R. Spirydon. W szeregu z najlepszymi Str. 36-37 MŁODZI W AKCJI Poznań Motor Show, TTM, Mistrzostwa Mechaników Jaś uczy się wulkanizacji Str. 8-10 Doskonały rok dla branży Str. 18 Do konkretnych zastosowań Str. 20 4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 13 EKSPERCI Jaś uczy się wulkanizacji ... 8-10 OPINIE Sonda Przeglądu Nowości na Motor Show i TTM ... 12 W BRANŻY Relacja z Motor Show i TTM w Poznaniu ... 14-15 27. Targi Agrotech w Kielcach ... 16 "Serwis na żywo" na targach Autostrada ... 17 Śniadanie prasowe Conti ... 18 Yokohama. Do konkretnych zastosowań ... 20 Do svidaniya Rosjo! ... 22 Dostępność dużych, osobowych opon ... 24 BestDrive. Nowoczesność i profesjonalizm ... 26-27 Kiedy opony zimowe tracą swoje właściwości? ... 28 Alzura Tyre24. Bezpłatnie tylko dla dostawców ... 30 Dokąd na targi? ... 31 Co na koła jednośladu? ... 32 Zbliża się sezon na klimatyzacje ... 38 Serwis opon w internecie ... 39 Przedłużone gwarancje na auta osobowe ... 55 Z wizytą w... firmie Premio Grzelczak w Woźnikach pod Częstochową Solidność procentuje ... 34-35 ROZMOWY Hankook. W szeregu z najlepszymi ... 36-37 V8 Team. Żeby wszystkim chciało się chcieć ... 40-41 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 45) Parkowanie równoległe ... 42 Co każdy szef wiedzieć powinien? Serwis opon w internecie ... 43 Prawo w warsztacie (cz. 114) Napływ uchodźców a ich zatrudnienie ... 44-45 PREZENTACJE Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Style Czy to tania marka? ... 46-47 NOWOŚCI RYNKOWE ... 48-54 PERSONALIA ... 54 PRZEGLĄD MAREK Falken. Wyczynowe korzenie ... 56 TESTY Dzięwiętnastki sprawdzone na lato ... 57 Dziękujemy m. in. firmom Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Pirelli, Saitov AG Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Szymon Kruk.www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Wojna na Ukrainie trwa już drugi miesiąc. Rosja nie zamierza opuścić zajętych terenów niepodległego kraju. Prawie 4 miliony Ukraińców wyjechało poza granice swojej ojczyzny, w tym 2,5 mln do naszego kraju. Dotyczy to głównie kobiet i dzieci. Polska, a przede wszystkim Polacy, nadal pomagają swoim sąsiadom. Duża liczba robi to w ramach wolontariatu, nie pobierając żadnego wynagrodzenia, udostępniając własne domy, karmiąc uchodźców za darmo. Polacy wiedzą bowiem - mamy to chyba w genach - jak okrutna jest wojna, do czego zdolny jest każdy okupant. Dlatego dzielenie się nawet ostatnim kawałkiem chleba z potrzebującymi żywności i opieki jest dla nas czymś oczywistym. Niemniej staramy się żyć normalnie. Myśleliśmy, że pandemia jest najgorszą rzeczą, która mogła nas doświadczyć. Nie- stety bywają jeszcze gorsze, czyli wojny. Normalność miała nam przynieść dawno oczekiwany powrót do imprez targowych, uczestniczenia w wydarzeniach sportowych i kulturalnych. I uczestniczymy, tylko że gdzieś tam z tyłu czujemy niepewność, oddech agresora. Byliśmy na targach w Poznaniu (relacja na str. 14-15), na których mieliśmy wspólne stoisko z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego. Pilotowane medialnie przez naszą redakcję Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników (OMM) wypadły doskonale. Młodzi ludzie spisali się na przysłowiowy medal. Jestem przekonany, że już niedługo będą oni stanowili kwiat mechaników polskich serwisów. Klienci przyjeżdżający zaś do tych warsztatów będą niezwykle zadowoleni. Dzięki ciężkiej pracy, przenikliwości, chęci pozyskiwania wiedzy przygotowują się oni doskonale do zawodu mechanika obsłu- gującego nowoczesne pojazdy. Wszystkim tym, którzy stanęli „na pudle” i tym, którzy zajęli kolejne miejsca składamy wielkie gratulacje. Należą się one również ich nauczycielom, którzy włożyli mnóstwo pracy w przygotowanie zespołów startujących w mistrzostwach. Na wyrazy uznania zasługują także organizatorzy OMM, czyli firmia V8 Team, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, Orlen oraz wielu innych, którzy byli zaangażowani w wydarzenie. Za miesiąc zaś wystartuje po raz szósty „Serwis na żywo” z Przeglądem Oponiarskim na Targach Nowa Infra- struktura (dawniej Autostrada Polska) w Kielcach (s. 17). Tam także będzie się dużo działo, jak zwykle pragniemy pokazać najnowsze rozwiązania, które można będzie zastosować w serwisach oponiarsko-mechanicznych. Nowe technologie, materiały naprawcze do ogumienia, maszyny, a także nowe opony, które mogą pracować na najróżniej- szych budowach. Zapraszam! Przed nami wyjątkowy czas - Wielkanoc. Życzymy wszystkim Czytelnikom spokojnych i pełnych nadziei Świąt Wielkanocnych.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 13 6 W BRANŻY Bridgestone ogłosił rozpoczęcie realizacji nowego zobowią- zania, które jest wyrazem zaangażowania korporacji w budowę zrównoważonego społeczeństwa. Bridgestone E8 Commitment obejmuje osiem haseł: energię, ekologię, wydajność, rozbudowę, eko- nomię, emocje, ułatwienia i wzmacnianie. Wszystkie z nich w języku angielskim rozpoczynają się na literę „e”, stąd nazwa zobowiązania. Wartości te będą napędzać rozwój i transformację biznesu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jak podkreślił Laurent Dartoux, prezes i dyrektor generalny Bridgestone EMIA, nadszedł czas, aby priorytet, poza rozwojem biznesu, nadać również zrównoważonemu rozwojowi i tworzeniu wartości dodanej dla społeczeństwa. Zobowią- zanie stanowi również ramy dla dalszej ewolucji firmy jako Bridgestone 3.0, której celem jest osiągnięcie pozycji lidera w dziedzinie rozwiązań dla zrównoważonej mobilności. E8 będzie realizowane do 2030 roku. (Źródło: Bridgestone) Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na opony rolni- cze, BKT ogłosiło zwiększenie mocy produkcyjnych w swoim zakładzie w Indiach. Firma zainwestowała 95 mln euro w rozbu- dowę zakładu w Bhuj. Fabryka o powierzchni 5 ha osiągnie pełną zdolność produkcyjną na poziomie 50 tys. ton w ciągu 6 miesięcy. Od rozpoczęcia prac nie minął jeszcze rok, a już wyprodukowano w niej pierwszą radialną oponę rolniczą. Zmodernizowany zakład produkcyjny reprezentuje najnowocześniejszą technologię w zakresie maszyn i infrastruktury. Jego lokalizacja w odległości około 60 km od portu Mundra nad Morzem Arabskim ułatwia wysyłkę produktów BKT do ponad 160 krajów na całym świecie. (Źródło: BKT) Continental, w ramach rozwoju działalności w obszarze gospodarki o obiegu zamkniętym, podpisał umowę z Pyrum Innovations - firmą specjalizującą się w pirolizie zużytych opon. Od marca 2022 r. Reifen-Entsorgungsgesellschaft, spółka zależna producenta ogumienia, zacznie dostarczać zużyte opony do Pyrum. W dłuższej perspektywie partnerzy mają nadzieję na stworzenie koncepcji gospodarki o obiegu zamkniętym w zakresie recyklingu zużytych opon. Sadza odzyskana z ogumienia wycofanego z eks- ploatacji oszczędza surowce kopalne i znacząco przyczyni się do zmniejszenia emisji CO 2 . Zrównoważone materiały i gospodarka o obiegu zamkniętym są ważną częścią strategii zrównoważonego roz- woju firmy Continental. Do 2050 roku zamierza ona zacząć stosować w swoich oponach 100 proc. materiałów wyprodukowanych w sposób zrównoważony. (Źródło: Continental) Wśród zwycięzców testów przeprowadzanych przez niemiec- kie publikacje motoryzacyjne znalazło się kilku producentów. W swoim najnowszym teście opon letnich Magazyn „Auto Motor und Sport” uznał nową oponę Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 za „wybitną”. Model ten chwalono za wszechstronne osiągi i bezpie- czeństwo. Apollo Tyres rozszerza ofertę opon letnich klasy premium Vredestein Ultrac o 18 nowych modeli po tym, jak ogumienie zajęło drugie miejsce w teście przeprowadzonym w 2022 roku przez ma- gazyn motoryzacyjny „Auto Zeitung” - publikacja „Bardzo poleca” je do użytku w różnych warunkach. Szczególną uwagę zwrócono na rezultaty w zakresie aquaplaningu oraz komfortu prowadzenia. Również Ultrac Vorti+ holenderskiego producenta został doceniony i zdobył pierwsze miejsce w teście opon letnich przeprowadzonym przez magazyn „AutoBild”. W tym samym zestawieniu opona Toyo Tires Proxes Sport A, dzięki osiągom w kategoriach prowadzenia, przyczepności i aquaplaningu, zajęła trzecie miejsce z oceną „wzo- rową”. (Źródło: Producenci) Agencja Valebridge Media Service zaprezentowała nowy projekt trofeum przyznawanego w ramach Recircle Awards 2022 - ogólnoświatowego wydarzenia, podczas którego nagradzane są zrównoważone innowacje, procesy produkcyjne, zarządzanie i usługi w branży bieżnikowania i recyklingu opon. Zaprojektowane i wyprodukowane przez hiszpańskich specjalistów z Neusus Upcycling, nowe nagrody, zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju Recirc- le Awards, powstały z okruchów gumy pochodzącej z wycofanych z eksploatacji opon. Nowe statuetki zostaną zaprezentowane podczas wirtualnej ceremonii wręczenia nagród 25 kwietnia 2022 r. Nagrody zostaną osobiście wręczone zwycięzcom podczas ceremonii, które odbędą się w maju podczas targów The Tire Cologne oraz Autopro- motec w Bolonii. (Źródło: VMS) Od 2023 roku opony wyścigowe Advan, dostarczane przez Yokohama Rubber jako ogumienie kontrolne na japońskie Mistrzostwa Super Formula, będą powstawały z materiałów po- chodzących ze źródeł nienaruszających równowagi ekologicznej. Ich rozwój rozpocznie się w bieżącym roku. Dostawa opon wyścigo- wych wykonanych z ekologicznych materiałów będzie realizowana w ramach wsparcia projektu Super Formula Next50, który zakłada stworzenie zrównoważonego środowiskowo przemysłu sportów mo- torowych. Do produkcji ekologicznego ogumienia Yokohama planuje wykorzystać gumę pochodzącą z recyklingu opon zużytych oraz składniki pochodzenia naturalnego - materiały nie wpłyną negatyw- nie na osiągi samochodów wyścigowych. Ekologiczne opony będą testowane podczas przejazdów próbnych prowadzonych przed i po każdym wyścigu Super Formula w tym roku. Opracowanie opony kontrolnej na 2023 r. ma zostać ukończone do końca sezonu 2022. (Źródło: Yohokama) Project Tree to pierwsza próba ustalenia identyfikowalności kauczuku naturalnego z wykorzystaniem technologii blockcha- in. W przedsięwzięciu zorganizowanym przez Itochu Corporation www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Jaś uczy się wulkanizacji Ryszard Marcinkowski Jak wykształcić dobre nawyki serwisowe u młodego mechanika? Należy zadać podstawowe pytanie, czy mechanik samochodowy - w różnych wariantach tego zawodu - powinien po- siadać umiejętności i wiedzę niezbędną do obsługi ogumienia w warsztacie? Moim zdaniem, bezwzględnie tak. Któż lepiej od przygotowanego zawodowo przez szkołę mechanika ma wyobra- żenie o funkcji, jaką spełnia opona w pojeździe samochodowym? Opona jako część zamienna w samochodzie podlega wymianie ewentualnie napra- wie i zawsze stanowi integralny element układów - kierowniczego i hamulcowe- go. Tak powinno być, a niestety nie jest. Jakie są przyczyny? Z obserwacji poczynionych podczas prowadzonej przeze mnie działalności „Czym skorupka za młodu…” czy „czego się Jaś nie nauczył… - te znane wszystkim mądrości powtarzane były na każdym etapie edukacji przez rodziców i nauczycieli. Wiemy też doskonale, że łatwiej wypracować nawyki osobie bez doświadczenia, niż pracownikowi serwisu, który przez lata pracy - trochę po swojemu - ma schemat czynności ruchowych „we krwi”. A jeżeli jest jeszcze przekonany o swojej doskonałości, to można zapomnieć o jakichkolwiek zmianach na poprawne. Oczywiście przy założeniu, że wypracowane nawyki są obarczone jakimiś błędami. szkoleniowej, bezpośrednio w warszta- tach oponiarskich, widzę wyraźnie za- niedbania w przygotowaniu do serwiso- wania ogumienia u młodych „po szkole” pracowników. Duża część uczniów - jak to bywa - nie bardzo przykłada się do nauki zawodu, a w szczególności tej jego części, jaką stanowi popularnie nazywana „wulkanizacja”. Są tego według mnie dwie przyczyny. Kadra nauczycieli w szkołach zawodowych doskonale kształcąca mechaników, nie jest przygotowana do zagadnień oponiarskich w stopniu odpowiednim do współczesnych wymagań. Wyni- ka to z prostej przyczyny - oni sami w czasie swojej edukacji zawodowej również nie uzyskali do tej specjalności właściwego przygotowania. Tworzy się na potrzeby zaliczenia pewnych wymagań edukacyjnych - można powie- dzieć - fikcyjne pracownie warsztatowe z przeznaczeniem do nauki serwiso- wania koła, ale te pracownie, w wielu niestety szkołach, są wyposażone w maszyny, których już nawet nie da się naprawić z powodu braku części zamiennych do modeli sprzed 20 lat. Żeby młody mechanik samochodowy chciał się tych umiejętności nauczyć, powinien pracować na maszynach w miarę nowoczesnych, które pozwa- lają na obsługę współcześnie eks- ploatowanych kół. Trudno prowadzić interesujące dla młodzieży zajęcia na niesprawnych maszynach albo ekspo- natach muzealnych, które pozwalają montować opony na felgę 15-calową. Żeby być dobrze zrozumianym - nie twierdzę, że na 15-calowym kole nie można nauczyć mechanika poprawnie i bezpiecznie montować i demontować opon, ale musimy również przygotować EKSPERCI RAISE YOUR PROFILE Kolonia, 24–26.05.2022 #TTC2022 EMPOWERING THE ENTIRE BUSINESS thetire-cologne.com Przedstawicielstwo Targów Koelnmesse w Polsce Sp.j. | ul. Bagatela 11 lok. 7 00-585 Warszawa | Tel. +48 22 8488000 | info@koelnmesse.pl : i wypracować pewne nawyki, które spo- wodują, że obsługa koła 20-calowego nie będzie problemem. Do tego potrze- ba wyposażenia pracowni szkolnych w maszyny o odpowiednim potencjale. To powinien robić chyba nadzór peda- gogiczny. Ruch w dobrą stronę Organizowane dla mechaników mi- strzostwa w kilku specjalnościach, od poprzedniej edycji zostały rozszerzone o konkurencje związane z podstawo- wymi czynnościami serwisowymi koła. Montaż i demontaż opony samochodu osobowego na obręcz. Konkurencja pokazała, jak wygląda ta umiejętność w trakcie cały czas trwającej edukacji zawodowej u uczniów, ale również u mechaników z dużym doświadcze- niem. Jest różnie. Są młode osoby, które oprócz edukacji szkolnej terminują w warsztacie rodzinnym lub w trybie dorywczym doskonalą umiejętności, czy też po prostu na dodatkowych praktykach. Są też uczniowie tylko po zajęciach szkolnych, którzy nie mają pojęcia o montażownicach z ramieniem pomocniczym. Dlatego to doskonały ruch ze strony organizatorów tych mistrzostw, że wprowadzili do szere- gu konkurencji, również zagadnienia oponiarskie. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego jest i powinien pozostać instytucją dbającą o przestrzeganie standardów gwarantujących bezpiecz- ną obsługę i naprawę opon w warsz- tatach. Stworzenie procedur i kontrola ich przestrzegania to między innymi inicjatywa certyfikowania serwisów. Oczekiwanie na korzyści z wykonywa- nia poprawnie czynności serwisowych w oponach nadejdzie po wykonanej pracy organicznej, do której certyfikat obliguje. Nic nie jest dane na tacy. Na wszystko, co nas w życiu spotyka w kategorii „powodzenie” czy „sukces”, musimy zapracować sami. Cieszę się niezmiernie, że z takim entuzjazmem i ochotą mechanicy, któ- rzy nie są doskonali w obsłudze koła dopytują i proszą o doprecyzowanie, dlaczego taka lub inna czynność zo- stała zakwalifikowana jako błąd. Forma rywalizacji o tytuł mistrza, to również doskonała okazja do nauki i korekty błędów popełnianych świadomie lub nie. Start w konkurencji na mistrzo- stwach mechaników, w której nie czuję się mocny, to jest stres. I to również - co rozumie każdy, kto publicznie jest poddawany ocenie i obserwacji przez innych uczestników tych zawodów - sprawia, że mamy większy szacunek dla nauczycieli i uczestników takich imprez. Mimo obiektywnie nierównych szans na przygotowanie do konku- rencji, podejmują wyzwanie i starają się - jak tylko potrafią - zaliczyć konku- rencję, żeby liczyć się dalej w stawce. Podświadomie, dają sobie szansę na korektę pewnej części umiejętności, która zawiera proceduralne błędy. A w takich okolicznościach akceptacja korygowanych błędów powoduje, że utrwalenie następuje z automatu. W ten sposób mechanik samochodowy uzy- Dokończenie na str. 10Next >