punkty i ocenę „dobrą”, podczas gdy Bridgestone uzyskał 76 punktów, co dało ocenę „zadowalającą”.
Test zużycia
Test zużycia ocenił trwałość i żywotność opon. Michelin okazał się najtrwalszy, uzyskując 90 punktów i ocenę „dobrą”. Opona Pirelli uplasowała się tuż za nim z 88 punktami i oceną „dobrą”. Dunlop i Continental uzyskały również ocenę „dobrą”, zdobywając odpowiednio 83 i 81 punktów.
Podsumowanie
Pierwsze miejsce zdobył Michelin Road 6 GT, który na szosie imponował precyzyjną „informacją zwrotną” dotyczącą przyczepności. Sterował się zwinnie i pozostawał neutralny w całym zakresie kątów pochylenia. Dobre tłumienie drgań zapewniało dobre wyczucie kontaktu z nawierzchnią. Na mokrej nawierzchni był również świetny, zapewniając odpowiednią przyczepność i zwinność oraz pozwalając na bardzo szybkie pokonywanie mokrego toru. Uzyskał najlepszy wynik w teście. Najniższe zużycie przedniej opony i niskie zużycie tylnej opony skutkowały najniższym ogólnym zużyciem opon w stawce.
Drugie miejsce zajęła opona Pirelli Angel GT II. Dla tych, którzy chcą jeździć bardzo sportowo, Pirelli jest najlepszym wyborem. Chociaż nie prowadzi się tak zwinnie w zakrętach jak Michelin czy Dunlop, przekonuje wysoką stabilnością w zakrętach i neutralnym zachowaniem układu kierowniczego w całym zakresie kąta pochylenia. Po rozgrzaniu zapewnia świetne i czyste informacje zwrotne dotyczące przyczepności.Na mokrej nawierzchni nie pozwala sobie na żadne słabości. Osiąga dobre i bardzo dobre wartości we wszystkich kryteriach testowych, niezależnie od tego, czy chodzi o prędkość na zakrętach, pomiary hamowania czy przyczepność.
Trzecie miejsce zajął Dunlop Roadsmart IV GT. Cechą wyróżniającą Dunlopa jest jego zwinne prowadzenie. Sportowi kierowcy będą zadowoleni z dobrej przyczepności przy wyższych prędkościach. Opona zapewnia również doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni, co skutkowało w teście dobrymi czasami okrążeń. Zużywa się przeciętnie, ale bardzo równomiernie z przodu i z tyłu.
Szymon Kruk
fot. Producenci