Seat Tarraco 2.0 TDI (190 KM) 4Drive FR DSG

Wygląda lepiej

Tarraco należy do aut, które w rzeczywistości prezentują się jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Największy SUV Seata ma atrakcyjną linię. Konstrukcyjnie jest odpowiednikiem Skody Kodiaq, także Volkswagena Tiguana Allspace.

Nietypowy jest w tym aucie dostęp do koła zapasowego. Wprawdzie to opcja (dojazdówka), w opcji (trzeci rząd siedzeń), ale warto od tego zacząć. Otóż, żeby dobrać się do zapasu na dole bagażnika, nie wystarczy wyjąć podłogę kufra. Usuwamy roletę (jest na nią miejsce na dole bagażnika) i składamy oba oparcia trzeciego rzędu. W ten uzyskujemy możliwość wyjęcia pionowej poprzeczki za trzecim rzędem siedzeń. Następnie podnosimy złożoną kanapę przy pomocy dwóch tasiemek na dole, po bokach. Unoszenie kanapy nie wymaga siły, bo pomagają dwa siłowniki. I już można odkręcać zapas, w testowym aucie po odłączeniu subwoofera opcjonalnego nagłośnienia Beats Audio.

Opona na stalowej, czarnej feldze była chińska, Linglong, bez podanego modelu, T145/85 R18 103M. Konstrukcja, jak na dojazdówkę, prezentowała się solidnie: dwie warstwy poliestrowe, wzmocnione pod bieżnikiem dwoma stalowymi. Liczba 103 wskazuje na nośność 875 kg. Ciśnienie, maksymalne i zarazem zalecane, wynosi 4,2 bara.

Podnośnik i narzędzia ulokowano w piankowej wytłoczce otaczającej z tyłu mniej więcej pół zapasowego koła. Dostęp do nich uzyskamy już po wyjęciu podłogi.

Seryjnie Seat daje opony samouszczelniające albo zestaw naprawczy określany skrótem TMS, Tyre Mobility System, pod wykładziną podłogi bagażnika. Kompresor, jak ostrzegają autorzy instrukcji obsługi, powinien pracować do 8 min. Jeżeli ciśnienie nie osiągnęło 2,0 a 2,5 bara, należy przemieścić Tarraco o 10 m, żeby uszczelniacz rozłożył się równomiernie i powtórzyć pompowanie. Przejechawszy 10 km z szybkością do 80 km/h należy zatrzymać się i sprawdzić ciśnienie. Ta ponowna kontrola powinna wykazać co najmniej 1,4 bara, wtedy trzeba dopompować do prawidłowej wartości.

Do 20 cali

Koła Tarraco mierzą od 17 do 20 cali, zawsze są to alufelgi. Wersja FR, wyróżniająca się wygodnymi, kubełkowymi fotelami, porusza się na „19” Exclusive 37/1 Atom Grey w kolorze srebrnym i szarym (obecnie Cosmo Grey, srebrne i czarne). Pod „37/1” nic się nie kryje, to oznaczenie marketingowe. Testowany egzemplarz, jako jedną z opcji, miał 20-calowe alu Cosmo 37/1 Atom Grey Machined, srebrno-szare. Felgi miały po pięć rozdwojonych ramion oraz pięć śrub. Moment dokręcenia 140 Nm dotyczy wszystkich kół Tarraco.

Łańcuchy stosuje się wyłącznie na przód, również w odmianach 4Drive z napędem wszystkich kół i tylko z 215/65 R17. Tak więc Tarraco FR musi obyć się bez nich, nawet gdy ma seryjne „19”. Ogniwa łańcuchów mogą mieć maksymalnie 9 mm.

Od bratanków

Opony były produkcji węgierskiej, zimowe Bridgestone’y Blizzak LM005, rozmiar 255/40 R20 101V. Z napisów na bocznej ściance można dowiedzieć się, że są pod nią dwie warstwy poliestrowe, z kolei pod bieżnikiem poliestrowa, dwie stalowe i nylonowa. Ładowność równa się 825 kg przy maksymalnym ciśnieniu 340 kPa, a więc 3,4 bara.

Ciśnienie podaje nalepka na lewym słupku B, którą widać po otwarciu drzwi kierowcy. Co ciekawe, nie podaje ona żadnego rozmiaru opon na kołach, tylko rozmiar zapasu T145/85 R18 103M i 4,2 bara. Ponieważ testowy wóz był siedmiomiejscowy, na nalepce zostało narysowanych m.in. siedem osób, z bagażem. Dla takiego, maksymalnego obciążenia, z przodu powinno być 2,7 bara, z tyłu 3,1. To jedyny przypadek, gdy tylne opony trzeba napompować mocniej. Przy obciążeniu do średniego mamy wszędzie po 2,6, albo po 2,3. Wariant 2,3, oznaczony na nalepce literką „i”, dotyczy ciśnienia dającego większy komfort jazdy, ale zarazem mogącego spowodować zwiększenia spalania.

Na dotykowym ekranie

Lampka sygnalizująca niebezpieczny spadek ciśnienia znajduje się na dole seryjnego, cyfrowego zestawu wskaźników. Do ustawiania układu TPMS służy centralny, dotykowy ekran. Wpierw trzeba dotknąć piktogram przedstawiający samochodzik z prawej strony ekranu, potem wejść w Ustawienia i Opony. Typowo dla rodziny Volkswagena można zaprogramować ostrzeżenie o przekroczeniu prędkości, dla opon zimowych (choć przecież nie tylko), w zakresie 30-240 km/h, co 10 km/h. Działa to poprzez ostrzegawczy gong i napis w zestawie wskaźników.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Dane techniczne samochodu

Rodzaj nadwozia

SUV, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy, w opcji siedmiomiejscowy 2 + 3 + 2

DMC/ładowność

2410/669 kg, w siedmiomiejscowym 2550/780 kg

Dług./szer./wys.

4,735/1,839/1,674 m

Rozstaw osi

2,790 m

Pojemność bagażnika

760 l, w siedmiomiejscowym 230/700 l

Zalecane ogumienie

235/50 R19 99V, w testowym egz. 255/40 R20 101V R20; zestaw naprawczy, w testowym egz. Dojazdówka T145/85 R18 103M

Silnik

Turbodisel 1968 ccm, R4 16V, 190 KM przy 3500-4000 obr./min, 400 Nm przy 1750-3250 obr./min

Prędkość maksymalna

210 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

8,0 s

Spalanie (średnie)

7,3-7,5 l/100 km

Cena

199.400 zł (wersja 200KM)

 

Przegląd Oponiarski 3/198 (Marzec 2022)

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń