Opony ciężarowe - nowe technologie Str. 54 W serwisach zima, chociaż ...ta prawdziwa na razie w Skandynawii Ekspert o oponach bieżnikowanych Str. 8-10 Jesienna konferencja COP Str. 14-15 Paweł Kolisz: Rynek dyktuje trendy Str. 34-354 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 13 EKSPERCI Opony bieżnikowane - fakty, mity i uprzedzenia ... 8-10 OPINIE Sonda Przeglądu Czy inflacja, rosnące koszty funkcjonowania firm mają wpływ na Państwa serwisy? ... 12 W BRANŻY Jesienna konferencja Continental Opony Polska ... 14-15 XVII Kongres SDCM ... 16-17 Normalny dzień w Akademii PZPO ... 18-19 Co z zakazem rejestrowania aut spalinowych? ... 20 Prestiż opon osobowych ... 22 Łańcuchy do pojazdów ciężarowych ... 24 Euromaster. Gotowi na zimę ... 25 BestDrive. Logo i jego magiczna moc ... 26 Ponad milion kary za przekazanie opon ... 28 Alzura Tyre24. Wygodnie i szybko ... 29 Internetowe strony marek aut osobowych ... 30 Z wizytą w... firmie Auto-Mar Grzegorz Krajewski w Łubiance koło Torunia Nie trzeba dużego serwisu ... 32-33 ROZMOWY Geyer&Hosaja. Rynek dyktuje trendy ... 34-35 Volkswagen Group Polska. Cel bardzo ambitny ... 36-37 BM Catalysts. Polska to ważny rynek ... 38-39 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 51) Holowanie nie takie proste ... 40 Co każdy szef wiedzieć powinien? Rozwijaj kompetencje menadżera ... 41 Prawo w warsztacie (cz. 120) Obciążenia coraz większe ... 42-43 PREZENTACJE Mazda 2 1.5 Skyactiv-G SkyDream Mieszczuch dla kierowcy ... 44-45 NOWOŚCI RYNKOWE ... 46-52 PRZEGLĄD MAREK Honda. Dokąd jedziesz? ... 53 TECHNOLOGIE Trzy nowości od Conti ... 54 Kompleksowe rozwiązania Goodyeara ... 55 Michelin. Lepsze osiągi i wydajność ... 56 TESTY Największy test siedemnastek ... 57 Dziękujemy m. in. firmom: Alzura Tyre24, Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzy- stane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: fot. goodyearwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Jeszcze kilka lat temu na Wszystkich Świętych potrafiło przymrozić i śniegiem poprószyć. W 2022 roku temperatura w pierwszych dniach listopada wahała się w ciągu dnia od 8 do 17 stopni. O Dolnośląskiem czy Małopolskiem nie wspomnę, bo to już były jakieś pogodowe anomalie, gdzie podobno słupek rtęci w termometrze wskazywał 25 stopni. I jak tu zakładać zimówki przy takich temperaturach? - pytają kierowcy. Przecież wielu fachowców z naszej branży powie, że to strata gumy, bo dzięki bardziej miękkiej mieszance bieżnik zetrze się dużo szybciej. A i jeżdżenie na zimówkach w taką pogodę nie jest bezpieczne. Nawet nie będąc klimatologiem nie należy się spodziewać, że wrócą jesienie i zimy sprzed 20-30 lat. Obecnie pogoda w Polsce wygląda podobnie jak na Węgrzech, 30 lat temu. Co zatem robić? Można dalej jeździć na letnich lub wymienić je na całoroczne - o ile w najbliższym czasie nie wybieracie się w góry. No chyba że nagle przyjdzie ochłodzenie i temperatura spadnie w pobliże zera stopni. Wtedy wybieramy bez- względnie zimówki, które zakładamy w profesjonalnym serwisie ogumienia. Profesjonalnej naprawy i obsługi maszyn młodzi adepci zawodu, a nawet ci którzy mają już jakieś zawodowe doświadczenie, mogą się nauczyć w Akademii Oponiarskiej PZPO (s. 18-19) w Piechaninie. Niebawem będzie tam można przeszkolić się nie tylko z naprawy ogumienia osobowego, ale także ciężarowego i rolniczego. W przyszłości zaś mogą dojść dodatkowe panele szkoleniowe z tzw. szybkich napraw mechanicznych. Oczywiście i o tym wcześniej Was drodzy Czytelnicy poinformujemy. Na razie - tak jak napisaliśmy na okładce - prawdziwa zima dotarła do Skandynawii. Przewoźnicy jadący do Szwecji, Nor- wegii czy Finlandii muszą pamiętać o obowiązkowych oponach ciężarowych dostosowanych do warunków mroźnej i śnieżnej zimy. Wybierając się tam należy uwzględnić także zakup dobrej jakości łańcuchów. Wtedy żadne warunki na drodze nie będą niespodzianką. Należy o to zadbać szczególnie, gdy wozimy produkty niebezpieczne oraz podróżnych. Stąd dbałość o ogumienie najwyższej klasy pozwalające dowieźć towar oraz pasażerów bezpiecznie w każde miejsce w Europie (s. 14-15). Dotyka nas kryzys gospodarczy objawiający się rosnącą z miesiąca na miesiąc inflacją. Efektem tego są ciągłe podwyż- ki cen, w tym również opon. Drożeją także usługi, bo w jakiś sposób przedsiębiorcy - a w naszym przypadku właściciele serwisów - muszą jakoś to wkalkulować (s. 12). Oczywiście wszyscy wolelibyśmy, aby to zjawisko opuściło nasz rynek jak najszybciej, bo generalnie na tym tracimy. Za kilka tygodni zacznie się kolejny nowy rok. Co nam przyniesie? Czego byśmy oczekiwali? Dlatego życzę przewidywalności reguł w życiu gospodarczym, pokoju w Ukrainie oraz miłej lektury z Przeglądem Oponiarskim.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 13 6 W BRANŻY W ramach nowego planu strategicznego Apollo Ty- res planuje podwojenie produkcji opon TBR w Europie. Do 2025 roku firma zamierza uzupełnić ofertę w zakresie rozmiaru i specyfikacji opon do samochodów ciężarowych i autokarów nawet do 90 proc. zapotrzebowania. W przyszłym roku producent wprowadzi na rynek swoje pierwsze opony do samochodów ciężarowych i przyczep przeznaczone do obręczy o średnicy 19,5 cala. W ramach nowego planu firma wejdzie również na rynek 22,5-calowych opon zimowych, uzupełniając istniejącą gamę opon do pojazdów ciężarowych i przyczep. (Źródło: Apollo Tyres) Dzięki wynikowi ogólnemu i znakomitym osiągom na mokrej i ośnieżonej nawierzchni opona Bridgesto- ne Blizzak LM005 po raz kolejny odniosła zwycięstwo w teście opon zimowych do samochodów sportowych przeprowadzonym przez Auto Bild. Podczas najnowszych niezależnych testów dobrze spisało się także ogumienie zimowe marki Vredestein. Oponę Wintrac polecał ADAC, organizacja chwaliła osiągi opony na lodzie i niski opór tocze- nia, natomiast oponę Wintrac Pro uznano za „bardzo dobrą” w magazynie Auto Straßenverkehr. Krótką drogą hamowania na śniegu i mokrej nawierzchni oraz dynamicznym i sportowym prowadzeniem zaimponowało w tegorocznych testach opon zimowych również ogumienie marki Continental - publikacje Auto Bild Allrad oraz Auto Bild Sportscars przyznały oponie WinterContact TS 870 P ocenę wzorową. Sukcesem odniesio- nym w testach opon zimowych pochwaliła się też firma Pirelli - Cinturato Winter 2 otrzymała ocenę wzorową przyznaną przez Auto Bild. Model ten zwyciężył również w zestawieniu Tyre Seeker oraz otrzymał ocenę polecany od Tyre Reviews. (Źródło: Producenci) Producent opon z Indii CEAT Specialty, jednej z najszybciej rozwijających się marek w branży opon rolniczych, zaprezentował szereg innowacji inżynieryj- nych i środowiskowych w swojej gamie opon rolniczych na targach SIMA 2022 (Paryż, 6-10 listopada). W związku z tym, że działalność firmy rozszerza się jeszcze bardziej na nowe sektory produkcji, główną atrakcją stoiska CEAT Spe- cialty była prezentacja gamy opon radialnych do ciągników rolniczych. Tegoroczną nowością była prezentacja projektu nowej opony z unikalną technologią, która zapewnia znacznie większą powierzchnię styku. W rezultacie użytkownicy będą mogli rozłożyć ciężar swojej maszyny na większym obszarze w porównaniu ze standardową oponą. Dzięki temu mniej ucierpią także uprawy. (Źródło: CEAT) Dzięki uzyskaniu certyfikatu ISCC PLUS przez zakład produkcyjny w Rzymie, Bridgestone stawia kolejny krok na drodze do osiągnięcia swoich globalnych ambicji. ISCC PLUS ma na celu wspieranie przejścia do gospodarki cyrkularnej i biogospodarki poprzez przyczynianie się do wdra- żania zrównoważonej środowiskowo, społecznie i ekonomicz- nie produkcji. Certyfikacja ocenia wszystkie zrównoważone surowce w łańcuchu wartości, aby określić i zweryfikować zgodność z wymogami środowiskowymi. Bridgestone do 2030 roku zamierza produkować wyroby w 40 proc. z surowców odnawialnych i zrównoważonych materiałów, a do 2050 ich udział ma wynosić 100 proc. (Źródło: Bridgestone) Na 33. Światowych Targach Maszyn Budowlanych, Pojazdów Budowlanych i Sprzętu Budowlanego BAUMA w Monachium (24-30.10), międzynarodowy producent opon Maxam zaprezentował swoje flagowe produkty i roz- wiązania w sektorze OTR. Tym samym jako spółka zależna chińskiego koncernu oponiarskiego Sailun otworzył kolejny rozdział w swojej historii. Maxam zaprezentował najważniej- sze elementy swojej innowacyjnej rodziny opon EcoPoint3. Targowa ekspozycja skupiła się także na prezentacji szero- kiej gamy rozwiązań i odpowiedzi na rosnące wymagania w zakresie zarządzania oponami do nowoczesnych pojazdów budowlanych. Celem marki Maxam jest zaprezentowanie się jako pierwszy wybór dla firm z branży budowlanej w tym bardzo konkurencyjnym segmencie, zwłaszcza w czasach rosnących kosztów energii. (Źródło: Sailun) Oryginalne wyposażenie nowego crossovera Maz- da CX-60, którego sprzedaż w Europie rozpoczęła się we wrześniu, stanowią opony Yokohama Advan V61 i Geolandar X-CV. Modele zostały opracowane dzięki spe- cjalistycznemu tuningowi, który pozwolił dopasować wzór bieżnika, profil i strukturę opony do charakterystyki pojazdu - wykorzystano do tego HAICoLab, program oparty na sztucz- nej inteligencji. Dostarczane rozmiary opon Advan V61 to 235/60R18 103V i 235/60R18 107V, a opon Geolandar X-CV - 235/60R18 103H. (Źródło: Yokohama) Point S podpisał umowę z Europejską Federacją Piłki Ręcznej (EHF) i został oficjalnym sponsorem 15. Mistrzostw Europy w Piłce Ręcznej Kobiet. Międzynaro- dowy turniej, w którym udział bierze 16 drużyn, rozpoczął się 4 listopada i potrwa do 20 listopada. Mecze rozgrywane są w Słowenii, Macedonii Północnej i Czarnogórze. Partnerstwo to kontynuuje zaangażowanie Point S w sponsorowanie eli- tarnych międzynarodowych zawodów sportowych - w 2019 roku firma sponsorowała Mistrzostwa Świata w Piłce Ręcznej Kobiet organizowane przez Międzynarodową Federację Piłki Ręcznej (IHF) w Japonii. (Źródło: Point S) Hankook, jako pierwszy koreański producent opon, dołączył do inicjatywy Science Based Targets. W sierpniu firma przedstawiła swoje średnio- i długoterminowe cele ogra- niczenia emisji oparte na badaniach naukowych - do 2030 r. planuje zredukować emisje z Zakresu 1 i 2 występujące na etapie produkcji o 46,2 proc. oraz ograniczyć emisje z Zakre- su 3 w swoim łańcuchu wartości o 27,5 proc. w stosunku do wartości bazowych z 2019 r. Walidacja ma nastąpić na po- czątku przyszłego roku. Hankook ogłosił również swój udział w kampanii Business Ambition for 1,5°C, która wzywa firmy do działania w celu wyznaczenia celów na rzecz ogranicze- nia globalnego ocieplenia do 1,5°C i uniknięcia najgorszych skutków zmian klimatycznych poprzez dążenie do osiągnięcia neutralności węglowej. (Źródło: Hankook Tire) BMW wybrało oponę Dunlop SportSmart TT na orygi- nalne wyposażenie swojego nowego modelu S 1000 RR na sezon 2023. Oponę opracowano w taki sposób, aby za- pewniała pewne prowadzenie na drodze oraz osiągi zbliżone do tych, które oferowane są przez opony wyścigowe na torze. Flagowe supermotocykle BMW rozwijane są według podobnej filozofii, co hypersportowe opony Dunlopa. SportSmart TT wykorzystują wiele tych samych technologii, co opony, które wygrały każdy tegoroczny wyścig indywidualny w ramach ry- walizacji Isle of Man TT oraz dwie rundy Długodystansowych Mistrzostw Świata FIM 2022. Dla nowego modelu S 1000 RR homologowano opony Dunlop SportSmart TT w rozmiarze 120/70ZR17 na przód i dwóch rozmiarach na tył: 190/55ZR17 i 200/55ZR17. (Źródło: Goodyear)www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Ekologia w praktyce dr inż. Paweł Knast Opony bieżnikowane - fakty, mity i uprzedzenia Legislacja dotycząca opon bieżnikowanych Od roku 1954 roku działa Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon Bieżnikowanych, którego zadaniem jest re- prezentowanie interesów producentów opon bieżnikowanych i ich sprzedawców. Jest to niezmiernie ważne, by branża była zjednoczona, bo to istotne dla funkcjonowania rynku w aspek- cie ekologicznym i kosztowym oraz społecznym (miejsca pracy i czyste środowisko). Rynek producentów opon bieżnikowa- nych przechodził trudne chwile, w okresie olbrzymiego importu opon z Azji. Wówczas cena opon nowych z importu spoza Unii Europejskiej była zbliżona do ceny opon bieżnikowanych. Efektem działań chroniących rynek europejskich producentów opon, w tym opon bieżnikowanych były działania podjęte przez Komisję Europejską, która 11 sierpnia 2017 roku wszczęła dochodzenie antydumpingowe w odniesieniu do przywozu do Unii niektórych opon pneumatycznych i w dniu 14 października 2017 roku rozpoczęła odrębne dochodzenie antysubsydyjne dotyczące przywozu do Unii nowych lub bieżnikowanych opon do autobusów lub samochodów ciężarowych, pochodzących z Chin. W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zostało w dniu 7 lipca 2022 ogłoszone rozporządzenie wykonawcze komisji (UE) 2022/1175 i w załącznikach I oraz II zostały przedstawione wykazy przedsiębiorstw, których dotyczy unie- ważnienie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1579 (rozporządzenie antydumpingowe wyżej przedstawione). Zatem wyrokiem sądu firmy chińskie skutecznie odwołały się od decyzji Komisji Europejskiej i można spodziewać się wzrostu ilości tanich opon na rynku. Jakość opon bieżnikowanych i wymagania prawne Wielu decydentów nie ufa jakości opon bieżnikowany, a tymczasem zgodnie z Rozporządzeniem Wykonawczym Komisji Europejskiej (UE) 2018/1579 z dnia 18 października 2018 r. opony te mogą być sprzedawane „…na pierwszy mon- taż”. Opony zgodnie z prawem klasyfikuje się na trzy grupy. Klasyfikacja ta opiera się o wyniki badań opon pod względem skuteczności działania w zakresie bezpieczeństwa i parame- trów technicznych oraz jakościowych. Przepisy Regulaminów EKG ONZ nr 108 i 109 są warunkiem obowiązkowym, by móc zgodnie z prawem wprowadzać do obrotu opony bieżnikowane na rynku Unii. Proces produkcyjny nowych opon i opon bież- nikowanych jest inny, ale efekt końcowy jest porównywalny i umożliwia montowanie opon bieżnikowanych na kołach autobusów albo samochodów ciężarowych pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów prawnych. Producent opon bieżnikowanych musi uzyskać właściwą wytrzymałość opony i przyczepność do drogi. Komisja Europejska dokonała po- działu opon na trzy segmenty: opony segmentu pierwszego (1), o większej trwałości, wykorzystującej najnowsze technologie i o najlepszych osiągach za wyższą cenę początkową, opony segmentu drugiego (2), wytworze często przez producentów opon premium, o trwałości większej niż marki segmentu 3 przy koszcie niższym niż koszt marki premium, za cenę początkową wyższą niż w przypadku opon segmentu 3, oponę segmentu trzeciego (3) o najniższym koszcie początkowym, ale o najmniejszej trwałości i najniższych osiągach (opony o niższej jakości i bardzo ograniczonych możliwościach bieżnikowania). Powstała zatem trudność interpretacji trwałości i jakości opon. Dlatego decyzją Rady Europy z dnia 13 marca 2006 roku wszyscy producenci opon bieżnikowanych mają obo- wiązek stosowania Regulaminów nr 109 i 108 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych Wiele osób i firm oraz instytucji informuje w mediach o potrzebie ochrony świata przed: zanieczyszczeniami, eliminacją CO 2 i innych szkodliwych gazów oraz pyłów, a także redukcją odpadów gromadzonych na wysypiskach śmieci. Jest to temat bardzo popularny na salonach wielkiej światowej polityki. Tymczasem, mając do dyspozycji technologie sprawdzone i weryfikowane oraz rozwijane od lat w zakresie regeneracji opon poprzez wymianę bieżnika na nowy nie prowadzi się takiej kampanii. Osoby niezwiązane z branżą ulegają stereotypom i często uważają opony te za dużo gorsze od opon nowych. Wyjątek stanowią firmy transportowe, które przekonały się w okresach różnych kryzysów, że jest to znakomite obniżenie kosztów bez większego ryzyka dla terminowości i bezpieczeństwa przewozów.TECHNOLOGY that empowers everyone, not just someone MUSE & A‘DESIGN & DNA INTERNATIONAL DESIGN AWARDS WINNER NEW PREMIUM TIRE FOR EUROPE EKSPERCI Dokończenie na str. 10 (EKG ONZ) w sprawie opon bieżnikowanych. Przepisy te są warunkiem obowiązkowym w odniesieniu do wprowadzenia do obrotu na rynku Unii opon bieżnikowanych. Producent opon bieżnikowanych musi zapewnić spełnienie przez opony bieżnikowane wymogów bezpieczeństwa i kontroli jakości produkcji w taki sam sposób jak ma to miejsce w przypadku nowych opon. Opony bieżnikowane versus opony trzeciego (3) segmentu Badania prowadzone przez Komisję Europejską wykaza- ły, że przywóz towarów po cenach dumpingowych dotyczy głównie segmentu trzeciego (3). W przypadku rosnącej konkurencji między oponami wyższej jakości importowanymi z Chin a oponami produkowanymi na terenie Unii Europejskiej nastąpił spadek marż sprzedażowych na oponach segmentu pierwszego (1) wytwarzanych w Europie. Mniejsze przychody ze sprzedaży opon zniechęcają producentów do inwesto- wania i wprowadzania innowacji. W treści Rozporządzenia Wykonawczego Komisji Europejskiej (UE) 2018/1579 z dnia 18 października 2018 roku możemy przeczytać: „ … Jeden z hiszpańskich producentów opon bieżniko- wanych do klasy 1 zalicza opony firm Hankook Michelin, Continental, Goodyear i Bridgestone. Komisja Europejska ustaliła, że opony premium firm Hankook można poddawać bieżnikowaniu dwa razy …”. Podstawą skutecznego bieżnikowania jest jakość karka- sów, która teoretycznie pozwala na trzykrotne bieżnikowanie niektórych rozmiarów opon w najwyższej jakości. Zdaniem autora niniejszego artykułu, sama nazwa producenta na boku opony nie oznacza, że automatycznie taką oponę można bieżnikować. Zależy to od stanu technicznego karkasu, który powinien być poddany badaniom wstępnym przed rozpoczę- ciem procesu bieżnikowania opony. Wskaźniki ułatwiające zarządzanie gospodarką oponami Styl jazdy i sposób parkowania oraz parametr, który autor niniejszego artykułu określił w badaniach własnych jako tonokilometry na rok T k pozwala wstępnie segregować i sza- cować przydatność karkasów do wykorzystania w procesie bieżnikowania. Gdzie: Mp - masa własna pojazdu bez obciążenia [kg] Mo- masa przewożonych osób [kg]Next >