Do oceny siedemnastki

Magazyn Tire Review przetestował dziewięć modeli opon letnich o bardzo wysokich osiągach. W tym dwie nowości: Michelin Pilot Sport 5 oraz Goodyear Eagle F1 Assymetric 6. Opony w rozmiarze 225/45 R17 zostały założone na testowego VW Golfa GTI.

Na suchym

Najszybszą (czas 91,2 sek.) i najbardziej sportową oponą okazała się Continental PremiumContact 6. Zapewniła ona doskonałą dynamikę kierowania z przyjemną wagą, szybkie i ostre reakcje oraz świetny poziom przyczepności na wszystkich testowych okrążeniach. Drugie miejsce zajął Goodyear. Opona tego producenta sportowo reagowała na ruchy kierownicą i świetnie hamowała, a średnia z trzech okrążeń była tylko o 0,2 sek. wolniejsza od najlepszego wyniku. Oponą, która zdecydowanie zasługuje na miano sportowej, jest Yokohama Advan Sport V105. Zajęła trzecie miejsce i była jedną z najlepszych pod względem sterowności i sportowego charakteru. Nowy model Michelin zajął czwarte miejsce, ale od najszybszej opony dzieliło go tylko 1,28 sekundy. Oponę cechuje dokładnie to samo, co poprzedniczkę - łatwość i bezpieczeństwo w prowadzeniu wyznaczone przez równowagę podsterowności i świetną przyczepność.

Na kolejnych miejscach uplasowały się Giti GiTiSport S2, Bridgestone Turanza T005, Hankook Ventus S1 evo 3. Dwie ostatnie lokaty przypadły Rotalla RU01 S Pace oraz Semperit Speed Life 3.

Na mokrym

W próbie na mokrej nawierzchni na pierwszych dwóch miejscach uplasowały się Goodyear oraz Michelin. Choć czasy były bardzo zbliżone, to sposób prowadzenia był zupełnie inny. Podobnie jak na suchej nawierzchni, Goodyear dawał wyraźnie bardziej sportowe odczucia dzięki szybszemu sterowaniu, za to był słabszy w odporności na aquaplaning. Opony Michelin były bardziej „delikatne”, bardzo łatwe w prowadzeniu w szybkiej jeździe mocno trzymały się nawierzchni, choć była to przyczepność „mniej sportowa”. Goodyear miał nieco lepsze tempo na jednym okrążeniu i najszybszy idealny czas w pięciu sektorach, ale w obu przypadkach średnia z czterech okrążeń była na korzyść Michelina, ponieważ był on bardziej spójny na całej trasie.

Opona Semperit, która miała problemy na suchej nawierzchni, na mokrej poradziła sobie rewelacyjnie. Wykazała prawie zupełną niewrażliwość na  zjawisko aquaplaningu na prostej i na zakrętach, a jej przyczepność była świetna.

Czwarte i piąte miejsce ponownie zajęła para Bridgestone i Hankook. Obydwie były łatwe w prowadzeniu na granicy przyczepności. Podobnie jak na suchej nawierzchni, obydwie charakteryzowały się wolniejszym sterowaniem i mniejszym sprzężeniem zwrotnym.

W hamowaniu na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h najkrótszą drogę hamowania miał Hankook - 28,5 m, drugi był Continental - 30,1 m, a trzeci Michelin - 31,3 m.

Hałas i komfort jazdy

Goodyear miał najniższy hałas przejazdu w całej grupie, a Rotalla i Giti również wypadły bardzo dobrze. W testach komfortu z wykorzystaniem nierównych dróg i progów najlepszą oponą z grupy, jeśli chodzi o łagodzenie ostrych uderzeń, takich jak wyboje, był Bridgestone. Jednak Michelin, Semperit jak i Rotalla wykazały w tej próbie bardzo wysoki komfort. Goodyear, Hankook i Giti zapewniły nieco mniejszą wygodę jazdy, a Conti i Yokohama były najtwardsze.

Podsumowanie

W całym teście zwyciężył Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, który jest zdecydowanie sportowy - zapewnia dynamiczne prowadzenie i doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Wykazał także najniższy poziom hałasu w teście oraz  najniższy opór toczenia w teście (spośród opon UHP). Słabiej wypadł w odporności na aquaplaning.

Drugie miejsce zajął Michelin Pilot Sport 5, który zapewnia doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni, krótką drogę hamowania we wszystkich warunkach oraz najwyższą w teście odporność na aquaplaning. Z minusów tego modelu można wymienić średni poziom hałasu zewnętrznego.

Trzecie miejsce przypadło Hankookowi Ventus S1 evo 3, który ma wyjątkowo krótką drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni oraz niski poziom hałasu. Minusem jest jego podsterowność i większe opory toczenia.

Szymon Kruk, fot. Producenci

Przegląd Oponiarski 5/200 (Maj 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń