DOBRY SERWIS Przed nami liczne imprezy targowe oraz wiosenny sezon przekładek Opony z bogatszym wnętrzem Str. 8-10 Do dynamicznej jazdy Str. 32 D. Wawrzyniak o Motor Show i TTM Str. 42 Arsenał broni ekonomicznej Str. 46-47POLSKI PRODUCENT OPON I DĘTEK KABAT TYRE sp. z o. o. sp. j. | 64-840 Budzyń, ul. Gumowa 6 tel. +48 67 283 41 00 | sprzedaz@kabat.pl | www.kabat.pl 4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 13 EKSPERCI Opony z bogatszym wnętrzem ... 8-10 OPINIE Sonda Przeglądu Czy warto dopłacać do opon lepszej klasy? ... 12 W BRANŻY SKP. Postulaty bez odzewu ... 14 Stomil Poznań. Trwa i produkuje ... 16 Mechanicy powalczą w kwietniu ... 18 Grupa Pneuhage. W Niemczech także fuzja ... 20 Dokąd na targi? (cz.3) ... 22 Yokohama Advan Sport V107. Stabilność i komfort ... 24 Konferencja „Rzetelnie o paliwach” ... 26 BestDrive. Gumiland z Lublina dołączył do sieci ... 28 Alzura Tyre24. Rozwój e-commerce w Polsce ... 30 Continental i Michelin do dynamicznej jazdy ... 32 Gotowi na nowy sezon i nowe wyzwania ... 33 PZPO. Zły wybór kosztuje ... 34 Boleśnie zablokowani ... 36 Moim zdaniem (cz.11) Dobry czas dla branży ... 43 Z wizytą w... firmie FirstStop Euro-Serwis w Pępowie Sezon cały czas ... 38-39 ROZMOWY Rozmowa Przeglądu Nokian Tyres. Rynek zarządza rozwojem ... 40-41 MTP w Poznaniu. Kontakt bezpośredni bezcenny ... 42 Nexen. „Nic dwa razy się nie zdarza” ... 44-45 PORADY Prawo w warsztacie (cz. 104) Arsenał broni ekonomicznej ... 46-47 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 44) Postój awaryjny ... 48 Co każdy szef wiedzieć powinien? Budowanie odporności ... 49 PREZENTACJE Seat Terraco 2.0 TDI Wygląda lepiej ... 50-51 NOWOŚCI RYNKOWE ... 52-59 EKOLOGIA Zainteresowanie wzrasta ... 60 PRZEGLĄD MAREK Firestone. Amerykanin w Japonii ... 61 TESTY Najlepsze z najlepszych ... 62 MOTOSPORT Automobilklub Toruński w 2021 roku ... 63 DOBRY SERWIS ... 65-82 Dziękujemy m. in. firmom Apollo, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Saitow AG, Seat, Texa, , i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Szymon Krukwww.przegladoponiarski.pl Nie mogłem zacząć tego felietonu inaczej niż od tego, że u granic naszego kraju wybuchła wojna. Jesteśmy przerażeni tym co dzieje się na Ukrainie. I nie sposób o tym fakcie milczeć. Rosja zaatakowała Ukrainę bez żadnego powodu. Przywódca agresora - Władimir Putin - twierdzi, że taki „twór” jak Państwo Ukraińskie nie powinno istnieć. W ciągu wojennych dni na ukraińskie miasta spadły tysiące pocisków i rakiet zabijając niewinnych cywilów, w tym dziesiątki dzieci. Na teren naszego sąsiada wjechało setki czołgów, wozów pancernych i innego sprzętu wojskowego. Tysiące rosyjskich żołnierzy okupuje coraz lepiej radzący sobie w wolnym świecie kraj. Ukraińcy powiedzieli tej agresji NIE! Stanęli do walki, by bronić swojej ziemi, domów i rodzin. Niszcząca siła agresora sprawiła jednak, że już prawie milion Ukraińców ze swojego kraju w strachu i panice uciekło, m. in. do Polski, Rumunii, na Słowację i na Węgry. Zachód nałożył na Rosję bardzo bolesne sankcje. O ich skutkach pisze nasz prawnik na str. 46-47. Trzeba mieć tylko nadzieję, że sprawią one niezłomny opór Ukraińców, iż Putin się cofnie, przerwie ten zbrodniczy, niczym niewytłumaczalny, akt agresji. Naszym sąsiadom i przyjaciołom życzymy wytrwałości, niezłom- ności i siły, by twardo bronili swojej Ojczyzny. W tej walce Polacy będą ich ze wszelkich sił i w ramach możliwości wspierać. Wojna - tak blisko nas sprawiła, iż wszyscy zapomnieliśmy o pandemii, o tym co będzie się działo w normalnym, pokojowym życiu. A przecież ma się sporo dziać, bo znowu wracają targi. W marcu w Kielcach będzie impreza o nazwie Agrotech (18.03), potem w kwietniu największa w tej części Europy impreza motoryzacyjna, poznańskie Motor Show i TTM (7- 10.04), gdzie jesteśmy patronem medialnym Mistrzostw Polski Mechanków oraz fundatorem wraz z PZPO nagród dla zwycięzców. W maju zaś będziemy mieli prawdziwy wysyp imprez branżowych. Zaczynając od kieleckich targów infrastruktury drogowej, gdzie znowu otworzymy nasz „Serwis na żywo” (10-12.05) poprzez typowo oponiarską imprezę w Kolonii (24-26.05) po bolońskie targi Autopromotec (25-28.05). O tych wszystkich imprezach znajdziecie sporo informacji w bieżącym numerze Przeglądu. Oczywiście na naszych łamach jest też wiele o zbliżającym się sezonie przekładkowym. W końcu wiosna za pasem. Dlatego zapraszam do czytania papierowego wydania, ale także śledzenia naszych działań na Portalu online i na FB. 5 Od redaktorawww.przegladoponiarski.pl (European Garage Equipment Association) oraz głównymi krajowymi i międzynarodowymi stowarzyszeniami branżo- wymi, warsztaty odbędą się podczas dwóch pierwszych dni targów. Spotkania prowadzone w języku angielskim, będą przeznaczone specjalnie dla międzynarodowej publiczności - szczególnie europejskiej, a poruszone zagadnienia dotyczyć będą kluczowych kwestii w postpandemicznym świecie mo- toryzacyjnym. (Źródło: Promotec S.r.l.) Sumitomo Rubber Industries (SRI) zapowiedziało, że w kwietniu zaprezentuje w Chinach pierwszą oponę opracowaną specjalnie do pojazdów elektrycznych. Fir- ma planuje wprowadzenie Falken e.ZIEX w 2023 roku jako pierwszej opony zapasowej przeznaczonej do tego segmentu pojazdów w Europie. Producent skupił się na osiągnięciu jak najlepszych wyników w zakresie efektywności energetycznej i redukcji hałasu toczenia. Dzięki zastosowaniu najnowszych osiągnięć w dziedzinie rozwoju materiałów opracowano oponę, która wykazała, jak do tej pory, najniższy opór toczenia kiedy- kolwiek zmierzony dla opony samochodowej produkowanej przez SRI. Ogumienie jest lżejsze niż opony konwencjonalne, co zapewnia oszczędność w zużyciu ograniczonych zasobów i poprawia równowagę ekologiczną. Aby obniżyć poziomu hałasu wykorzystano technologię Silent Core. Nowy projekt stanowi przełom na drodze do osiągnięcia neutralności pod względem emisji CO 2 poprzez zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu akumulatora, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia zasobów potrzebnych do produkcji. (Źródło: Falken Tyre) Organizator jednych z największych na świecie targów branżowych - Messe Frankfurt - poinformował o zawie- szeniu działalności jego rosyjskiej filii Messe Frankfurt RUS. Jak ogłosili członkowie zarządu, organizowane przez nich imprezy mają na celu wzmacnianie więzi miedzy ludźmi różnych narodowości, pokojowego współistnienia i tworzenia relacji handlowych na tej samej zasadzie. Obecna sytuacja wywołana inwazją Rosji na Ukrainę jest czymś wręcz przeciw- nym. Zawieszenie działalności rosyjskiej filii spowoduje m.in. zatrzymanie odbywających się w Moskwie od 2002 roku 16 stałych imprez targowych. (inf. własna) Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 13 6 W BRANŻY Bridgestone uruchomił nowy tor do testów na mokrej nawierzchni na swoim Europejskim Poligonie Doświad- czalnym EUPG w pobliżu Rzymu. Firma zainwestowała nie- mal 3 mln euro i nawiązała współpracę z kilkoma partnerami, wśród których znaleźli się producenci pojazdów elektrycznych i spalinowych. Analiza informacji zwrotnych i zebranych danych od producentów i kierowców pomogła stworzyć nowoczesny obiekt. Zanim zbudowano tor powstała jego wirtualna symu- lacja, która umożliwiła ocenę różnych scenariuszy i wybór najlepszej konfiguracji. Nawierzchnia została zaprojektowana we współpracy z Uniwersytetem w Pizie - dzięki starannie dobranym kruszywom ocenę osiągów ogumienia ułatwią stałe poziomy tarcia i przyczepności. Emilio Tiberio, dyrek- tor operacyjny i techniczny Bridgestone EMIA, podkreślił, że bezpieczeństwo jest priorytetem firmy, jednak zrównoważony rozwój jest również istotną kwestią. (Źródło: Bridgestone) W 2021 roku firma Hankook Tires osiągnęła globalną sprzedaż na poziomie 7,142 bln KRW (~5,279 mld EUR) i wzrost zysku operacyjnego rok do roku (r/r) o 2,2 proc. do 641 mld KRW (~474 mln EUR). Ważnym motorem napę- dowym sprzedaży firmy Hankook były opony o dużej średnicy (od 18 cali) - ta kategoria stanowiła 37,7 proc. całkowitej sprze- daży opon samochodowych, co oznacza wzrost o 3,1 punktu procentowego rok do roku. Odnotowując solidną sprzedaż w głównych regionach w pierwszej połowie 2021 r., firma Hanko- ok Tires była w stanie kontynuować stały wzrost, co przełożyło się na 10,7-procentowy wzrost sprzedaży i 2,2-procentowy wzrost zysku operacyjnego rok do roku. Gdy w drugiej poło- wie roku tempo wzrostu spadło, a cała gospodarka światowa zmagała się z problemami, firma wykazała się odpornością, osiągając obiecujące wyniki biznesowe. (Źródło: Hankook Tire) Nokian Tyres zaprezentował koncepcyjną oponę Green Step, która została wykonana w 93 proc. z materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Jednym z największych wyzwań dla producenta było całkowite za- stąpienie kauczuku syntetycznego naturalnym. Cała guma użyta w ogumieniu jest naturalna, również niemal wszystkie substancje pomocnicze, plastryfikatory i żywice pochodzą z zasobów odnawialnych. Funkcję głównego wypełniacza bieżnika i ścian bocznych stanowi naturalny popiół z łusek ryżu, natomiast do zwiększenia twardości opony wykorzy- stano odnawialne włókna kordowe. Innowacje wprowadzone w procesie projektowania opony zostaną zaadaptowane w przyszłości w produktach firmy. Nokian Tyres dąży do tego, aby w 2030 roku 50 proc. wszystkich surowców używanych w oponach pochodziło z recyklingu lub odnawialnych źródeł. (Źródło: Nokian Tyres) Tegoroczna edycja Autopromotec zostanie poszerzo- na o cykl sześciu warsztatów: International Aftermarket Meetings - IAM. Zorganizowane przy współpracy z EGEA Fundacja Inter Cars postanowiła przekazać 1 000 000 zł organizacjom, które aktywnie działają na rzecz ofiar konfliktu zbrojnego w Ukrainie. Pieniądze przekazano orga- nizacjom o dużym doświadczeniu i cieszącym się publicznym zaufaniem. Wsparcie przekazano polskim i międzynarodowym organizacjom humanitarnym, działającym na terytorium Ukra- iny: Polskiej Akcji Humanitarnej (PAH), Polskiemu Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM), Polskiej Misji Medycznej, People in Need, Międzynarodowemu Czerwonemu Krzyżowi (ICRC), Fundacji Tech To The Rescue Poza tym wsparcie finansowe przekazano jeszcze takim organizacjom, jak: Fun-:www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Opony z bogatszym wnętrzem Ryszard Marcinkowski Producenci ogumienia postawili sobie za jeden z celów podnieść komfort akustyczny w pojeździe. Dlatego w nie- których produktach postanowili umieścić we wnętrzu opony, w strefie bieżnej, wkładkę z pianki poliuretanowej. Jej celem jest tłumienie rezonansu akustycznego. Można posłużyć się porównaniem z pudłem rezonansowym gitary akustycznej i deską gitary elektrycznej. Ktoś, kto mu- zykuje na takich instrumentach, rozumie to doskonale. Gitara elektryczna bez wzmacniacza jest praktycznie niesłyszalna, natomiast akustyczna brzmi doskonale. Pianka umieszczona we wnętrzu opony pozwala uzyskać o kilka do kilkunastu decy- beli mniej „hałasu” we wnętrzu samochodu, a to nie jest mało. Owa pianka wyciszająca jest relatywnie gruba i naj- częściej mocowana klejem na jej obrzeżach, co po- woduje, że na pozostałej swojej powierzchni przylega do warstwy butylowej na zasadzie wyłożenia. Zdarza się, że „brutalny” atak zbyt głęboko umieszczoną łyżką montażową podczas demon- tażu opony odrywa warstwę wyciszającą z opony. Pozostaje wtedy powtórnie ją przykleić, ewentualnie usunąć całkowicie. A co możemy zrobić w przy- padku uszkodzenia opony z wyciszeniem „Silent”? W tego typu oponach uszko- dzenia