A.Kabat: Mieć szczęście do ludzi Str. 36-37 Dwieście wydań dla Was! Naprawiamy budowlane Str. 8-10 Nowa Infrastruktura na Targach Kielce Str. 14-15 Szczyt Klimatyczny Togetair’22 Str. 294 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 10 EKSPERCI Na trzech kołach się nie da ... 8-10 OPINIE Sonda Przeglądu Zapytaliśmy użytkowników forów motoryzacyjnych o to, czy odwiedzają targi i czy warto się pojawić na imprezach wystawienniczych ? ... 12-13 W BRANŻY Relacja z Targów Kielce ... 14-15 Rekordowy pierwszy kwartał ... 16 Bilstein. Mechanicy na torze ... 18-19 Jak oszczędzać paliwo? ... 20 Hanower. Oponiarskie technologie ... 21 Liczba 200 w motoryzacji ... 22 Euromaster. Utylizacja to konieczność ... 23 Do svidaniya Rosjo! (cz.2) ... 24 BestDrive. Oponiarski klasyk ... 26 Yokohama przejmuje TWS ... 27 SKP. Ministerstwo nie widzi problemu ... 28 Bridgestone. Tysiąc kilometrów na jednym ładowaniu ... 30 Dokąd na targi? (cz.5) ... 31 Opony motocyklowe. Nieustanna ewolucja ... 32 Spojrzenie w przeszłość ... 33 Ładowarki mega ... 38 Alzura Tyre24. To co trwa, musi być dobre ... 39 ELEKTROMOBILNOŚĆ Szczyt Klimatyczny Togetair’22 ... 29 Z wizytą w... firmie Autowulkanizacja Walisiak w Szczytnie Koncentracja na oponach ... 34-35 ROZMOWY Kabat Tyre. Mieć szczęście do ludzi ... 36-37 Goodyear. Gospodarka całkowicie zrównoważona ... 40-41 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 46) Układ hamulcowy ... 42 Co każdy szef wiedzieć powinien? Partner z Ukrainy ... 43 Prawo w warsztacie (cz. 115) Klauzule przeciw inflacji ... 44-45 PREZENTACJE Honda Jazz 1.5 i-MMD Crosstar Executive Bez obrotomierza ... 46-47 NOWOŚCI RYNKOWE ... 48-53 TECHNOLOGIE Bosch. Cel podstawowy - zrównoważona gospodarka ... 54 MOTOSPORT Pitbike Brodnica. Kuźnia talentów ... 55 PRZEGLĄD MAREK Ford. Zmienne koleje ... 56 TESTY Do oceny siedemnastki ... 57 Dziękujemy m. in. firmom Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Saitov AG, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Michał Markowskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Aż trudno uwierzyć, że to już 200. felieton, który napisałem do rubryki: Od redaktora. Od pierwszego minęły pra- wie 23 lata. W tym czasie nasze pismo ulegało ciągłym zmianom, a rynek oponiarski i cała branża wręcz dokona- ły niewyobrażalnego skoku. Tak jak Przegląd Oponiarski stanowi dziś nową jakość, tak samo branża oponiarska przeobrażała się w technologiczny TOP! Opony to już nie tylko kawał gumy z jakimiś tam komponentami i wyci- śniętym w autoklawie wzorem bieżnika. Opony to jeden z bardziej skomplikowanych technologicznie produktów, w których skład wchodzą dziesiątki materiałów, komponentów z najwyższej półki oraz wiedza na odpowiednio wysokim poziomie. To wielokrotnie weryfikowana cyfrowo myśl inżynierska mająca zapewnić wszystkim kierowcom pojazdów bezpieczeństwo, komfort i oszczędności. Dlatego opony - nawet te z trochę niższej półki - do tanich nie należą. Wydawałoby się, że przez tak długi czas o tym, czarnym, przedmiocie pożądania kierowców, napisaliśmy już wszystko. Nic bardziej mylnego! Każdy numer Przeglądu to około 60-70 stron formatu A4. Nasi eksperci i dziennikarze opisują nowe trendy, wzory, niekiedy technologiczno-innowacyjne fantazje na temat ogumienia. Ośrodki badawczo-rozwojowe oponiarskich gigantów pracują intensywnie nad osiągnięciem produktów zrównoważonych, czyli takich, które będą mogły być przetwarzane wielokrotnie. Dodajmy jeszcze, że takich, które nie będą stanowiły problemu dla przyszłych pokoleń. Czy to możliwe? Jak najbardziej i to nie za dziesiątki