Fabryka opon Continental w Lousado w Portugalii otrzymała certyfikat International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) PLUS, co stanowi kolejny kamień milowy na drodze do uzyskania 100 proc. zrównoważonych materiałów w produktach oponiarskich firmy najpóźniej do 2050 roku.
Certyfikat ISCC PLUS potwierdza zgodność koncernu Continental ze specjalnymi standardami zrównoważonego rozwoju w zakładzie w Lousado oraz przejrzystość w zakresie identyfikowalności surowców wykorzystywanych w procesach produkcyjnych. Dzięki certyfikacji surowców producent może zapewnić pełną identyfikowalność materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł.
- Certyfikat podkreśla nasze silne zaangażowanie na rzecz większej przejrzystości w całym łańcuchu dostaw, umożliwiając jednocześnie wprowadzanie nowych i bardziej zrównoważonych materiałów - mówi Jorge Almeida, Head of Sustainability Tires w Continental. - Chcemy, aby reszta naszych fabryk również otrzymała ten uznawany na całym świecie certyfikat.
Przedmiotem certyfikacji były procesy bilansu masy surowców. W podejściu bilansu masowego surowce kopalne, odnawialne i pochodzące z recyklingu są zestawiane z pozostałymi systemami i procesami. Ich ilości są śledzone wzdłuż łańcucha wartości i przypisywane do jednego lub więcej produktów początkowych. Podejście oparte na bilansie masowym umożliwia firmie sukcesywne zwiększanie udziału zrównoważonych materiałów w swoich produktach i gwarantuje, że udział certyfikowanych zrównoważonych materiałów może być precyzyjnie raportowany.
Materiały z certyfikatem bilansu masy
W Lousado Continental produkuje UltraContact NXT, obecnie najbardziej zrównoważoną oponę na rynku. Model ten jest pierwszym seryjnie produkowanym ogumieniem, w którym producent wykorzystuje materiały z certyfikatem bilansu masy, takie jak kauczuk syntetyczny wykonany z surowców pochodzenia biologicznego i bio-cyrkularnego czy sadza przemysłowa, która jest wytwarzana częściowo z oleju obiegowego. W produkcji kauczuku syntetycznego butadien pochodzący z ropy naftowej można zastąpić surowcami pochodzenia biologicznego i bio-cyrkularnego, umożliwiając w ten sposób jeszcze bardziej przyjazną dla środowiska produkcję opon. Piroliza zużytych opon pozwala odzyskać m.in. olej, gaz i węgiel. Powstały w ten sposób olej jest już wykorzystywany do produkcji sadzy przemysłowej.
UltraContact NXT zawiera do 65 proc. materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu oraz posiadających certyfikat bilansu masy, a do 28 proc. z nich stanowią materiały z certyfikatem ISCC PLUS.
- UltraContact NXT, nasza najbardziej zrównoważona opona, jest produkowana w Lousado. Jestem bardzo dumny z osiągnięć naszego zespołu i ogromnego postępu, jaki robimy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu wartości, nie tylko w naszym zakładzie. Uzyskany przez nas certyfikat ISCC PLUS jest tego kolejnym przykładem - mówi Pedro Carreira, dyrektor fabryki Continental w portugalskim Lousado.
ISCC PLUS to uznawany na całym świecie dobrowolny system certyfikacji. Znajduje on zastosowanie w biogospodarce oraz gospodarce o obiegu zamkniętym i certyfikuje niekonwencjonalne surowce, które mogą być wykorzystywane w żywności, paszach, chemikaliach, tworzywach sztucznych czy opakowaniach i tekstyliach. Różne kryteria wymagane do uzyskania certyfikatu ISCC PLUS obejmują identyfikowalność surowców, spełnianie norm środowiskowych, ochronę ekosystemów, zapewnienie zgodności z prawami pracowniczymi i prawami człowieka oraz promowanie zrównoważonego rozwoju gospodarczego.
Cel: w całości ze zrównoważonych materiałów
Continental intensywnie pracuje również nad zamianą jak największej liczby surowców w produkcji na materiały zrównoważone. Surowce, które mogą być wykorzystywane w wytwarzaniu opon w przyszłości, obejmują odpady rolnicze, takie jak popiół z łusek ryżu, guma z mniszka lekarskiego, guma z recyklingu czy butelki PET.
Certyfikacja fabryki Continental w Lousado jest kolejnym ważnym krokiem na drodze firmy do wykorzystywania ponad 40 proc. materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w swoich oponach do 2030 r. oraz do osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej do 2050 r. Najpóźniej do 2050 r. wszystkie nowe opony Continental mają być wykonane w 100 proc. ze zrównoważonych materiałów.
Lousado: miejsce z historią patrzące w przyszłość
W zakładzie w Lousado produkowane są opony do samochodów osobowych, maszyn rolniczych i pojazdów terenowych. Continental ceni swoją ponad 30-letnią historię w Portugalii, ale także angażuje się w innowacje zarówno w produkcji opon, jak i technologii motoryzacyjnej.
Więcej informacji na temat UltraContact NXT, najbardziej zrównoważonej opony Continental, znajdziesz tutaj.
Źródło i fot.: Continental