naprawiamy według tradycyjnych metod. Oczywiście, że piankę wyciszającą należy usunąć przynajmniej z miejsca wykonywanej na- prawy. Jeżeli jest to najzwyklejsze przebicie gwoździowe, to można pokusić się o wycięcie fragmentu pianki nożem, tylko na powierzchni potrzebnej do wykonania czynności naprawczych. Czy umieścimy ją powrotnie wewnątrz opony to sprawa drugorzędna. Mały ubytek nie będzie skutkował zmianami właściwości wyciszających, a już na pewno nie spowoduje problemów eksploatacyjnych typu wibracje koła. Można oczywiście usunąć całkowicie warstwę wyciszają- cą i po wykonaniu naprawy wkleić ją na powrót do wnętrza opony, stosując klej do tego typu pianek tylko na krawędziach pasa pianki. Ponieważ ten typ ogumienia jest dodatkowo zaopatrzony w wyciszenie, to konstrukcyjnie i funkcyjnie jest to taka sama opona radialna bezdętkowa jak każda inna. Przypomnę Szanownym Czytelnikom, że o możliwości wyko- nania naprawy decyduje wulkanizator, poddając oponę ocenie technicznej po jej zdemontowaniu z felgi. Stosując odpowiedni do strefy opony i wielkości uszkodzenia materiał naprawczy, należy przestrzegać procedur technologicznych producenta tych materiałów. To producent materiałów naprawczych jest dostawcą technologii i dając nam do dyspozycji odpowiednie tabele stosowania konkretnych typów materiałów wykorzy- stywanych w procesie naprawy uszkodzeń, zastrzega pewne uwarunkowania, których należy przestrzegać. Muszę wtrącić pewną dygresję w tym momencie. Istnieje, na popularnym portalu społecznościowym, kilka różnych grup tematycznych powiązanych z naszą profesją. Wielu członków Naprawa ogumienia z technologią silentdrive i seal Coraz częściej zwracają się do mnie pracownicy serwisów oponiarskich z pytaniem, czy i w jaki sposób naprawić uszkodzoną oponę, w której wnętrzu jest „coś” dodatkowego? Warstwa butylowa opony pokryta jest dodatkowo „czymś”. Postaram się w niniejszym materiale udzielić wyczerpującej odpowiedzi na te pytania. Naprawa boku opony na gorącoEKSPERCI Dokończenie na str. 10 RAISE YOUR PROFILE Kolonia, 24–26.05.2022 #TTC2022 EMPOWERING THE ENTIRE BUSINESS thetire-cologne.com Przedstawicielstwo Targów Koelnmesse w Polsce Sp.j. | ul. Bagatela 11 lok. 7 00-585 Warszawa | Tel. +48 22 8488000 | info@koelnmesse.pl : w tych grupach to osoby zawodowo przygotowane i meryto- rycznie, ale jest też duża liczba osób, które pytają o konkretne problemy i oczekują merytorycznych odpowiedzi. Co uzysku- ją? Wstyd, bo w większości to „szydera i hejt”. Mam prośbę i jednocześnie apel do wszelkich uczestników tych „paneli” dyskusyjnych. Jeżeli nie wiecie na pewno – jeżeli nie jesteście w stanie zagwarantować skuteczności rozwiązania kłopotu, to po prostu milczcie! „Milczenie jest złotem”, przynajmniej w sprawach, o których mamy słabe pojęcie. Konkretny przykład? Proszę bardzo: na jednym z takich forów umieszczono zdję- cie uszkodzenia opony ciężarowej z rozerwaną gumą stopki opony na kilkunastu centymetrach - dodatkowo kordy stalowe, które odsłoniło uszkodzenia z wyraźnie wystartowaną korozją. Znalazł się „ekspert”, który tylko sobie znanymi metodami i chemikaliami jest gotów naprawić takie uszkodzenie. Krew się we mnie gotuje na widok idiotów, którzy nieste- ty, mają cały czas prawo i możliwości świadczyć usługi branżowe. Bardzo przepraszam za uniesienie, ale nie mam zwyczaju dyskutować na takim poziomie merytorycznym z autorami podobnych rewelacji. Może za pośrednictwem Przeglądu Oponiarskiego dotrze do tego Pana informacja, że czasami jest lepiej się nie wypowiadać. Wracamy do naszego problemu i napraw opon z „czymś” w środku. Kolejna niespodzianka wewnątrz opon osobowych, to warstwa „Seal” - uszczelniająca. Przypomina ona trochę podgrzaną papę termozgrzewalną bez wierzchniej warstwy. Co to jest za materiał, nie wiem. Ma on jednak zadanie, w Wkład naprawczy w „seal”Next >