lat, a już za kilka. Wielkie koncerny pracują bowiem nad oponami, które w 2030 roku będą produktami zrównoważonymi. Zamiast ropy i produktów ropopochodnych stosować się będzie - i już się to dzieje - kompo- nenty naturalne, mogące powtórnie zostać przetworzonymi. Bez pozostawiania tzw. śladu węglowego. Kto na tym zyska? My wszyscy. Środowisko naturalne będzie czystsze, nie zużyjemy kurczących się zasobów surowców, wody. Powietrze, którym oddychamy nie będzie zawierało różnych szkodliwych substancji, pyłów, powodujących choroby nowotworowe płuc. Mam nadzieję, że czytając 500. numer Przeglądu - oczywiście myślę o młodszych Czytelnikach, bo sam tego raczej nie doczekam - wspomnicie moje słowa. Może i jestem marzycielem, ale sami dobrze wiecie, że wszystko zaczyna się od marzeń. Bez nich nie bylibyśmy tutaj gdzie jesteśmy. Żeby jeszcze nie było kilku szaleńców, którym się wydaje, że świat i zamiesz- kujący go ludzie należą do nich, a wojna jest sposobem na rozwiązywanie problemów. Nigdy tak nie było, i nigdy nie będzie! Ps. Dziękuję młodym zawodnikom PITBIKE Brodnica za aktywny udział w tworzeniu okładki 200 numeru Przeglądu.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 10 6 W BRANŻY Tak się niefortunnie złożyło, że w tym samym czasie odbywać się będą dwie duże imprezy targowe The Tire Cologne 2022 w Kolonii (24-26.05) oraz Autopromotec w Bolonii (25-28.05). Wprawdzie to pierwsze wydarzenie jest organizowane pod branżę oponiarską, a Autopromotec to targi motoryzacyjnego rynku wtórnego, jednak i w Bolonii oponiarzy nie zabraknie. Tak więc wielu dystrybutorów i wła- ścicieli serwisów, którzy chcą uczestniczyć w obu imprezach, będzie miało niemały dylemat. Dlatego warto wziąć do ręki czerwcowe wydanie Przeglądu, bo tam znajdą się relacje z obu tych wydarzeń. (Źródło: inf. własna) W dniach 25-28 maja warto wybrać się także do wło- skiej Bolonii na jedne z największych targów aftermar- ketowych na świecie, Autopromotec. Impreza przyciąga dziesiątki tysięcy odwiedzających z całego świata. Wśród wystawców znajdują się producenci i dystrybutorzy maszyn i urządzeń warsztatowych oraz części zamiennych, nie bra- kuje również przedstawicieli branży oponiarskiej. Uczestnicy obecnej edycji będą mieli do czynienia z nowym formatem, który pozwoli im zapoznać się z innowacjami i nowościami produktowymi, spotkać się zarówno ze stałymi dostawca- mi, jak i znaleźć nowych, a także uzyskać dostęp do usług oraz uczestniczyć w konferencjach i seminariach zarówno osobiście, jak i wirtualnie. Dziennikarze Przeglądu będą na bieżąco relacjonować wydarzenia oraz prezentować na portalu oraz na profilu FB produkty i usługi godne uwagi. (Źródło: inf. własna) Lista producentów z którymi współpracuje Texa wy- dłuża się. Tester tej marki będzie wykorzystywany jako oficjalne narzędzie diagnostyczne przez sieć dealerów i autoryzowane warsztaty Moto Morini. Umowa podpisa- na przez firmy obejmuje interfejs pojazdu Navigator TXB Evolution wraz z wersją oprogramowania IDC5 BIKE z de- dykowaną flotą pojazdów, do identyfikacji i naprawy usterek, a także do wykonywania standardowych procedur konserwacji i kontroli elektroniki pokładowej. Texa już w 2001 roku zaan- gażowała się w diagnostykę jednośladów, a od tego czasu wprowadziła na rynek ponad 20 tys. narzędzi diagnostycz- nych, przeznaczonych dla producentów i rynku niezależnego. (Źródło: Texa) Valebridge Media Services (VMS), agencja usług me- dialnych z siedzibą w Crewe, Wielka Brytania i Madrycie, ogłosiła zwycięzców 2022 Recircle Awards, globalnego wydarzenia branżowego nagradzającego zrównoważone innowacje, procesy produkcyjne, zarządzanie i usługi w sektorze bieżnikowania i recyklingu opon. Po raz kolej- ny tysiące głosów oddano na nominowanych ze wszystkich zakątków świata, a ostateczni zwycięzcy pochodzili z 11 różnych krajów na 4 kontynentach. David Wilson, dyrektor zarządzający Valebridge Media Services, skomentował: - Z przyjemnością ogłaszamy, że w 2022 r. Recircle Awards odnotowało znaczny wzrost rejestracji wyborców przy utrzymującym się wysokim poziomie międzynarodowego udziału i zaangażowania zarówno w nominacje, jak i procesy głosowania. Wśród nagrodzonych firm znalazły się m.in. Scandinavian Enviro Systems, Marangoni oraz Vipal Rubber. (Źródło: Valebridge Media Services) W poniedziałek rano, 18 kwietnia, siedem osób zginęło a 11 zostało rannych, w tym trzy ciężko, w ataku rakie- towym na serwis samochodowy we Lwowie, zajmujący się przede wszystkim ogumieniem. Poza tym odnotowano trafienia w magazyny, niegdyś wojskowe, obecnie nieuży- wane. Straty materialne to m.in. zniszczony warsztat, jego wyposażenie i ponad 40 aut. Ten poniedziałek był w miejscach oddalonych od frontu normalnym dniem pracy, Wielkanoc w obrządkach wschodnich przypada tydzień później niż katolicka. Bandycka wojna Rosji z Ukrainą jest totalna, ża- den mieszkaniec Ukrainy nie może czuć się bezpieczne. (Źródło: internet)www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Na trzech kołach się nie da Ryszard Marcinkowski Naprawiamy opony do maszyn budowlanych Trzeba natychmiast wykluczyć naprawy pod tytułem - wkleimy łatę i będzie dobrze! Szczególnie w sprzęcie budowlanym, gdzie i opony i koszty roboczogodzin są wysokie, naprawa musi być wykonana solidnie, czyli pra- widłowo. W przeciwnym razie nie powinniśmy się wcale za takie uszkodzenia zabierać. Zdajmy sobie wreszcie sprawę, że opona to część zamienna do pojazdu, którą można kilkukrotnie naprawić i pomimo trudnych warunków eksploatacyjnych wydłużyć jej żywotność w znaczący sposób, co w rachunku ekonomicznym i ekologicznym ma coraz większe znaczenie. Mała opona do maszyny budowlanej, porównywalnej wielko- ści do zwykłej ciężarówki, wymaga zużycia średnio 160 litrów ropy naftowej do jej wyprodukowania. Duża opona do maszyny przeznaczonej do robót ziemnych to wielokrotnie więcej. Zbyt lekkomyślne wycofywanie z eksploatacji opon tej kategorii to barbarzyństwo i w rezultacie olbrzymie powierzchnie zajmo- wane przez złomowiska, na których się je składuje. Ani szybko, ani byle jak Naprawa na szybko i byle jak, to tak, jakby wulkanizator obawiał się, że pomimo naprawy ostatecznej i dotrzymania warunków technologicznych, naprawiona opona nie będzie zadowalająco długo pracować. Czy nie jest to czasami dosko- nałe alibi? Nie trzymało, bo klient chciał szybko i tanio. Czy naprawdę użytkownik opony nie potrafiliczyć? Nowa opona kosztuje - powiedzmy - 8 tys. zł/szt. Jeżeli tanio zostanie naprawiona za 300 złotych i w krótkim czasie naprawa nie wytrzyma warunków eksploatacyjnych, to mamy wyrzucone trzy stówki i konieczność zakupu innej opony, a czasami nawet dwóch sztuk. Opona naprawiona nawet za duże pieniądze, ale w prawidłowy sposób, zawsze będzie tańszym rozwiązaniem niż zakup innej - nowej czy używanej. W ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił - według moich spostrzeżeń - wyraźny podział na serwisy oponiarskie, które obsługują dany sektor rynku i handlują oponą, oferując usługi Chyba nikt nie stwierdzi, że nie powinniśmy albo nie ma sensu naprawiać opon, bo się nie kalkuluje. Spojrzenie na problem naprawy zmienia się bowiem wraz ze wzrostem wartości opony i ceną roboczogodziny maszyny budowlanej, która na tych oponach się porusza. Terminy gonią, robota musi być wykonana, a tu pech - awaria opony. Nie da się zakłamać rzeczywistości, jak to satyrycznie obrazuje słynna scenka kabaretu „TEY”, i powiedzieć: „ale trzy koła są dobre”. Niestety, maszyna nie popracuje z jedną oponą uszkodzoną. Należy ją bezwzględnie naprawić. www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 mobilnie, oraz na warsztaty wulkanizacyjne, które dodatkowo, a czasami głównie naprawiają opony. Ten podział nastąpił wy- raźnie dlatego, że w serwisach wulkanizacyjnych/oponiarskich klient został zdemoralizowany szybką i tanią usługą. Informa- cja, że opona musi zostać w serwisie dwa dni, żeby można ja było właściwie naprawić, spowodowała, że akceptowalna jest bylejakość. Klient jest w stanie się zgodzić na opcję „tanio i szybko”, żeby tylko nie trzeba było drugi raz po naprawio- ną oponę przyjeżdżać. Wydaje się nieprawdopodobne, ale niestety jest tak w dużej, żeby nie powiedzieć znakomitej, większości warsztatów tzw. wulkanizacjach. Materiały dużych możliwości Producenci materiałów naprawczych dają nam do wyko- rzystania materiały, które umożliwiają naprawy nawet naj- większych opon i dużych uszkodzeń. Stosowana najczęściej metoda dwustopniowa, polegająca na wulkanizacji uszkodze- nia w oponie prasą wulkanizacyjną - punktowo, a w drugim etapie na aplikacji wkładu naprawczego, który wulkanizuje chemicznie (na zimno), jest bardzo uniwersalna i relatywnie tania. Dodatkowo można stosować wkłady specjalistyczne o różnych wielkościach bez konieczności stosowania maszyn wulkanizacyjnych zapewniających docisk mechaniczny na całej powierzchni wkładu. Warsztaty specjalizujące się w naprawach opon stosują częściej metodę jednostopniową, gdzie cały proces wygrze- wania mieszanki w lejku uszkodzenia i wkładu naprawczego odbywa się w jednym czasie. To bardzo wygodna metoda. Ma jednak minus, którym jest konieczność posiadania urządzenia do wygrzewania opon, czasami naprawdę drogiego. Plusem metody jednostopniowej jest możliwość stosowania wkładów naprawczych podbudowanych mie- szankami wulkanizującymi w wysokich temperaturach - najczęściej między 100-160 0 C, które to wkłady bywają znacznie tańsze od tych, które wulkanizują chemicznie (na zimno). Jedno jednak z całą stanowczością trzeba wyjaśnić: nie ma znaczenia dla skuteczności naprawy, jak wulkanizował wkład naprawczy - na zimno czy na gorąco. Po wulkanizacji jedną i drugą metodą wytrzymałość po- łączenia gwarantuje bezpieczne użytkowanie opony, bo o to przecież chodzi. Oczywiste jest również to, że pomiary siły rozrywającej po wulkanizacji chemicznej i gorącej są różne, bo mieszanki, na bazie których na- stępuje połączenie są również różne. Pragnę w tym miejscu uspokoić wszystkich wykonujących naprawy dwustopniowe, że jakościowo nie są one gorsze od na- praw wykonanych jednostopniowo. I w jednej, i w drugiej metodzie wszystko zależy od umiejętności wulkanizatora, a nie od ceny urządzenia do wulkanizacji. Wiemy to wszyscy, że żadna, nawet najdroższa, maszyna sama opony nie naprawi. Trzeba jednak oddać obiektywnie sprawiedliwość i podkreślić, że są materiały naprawcze, które wymagają stosowania metody jednostopniowej - TAP RAP i inne w podobnej formie aplikacji. Materiał wzmacniający np. kord stalowy niezwulkanizowany i kapa uszczelniająca jako nakładka na wzmocnienie. W takich technologiach nie jest możliwa naprawa opony metodą dwustopniową. Ta jedyna Jednostopniowo ELITE30 Jednostopniowo monaflex Prasa punktowa Po wulkanizacjiNext >