2024-02-16

Sprzedaż opon w 2023 roku

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego podsumował sytuację na rynku opon w Polsce. W czwartym kwartale 2023 roku sprzedaż opon do samochodów osobowych na rynek do dystrybutorów wzrosła o 3 proc. Jednakże w pozostałych segmentach nastąpiły spadki, choć ich dynamika była mniejsza - poza segmentami wyraźnie sezonowymi: opony do SUV -15 proc., dostawcze -37 proc., ciężarowe -39 proc., rolnicze -50 proc., motocyklowe -29,5 proc., a przemysłowe -8 proc.

W całym 2023 roku spadki odnotowano we wszystkich segmentach z wyjątkiem motocykli. W przypadku opon do samochodów poniżej 3,5 T DMC sprzedaż spadła o -14 proc., w tym do osobowych -13 proc., SUV -13 proc., dostawczych -28 proc.. W segmencie maszyn rolniczych spadki wyniosły aż -47 proc., przemysłowych -28 proc., a do samochodów ciężarowych -36 proc. Tylko sprzedaż opon motocyklowych pozostała bez zmian. Negatywne trendy we wszystkich segmentach notowano także na rynkach europejskich.

- Rok 2023 był bardzo trudny, na szczęście czwarty kwartał przyniósł nadzieję na odbicie. W największym wolumenowo segmencie opon do samochodów osobowych zanotowaliśmy wzrost o 3 proc. Mniejsze spadki widzieliśmy też w segmencie opon dostawczych i przemysłowych. W całym 2023 roku sprzedaż opon była istotnie niższa w porównaniu do 2022 roku, co również było związane z wysoką inflacją oraz słabnącym popytem i PKB zarówno w Polsce, jak i w Europie. To bardzo trudne dla nas, producentów opon - mamy fabryki i biura w Polsce, gdzie zatrudniamy ponad 11.000 pracowników. Nawet w tak niekorzystnych warunkach nadal inwestowaliśmy w rozwój i jakość naszych produktów - bo wierzymy, że kolejne lata zmienią te negatywne trendy. Utrzymaliśmy też nasze działania edukacyjne w ramach PZPO, jak i działalność charytatywną - przekazując ponownie opony do karetek Centrum Zdrowia Dziecka - podkreśla Anna Burakowska, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

- Mamy nadzieję, że rok 2024 przyniesie odbicie na rynku i dalsze zwiększenie świadomości u kierowców odnośnie inwestycji w porządne opony, zapewniające więcej bezpieczeństwa i dłuższy czas ich eksploatacji. Bo opony sprawdzonych producentów to inwestycja, a nie koszt. Wiedzą to bardzo dobrze np. menedżerowie flot i dlatego przykładają szczególną wagę do wyboru opon - co pozwala ograniczyć wydatki na paliwo i na same opony w dłuższym horyzoncie - dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Europejski rynek opon

Negatywne trendy notowano także na rynkach europejskich. O najnowszych danych dotyczących sprzedaży opon w Europie, przedstawionych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA), pisaliśmy w lutowym wydaniu Przeglądu Oponiarskiego - z pełnym artykułem można zapoznać się tutaj.

Źródło i graf.: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń