Różne oblicza elektromobilności Targi i konferencje str. 8-10, 14, 20 Handlopex bieżnikuje z Bandagiem str.12-13 Opony motocyklowe str. 34, 45 Rozmowy Przeglądu str. 28-32 EKOLOGIA KONIECZNOŚCIĄNAJWYŻSZAWKLASIE EFEKTYWNOŚĆPALIWOWA WYDŁUŻONY PRZEBIEG Bridgestone Europe NV/SA - Spółka Akcyjna Oddział W Polsce Aby odnaleźć najbliższegoautoryzowanegodystrybutoraBridgestone, odwiedźnaszą stronęinternetowąwww.bridgestone.pl Aby uzyskać więcejszczegółów natemat wynikówporównawczych i wskaźnikówwydajności produktu, prosimy o zeskanowaniekoduQR. STWORZONEDO DZIAŁANIAZNAJWYŻSZĄ EFEKTYWNOŚCIĄPALIWOWĄ NOWOŚĆ4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 17 W BRANŻY Motor Show i TTM 2024 za nami ... 8-10 Handlopex bieżnikuje ... 12-13 Przed targami TTC w Kolonii ... 14 O branży Off-Highway ... 16-17 BestDrive Car-Kris z Cieszyna ... 18 Kielecka „Autostrada” ... 20 Latex. Tajemnice opon UHP ... 22 Opony do motocykli szosowych ... 34 Biznesowy sukces klienta ... 35 Funkcja giełdy na Tyre24 ... 36 Dokąd na targi? ... 37 Polski Hub wdrożeniowy ... 44 Na felgi jednośladów ... 45 Z wizytą w... fi rmie Werba w Nicponi koło Gniewu Wulkanizacja i myjnia ... 24-25 ROZMOWY Czyste środowisko to nasz priorytet ... 28-29 Liczymy na porozumienie ... 30-32 EKOLOGIA Zielone i ekologiczne ... 33 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 68) Mechanizm turbosprężarki ... 38 Co każdy szef wiedzieć powinien? Jakie fundusze od ręki? ... 39 Prawo w warsztacie (cz. 137) Weryfi kacja kontrahenta ... 40-41 PREZENTACJE Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 / 1.3 T4 PHEV Q4 Dwie małe Alfy ... 42-43 NA DRODZE Autem po Europie - Słowenia ... 46 TESTY Osiemnastki na Subaru ... 47 NOWOŚCI RYNKOWE ... 48-55 ELEKTROMOBILNOŚĆ Światowy rynek aut elektrycznych ... 56 Skrzętnie ukryte ceny ... 57 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Alfa Romeo, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Michał Górzyńskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Kilka gorących dni w drugim tygodniu kwietnia było złudną nadzieją na piękną wiosnę. Bowiem kolejne dwa tygodnie były zimne z temperaturami w nocy poniżej zera. To trochę wyhamowało optymizm kierowców, którzy chcieli zrobić przekładkę z zimówek na letnie. Niemniej niektórzy wcale nie przejęli się kwietniowymi chłodami i tak pojechali do ser- wisów. Jednym zdaniem podobnie mamy od kilku lat. Sezon przekładkowy potrwa jeszcze przynajmniej do końca maja, a może i dłużej. Z zasłyszanych rozmów wiem, że niektórzy kierowcy pojadą zmienić ogumienie może dopiero przed wa- kacjami lub jesienią, aby przez te kilka miesięcy „dojeździć” stare zimówki. Oczywiście nikomu nie polecam jazdy w letnie upały na oponach zimowych, bo wiążę się to z dużym ryzy- kiem, że w razie ostrego hamowania nie zatrzymają się przed przeszkodą. To są jednak opony dostosowane do temperatur poniżej 7 st. Celsjusza, nie zaś do 35 stopni powyżej zera. I trzeba o tym pamiętać i cały czas kierowcom przypominać! W majowym wydaniu Przeglądu Oponiarskiego znajdzie- cie sporo interesujących artykułów, które dotyczą ekologii, zmian na rynku, opon motocyklowych, relacji z targów i imprez branżowych. Na stronach 8-10 zamieściliśmy ob- szerną relację z polskiego święta motoryzacji, jakim od dzie- sięcioleci są poznańskie targi Motor Show i TTM powiązane na dodatek z Ogólnopolskimi Mistrzostwami Mechaników. W tegorocznej, 13. edycji, by znaleźć się wśród 500 fi nalistów należało pokonać 12 tys. innych adeptów szkół samochodowo- -mechanicznych z całej Polski. Jak podkreślili zarówno Piotr Sarnecki, dyr. generalny PZPO oraz Ryszard Marcinkowski, trener z Akademii Oponiarskiej PZPO, w tym roku poziom wie- dzy i umiejętności młodych w zakresie opon, kół oraz obsługi maszyn serwisowych znacznie się podniósł. To świadczy, że nasze pisanie nie trafi a w próżnię, że ktoś jednak - myślę tutaj o nauczycielach zawodu - czyta artykuły w PO i wyciąga prawidłowe wnioski. Niemniej, żeby nie było tak słodko, powiem iż niektóre do niedawna uznane i mocno rozwijające się imprezy targowe zaczynają znacznie obniżać loty. Przeczytacie o tym w rela- cji z Targów Autostrada, które odbywały się 10-11 kwietnia w Kielcach. Same poznańskie Motor Show i TTM - gdyby nie wystawcy z Chin i Turcji - nie byłyby tak imponujące. Większość premier nowych aut zaprezentowali producenci z Chin i Korei. Wyjątkiem była premiera trzeciej generacji Dacii Duster, czyli europejskiej marki z Rumunii, popularnej na polskim rynku. I na koniec jeszcze o cenach. Za metr kwadratowy ekspozy- cji na polskich imprezach targowych ceny zaczynają przebijać sufi t. Mają one chyba już efekt mrożący, gdyż coraz mniej jest wystawców z Polski i nie tylko. Inaczej mają się zaś ceny aut produkowanych za Chińskim Murem. Doskonale wyglądające sedany, SUV-y. crossovery i na dodatek w bardzo bogatym wyposażeniu, można będzie kupić za cenę od 1/3 do połowy niższą od aut europejskich, japońskich czy koreańskich. Nie chciałbym być złym prorokiem, ale to może być gwóźdź do trumny tych producentów!www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 17 6 W BRANŻY Continental rozszerza swoją strategię produktową do pojazdów elektrycznych. Od teraz wszystkie nowo wprowa- dzane na rynek linie opon dosamochodów osobowych i4x4 marek zsegmentu środka oraz budżetowych Continental wEuropie będą opatrzone logotypem „EV-Compatible” na ścianie bocznej. Oznacza to, że każda opona z oferty firmy spełnia wymagania samochodów elektrycznych oraz obniża zużycie paliwa przez pojazdy spalinowe. Producent będzie również używać logotypu wewszystkich systemach zamó- wień imateriałach marketingowych online ioffline, atakże wsalonach sprzedaży. W przypadku wybranych aktualnych modeli opon marek Barum, General Tire, Mabor, Matador, Semperit, Uniroyal iViking, które są już zoptymalizowane pod kątem pojazdów elektrycznych, logotyp będzie używany wewszystkich systemach zamówień zeskutkiem natychmia- stowym. (Źródło: Continental) Najnowszy ranking zrównoważonego rozwoju Eco- Vadis umieszcza Bridgestone EMIA wścisłej czołówce spośród ponad 130000 ocenianych firm zcałego świata. Agencja ratingowa analizuje działania firm wczterech klu- czowych obszarach: środowisko, etyka biznesu, zrównowa- żone łańcuchy dostaw oraz prawa człowieka i pracownicze. Bridgestone utrzymuje platynowy status w rankingu trzeci rok zrzędu. Producent znalazł się wgrupie 1 proc. najlepiej ocenionych podmiotów działających wponad 200 różnych branżach. Od czasu pierwszego zestawienia, firma rozwi- jała swoje zrównoważone praktyki biznesowe i stopniowo awansowała wzestawieniu. W 2015 r. Bridgestone znalazł się wgrupie 12 proc. najlepiej ocenionych firm, w kolejnym roku awansował doczołowych 7 proc., a następnie do 4 proc. w 2018 roku. W 2019 r. firma otrzymała status Gold, aw2021 r. po raz pierwszy uzyskała status Platinum. Dzia- łając zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju oraz założeniami zobowiązania E8, do2050 roku Bridgestone zamierza stać się firmą oferującą zrównoważone rozwiąza- nia. (Źródło: Bridgestone) W kwietniu rozpoczęła się nowa edycja kampanii Goodyear Drive Results, promującej rozwiązania dla flot transportowych dostępne wramach pakietu Goodyear Total Mobility. Tegoroczna odsłona wprowadza flotę samochodów dostawczych, która dołącza doflagowej ciężarówki pokazo- wej. Pojazdy to mobilne showroomy, prezentujące najnowsze opony ciężarowe oraz zaawansowane systemy mobilne dozarządzania flotą firmy Goodyear. Głównym tematem tegorocznej kampanii są opony premium oraz innowacyjne rozwiązania domonitorowania ich stanu. W podróży przez Europę pojazdy Goodyear będą towarzyszyć różnym wy- darzeniom, od mistrzostw Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC) po wystawy branżowe. Będzie można zobaczyć je także podczas spotkań organizowanych dla partnerów. (Źródło: Goodyear) Nexen Tire jest jednym zlaureatów tegorocznej na- grody Red Dot Design Award. Producent został wyróżniony wkategorii „design produktu” zaoponę N’Fera Sport S. Nagrodzona N’Fera Sport S to opona opracowana dodyna- micznej jazdy zdużymi prędkościami. Projekt zwycięskiego modelu początkowo został zoptymalizowany wzakresie zrównoważenia osiągów na suchych imokrych drogach. Dokonano tego poprzez zastosowanie rowków 3+1, które zapobiegają aquaplaningowi imaksymalizują przyczepność na suchych drogach. Zwiększono także sztywność zewnętrz- nego barku, aby zapewnić precyzję prowadzenia, awcelu poprawy sterowności przy dużych prędkościach zastosowano szeroki blok centralny. Oponę zoptymalizowano również m.in. pod względem zużycia. (Źródło: Nexen Tire) W tym roku producent opon ciężarowych Albourgh po raz pierwszy weźmie udział wtargach The Tire Co- logne. Podczas wydarzenia, które odbędzie się wdniach od 4 do6 czerwca, marka zaprezentuje m.in. nową serię opon zimowych Aurora. Będą one dostępne wrozmiarach 315/70R22.5, 315/80R22.5, 385/55R22.5 i385/65R22.5 za- równo na oś przednią, jak inapędową. Opony ztej linii nadają się dopogłębiania ibieżnikowania. Poza premierą, na stoisku Albourgh zapoznać będzie się można zserią opon Across, która wpierwszym kwartale 2024 r. została rozszerzona. Jak podkreśla Jeroen Vos, Business Unit Manager Albourgh TBR, marka dąży doprzekraczania oczekiwań klientów, których zyskuje coraz więcej. Manager zaznacza, że udział wtargach The Tire Cologne pozwoli wzmocnić jej pozycję na rynku. Z ofertą Albourgh będzie można zapoznać się na stoisku B026-C029 whali 7.1. (Źródło: Albourgh) Swoją ofertę w Kolonii przedstawi również Pirelli. The Tire Cologne stanowi dla tej firmy platformę doza- demonstrowania swoich osiągnięć iinnowacyjności. Podczas targów włoski producent skupi się także na tematyce zrównoważonego rozwoju. Oprócz nowości, które zostaną pokazane premierowo, jednym zgłównych punktów ekspo- zycji Pirelli będzie opona letnia P Zero E, zaprezentowana zostanie również dostępna wsprzedaży od kwietnia opona Cinturato All Season SF3 dosamochodów średnich ikom- paktowych. Na stoisku będzie także reprezentowana zależna spółka handlowa Pirelli - Driver. W zintegrowanym salonie wystawowym odwiedzający będą mogli zapoznać się zofertą sieci sprzedaży „Driver Tyres & Service” dla niezależnych dealerów opon iwarsztatów oponiarskich. (Źródło: Pirelli) W sezonie 2024 Sailun będzie oficjalnym dostawcą opon wróżnych seriach wyścigowych Fédération Inter- nationale de l’Automobile (FIA), w tym doFIA F4 Chinese Championship, TCR Asia International Series, China Touring Car Championship (CTCC) oraz Superrace Championship organizowanychw Korei Południowej. Producent podkre- śla, że dzięki doświadczeniu zdobytemu podczas różnych wydarzeń sportowych iinnowacyjnym technologiomw ostatnich latach poczynił znaczne postępy wzakresie opon wyścigowych. Obecna gamaoferujewysokieosiągikierow- comstartującym wróżnych seriach. W przyszłości firma planuje przenieść swoją wiedzę zmotorsportu na technolo- gię opon przeznaczonych docodziennego użytku. Poprzez zaangażowanie wmiędzynarodowe serie wyścigowe Sailun zamierza zwiększyć rozpoznawalność swojej marki na całym świecie. (Źródło: Sailun) Yokohama Rubber dostarcza opony na oryginalne wyposażeniedo nowego Mercedesa-AMG CLE 53 4MA- TIC+ Coupé, który został zaprezentowany wgrudniu 2023 r. Model Advan Sport V107 montowany w samochodzie wrozmiarze 265/40ZR19 (102Y) zprzodu i295/35ZR19 (104Y) ztyłu, został opracowany wspólnie zproducentem pojazdu. Opony zostały poddane rygorystycznym testom wcentrum testowym Yokohama Rubber na torze Nürbur- gring. Wzór bieżnika zaprojektowano tak, aby zapewnić cichą jazdę, askład mieszanki dostosowano pod kątem osiągów na suchej imokrej nawierzchni. Osiągi na suchej jezdni dodatkowo poprawia zastosowanie technologii Yokohamy, która odpowiada zarównomierny nacisk na podłoże. Produkt oferuje także wysoką stabilność pro- wadzenia. Na boku opony wytłoczono znak homologacji „MO1”. Obecnie wopony Advan Sport V107 są wyposaża- ne również modele EQS 53 4MATIC+ iGLB 35 4MATIC. (Źródło: Yokohama Rubber) Dębicka fabryka opon, która od 29 lat jest rozwijana przy wsparciu strategicznego inwestora - amerykańskiej firmy Goodyear, świętowała wkwietniu 85 lat istnienia. Polska fabryka jest obecnie największym zakładem koncernu w Europie oraz jednym znajwiększych pracodawców na Pod- karpaciu. Otwarcie zakładu pod nazwą Fabryka Gum Jezd- nych Stomil miało miejsce 4 kwietnia 1939 roku. Początkowo produkowano w nim głównie opony na potrzeby polskiej armii. Wojna przerwała rozwój przedsiębiorstwa, jednak niedługo Razem w bezpieczną podróż Kup opony Kumho Tire w rozmiarze 17" lub większym wraz z usługą montażu i zdobądź e-voucher o wartości 100 zł! Zeskanuj kod QR i dowiedz się więcej w Regulaminie promocji. (Informacja dotyczy opon osobowych, 4x4 i dostawczych) Test do��a ����� KUMHO �csta H��� ���� O��i�e ������� W testach wzięło udział �� �ode�i o�o� �et�ich �oz�ia� ������ ��� �� W �t��ieta o�o�� ������ PL KLS23 KLD23www.przegladoponiarski.pl8 