Największy test siedemnastek

Auto Bild spośród kilkudziesięciu opon wyłonił najlepsze

Po raz kolejny niemiecki magazyn Auto Bild przetestował więcej opon zimowych niż ktokolwiek inny w 2022 roku. Tegoroczny test rozpoczął się od 56 opon zimowych w rozmiarze 215/55 R17, które poddane zostały testowi hamowania na mokrej nawierzchni, z czego 30 najlepszych przeszło test hamowania na śniegu, a następnie 20 najlepszych dostało się do finału.

Cały test zakończył się zwycięstwem ex aequo Michelin Alpin 6 oraz Pirelli Cinturato Winter 2. Na kolejnych miejscach uplasowały się Goodyear UltraGrip Performance + i Dunlop Winter Sport 5

Dziennikarze sprawdzili w tym roku nawet zużycie bieżnika, co zdarza się niezwykle rzadko. Uzyskane wyniki są niezmiernie ciekawe, bo różnica między najlepszą oponą a najgorszą to aż 13 tys. km. W walce o prymat walczyły Kumho WinterCraft WP52 i Michelin. Ostatecznie zwyciężył pierwszy z nich, uzyskując wynik niespełna 42 tys. km. Alpin 6 osiągnął blisko 41 tys. km. 

Różnice pomiędzy zdobywcami miejsc od trzeciego do piątego są na tyle niewielkie, że w zasadzie można byłoby je uznać za remis. Firestone Winterhawk 4, Fulda Kristall Control HP i Pirelli osiągnęły wynik bliski 40 tys. km.

Na suchym

W hamowaniu ze 100 km/h cała stawka była wyrównana, ale najlepsze wyniki osiągnęły: Bridgestone Blizzak LM005 - 43 metry, Michelin - 43,1 m, Kumho, Cooper Discoverer Winter i Continental WinterContact TS870P  - 43,3 m.

Najszybszy w jeździe na czas był Bridgestone, uzyskując średnią prędkość przejazdu - 123,5km/h. Kumho był niewiele wolniejszy - 123,3 km/h. Trzeci zameldował się Continental z wynikiem 123,2 km/h.

Na mokrym

W hamowaniu na mokrej nawierzchni ze 100 km/h po raz kolejny Bridgestone był najlepszą oponą. Zatrzymał testowego VW Golfa po 51,2 m. Michelin znalazł się na drugim miejscu - 53,3 m. Trzeci był Continental, na którym droga hamowania wyniosła 54 m.

W czasówce na torze najwyższą prędkość również miał Bridgestone - 72,7 km/h. Niewiele słabszy wynik, bo 72,5 km/h uzyskała opona Pirelli, a za nią był Continental - 72,1 km/h.

W teście odporność na aquaplaning wzdłużny na prowadzenie wyróżnił się Hankook Winter I cept  RS, który zapewnił stabilną jazdę przy prędkości 81,3 km/h. Drugie miejsce na podium w tej konkurencji wywalczył Semperit Speed Grip 5 - 80,7 km/h. Trzecią lokatę uzyskał Kleber Krisalp HP3 z wynikiem 80,5 km/h.

Na śniegu

Po próbie hamowania trudno jest powiedzieć, że któraś z opon była zła. Różnica między pierwszym wynikiem a dwudziestym to zaledwie 1,9 m. Z całej stawki najlepszy był BFGoodrich gForce Winter - 25,4 m. Kolejni z wynikiem 25,5 m byli: Continental, Goodyear i Kleber.

W jeździe na czas po ośnieżonym torze najlepiej spisał się Uniroyal WinterExpert, „wykręcając” średnią prędkość 55,5 km/h. Drugi w teście Kleber uzyskał 54,9 km/h. Na trzecim miejscu znalazły się trzy opony: Firestone Winterhawk 4, Goodyear oraz Semperit z wynikiem 54,5 km/h.

Ekologia

Najcichszą oponą w stawce okazał się Nokian SnowProof P na równi  z oponą Nexen Winguard Sport - 69,7 dB. Za nimi uplasowały się  BFGoodrich oraz Maxxis Premitra Snow WP6 - 70,3dB, a na kolejnych miejscach Continental wraz Cooperem - 70,5 dB.

Natomiast najniższe opory toczenia uzyskali kolejno Uniroyal, Continental oraz Semperit.

Szymon Kruk, fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 11/205 (Listopad 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń