Auta, opony, obsługa serwisowa Ekspert o oponach do EV str. 8-10 Na kongresie SDCM o zmianach str. 14-15 Innowacje napędzają gospodarki str. 20-21 Rozmowy: T.Wohlgemuth i D.Oliva (Prinx) oraz J.Pawlak (Toyota CE) str. 38-41 Na drodze do elektromobilnościPolub nas na www.facebook.com/przegladoponiarskiwww.przegladoponiarski.pl4www.przegladoponiarski.pl W numerze: Oponiarskie wieści ... 6, 16 EKSPERCI Wszystko o EV ... 8-10 W BRANŻY BestDrive. Siła w różnorodności ... 12-13 XIX Kongres SDCM ... 14-15 Bridgestone nagrodzony ... 15 LingLong w ETRMA ... 15 Będą produkować części do aut ... 18 Perpektywa europejska i polska ... 20-21 Dokąd na targi? ... 33 Zeszłoroczny urodzaj ... 36 Wirtualne biuro Alzury ... 37 AllSeasonContact 2. Znaczy się premium ... 51 ELEKTROMOBILNOŚĆ Nieoczekiwane bariery cz. 2 ... 23 Serwisowanie samochodów EV poza ASO ... 24 „Mój Elektryk 2.0” z dopłatami... 25 Najciekawsze nowe modele w 2025 roku ... 26 Dane to podstawa ... 27 Ogumienie elektryków ... 28 MG 4 Comfort w serwisie ogumienia ... 29 TESTY Najlepsze z najlepszych ... 32 PREZENTACJE Hyundai Ioniq 6 4WD Uniq Wyłącznie 20 cali ... 34-35 Z wizytą w... fi rmie PaJu w Redzie Jak piąte dziecko ... 30-31 ROZMOWY Prinx. Skutecznie działać na polskim rynku ... 38-39 Toyota. Anatomia sukcesu ... 40-41 PORADY Prawo w warsztacie (cz. 144) Jak przyspieszyć sądy? ... 42-43 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 74) „Check” a parametry spalin ... 44 Co każdy szef wiedzieć powinien? Czterodniowy tydzień pracy - od kiedy? ... 45 NOWOŚCI RYNKOWE ... 46-49 PERSONALIA ... 50-51 MOTOSPORT Opony Goodyear i Toyo na Dakar 2025 ... 52 NA DRODZE Autem po Europie - Białoruś ... 53 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continen- tal, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Seat, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Szymon Kruk Od redaktora Zapał związany z elektromobilnością w całej Europie jak- by trochę zmalał. Największe rynki motoryzacyjne Starego Kontynentu zaczynają się rakiem wycofywać z terminów i obietnic związanych z rezygnacją z pojazdów spalinowych. Mieszkańcy Europy dostrzegli już dawno potrzebę ograni- czania spalania paliw kopalnych, jednakże na samej Europie - mającej wprawdzie wielki potencjał zarówno gospodarczy, jak i konsumencki - nie można opierać światowych trendów związanych z ekologią, czyli zamianą aut spalinowych na elektryczne. Coraz większe - pod tym względem znaczenie - posiada Azja, którą zamieszkuje 2/3 ludzkości. Potem obie Ameryki. To tam przesuwa się ciężar w zakresie przemysłu, nowych trendów związanych z elektromobilnością. Obecnie największym producentem aut elektrycznych na świecie są Chiny. Kraj ten zalewa swoimi produktami nie tylko Europę, ale także inne kontynenty. Europejscy producenci samochodów - głównie z Niemiec, Francji, Czech i Włoch - naciskają na UE, aby coś w tej kwestii zrobić, bowiem może się to zakończyć dla nich wielką katastrofą, czyli zamykaniem montowni i zwalnianiem pracowników. A tego nikt w Europie raczej by nie chciał. W Polsce także, ponieważ jesteśmy jednym z największych producentów części zamiennych. Jak z tego wybrniemy, dokąd to wszystko prowadzi, pewnie do- wiemy się za kilkanaście miesięcy, a może dopiero lat. Patrząc na to ze strony branży oponiarskiej, można powie- dzieć, że jej to wszystko jedno. Auta czy to spalinowe, czy to elektryczne muszą jeździć na oponach. Jak dotąd nikt nic innego poza kołem nie wymyślił. Oczywiście w najbliższych latach może się to zmienić, bo jakiś genialny umysł opracuje na przykład napęd grawitacyjny, który zrewolucjonizuje cały transport. Ale to kwestia przyszłości. Niemniej w nowym roku 2025 chciałbym wszystkim życzyć tylko dobrych pomysłów i trafi onych decyzji!DYSTRYBUTOR W POLSCE Agro-Rami Raniś i Wspólnicy Sp. z o. o. Pozna ń ska 19 62-811 Ko ś cielna Wie ś tel: +48 62 769 65 24 Odkryj gamę opon radialnych BKT A LONG WAY TOGETHER bkt-tires.combkt-tracks.com ALWAYS ON THE RIGHT TRACK Gąsienice gumowe z nowej serii AGRIFORCE BK T71 firmy BKT są idealne do zastosowania w ciągnikach o dużej mocy, wykorzystywanych w uprawie gleby oraz do sadzenia rzędowego. Bieżnik został wykonany z wysokowydajnej mieszanki, zapewniającej maksymalną odporność na przecięcia, rozdarcia i ścieranie. Ponadto, zoptymalizowany projekt kształtu bieżnika gwarantuje zarówno doskonałą przyczepność, jak i komfort jazdy. Korpus gąsienicy został wzmocniony czterema warstwami linek ze stali o dużej wytrzymałości. AGRIFORCE BK T71 oferuje doskonałą równowagę między wysoką stabilnością wymiarową i elastycznością, zapewniając płynną jazdę oraz niezwykłą trwałość we wszystkich porach roku. AGRIFORCE BK T71 dostarcza też inne korzyści, takie jak zwiększona produktywność i wydajność.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 16 6 W BRANŻY Koncern Bridgestone ogłosił plany rozbudowy pro- dukcji w trzech japońskich fabrykach: Hikone, Tosu i Tochigi, które specjalizują się w produkcji opon o dużej średnicy obręczy (HRD) do samochodów premium. Prace modernizacyjne związane z inwestycją o wartości 27 miliardów jenów (ok. 167 mln euro) zaplanowano na lata 2025-2028. Po zakończeniu projektu dzienna produkcja opon, głównie tych o średnicy 20 cali i większych, wzrośnie o 3000 sztuk. Rozbudowa jest częścią strategii Bridgestone, której celem jest rozwój produktów klasy premium i technologii Enliten. (Źródło: Bridgestone) Opona UltraContact NXT firmy Continental zdobyła nagrodę CLEPA Innovation Award w kategorii zielonych innowacji. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Czę- ści Motoryzacyjnych (CLEPA) uhonorowało w ten sposób najbardziej zrównoważoną oponę w ofercie niemieckiego producenta. W zależności od rozmiaru, UltraContact NXT zawiera do 65 proc. materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu oraz certyfikowanych zgodnie ze standardem ISCC Plus. Udział poszczególnych z nich wynosi odpowiednio do 32 proc., do 5 proc. oraz do 28 proc. Wszystkie dostępne rozmiary opon uzyskały najwyższą możliwą ocenę w kate- goriach oporu toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni oraz hałasu zewnętrznego. Nagroda CLEPA Innovation Award przyznawana jest co roku przez stowarzyszenie CLEPA za najbardziej innowacyjne produkty i technologie w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Od momentu wprowadzenia na rynek, opona UltraContact NXT zdobyła już wiele wyróżnień, w tym Sustainability Award podczas Swiss Automotive Show Innovation Awards 2023, International Design Award 2023 oraz German Innovation Award 2024. (Źródło: Continental) CEAT przejmie od Michelin markę Camso wraz z działalnością w zakresie opon diagonalnych i gąsienic do maszyn budowlanych. Transakcja o wartości około 225 mln USD obejmuje biznes, który w 2023 roku wygenerował przychody w wysokości około 213 mln USD, własność marki Camso oraz dwie fabryki na Sri Lance. Po trzyletnim okresie licencyjnym Camso zostanie włączone do portfolio CEAT, wzmacniając pozycję firmy w segmencie opon OHT i gąsienic. Michelin natomiast, zgodnie ze strategią „Michelin in Motion 2030”, zamierza skupić się na rynku opon radialnych. Finali- zacja umowy wymaga zatwierdzenia odpowiednich organów regulacyjnych. (Źródło: CEAT/Michelin) Nexen Tire zamierza zwiększyć globalną rozpoznawal- ność marki poprzez marketing sportowy. Producent ogłosił strategiczne partnerstwo z Bayernem Monachium, czołowym niemieckim klubem piłkarskim, które rozpocznie się w drugiej połowie sezonu 2024-2025. Firma podkreśla, że kluczowym rynkiem dla niej jest Europa, odpowiadająca za około 40 proc. całkowitych przychodów. W celu skuteczniejszego dotarcia do europejskich konsumentów, Nexen zdecydował się wspierać piłkę nożną - najpopularniejszy sport na kontynencie. Bayern Monachium to jeden z najbardziej utytułowanych klubów nie- mieckiej Bundesligi, zdobywca rekordowych sześciu tytułów Ligi Mistrzów UEFA. Jako oficjalny partner oponiarski, Nexen Tire będzie eksponować swoją markę na tablicach LED na stadionie domowym Bayernu. Reklamy będą wyświetlane podczas meczów Bundesligi oraz emitowane w telewizji w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, co dodatkowo zwiększy widoczność marki. Nexen planuje także kampanie promocyjne z udziałem zawodników Bayernu, mające na celu wzmocnienie więzi z fanami. (Źródło: Nexen Tire) BKT odnawia partnerstwo z Giants Software i powraca w nowej edycji gry wideo Farming Simulator 25. Po uda- nym debiucie cyfrowym w 2021 roku producent wzmacnia swoją obecność w wirtualnej rzeczywistości, dostrzegając rosnące znaczenie tego sektora w komunikacji z młodszymi pokoleniami. Opony BKT będą dostępne w grze jako opcja personalizacji pojazdów oraz standardowe wyposażenie w coraz większej liczbie ciągników o dużej mocy. Gracze będą mogli wybierać spośród szerokiego portfolio produktów, w tym modeli Agrimax Force, Agrimax V-Flecto, Agrimax Teris, Agrimaxfactor, Multimax MP522, MP527 oraz Ridemax FL693 M. Dodatkowo, w czterech wybranych krajach, w grze pojawią się cyfrowe billboardy promujące markę. Poprzez Farming Simulator 25 BKT dąży do umocnienia swojej pozycji jako marka innowacyjna, angażująca nowe pokolenia. (Źródło: BKT) „Refresh and Reveal” to tytuł Kalendarza Pirelli 2025 autorstwa Ethana Jamesa Greena. Pięćdziesiąta pierwsza edycja skupia się na współczesnej interpretacji zmysłowości oraz poszukiwaniu piękna, nawiązując do tradycji The Cal. Sesje zdjęciowe odbyły się między majem a czerwcem na plażach Virginia Key Beach Park w Miami oraz w studiu za- aranżowanym w tej samej okolicy. W projekcie wzięli udział aktorzy, artyści, piosenkarze i modele w różnym wieku i z róż- nych krajów. Do zdjęć pozowali m.in.: amerykańska aktorka, modelka i aktywistka Hunter Schafer, prezenterka telewizyjna i pisarka o indyjskich korzeniach Padma Lakshmi, francuski aktor Vincent Cassel oraz południowokoreańska aktorka Hoyeon. „Refresh and Reveal” przedstawia również samego Greena, co czyni go trzecim autorem Kalendarza Pirelli, który pojawił się w jego projekcie. (Źródło: Pirelli) Webfleet rozszerza swojenarzędzie do raportowania CO 2 dla flot, oferując bardziej kompleksowe i przydatne analizy. Teraz umożliwia ono raportowanie zarówno emisji bezpośrednich (Zakres 1), jak i pośrednich (Zakres 2) po- jazdów, wykorzystując metody obliczania odległości ipaliwa. Firma podkreśla, że nowe rozwiązanie zapewnia klientom spójną metodę śledzenia emisji, niezależnie od typu pojazdu. Raport Webfleet CO 2 zapewnia dane wczasie rzeczywistym ihistoryczne, a także miesięczne i roczne analizy. Dzięki temu pomaga flotom zachować zgodność znową dyrektywą UE wsprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw (CSRD). Narzędzie oferuje przejrzy- sty przegląd śladu węglowego floty oraz automatycznie oblicza ekwiwalent dwutlenku węgla (CO 2 -eq), zapewniając zgodność zustalonymi wytycznymi protokołu GHG - standardowym wymogiem raportowania CSRD. (Źródło: Webfleet)www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Wszystko o EV Opony przeznaczone do pojazdów EV muszą jednocześnie zapewniać odpowiednią przyczepność, redukcję hałasu oraz zoptymalizowaną efektyw- ność energetyczną, co wymaga zasto- sowania zaawansowanych technologii w zakresie materiałów, konstrukcji bieżnika i aerodynamiki. Kluczowym wyzwaniem jest opracowanie opon o minimalnych oporach toczenia, któ- re nie tylko zwiększają efektywność energetyczną, ale również wydłużają żywotność baterii, co ma istotne znaczenie w kontekście zrównowa- żonego rozwoju. Jednocześnie opony te muszą radzić sobie z dodatkowym obciążeniem, wynikającym z większej masy pojazdów elektrycznych, oraz spełniać wymogi bezpieczeństwa przy wyższych wartościach momen- tu obrotowego, który jest dostępny od momentu ruszenia. Ponad dekadę Pierwszą oponą zaprojektowaną spe- cjalnie do samochodów elektrycznych był Michelin Energy E-V, wprowadzony na rynek w 2012 roku. Opona ta została opracowana we współpracy z fi rmą Re- nault, z myślą o modelu Renault ZOE. Jej konstrukcja charakteryzowała się zmniejszonymi oporami toczenia, co pozwalało na zwiększenie zasięgu po- jazdu nawet o 6 proc. w warunkach miej- skich. Dodatkowo, opona ta redukowała hałas wewnątrz pojaz- du o 40 proc. w porównaniu do wcześniej- szych modeli. Michelin Ener- gy E-V była też pierwszą opo- ną EV, która uzyskała ocenę A zarów- no w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni, jak i efektywności energe- tycznej według europejskiego systemu etykietowania opon. Również w tym samym roku na rynku pojawiła się opona Continental Conti.eContact, która zo- stała stworzona z myślą o samochodach elektrycznych i hybrydowych. Charakte- ryzowała się technologią AeroFlex, która poprawiała aerodynamikę oraz redukuje hałas. Mieszanka gumowa zawierająca związek Green Chili zmniejszała tarcie wewnętrzne. Kolejne lata to dalszy rozwój opon do aut elektrycznych u wszystkich czołowych producentów. Pojawił się Bridgestone Ecopia EP500 z techno- ligą Ologic, czy Kumho Wattrun VS31, który miał masę obniżoną o 25 proc. oraz zmniejszone opory toczenia. Takie same? Niektórzy kierowcy, a wśród nich klien- ci serwisów, powiedzą że nie ma sensu przepłacać. Jednak różnice między oponami do aut z silnikami tradycyjnymi a elektrycznymi są widoczne gołym okiem. Wzmocniona konstrukcja Opony EV mają grubsze i bardziej wy- trzymałe ściany boczne oraz wzmocnio- ny karkas (np. z dodatkowymi warstwami nylonu lub poliestru). Jest to konieczne, aby sprostać wyższym obciążeniom wy- nikającym z masy pojazdu, która może być o 20-30 proc. większa niż w pojaz- dach spalinowych. Używane są materiały o większej odporności na deformację przy zachowaniu elastyczności. Czy opony do aut elektrycznych są takie same jak do spalinowych? Rozwój technologii pojazdów elektrycznych (EV) zrewolucjonizował przemysł motoryzacyjny, wprowadzając nowe wyzwania dla inżynierii, w tym dla projektowania opon. W przeciwieństwie do tradycyjnych