Rozmowy Przeglądu: B. Bębenista i P. Borucki str. 38-39 i 40-41 Jesienny Dobry Serwis Pamiętajcie o kadrach str. 8-10 Konwenty, wydarzenia str. 12, 14-15, 16, 20, 26, 30-31, 50, 72-73 Pomoc w stanie klęski str. 42-434 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 24 EKSPERCI Pamiętajcie o kadrach! ... 8-10 W BRANŻY Śniadanie prasowe COP ... 12 Konwent Oponiarski Latex ... 14-15 Yokohama. Umowa bez zobowiązań ... 16 Latex. Złoty środek zwany medium ... 18-19 Agro Show Bednary 2024 zakończone sukcesem ... 20 BestDrive Alureg ze Zduńskiej Woli ... 22 Fabryka Nokiana w Rumunii ... 26 Automechanika 2024 oceniana pozytywnie ... 30-31 Dokąd na targi? ... 32 Opony osobowe na pierwszy montaż i na aftermarket ... 33 Pracownicy sezonowi ... 36 Sukces Alzury we Frankfurcie ... 37 Targi IAA w Hanowerze. Z oponiarskimi premierami ... 50 Z wizytą w... fi rmie Eurowarsztat Mag-Car w Lesznie W stronę mechaniki ... 34-35 ROZMOWY Rynek kształtuje się sam ... 38-39 Robimy to, co uważamy za właściwe i skuteczne ... 40-41 PORADY Prawo w warsztacie (cz. 141) Pomoc dla przedsiębiorców. Stan klęski żywiołowej ... 42-43 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 72) Zasilanie silnika spalinowego LPG ... 44 Co każdy szef wiedzieć powinien? Lepiej wiedzieć więcej ... 45 TECHNOLOGIE Sztuczna inteligencja pomoże ... 46-47 PREZENTACJE Skoda Fabia 1.5 TSI DSG Monte Carlo A po dwa razy ... 48-49 PRZEGLĄD MAREK Marki aut osobowych - Land Rover ... 55 NA DRODZE Autem po Europie - Monako ... 56 ELEKTROMOBILNOŚĆ PZPO. Odpowiednie to większy zasięg ... 52 W świecie EV. Podatek od kilometrów ... 53 Kongres Nowej Mobilności 2024 ... 54 NOWOŚCI RYNKOWE ... 57-63 TESTY Ogumienie do klasyków ... 64 DOBRY SERWIS ... 65-71 MOTOSPORT Driftingowe Mistrzostwa Polski ... 72-73 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Seat, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Pixabay www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Zapomnieliśmy już właściwie o pandemicznych ogranicze- niach. Chociaż organizowane przed 2020 rokiem przez duże fi rmy imprezy, na które zapraszano po kilkaset, a czasami po kilka tysięcy osób, zaczynają powoli wracać. Wielkie przed- siębiorstwa posiadające liczne załogi, ale i setki kontrahentów, ponownie zaczynają zapraszać gości na różnego rodzaju imprezy plenerowo-pałacowe. Nie tak dawno byliśmy na konwentach oponiarskich fi rm Latex Opony oraz Yokohama. Na tej pierwszej imprezie było około 300 osób. Impreza Yoko- hama Club Network nie była już tak duża, ale także miała swój ciężar gatunkowy. Ponadto odbywają się już kolejne imprezy - może trochę innego kalibru i typu - jak chociażby Kongres Nowej Mobilno- ści czy targi - w Poznaniu, Kielcach, Bednarach, Hanowerze oraz we Frankfurcie. Przyciągają one tysiące uczestników, wystawców oraz zwiedzających. A są też działalności bardziej kameralne - jak konferencje prasowe - gdzie konkretna fi rma chce się podzielić swoimi sukcesami. Inne w swoim rodzaju było otwarcie nowej fabryki Nokian w rumuńskiej Oradei (s. 12, 14, 26). Plon w postaci relacji przygotowanych przez naszych dziennikarzy ze wszystkich wspomnianych wyżej imprez prze- czytacie na stronach październikowego wydania Przeglądu. Artykuł naszego eksperta prawnego z pewnością zaintere- suje właścicieli serwisów położonych na terenach dotkniętych powodzią (s. 42-43). Dużo tam praktycznych rad dla ludzi oraz przedsiębiorców, którzy ponieśli olbrzymie straty. Wielu mieszkańców tych terenów bardzo mocno przeżyło kataklizm i wymaga także pomocy psychologicznej. Zniszczone domy, warsztaty, przy wsparciu państwa i ludzi dobrej woli zaczynają się już odbudowywać. Nasza redakcja przyłączyła się do apelu, który zamieściliśmy na naszym profi lu na Facebooku. Jak istotni są ludzie w i ich umiejętności wie każdy szef. Bez dobrze wyedukowanej i przeszkolonej załogi daleko się nie ujedzie. Z drugiej strony dobra załoga to dla właściciela fi rmy cenny, a bywa, że i bezcenny zasób. Dzięki temu żaden sezon przekładkowy - patrząc od strony branży oponiarskiej - nie będzie straszny (s. 8-10). I nawet sztuczna inteligencja bez dobrych pracowników nic nie pomoże. Nie pomogą także pracownicy sezonowi, którzy niekiedy są, a czasami znikają jak kamfora. Najczęściej zaś wymagają ciągłego nadzoru i doszkalania (s. 36). Dlatego większość właścicieli warsztatów woli mieć ekipę niezawodną, czyli zatrudnioną na stałe. Jak zwykle zachęcam do przeczytania wywiadów, które prowadzimy z konkretnymi osobami. Tym razem naszy- mi rozmówcami byli Piotr Borucki, prezes fi rmy Tip-Topol oraz Błażej Bębenista, dyrektor handlowy Yokohama CEE (s. 38-39 i 40-41). Oddając najnowszy numer Przeglądu w Wasze ręce, drodzy Czytelnicy, liczę, że z jego lektury będziecie mieli mnóstwo satysfakcji.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 24 6 W BRANŻY Bridgestone EMEA, Grupo BB&G oraz Versalis (Eni) podpisały umowę mającą na celu wspólny rozwój gospo- darki o obiegu zamkniętym w produkcji opon. Firmy poszu- kują innowacyjnych i bardziej ekologicznych rozwiązań, które pomogą w jak największym stopniu wydłużyć cykl życia opony. Współpraca ma na celu przyspieszenie rozwoju technologii pirolizy i pozyskiwania oleju TPO, a także zwiększenie wyko- rzystania polimerów w obiegu zamkniętym nowego ogumienia. Projekt zakłada wykorzystanie termomechanicznego procesu pirolizy opracowanego przez BB&G, który umożliwia recykling opon na komercyjną skalę. W ciągu najbliższych miesięcy BB&G dostarczony pierwszą partię oleju do zakładów Versalis, gdzie zostanie on przekształcony w elastomery. Następnie, na początku 2050 roku, Bridgestone wykorzysta je do stworzenia pierwszej partii opon. (Źródło: Bridgestone) Opony Goodyear zostały wybrane jako fabryczne wyposażenie nowego, w pełni elektrycznego SUV-a Audi Q6 e-tron. Producent ściśle współpracował z Audi podczas projektowania i testowania ogumienia, co pozwoliło na opty- malne dopasowanie i poprawę osiągów auta. Homologowane modele opon letnich z serii Eagle F1 Asymmetric oraz zimo- wych UltraGrip zostały dostosowane do specyfiki nowego pojazdu, przy czym wykorzystano technologię redukcji hałasu drogowego. Goodyear dostosował wzór bieżnika i konstrukcję opon przeznaczonych na fabryczne wyposażenie Audi Q6 e-tron. Firma opracowała także oddzielne specyfikacje opon dla każdej osi, co pozwoliło na indywidualne dostosowanie charakterystyki każdej z nich. Zatwierdzone linie opon są kompatybilne z różnymi wersjami wyposażenia samochodu i pasują na felgi o średnicy od 18” do 21”. (Źródło: Goodyear) Bosch i Pirelli podpisały umowę o współpracy w za- kresie rozwoju inteligentnej technologii opon. Inicjatywa połączy wiedzę Boscha w zakresie sprzętu, oprogramowania i czujników MEMS na poziomie systemowym z technologiami CyberTyre firmy Pirelli, algorytmami, modelowaniem i czujni- kami wewnątrzoponowymi. Firmy skoncentrują się na ulepszo- nej logice przetwarzania sygnałów z opon jako potencjalnym wkładzie do ulepszonych sterowników dynamiki pojazdu. Pirelli Cyber Tyre to pierwszy na świecie system oparty na oponach ze zintegrowanymi czujnikami, które zbierają dane i przesyłają je do pojazdu w celu przetwarzania ich w czasie rzeczywistym. Bosch już opracował aplikację ESP specjalnie dostosowaną do opon Pirelli w początkowym wspólnym projekcie z producen- tem hipersamochodów Pagani Automobili. Obecnie firmy dążą do wykorzystania technologii MEMS Boscha w aplikacjach wewnątrzoponowych. (Źródło: Pirelli) Z okazji 10-lecia udanej współpracy z firmą Amring, dystrybutorem ogumienia w regionie skandynawskim, Nexen Tire zorganizował wydarzenie, które obejmowało pierwszą w historii wycieczkę po nowoczesnej fabryce w Czechach. W ”Nexen InnoForum Scandinavia” wzięło udział ponad 40 osób reprezentujących hurtownię i jej zaufanych partnerów. Spotkanie rozpoczęło się dyskusją panelową, a następnie uczestnicy mieli okazję zwiedzić czeską fabrykę. Celem wydarzenia, które umożliwiało wgląd w nowoczesne procesy produkcyjne i systemy automatyzacji w zakładzie Nexen, było zacieśnienie współpracy z partnerem producenta opon. (Źródło: Nexen Tire) Point S został oficjalnym partnerem Mistrzostw Eu- ropy Kobiet w Piłce Ręcznej 2024. Tegoroczna edycja jest szczególna, ponieważ po raz pierwszy wezmą w niej udział 24 drużyny, a nie 16, co czyni ją ważnym wydarzeniem dla Europejskiej Federacji Piłki Ręcznej (EHF). Będą one rywalizować w halach sportowych w Austrii, na Węgrzech i w Szwajcarii w dniach od 28 listopada do 15 grudnia. Sieć Po- int S była sponsorem poprzedniej edycji turnieju w 2022 roku, a także Mistrzostw Świata Kobiet w Piłce Ręcznej w latach 2019 i 2023, organizowanych przez Międzynarodową Fede- rację Piłki Ręcznej (IHF). Jako oficjalny partner, marka będzie dobrze widoczna podczas wszystkich 65 meczów turnieju, zarówno na boisku, jak iw oficjalnych materiałach komuni- kacyjnych. Sieć będzie również głównym partnerem cyfrowej sekcji Top Scorer. (Źródło : Point S) Na początku lipca wyprodukowano pierwszą oponę a 19 września dokonano uroczystego otwarcia nowej fabryki Nokian Tyres w rumuńskiej Oradei. Był to dla firmy ważny, zrealizowany zgodnie z harmonogramem etap w reali- zacji projektu o całkowitej wartości szacowanej na 650 milionów euro. Fabryka, której budowę rozpoczęto w 2023 roku, ma osią- gnąć pełną roczną zdolność produkcyjną na poziomie sześciu milionów opon do 2025 roku. W sierpniu Komisja Europejska zatwierdziła wsparcie finansowe Rumunii w wysokości 99,5 miliona euro dla firmy Nokian Tyres na rzecz powstającego zakładu, który według producenta będzie pierwszą na świecie fabryką opon o zerowej emisji CO 2 . (Źródło: Nokian Tyres) Yokohama Rubber ogłosiła, że dostarcza ogumienie na oryginalne wyposażenie do BMW M2. Opony Advan Sport V107 w rozmiarach 275/35 Z R19 (100Y) na przednią oś i 285/30 Z R20 (99Y) na tył zostały opracowane wspólnie z niemieckim producentem samochodów i zostały poddane testom na torze Nürburgring. Za redukcję hałasu podczas przyspieszania oraz stabilność prowadzenia odpowiada zastosowany wzór bieżnika. W oponie wykorzystano techno- logię Mound Profile firmy Yokohama, która zapewnia bardziej równomierny kontakt z nawierzchnią, co przekłada się m.in. na większą odporność na zużycie. Advan Sport V107 uzyskał ocenę „A” w zakresie właściwości na mokrej nawierzchni na europejskiej etykiecie. (Źródło: Yokohama) Począwszy od sezonu 2024/25, Falken zostanie ofi- cjalnym partnerem VfB Stuttgart. Największy klub piłkarski w Badenii-Wirtembergii liczy znacznie ponad 100 tys. www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Pamiętajcie o kadrach! Akademia Oponiarska PZPO to najlepszy ośrodek szkolenia pracowników serwisów Szkolenia powinny być regularne i obejmować zarówno wiedzę teore- tyczną, jak i praktyczną. Serwisanci powinni być w stanie prawidłowo ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony do konkretnego pojazdu, a także przeprowadzić prawidłowy montaż i serwis opon. Dobrze przeszkolony ser- wisant jest w stanie wykryć potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypad- kom. Ten, któremu tylko się wydaje, że umie obsługiwać opony i nie był na profesjonalnym szkoleniu, często jest powodem dodatkowych kosztów oraz odpowiedzialności dla właściciela. - Właściciel serwisu - jako profesjo- nalista - ponosi odpowiedzialność za to, jakie opony sprzedaje i w jaki sposób są one montowane oraz przechowywane. To nie tylko odpowiedzialność wynikają- ca z rękojmi, ale również odpowiedzial- ność odszkodowawcza, a w sytuacjach narażenia zdrowia lub życia nawet od- powiedzialność karna. Najlepszy sposób na zmniejszenie takiego ryzyka to profe- sjonalni mechanicy, tacy którzy nie tylko wiedzą, jak obsługiwać opony, by ich nie zniszczyć, ale znają możliwe skutki działania na skróty. Dlatego właściciel serwisu - chcąc zmniejszyć ryzyko swo- jej odpowiedzialności - powinien dbać o to, aby jego pracownicy mieli dostęp do szkoleń również z zakresu obsługi opon. Nie tylko wiedzieć, jak je profesjonalnie obsługiwać, ale też dlaczego właśnie w ten sposób i co się stanie kiedy tego nie zrobią - wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). Początkujący i doświadczeni Uczestników szkoleń w Piechaninie, czyli w miejscu, gdzie znajdują się pomieszczenia szkoleniowe Akademii PZPO, można podzielić na kilka grup. Zgłaszają się na nie osoby absolutnie początkujące, które nawet nie dokonały wyboru i zakupu maszyn. - To - w moim przekonaniu - prawidło- wy ruch. Każdy bowiem w czasie zajęć teoretycznych i praktycznych dotyka urządzenia, wykonuje pod nadzorem czynności serwisowe i po kilku próbach sam ma wyrobione zdanie, w jakim kierunku podczas wyboru wyposażenia swojego warsztatu powinien iść - pod- kreśla Ryszard Marcinkowski, nasz ekspert i szkoleniowiec w Akademii Oponiarskiej PZPO. Do dyspozycji szkoleniowców i szko- lonych jest taki sprzęt, jaki udostępniły firmy będące partnerami Akademii. Żaden z uczestników kursów nie słyszy od trenera, że te lub inne maszyny są najlepsze lub najgorsze. Szkoleniowcy mają ten komfort działania, że uczestnik szkoleń nie jest „ofi arą” prezentacji kon- kretnej, jednej fi rmy, która - jak uczy do- świadczenie - jest najlepsza na świecie. Druga grupa uczestników szkoleń to osoby, które mają już jakieś doświad- czenie i zostały wysłane na kurs przez szefa. Część osób na początku jest bar- dzo negatywnie nastawiona. Przecież w swoim przekonaniu wiedzą już wszyst- ko i wszystko potrafi ą. - Jest to bardzo interesujący przykład, który pokazuje nam - trenerom - obraz edukowania kadr w serwisach. Umie- jętności manualne bardzo wysokie, sprawność wykonywania czynności ser- wisowych błyskawiczna, ale kompletny brak wiedzy teoretycznej zawodowej na poziomie podstawowym, o oponie, jej funkcjach, kwestiach wpływających na bezpieczeństwo itp. Upowszechnianie tej wiedzy to jednak bardzo wdzięczna rola dla nas - trenerów, których celem jest zrobić z samouka dobrego serwisan- ta. Tu ewolucja przypomina rewolucję To ostatni moment na przygotowanie serwisów samochodowych na sezon wymiany opon - przede wszystkim pod kątem profesjonalnych kadr i właściwego wyposażenia - sygnalizuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) i zaprasza do skorzystania Akademii Oponiarskiej w Piechaninie koło Poznania.www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI - zaznacza R. Marcinkowski i dodaje: - Działamy głównie w zakresie serwisu do kół pojazdów osobowych i dostaw- czych, ze zrozumiałych względów - tego rodzaju działalność prowadzi większość z ponad 10 tysięcy serwisów oponiar- skich w kraju, z których tylko kilka pro- cent to typowe wulkanizacje. Dlatego też jeden z tematów omawianych w czasie kursów brzmi: „Co to jest wulkanizacja i kto to jest wulkanizator?”. Jak się bowiem okazuje nawet opiniotwórcze media używają tych terminów niepre- cyzyjnie. Jest też na szkoleniach niewielka grupa uczestników bardzo doświadczo- nych, którzy - jak się potem okazuje - byli już wcześniej na szkoleniach i pracują długo w zawodzie, często posiadają własne superserwisy. Oni przyjeżdżają na szkolenia dla odświeżenia wiedzy i - co sami przyznają - dla sprawdzenia, gdzie wkradły się błędy do ich pro- cedur, co w ciągu lat praktyki nie jest niczym dziwnym, a wręcz normalnym. - Im wcześniej reagujemy na wątpli- wości i wyjaśniamy je gruntownie, tym wzrasta nasza pewność i przekonanie do poprawności stosowanych sposobów i procedur związanych z szeroko ro- zumianym serwisem koła - stwierdza R. Marcinkowski. - To wielka przyjem- ność i satysfakcja, gdy podchodzi na szkolenie osoba, której w żaden sposób znajomo nie kojarzymy, i mówi: „Byłem u pana na szkoleniu w 1998 roku, ale muszę sobie przypomnieć niektóre sprawy”. Jest coraz mniej osób z tak dużym doświadczeniem, które szkoliły się w ubiegłym wieku. Szacunek jednak budzi fakt, że cały czas mają potrzebę doskonalenia się w zawodzie. Rzetelne szkolenia to wiedza i umiejętności W ofercie Akademii Oponiarskiej znaj- dują się m.in. szkolenia, które dostępne są formule 1- bądź 2-dniowej: zobsługa serwisowa kół i naprawa opon osobowych i dostawczych zobsługa opon motocyklowych i me- chaniki tylnej osi zobsługa opon ciężarowych zobsługa opon rolniczych zobsługa instalacji 48 V (dla aut mild-hybrid) Dokończenie na str. 10Next >