Honda Jazz 1.5 i-MMD Crosstar Executive

Bez obrotomierza

Wiosna w rozkwicie, czas więc na prezentację samochodu na letnich oponach. Honda Jazz została wyprodukowana w Japonii, ogumienie w Tajlandii, Dunlopy Enasave 300+ o rozmiarze 185/60 R16 86H.

Jazz czwartej generacji na polskim rynku jest wyłącznie hybrydą. Konstruktorzy hybrydy uznali, że kierowca zelektryfikowanego wehikułu nie potrzebuje informacji o obrotach wału korbowego silnika i obrotomierza nie dali! Drugie zaskoczenie, tym razem na plus, to aż 10 poduszek seryjnie: dwie czołowe, dwie boczne z przodu, dwie kurtyny, dwie boczne z tyłu, kolanowa kierowcy, centralna. Ta ostatnia znajduje się z prawej strony oparcia fotela kierowcy, ma rozgraniczać prowadzącego i pasażera siedzącego obok niego.

Trzy razy 185

Trzy wymiary gum są przewidziane do najmniejszej na polskim rynku spalinowej Hondy, o identycznej szerokości, zależnie od wersji wyposażenia auta: 185/60 R15 88H (Comfort, Elegance), 185/60 R16 86H (Crosstar Executive), 185/55 R16 87H (Executive). Dunlopy w testowym aucie odznaczały się dobrymi parametrami, Treadwear 240, Traction A, Temperature A, Poza napisem Outside, na bocznej ściance nie było informacji o wewnętrznej strukturze, maksymalnym ciśnieniu, czy dopuszczalnym obciążeniu (liczba 86 to 530 kg).

Honda zaleca wymianę czterech opon równocześnie, a jeżeli to niemożliwe przynajmniej parami na osiach. Zaleca rotację ogumienia, choć nie określa po jakim mniej więcej przebiegu. W przypadku opon z oznaczonym kierunkiem toczenia wg zasady przód-tył, dla pozostałych z krzyżowaniem, czyli prawy tył, lewy przód, lewy tył, prawy przód, prawy tył.

Łańcuchy zakłada się tylko na przednie koła. Instrukcja obsługi podaje typy łańcuchów dla każdego rozmiaru opon. Należy sprawdzić, czy łańcuchy nie stykają się z przewodami hamulcowymi i zawieszeniem oraz ograniczyć prędkość jazdy.

Nalepka na B

Nalepka na lewym słupku B, na jego pionowej płaszczyźnie, jest łatwa w lekturze. Trzeba Hondę pochwalić, że druk jest normalny, czarny na białym tle i że nie umieszczała na plakietce wszystkich rozmiarów, tylko jeden konkretny, 185/60 R16 86H. Lekturę ułatwia również fakt, że Honda nie różnicuje ciśnienia ze względu na obciążenie czy prędkość jazdy. Doświadczeni oponiarze mogą tutaj mieć pewne wątpliwości, opisujemy, jak podchodzi do sprawy producent samochodu. Tak więc z przodu pompujemy do 2,4 bara, z tyłu do 2,3 bara.

Dodajmy, że w opasłej instrukcji obsługi, na s. 569 znajduje się zalecenie, dla dwóch pozostałych rozmiarów, dotyczące jazdy powyżej 160 km/h. Wtedy w 185/60 R15 88H trzeba mieć z przodu 2,6 bara, z tyłu 2,5, natomiast w 185/55 R16 87H odpowiednio 2,7 i 2,6. Należy stosować te wartości, żeby uniknąć przegrzania opon, co może doprowadzić do ich nagłego uszkodzenia. Rzecz jasna są to dane odnoszące się do zimnych opon, tzn. gdy Honda stała przynajmniej trzy godziny, albo przejechała nie więcej niż 1,6 km, czyli jedną milę lądową. W rozgrzanych oponach będzie więcej o 0,3-0,4. Użytkownik powinien sprawdzać ciśnienie co najmniej raz w miesiącu lub przed długimi trasami, bo nawet opony w dobrym stanie technicznym tracą w ciągu miesiąca 0,1-0,2 bara.

TPMS nie podaje informacji z poszczególnych kół. Ostrzega o spadku ciśnienia lampką w lewym, dolnym rogu kolorowego wyświetlacza stanowiącego większość tablicy wskaźników. Do ustawiania TPMS-u służy centralny, dotykowy ekran. Wpierw wciska się przycisk Home w górnym, lewym rogu obudowy ekranu i kolejno: Ustawienia pojazdu, System ostrz. o ciśn. opon, Anulowanie/kalibracja systemu monitorującego ciśnienie w ogumieniu (TPMS). Ostatni etap polega na wybraniu Kalibruj albo Anuluj. Kalibracja TPMS jest wymagana po każdej korekcie ciśnienia.   

Dwie obręcze

Dwie obręcze przewidziano do Jazza, 15 x 6J oraz 16 x 6J. Szesnastocalowe alufelgi w prezentowanym egzemplarzu miały dwukolorowe wykończenie, czarno-srebrne, 10 ramion i tylko cztery śruby. Moment dokręcania śrub wynosi 108 Nm. Honda radzi, aby sól i inne zanieczyszczenia jak najszybciej usuwać z felg gąbką z łagodnym detergentem.

W razie uszkodzeń bieżnika do 4 mm można wykorzystać zestaw naprawczy. Jest on upchnięty w prawej burcie bagażnika, za dużą plastikową osłoną. Zwracają uwagę małe rozmiary zarówno kompresora, jak i pojemnika z środkiem uszczelniającym, 300 ml. Sprężarka nie powinna pracować dłużej niż kwadrans.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

hatchback, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1710/455 kg

Dług./szer./wys.

4,090/1,725/1,567 m

Rozstaw osi

2,520 m

Pojemność bagażnika

298/1199 l

Zalecane ogumienie

185/60 R16 86H, zestaw naprawczy

Silnik

silnik benzynowy, 1.498 ccm, R4 16V, 97 KM przy 5500-6400 obr./min i 131 Nm przy 4500-5000 obr./min; silnik elektryczny 109 KM i 253 Nm, moc układu hybrydowego 109 KM

Prędkość maksymalna

173 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,9 s

Spalanie (cykl mieszany)

4,8 l/100 km

Cena

116.500 zł, z czarnym dachem 119.700 zł

 

Przegląd Oponiarski 5/200 (Maj 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń