Przygotowania do jesieni i zimy Przegląd opon rolniczych, osobowych i innych Prawidłowa naprawa rolniczych str. 8-10 Opony niezawodne do końca str. 12 Premio Studnik z Certyfikatem PZPO str. 34-35 Rozmowy Przeglądu: M.Cywiński i S.Cimbal str. 38-39 i 40-414www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 15 EKSPERCI Prawidłowa naprawa to podstawa ... 8-10 W BRANŻY Opony niezawodne do końca ... 12 Na nowościach w pole ... 14 Automechanika. Spodziewają się najazdu ... 16 Latex. Praca zespołowa jako paliwo ... 19 BestDrive Hurtopon KG z Michałowic ... 20 Ogumienie w zabytkowych ... 24 Bridgestone. Technologie oponiarskie i telematyczne ... 26 Alzura przejmuje Tec Systems ... 30 Dokąd na targi? ... 32 FarCo z Torunia. Renowacja alufelg ... 33 PZPO. Przynajmniej raz w miesiącu ... 36 Rośnie sprzedaż opon. Powiało optymizmem ... 46 Continental. Zacieśniają współpracę ... 51 PERSONALIA Nowy prezes Nokian Tyres ... 22 Contec S.A. powiększa zarząd ... 22 Z wizytą w... fi rmie Premio Studnik w Kurzętniku Rolnictwo jest ważne ... 34-35 ROZMOWY Rozmowa Przeglądu. Dolina łez już za nami ... 38-39 Sailun. Przyjąć perspektywę konsumenta ... 40-41 PORADY Prawo w warsztacie (cz. 140) Ustawa o sygnalistach ... 42-43 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 71) Od przedszkola do samochodu ... 44 Co każdy szef wiedzieć powinien? Nabory wniosków na dofi nansowania ... 45-46 PREZENTACJE DS 4 1.6 E-Tense 225 Esprit de Voyage Drogi plug-in ... 48-49 Chińskie MG. Bruksela, mamy problem ... 50 PRZEGLĄD MAREK Marki aut osobowych - Lamborghini ... 52 EKOLOGIA Klimatyzacja na (nie)legalu ... 53 NOWOŚCI RYNKOWE ... 54-61 PASJONACI Na całe życie ... 62-63 NA DRODZE Autem po Europie - Bułgaria ... 64 TESTY Letnie osiemnastki ... 65 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Seat, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Pixabay W numerze:www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Po wakacyjnej przerwie nasz magazyn wraca na rynek. Chciałbym podziękować za interesujące wpisy i komentarze na różnych forach internetowych, a dotyczących wakacyj- nego numeru Przeglądu Oponiarskiego. Cieszy mnie to - drodzy Czytelnicy - że doceniacie pracę naszych ekspertów i dziennikarzy. Dlatego z jeszcze większym zaangażowaniem i chęciami przystąpiliśmy do realizacji numeru wrześniowego. Mówi się, że w wakacje nic się nie dzieje, bo wszyscy chcą mieć... święty spokój. To prawda, ale nie do końca, bowiem w wielu dziedzinach życia - chociażby w polityce czy gospodarce - zawsze się coś dzieje. Wprawdzie zdążyliśmy już zapomnieć o żniwach, ale przed rolnikami kolejne wyzwania polowe. Bo przecież trzeba będzie skosić kukurydzę, wykopać ziemniaki i buraki cukrowe. Tak więc w pole ruszą kolejne rodzaje maszyn, które poruszają się na oponach - zazwyczaj dużych i bardzo dużych - lub gąsieni- cach. Jednak w tym przypadku areały sięgają setek hektarów. Obsługa opon rolniczych, a już szczególnie ich naprawa, wiąże się z pokonaniem wielu problemów chociażby związanych z zastosowaniem odpowiednich materiałów i technologii. O tym w naszym artykule eksperckim na stronach 8-10. Oprócz rolnictwa sporo także o wydarzeniach targowych, które nadchodzą, m.in. Targach Automechanika we Frank- furcie oraz IAA w Hanowerze. Poza tym w kraju odbędą się w najbliższych tygodniach targi rolne w Bednarach oraz Kongres Nowej Mobilności w Łodzi. Na wszystkie te imprezy nasza redakcja wybiera się, aby plon reporterskich zwiadów przedstawić w kolejnych wydaniach Przeglądu. Optymizmu dodaje także to, że zeszłoroczną zapaść w sprzedaży ogu- mienia mamy już chyba za sobą. Przynajmniej takie wrażenie można odnieść po zapoznaniu się z danymi z pierwszego półrocza (s. 22). Zachęcam do przeczytania rozmów przeprowadzonych z osobami zarządzającymi firmami oponiarskim bądź kierującymi działami w tych fi rmach (s. 38-41). Niemniej interesujące są artykuły naszych ekspertów od funduszy eu- ropejskich, techniki jazdy czy prawa. Nasz ekspert od prawa gospodarczego zajął się Ustawą o sygnalistach i regulacjach z niej wynikających. Już w 2019 roku - zgodnie wytycznymi KE - Polska przyjęła zobowiązanie do uchwalenia w swoim ustawodawstwie przepisów o ochronie sygnalistów. Teraz zostało to usankcjonowane ustawowo (s. 42-43). Nie muszę już chyba bardziej zachęcać do sięgnięcia po najnowszy numer Przeglądu Oponiarskiego, dlatego życzę miłej lektury.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 15 6 W BRANŻY BKT wzmocniło swoje zaangażowanie w zrówno- ważone praktyki, dołączając do Globalnej Platformy na rzecz Zrównoważonego Kauczuku Naturalnego (GPSNR). Organizacja ta promuje odpowiedzialne pozyskiwanie i wyko- rzystanie kauczuku naturalnego. Członkostwo BKT w GPSNR to kolejny krok firmy w kierunku bardziej świadomej ekolo- gicznie iprzyjaznej dla środowiska produkcji. Firma planuje dostosować swój łańcuch dostaw kauczuku do wytycznych GPSNR. Dołączając do organizacji otrzymuje również dostęp do platformy wspierającej zgodność raportów producentów wzakresie zrównoważonego rozwoju oraz platform cyfro- wych z nowymi wymogami rozporządzenia Unii Europejskiej dotyczącymi wylesiania, które zaczną obowiązywać w grudniu 2024 roku. (Źródło: BKT) Bridgestone zainwestuje 25 miliardów jenów (około 158 milionów euro) wmodernizację japońskiej fabryki opon dopojazdów górniczych ibudowlanych wKitaky- ushu. Celem inwestycji jest wzmocnienie segmentu OTR, któ- ry napędza działalność firmy wzakresie ogumienia premium. Producent oczekuje, że modernizacja zakładu, która ma zo- stać zakończona dokońca 2027 r., poprawi jakość istabilność dostaw oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa, ochrony przed katastrofami, przyjazności dla środowiska iproduktywności. Inwestycja przyczyni się też dorozwoju technologii produkcji przyszłych generacji produktów Dan-Totsu. Z uwagi na to, że przedsięwzięcie koncentruje się na modernizacji istniejącego sprzętu, wielkość produkcji pozostanie na obecnym poziomie. (Źródło: Bridgestone) Zakład w Púchovie na Słowacji jako pierwsza fabryka firmy Continental produkująca również opony ciężarowe otrzymał certyfikat zrównoważonego rozwoju ISCC Plus. Uznawany na całym świecie dokument potwierdza, że obiekt spełnia wymagania dotyczące surowców wykorzystywanych wprocesie produkcyjnym. Continental podkreśla, że to ważny krok na drodze doosiągnięcia celu, jakim jest stanie się cał- kowicie neutralnym dla klimatu najpóźniej do2050 r. Fabryka wPúchovie rozpoczęła produkcję w1950 roku. Obecnie w zakładzie, w którym produkowane są opony dosamochodów osobowych, dostawczych iciężarowych, pracuje ponad 5000 osób. Jest to trzeci zakład firmy Continental z certyfikatem ISCC Plus, po fabrykach w Portugalii i Chinach. (Źródło: Con- tinental) W poniedziałek 22 lipca firma Goodyear Tire & Rubber Company ogłosiła zawarcie ostatecznej umowy sprzedaży dywizji opon Off-The-Road Tire firmie Yokohama Rubber Company za 905 mln dolarów. Transakcja stanowi następ- stwo strategicznej ocenybiznesu OTR, przeprowadzonej wzwiązkuz planem transformacji Goodyear Forward. Produ- cent zachowa działalność w zakresie zastosowań wprzemyśle wojskowym iobronnym USA. Zgodnie z umową Goodyear będzie produkować określone opony OTR dla Yokohamy przez okres do pięciu lat po zamknięciu transakcji, które planowane jest na początek 2025 roku. (Źródło: Goodyear) W sierpniu Hankook opublikował wyniki finansowe zadrugi kwartał 2024 roku. W okresie od kwietnia do czerwca producent osiągnął sprzedaż wwysokości 2317,8 mld KRW (około 1570,4 mln EUR) oraz zysk operacyjny wwysokości 420 mld KRW (około 284,5 mln EUR), co oznacza wzrost odpowiednio o 2,4 proc. i 69,2 proc. rok do roku. Według firmy jest to efekt działań związanych ze strategią premium, inwe- stycji w badania i rozwój oraz silnej pozycji na rynku opon do pojazdów elektrycznych. W drugim kwartale 2024 roku opony powyżej 18 cali stanowiły 46,3 proc. wszystkich sprzedanych opon do aut osobowych i lekkich ciężarowych, co oznacza wzrost o 2,8 p.p. rokrocznie. (Źródło: Hankook Tire) Kumho Tire dostarcza opony Ecsta HS52 w rozmiarach 235/55R17 i 235/50R18 jako oryginalne wyposażenie do nowego Volkswagena Multivana T7. Multivan, produkowany od 1949 roku, to najdłużej wytwarzany model Volkswagena. Siódma generacja bazuje na platformie MQB i oferuje nowo- czesne technologie, takie jak cyfrowy zestaw wskaźników i bezprzewodowe ładowanie telefonów. Opona Ecsta HS52, stanowiąca oryginalne wyposażenie pojazdu, została za- projektowana tak, aby oferować kierowcom komfort jazdy i wysokie bezpieczeństwo. Zastosowany w niej wzór bieżnika odpowiada zaredukcję wstrząsów ihałas. Kumho Tire podkre- śla, że dostawy do Multivana wzmacniają partnerstwo firmy z Volkswagenem. Wcześniej producenci współpracowali m.in. przy modelach Taos, Jetta i ID.4. (Źródło: Kumho Tire) Ostatniego dnia lipca Nexen Tire ogłosił, że w drugim kwartale 2024 roku odnotował przychody w wysokości 763,8 mld KRW (ok. 513,7 mln euro) oraz zysk operacyjny na poziomie 62,9 mld KRW (ok. 42,3 mln euro), co oznacza wzrost odpowiednio o 10,5 proc. i 69,5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Producent przypisuje te wyniki m.in. wyższemu wolumenowi sprzedaży, zróżnicowanemu asorty- mentowi produktów oraz efektom rozbudowy europejskiego zakładu produkcyjnego. Firma kontynuowała także rozsze- rzanie dostaw opon na oryginalne wyposażenie. W ostatnim czasie producent podkreślał także swoje postępy w obszarze ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego. Nexen opublikował najnowszy raport ESG 23/24 iotrzymał złoty medal od EcoVadis. (Źródło: Nexen Tire) Firma Pirelli uzyskała ponad 500 homologacji dla opon z technologią Elect od jej premiery w 2019 roku. Włoska marka informuje, że siedmiu z dziesięciu producentów sa- mochodów klasy premium i prestige, z którymi współpracuje, wybrało ogumienie przeznaczone dla pojazdów BEV i PHEV. Technologia Elect, początkowo wprowadzona w oponach P Zero do pierwszej generacji Porsche Taycan, jest teraz dostępna w coraz szerszej gamie produktów Pirelli. Najwięk- szy wybór wyposażonych wnią opon znajduje się wrodzinie P Zero, kolejną są gamy Scorpion oraz Cinturato. Pakiet tech- nologii ma także coraz większy udział woponach zimowych (22 proc.) icałorocznych (17 proc.). (Źródło: Pirelli) W dniach od 16 do 18 października w kieleckim ośrod- ku wystawienniczym odbędą się Targi Polska Pomoc Dro- gowa Hol-Expo, jedyna wystawa branży pomocy drogowej w naszym kraju. Wydarzenie dedykowane jest firmom świad- czącym usługi pomocy drogowej orazdostawcom sprzętu specjalistycznego. Wśród prezentowanych produktów znajdą się m.in. pojazdy pomocy drogowej, oświetlenie ostrzegaw- cze irobocze, atakże wyciągarki, przyciągarki hydrauliczne ielektryczne. Swoją ofertę przedstawią również producenci zabudów pomocy drogowej, towarzystwa ubezpieczeniowe, firmy świadczące usługi assistance oraz pomocy drogowej. Hol-Expo będzie częścią Międzynarodowych Targów Trans- portu Zbiorowego Transexpo. (Źródło: Targi Kielce) Inter Cars uruchomił nową korporacyjną stronę inter- netową dostępną pod adresem intercars.com. Zaprojek- towano ją zmyślą ołatwym dostępie doinformacji ofirmie, Z krajuwww.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Prawidłowa naprawa to podstawa Ryszard Marcinkowski Od czego zaczynamy Od czego zacząć, zabierając się za naprawę opony rolniczej? Od przekonania klienta, że opona, będzie gotowa na jutro!!! Wiem, że to trudne, ale wiem również doskonale, że to jest możliwe. Alternatywa jest taka: robimy szybką łatę do środka i opona pojeździ może kilka tygodni lub wykonujemy naprawę prawidłowo i opona wraca do pełnej sprawności technicznej z gwarancją na naprawę dożywotnio! Wybór oczywiście ma klient i on najczęściej wybiera tanio i szybko, czyli łatę w środek i cześć. Ale czy nie uważacie, Drodzy Czytelnicy, że akceptacja takich usług to powolna eliminacja zawodu wulkanizator? Przedstawię kilka ważnych wskazówek, aby wykonywane naprawy w tym segmencie opon nie sprawiały trudności. We- ryfi kacja opon to ustalenie, czy nie była eksploatowana na zbyt niskim ciśnieniu lub bez powietrza, ile było napraw i jak zostały one wykonane wcześniej i wreszcie, czy uszkodzenie, które jest powodem wizyty w serwisie, kwalifi kuje się do naprawy? Naturalnie pamiętamy o problemie stopek, które podczas nieumiejętnego demontażu ręcznego bywają tak uszkodzone, że opony w stanie prawie nowym trzeba dyskwalifi kować. Jednakże wychodzimy z założenia, że uszkodzenie kwa- lifi kuje się do naprawy. W oponach rolniczych radialnych ze względu na konstrukcję mamy tak - jak w oponach ciężaro- wych - podział na strefy: czoła bieżnika, barków, boków i stopek. Przypominam o tym podziale, ponieważ to determi- nuje sposób wymiarowania uszkodzeń i jednocześnie zmienia wielkości uszkodzeń możliwych do naprawy. Inne uszkodzenie możemy naprawić na boku opony, a inne w tej samej oponie w czole i barku. W oponach o konstrukcji diagonalnej nie ma podziału na strefy. Uszkodzenia wymiarujemy zawsze tak samo. Ponieważ statystycznie najczęściej opony ulegają przebiciom gwoździowym, to z obowiązku przypomnę, że nie ma żadnego powodu, aby nie stosować w oponach rolniczych również metod opisywanych już w poprzednich wydaniach „Przeglądu”, czyli różnego rodzaju kołków. Pragnę w tym ar- tykule opisać tylko wybrane zagadnienia typowe dla sektora opon rolniczych, z którymi w serwisach bywają problemy. Nie jest moim celem opisywanie szczegółów naprawy czy posługiwania się narzędziami. Chcę pokazać, od czego zależy sukces końcowy i bezpieczne wykonanie naprawy. Opony diagonalne Zacznijmy od uszkodzeń w oponach diagonalnych, których ciągle w rolnictwie dość sporo. Każde uszkodzenie w oponie diagonalnej z wyłączeniem przebić w czole, które również można naprawiać kołkami, należy bezwzględnie „otworzyć” i nadając odpowiednią formę lejka, starannie oszorstkować. Powinno to wyglądać tak, że w uszkodzeniach na ściance bocznej lejek będzie miał nachylenie ścian 45 o na wysokości warstw kordu, a w przypadku uszkodzeń bieżnika kąt ten powi- Praktyczne wskazówki przy naprawie opon rolniczych Prace polowe trwają w najlepsze, a maszyny i ciągniki pracujące w polu są coraz nowocześniejsze. Oczywiście nie brak również „wozów konnych” na małych poletkach i starych poczciwych ursusów czy zetorów na oponach dętkowych. Nie zmienia to faktu, że właśnie ten sektor opon daje pole do popisu branży serwisowej. Pozwala udowodnić, że potrafi my naprawić oponę do wozu konnego i supernowoczesną radialną, bezdętkową, niskociśnieniową, eksploatowaną na maszynie wartej czasami 400 i więcej tys. złotych.EKSPERCI www.yokohama-atg.com PRZEDSTAWIAMY SERIĘ 65 INNOWACYJNA TECHNOLOGIA. POTWIERDZONA WYDAJNOŚĆ. AGRI STAR II DOŚWIADCZENIA W ZAKRESIE OPON RADIALNYCH 35 LAT * Warunki zastosowania Scan me nien wynosić 30o. (fot. lejka na boku i czole). Wokół prawidłowo uformowanego lejka wykonujemy szorstkowanie warstwy gumy ochronnej proporcjonalnie do kształtu uszkodzenia zwracając uwagę, aby część „gumowa” lejka była większa niż część „tekstylna”. Nie bez znaczenia jest również forma części gumowej lejka, ma on być wklęsły, a nie wypukły. (zdjęcie z prawej) Wymiarowanie i ostateczny dobór wkładu napraw- czego wykonujemy bezpośrednio po obróbce lejka na wyso- kości pierwszej warstwy kordu tekstylnego. Największy wymiar, jaki zdołamy zmierzyć, jest średnicą uszkodzenia. W tabelach doboru wkładów odpowiednich do rodzaju naprawianej opony pozycjonujemy ją według liczby PR. To w tej kolumnie tabeli znajdziemy wkłady, które mogą być użyte do odtwarzania wytrzymałości w oponach o takiej liczbie PR. A konkretny wymiar uszkodzenia wskazuje w tej kolumnie tabeli, jaki wkład należy zastosować do tego konkretnego uszkodzenia. Następnie szalenie ważną w procesie naprawy czynnością jest obowiązek dwukrotnego sma- rowania powierzchni lejka płynem wulkanizacyjnym. To nieważne, jakim produktem wykonujemy na- prawę - japońskim, amerykańskim czy niemieckim. Jednak, aby uzy- skać możliwie dobre połączenie na kordach tekstylnych konieczne jest możliwie „głębokie” ich nasy- cenie płynem, a właściwie płyn- ną mieszanką, która pozostanie Dokończenie na str. 10Next >