Większe niż dwa lata temu, ale... W BRANŻY W ramach Targów Techniki Motoryza- cyjnej wzięło udział ponad 250 wystaw- ców z takich krajów, jak: Chiny, Turcja, Niemcy, Litwa, Szwajcaria, Szwecja, Hiszpania, Holandia, Portugalia i Polska. Na Motor Show pokazało swoje produk- ty, koncepcje, idee motoryzacyjne oraz auta prawie 80 fi rm. Podkreślić trzeba, że znaczący udział wśród wystawców mieli przedsiębiorcy z Chin, którzy stano- wili około 50 proc. wszystkich ekspozycji. Motor Show i TTM - Nie da się ukryć, że w tym roku uruchomiliśmy łącznie 12 pawilonów, w których odbywały się tegoroczne targi - powiedział nam Bartosz Dem- biński, dyrektor Projektu na MTP w Poznaniu. - W jednej z największych aren targowych odbywał się Kongres Move, który przyciągnął 1600 osób z kraju i zza granicy zajmujących się problemami motoryzacji. Targi Techniki Motoryzacyjnej zajęły cztery hale, zaś pozostałe osiem było areną Motor Show i mistrzostw mechaników. TTM jest bar- dzo międzynarodową imprezą, w czasie której prezentowały się licznie firmy z Chin, Turcji i oczywiście z Polski. Wi- dać, że nasz rynek jest bardzo atrakcyj- ny dla przedsiębiorców z całego świata. W trakcie tegorocznej imprezy mieliśmy kilkanaście premier. Myślę tu przede wszystkim o samochodach. W czterech halach (7,7A, 8 i 8A) prezentowały swoje ekspozycje fi rmy zajmujące się produkcją i sprzedażą sprzętu do wyposażenia serwisów me- chanicznych i oponiarskich. - W tym roku prezentowaliśmy maszyny i urządzenia, które są na dobrym poziomie europej- skim - zaznaczył Marcin Stramowski, reprezentujący fi rmę ATH-Heinl. - Ocze- kujemy dobrej jakości maszyn, ale także dobrego serwisu. To wszystko powinno zamykać się w przystępnych cenach usług dla klienta fi nalnego. Firma ATH nie prezentuje sprzętu premium, ponie- waż nie ma za sobą kilkudziesięciu lat historii. Przyszłość naszej marki wiąże się z dobrą jakością produktów, które są dostępne w przyzwoitych cenach. Dla- tego nie byłem zdziwiony liczną grupą klientów, którzy w ciągu dni targowych odwiedzili naszą ekspozycję. Naszymi rozmówcami było wiele osób prowa- dzących serwisy oponiarskie i wyrażali oni zainteresowanie prezentowanym sprzętem. W halach zajmowanych przez TTM widzieliśmy ekspozycje takich firm jak: ATH-Heinl, Best Products, Wimad, Italcom, Uni-Trol, Unime- tal, Texa. Jednak zabrakło jeszcze większej liczby fi rm również znanych i mających coś do powiedzenia na rynku urządzeń warsztatowych do serwisów oponiarskich i mechanicznych w ogóle nie było. Firma Felgo, która corocznie jest wier- na targom Motor Show i TTM wystawiła najnowsze wzory felg marek Carbonado i Seventy9. Jak powiedział nam Robert Różalski, przedstawiciel Felgeo, jego fi rma w grudniu ubr. uzyskała austriacki certyfi kat umożliwiający samodzielnie projektowanie felg. Potem projekty te zlecane są do fabryk produkujących obręcze alu. Według R. Różalskiego realizowane są te, które przypadły naj- bardziej do gustu polskim kierowcom. XIII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników Największą energię zaś w tegorocz- nej edycji targów miały - zresztą jak co roku - Ogólnopolskie Mistrzostwa Me- chaników. W 13 fi nałach wystartowało ponad 500 młodych ludzi z całej Polski, a moderowali to wydarzenie Grzegorz Motor Show i TTM 2024 za nami, z nutką niedosytu Tegoroczna edycja targów Motor Show i TTM oraz XIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników na MTP w Poznaniu jest już historią. Jednakże napisana ona została licznymi ekspozycjami z udziałem olbrzymiej rzeszy młodych ludzi startujących w tym konkursie. Przez cztery dni targi odwiedziło ponad 94 tysiące zwiedzających. To znacznie mniej niż w latach poprzednich. Być może jedną z przeszkód - oprócz zimna - były wysokie ceny biletów. www.przegladoponiarski.pl9 W BRANŻY Duda, znany prezenter i rajdowiec oraz Adrian Dekowski, pomysłodawca i współorganizator mistrzostw. Aby zna- leźć się w gronie finalistów konkursowe sito musiało sprawdzić wiedzę i umiejęt- ności ponad 12500 uczniów. Uczniowie i już zawodowi mechanicy startowali w dziewięciu kategoriach, czyli o dwie więcej niż rok temu. W ramach mistrzostw swoje stoisko, a zarazem miejsce egzaminowania kandydatów na mechaników oraz zawo- dowców, miał Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego. Ryszard Marcinkow- ski, trener Akademii Oponiarskiej PZPO i zarazem nasz ekspert, egzaminował z wiedzy o oponach oraz umiejętności obsługi maszyn warsztatowych. Zauwa- żył on, iż poziom wiedzy i umiejętności młodego narybku się podniósł. - Jak co roku PZPO był organizato- rem konkurencji oponiarskich w czasie Mistrzostw Mechaników. Ta edycja była więcej niż udana - podsumował Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. - Zauważyliśmy, że tegoroczny poziom uczniów był wysoki. Widać, że w szkole zdobyli oni podstawy oponiarskiego rze- miosła. Na Poznań Motor Show z kolei nadmiernego ścisku po stronie wystaw- ców nie było. Dało się zauważyć braki niektórych marek samochodowych i mo- tocyklowych, co na pewno pozostawia niedosyt. Niemniej odwiedzający dopi- sali i na pewno zapełnili swoje smartfony kolejnymi zdjęciami świetnych maszyn na super oponach. Niemniej dobrze, że są organizowane takie imprezy, gdzie cała branża motoryzacyjna, od produ- centów samochodów do producentów części i rozwiązań warsztatowych może pokazać swoje portfolio i porozmawiać z zainteresowanymi. Premiery Poznań Motor Show jak zwykle był miejscem wielu samochodowych pre- mier. W tym roku podczas Media Day odsłonięto i zaprezentowano przed publicznością po raz pierwszy wiele interesujących modeli, takich jak m.in. elektryczny Hyundai Ioniq 5 N, naj- nowsza Dacia Duster, Car of the Year, czyli Renault Scenic, a także nowy, w pełni elektryczny SsangYong Torres EVX. Dużym zainteresowaniem cieszył się premierowy pokaz modelu Hyundai Io- niq 5 N na stoisku Hyundai Karlik. Auto rozpoczyna idefiniuje zelektryfikowaną przyszłość marki N. Dotychczas żaden seryjny Hyundai nie mógł się pochwalić przyspieszeniem do setki na poziomie 3,4 s. Jego silniki elektryczne mogą osiągać do 21 tys. obr./min, zapewnia- jąc moc 650 KM w trybie N Grin Boost. Nowy Ioniq 5 N wyposażony został w najnowsze technologie. Konstrukto- rom udało się sprawić, że ten model bardzo angażuje kierowcę podczas jazdy i dostarcza mu pozytywnej ad- renaliny. Auto - jak na sportowy model przystało - wyposażono w niskoprofi- lowe opony Pirelli PZero w rozmiarze 275/35 ZR21. Dokończenie na str. 10Next >