pojazdów spalinowych, samochody elektryczne charakteryzują się unikalnymi wymaganiami technicznymi, takimi jak wyższy moment obrotowy, większa masa wynikająca z ciężaru baterii oraz konieczność minimalizowania oporów toczenia w celu zwiększenia zasięgu. Efektem współpracy fi rm Michelin i Renault są dedykowane opony elektryczne do Renault Zoe Fot.: https://www.autoweek.nl/www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 Specjalne mieszanki gumowe W oponach EV stosuje się zaawan- sowane mieszanki gumowe, które redukują opory toczenia, jednocześnie zapewniając wysoką przyczepność. W mieszankach tych uwzględnia się także czynniki takie jak redukcja ha- łasu oraz odporność na zużycie pod wpływem większych sił działających na oponę. Wzór bieżnika W oponach EV bieżnik jest zopty- malizowany pod kątem niskich oporów toczenia, co przekłada się na większy zasięg pojazdu. Wzory bieżnika są mniej agresywne niż w oponach spalinowych, co zmniejsza hałas drogowy (ważne w EV, które są niemal bezgłośne). Głęb- sze rowki na bokach bieżnika pomagają rozpraszać wodę przy zachowaniu ni- skiego oporu toczenia. Specjalne wzory bieżnika i zoptymalizowane konstrukcje eliminują wibracje i fale dźwiękowe. Równomierne zużycie Opony do EV są projektowane tak, aby zapewniać równomierne zużycie bieżnika, co jest szczególnie ważne przy wyższym momencie obrotowym dostępnym natychmiastowo. Redukcja oporów toczenia Jednym z głównych celów konstrukcji tych opon jest minimalizacja oporów toczenia. Dzięki temu zwiększa się efektywność energetyczna, co może wydłużyć zasięg pojazdu o 5-10 proc. W tym celu stosuje się specjalne mie- szanki oraz bardziej zaawansowane techniki wulkanizacji. Masa opony Opony EV są często lżejsze niż trady- cyjne opony o podobnych wymiarach, co kompensuje większą masę pojazdu. Użycie lekkich materiałów, takich jak kevlar czy nowoczesne polimery, zmniej- szają całkowitą masę. Redukcja hałasu W oponach EV stosuje się dodat- kowe warstwy pianki akustycznej wewnątrz opony, które redukują hałas toczenia generowany przez oponę o 20-30 proc. Wytrzymałość a moment obrotowy Moment obrotowy w EV jest do- stępny natychmiastowo, co powoduje większe zużycie opon. Dlatego opony te są wykonane z materiałów bardziej odpornych na ścieranie. Zastosowanie bardziej sztywnych lameli w bieżniku zapobiega deformacji przy gwałtownym przyspieszaniu. Aerodynamika Wąskie i wysokie opony (np. 175/55 R20) są częściej stosowane w EV, ponieważ zmniejszają opór powietrza i poprawiają efektywność energetyczną. Badania i testy W ekskluzywnym wywiadzie dla Mo- derntiredealer Cliff Hodges, dyrektor techniczny Smithers Tire and Wheel Test Center oraz Eric Pierce, starszy inżynier Smithers Winter Test Center, omówili jak wyglądają testy opon do EV w ich centrach. Testowanie opon do pojazdów elek- trycznych różni się od tradycyjnych testów opon do samochodów spalino- wych z uwagi na unikalne wymagania wynikające z konstrukcji pojazdów EV. Proces testowania obejmuje zarówno tradycyjne metody, jak i specjalnie do- stosowane procedury. Laboratorium testowe Opór toczenia. Opony EV są testowa- ne przy użyciu standardowych urządzeń do badania oporów toczenia, takich jak maszyny z bębnami testowymi. Jednak Wyzwaniem dla producentów i ich centrów badawczo-rozwojowych jest opra- cowanie opon o odpowiednich parametrach do pojazdów EV Różnice między oponami do aut z sil- nikami tradycyjnymi a elektrycznymi widać gołym okiem Dokończenie na str. 10Next >