Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style

Czy to tania marka?

Testowy egzemplarz z rocznika 2020 miał sporo opcji, za ponad 30 tysięcy, co windowało jego koszt do ponad 150 tysięcy. Czy Skoda zawsze jest tania? Na pewno sprzedaje swe produkty skutecznie.

Jeden z dodatków dotyczył naszej branży, za 500 zł – według ówczesnego cennika – Skoda dawała większe, 18-calowe obręcze ze stopów lekkich Braga, 7J x 18. Są one polerowane, jednokolorowe, srebrne, mają 10 ramion, pogrupowanych w pięć par. Prawidłowy moment dokręcania pięciu śrub wynosi 140 Nm. Felgi Braga występują też w kolorze antracytowym, w wersji Scout, czyli najbardziej uterenowionej, m.in. z układem 4x4. Serynie Style porusza się na alufelgach Triton 7J x 17, z oponami 215/55.

Wszystkie Skody Karoq jeżdżą na alu, 17-19 cali, poza dwoma wymienionymi są to: Ratikon 7J x 17, Mytikas 7J x 18 (również czarne), antracytowe Trynity 7J x 18, polerowane lub antracytowe Crater 8J x 19 oraz antracytowe Vega 8J x 19. Cennik 2020 podaje szerokość i profil ogumienia, w sumie sześć kombinacji: 215/50, 215/55, 225/40, 225/45, 225/50, 225/55. Jeżeli obręcze 17 cali i 18 cali są przeznaczone do aut przednionapędowych i 4x4, w 4x4 zawsze bieżnik będzie 10 mm szerszy, przy tym samym profilu. W „19” i 4x4 obowiązuje inna zasada – ta sama szerokość jak w przednim napędzie przy profilu o 5 wyższym.

Semperity z Niemiec

Karoq widoczny na zdjęciach miał zimówki Semperit Speed-Grip 3 SUV, 215/50 R18 92V. Semperit to marka austriacka, ale właściciel jest niemiecki, Continental. Niemiecka była też produkcja tych opon, wytrzymujących obciążenie 630 kg i ciśnienie 350 kPa, a wiec 3,5 bara. Struktura wewnętrzna przedstawia się solidnie, mianowicie warstwa poliestrowa na całości, pod bieżnikiem uzupełniona dwiema warstwami stalowymi i dwiema poliamidowymi.

Autorzy instrukcji obsługi zwracają uwagę, że minimalna głębokość bieżnika opon całorocznych i zimowych musi wynosić 4 mm. Wrzucają opony „całoroczne lub zimowe” do jednego worka, pisząc, iż są one oznaczone „jako M+S z symbolem szczytu górskiego i płatka śniegu”. I nawet ten symbol został wydrukowany, ale w iście mikroskopijnej postaci. Zawsze ogumienie wymienia się osiami. Nie należy używać opon starszych niż sześć lat. Żeby osiągnąć równomierne zużycie opon, co 10 tys. km należy je zamieniać, przód na tył, tył na przód.

Łańcuchy są dozwolone tylko na felgach 6J x 16 ET43, z gumami 215/60 R16, ale takie zestawienie było niedostępne na naszym rynku. Ogniwa i zamki łańcuchów nie mogą być większe od 13 mm.  

Nalepka pod skrobaczką

Istnienie „16” w gamie Karoqa potwierdza nalepka z ciśnieniem, na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Klapka znajduje się na prawym, tylnym błotniku, nie trzeba jej odblokowywać, po prostu się ją naciska. Nalepkę przykrywa skrobaczka do szyb, ale ponieważ jest ona przezroczysta, nawet nie trzeba jej wyjmować, aby odczytać, że Karoq może mieć opony R16, R17, R18, R19. Ciśnienie zależy od osi i obciążenia. Jeżeli obciążenie jest większe od średniego, tylne opony powinny być bardziej napompowane. W przypadku „18”, przy średnim obciążeniu wszędzie ma być 2,1 bara, przy pełnym obciążeniu z przodu 2,5, z tyłu 2,7. W opcjonalnej dojazdówce 125/70 R18 wyłącznie 4.2.

Lampka alarmująca o zbyt dużym spadku ciśnienia jest na tablicy wskaźników, na dole. Testowy Kodiaq miał opcjonalny, cyfrowy zestaw wskaźników. TPMS ustawia się na centralnym, dotykowym ekranie. Trzeba wejść w Menu, Samochód, Ustawienia, Opony. I na ekranie, bez konieczności jego przewijania ukazują się pozycje „Wskaźnik ciśnienia w oponach” oraz „Opony zimowe Ostrzeżenie o prędkości”. Po naciśnięciu pola SET pojawia się pytanie, czy ciśnienie we wszystkich 4 kołach odpowiada wartościom wymaganym? Natomiast ostrzeżenie o przekroczeniu prędkości dla opon zimowych (i jakichkolwiek innych) ustawia się od 30 km/h do 240 km/h, co 10 km/h. Po przekroczeniu ustawionej szybkości rozlega się jeden gong, pojawia się napis na tablicy wskaźników, ale nadal można przyspieszać.

Sprężarka z Polski

Spodziewałem się, że seryjny zestaw naprawczy, leżący na dnie bagażnika, będzie azjatycki, a tymczasem zaskoczenie – sprężarka z Polski, uszczelniacz z Niemiec, w opakowaniu z wymiennym wkładem zaworu. Pompowanie uszkodzonej opony powinno zaowocować ciśnieniem 2,0-2,5 bara. Po 10 minutach jazdy z prędkością do 80 km/h, należy zatrzymać się i skontrolować ciśnienie. 1,3 albo mniej oznacza, iż trzeba skorzystać ze specjalistycznej pomocy.  

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne testowanego samochodu

Rodzaj nadwozia

kompaktowy SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy

DMC/ładowność

1881/481 kg

Dług./szer./wys.

4,382/1,841/1,603 m (z relingami)

Rozstaw osi

2,638 m

Pojemność bagażnika

521/1810 l

Zalecane ogumienie

215/55 R17, w testowym aucie 215/50 R18 92V, zestaw naprawczy

Silnik

benzynowy z turbosprężarką 1498 ccm, R4 16V, 150 KM przy 5000-6000 obr./min, 250 Nm przy 1500-3500 obr./min

Prędkość maksymalna

204 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,0 s

Spalanie (cykl mieszany)

6,3-7,1 l/100 km

Cena

brak aktualnej oferty na polskim rynku

 

Przegląd Oponiarski 4/199 (Kwiecień 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń