Już od 30 lat współpracują z największymi producentami opon str. 24-25 Rozwój kierunkiem Dębicy str. 32-33 W Tajlandii, Hiszpanii i Niemczech str.12-17 Na Agrotechu w Kielcach str.18-19 Spokojny, bo ubezpieczony str. 39Dołącz do Programu Pasja Bridgestone i sprawdź nowości. Przy wymianie punktów na nagrody pieniężne obowiązuje przelicznik: 1 pkt = 1 zł. WYMIENIAJ PUNKTY NA NAGRODY Tabela przedstawia wartości punktów należnych za zakup 1 sztuki opony określonej marki, w zależności od rozmiaru. ŚREDNICA OSADZENIA14”15”16”17”18”19”20” 21” i więcej 510101525304050 510101520253040 1. BONUS ZA AWANS! 2. BONUS ZA WYSOKIE CALE Zdobądź nawet 12 000 zł. Kupuj opony z Grupy Bridgestone i odbierz dodatkowy bonus za awans do wyższego Pakietu Korzyści. Zrealizuj swój indywidualny cel zakupowy i zdobądź dodatkowe 15 zł dopłaty do każdej opony 18 cali i powyżej. Szczegóły i regulamin Programu Pasja Bridgestone dostępne na stronie: pasjabridgestone.pl Skontaktuj się z nami pod numerem (22) 39 33 791 czynny w dni powszednie od 9:00 do 17:00 lub wyślij e-mail na adres: info@pasjabridgestone.pl ZYSKAJ JESZCZE WIĘCEJ KORZYŚCI Z DODATKOWYMI BONUSAMI Wartość bonusu sprawdzisz w tabeli. STARTOWYSREBRNYSREBRNY +ZŁOTYZŁOTY +ZŁOTY ++PLATYNOWYPLATYNOWY + 0-19 oponmin. 20 oponmin. 100 oponmin. 200 oponmin. 400 oponmin. 600 oponmin. 1000 oponmin. 2000 opon BONUS 300zł BONUS 1000zł BONUS 2000zł BONUS 3000zł BONUS 5000zł BONUS 8000zł BONUS 12000zł NOWOŚCI Kupuj opony marek z Grupy Bridgestone od Dystrybutorów VIP lub bezpośrednio od firmy Bridgestone, zbieraj punkty i wymieniaj je na nagrody pieniężne lub rzeczowe.4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 16 EKSPERCI Czas na wymianę opon zimowych na letnie ... 8-9 W BRANŻY Targi Motor Show i TTM 2024 ... 10 TTE w Hanowerze z myślą o specjalistach ... 12-14 Prinx. Zimowy upał w Tajlandii ... 14-15 Nokian. W hiszpańskim słońcu ... 16-17 PERSONALIA ... 17 Agrotech w Kielcach. Rolnicy spragnieni nowości ... 18-19 BestDrive Kompleks z Gdańska ... 20 Opony Maxam - strzał w dziesiątkę ... 22 Dokąd na targi? ... 26 PZPO. To by słaby rok ... 28 Alzura Tyre24. Sceptycyzm serwisów maleje ... 36 Ubezpieczenie OC ... 38 Odgrzybianie klimatyzacji ... 39 Europejskie Samochody Roku ... 56 PZPO. Większe umiejętności - mniej reklamacji ... 57 Z wizytą w... fi rmie First Stop Quatro w Warszawie Twoje auto, nasza pasja ... 30-31 ROZMOWY FO Dębica. Odrobiny spokoju i stabilności ... 32-33 ATH. Poprzeczkę ustawiamy wysoko! ... 34-36 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 67) Szpera, czyli LSD ... 40 Co każdy szef wiedzieć powinien? Zasoby ludzkie - ważna rzecz ... 41 Prawo w warsztacie (cz. 136) Przekształcenie przedsiębiorstwa ... 42-43 PREZENTACJE Renault Megane E-Tech Electric EV60 Techno Tylko na baterię ... 44-45 NOWOŚCI RYNKOWE ... 46-51 ELEKTROMOBILNOŚĆ Kto się boi „chińczyków”? ... 52 PRZEGLĄD MAREK Marki opon: Kleber ... 53 NA DRODZE Autem po Europie - Łotwa ... 54 TESTY Popularne w dużym teście ... 55 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Seat, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wyko- rzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Michał Górzyńskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Wiosna, panie i panowie! Większość z nas uznaje tę porę roku za najpiękniejszą, bo wszystko budzi się do życia, bo człowiek ma więcej chęci do wszystkiego, bo świat z szarobu- rego robi się zielony i słoneczny. Wielu z nas zaczyna myśleć o niebieskich migdałach, a... powinniśmy się skoncentrować na swoim bezpieczeństwie, czy dokonaliśmy przekładki kół z opon zimowych na letnie. Szefowie serwisów powinni być gotowi do akcji przekładkowej, która - jak już pokazuje praktyka ostatnich lat - rozciągnie się do okresu wakacyjnego. Może to i dobrze! W kwietniowym wydaniu sporo relacji z imprez, które odby- wały się w różnych miejscach Europy i Świata, na które nasza redakcja była zapraszana. Jest kontynuacja opowieści o poby- cie w Tajlandii, gdzie red. Michał Górzyński zwiedzał plantację drzew kauczukowych oraz fabrykę opon Prinx Chengshan. Relacja na s. 14-15. Z kolei Szymon Kruk testował opony letnie Nokian na torze pod Madrytem w Hiszpanii. Jego fi lmik z tych testów obejrzało około 200 tys. internautów. Relacja z tego wydarzenia na s. 16-17. Natomiast o nowinkach tech- nologicznych z zakresu opon na targach TTE w Hanowerze możecie przeczytać na s. 12-13 w relacji Michała i Zuzanny Górzyńskich. A jeśli komuś za mało relacji, to jest jeszcze ko- lejna - powyższych autorów - z Agrotech w Kielcach (s. 18-19), w której o oponach dużych gabarytów, wielkich maszynach oraz problemach branży rolnej. Z pewnością każdy przeczyta rozmowę z nowym prezesem FO Dębica, Ireneuszem Maksymiukiem (s. 32-33). W niej wiele interesujących informacji związanych z odbudową spa- lonej części fabryki i obchodami 85-lecia, które przypadają w kwietniu. Druga rozmowa - z Marcinem Stramowskim, przed- stawicielem ATH na Polskę i Europę Środkową - poświęcona jest zaopatrzeniu serwisów w najnowocześniejsze maszyny, urządzenia i wyposażenie warsztatowe (s. 34-35). Nasz ekspert - dr inż. Paweł Knast - opisuje jak i kiedy zabrać się do przekładek opon (s. 8-9). Jędrzej Lutomski natomiast o prawnych aspektach przekształcenia przedsiębiorstwa za- miast jego likwidacji (s. 42-43). Dr Malwina Rouba zachęca do wzięcia udziału w szkoleniach HR i pisze o tym jak można zdobyć na nie dofi nansowanie (s. 41). O tym, co na wiosnę dzieje się w serwisie, przeczytacie w reportażu jaki przygotował red. Jacek Dobkowski, będąc z wizytą w fi rmie First Stop Quatro w Warszawie prowadzonej przez Katarzynę i Piotra Metryckich oraz ich syna Łukasza (s. 30-31). Natomiast, żeby zachęcić Państwa do czytania wydania majowego, już sygnalizujemy w krótkiej informacji na s. 10 o tegorocznych targach Motor Show i TTM w Poznaniu. Oczywiście to nie wszystko w bieżącym numerze Przeglądu, więc zapraszam do lektury!www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 26 6 W BRANŻY Bridgestone ogłosił inwestycję owartości 207 mln euro wrozbudowę hiszpańskiej fabryki opon wBurgos. Celem koncernu jest osiągnięcie najwyższych standardów zarówno pod względem jakości produkcji, jak izrównoważone- go rozwoju. Projekt zakłada wdrożenie w zakładzie innowacji technologicznych do2030 roku. Modernizacja obejmie trzy obszary: automatyzację, zwiększenie wydajności procesu wulkanizacji oraz stworzenie zautomatyzowanego magazy- nu wysokiego składowania. Inwestycja wpisuje się wplany produkcji opon w rozmiarze 18” i większych (HRD). Zdolności produkcyjne fabryki w tym zakresie mają zostać podniesione o 75 proc., do ponad 7 milionów. Przedsięwzięcie pomoże Bridgestone w osiągnięciu neutralności węglowej do 2050 roku. Modernizacja zakładu w Burgos, według szacunków firmy, pozwoli zaoszczędzić około 2 tys. ton CO 2 do 2030 roku. (Źródło: Bridgestone) Nowy, wpełni elektryczny Citroën ë-C3 będzie fabrycz- nie wyposażony wopony Goodyear EfficientGrip Perfor- mance 2. Model ten został zaprojektowany zmyślą obardzo niskich oporach toczenia, dzięki którym pomaga zwiększyć wydajność pojazdu, atym samym jego zasięg. Oponę letnią charakteryzuje także elastyczny bieżnik, zmniejszający liczbę pęknięć spowodowanych nierówną nawierzchnią drogi, co przekłada się na dobrą trwałość. Nowy ë-C3 jest pierwszym elektrycznym kompaktowym samochodem Citroëna, który został zaprojektowany i jest produkowany w Europie. Oprócz dobrego stosunku jakości doceny, pojazd ma oferować wysoki komfort jazdy. Partnerstwo zCitroënem wpisuje się wnową strategię Goodyeara pod hasłem „Gotowi na EV”. (Źródło: Goodyear) Kumho Ecsta HS52 znalazła się wpierwszej trójce wteście opon letnich przeprowadzonym przez ADAC. Organizacja porównała osiągi opon letnich wrozmiarze 215/55R17 od 16 producentów. Model koreańskiej marki przeznaczony na europejskie drogi iwarunki klimatyczne uplasował się zaproduktami firm Continental iMichelin. Ecsta HS52 dostępna jest wszerokiej gamie rozmiarów pasujących zarówno dosedanów, jak imodeli sportowych. Za utrzyma- nie wysokiego poziomu przyczepności oraz cichą, płynną ikomfortową jazdę odpowiada zastosowany wzór bieżnika. Sztywne, mocne klocki barkowe zwiększają precyzję prowa- dzenia, oferując wysokie bezpieczeństwo jazdy. Opona Kum- ho, jako jedna z trzech produktów, otrzymała ocenę „dobrą”. (Źródło: Kumho Tire) Strona internetowa marki Prinx w nowej odsłonie jest już dostępna wjęzyku polskim. Obecna wersja łączy nowoczesny wygląd zwieloma nowymi funkcjami ioferuje kompleksowe treści przeznaczone dla klientów końcowych idealerów. Prezentowane na niej aspekty dotyczące zrówno- ważonego rozwoju ijakości produktów marki są komunikowa- ne wbardziej przejrzysty sposób, a umieszczona wwidocznym miejscu wyszukiwarka opon iwyczerpujące informacje okaż- dym modelu ułatwiają poruszanie się po stronie izdobywanie potrzebnych danych. Na stronie www.prinxtire.eu dostępna jest dedykowana sekcja dla dealerów opon, zawierająca infor- macje dotyczące m.in. programu bonusowego Prinx Partner. W przyszłości planowane jest wprowadzenie strefy logowania zrozbudowanymi funkcjami. (Źródło: Prinx Tire) Nową korporacyjną stronę internetową zaprezentował także Point S. Jej projekt ma ona odzwierciedlać wizję marki jako globalnej, międzynarodowej i ogólnodostępnej sieci obsługi pojazdów. Struktura strony została zoptymalizowana pod kątem wygody użytkowników oraz dostępności zawartych na niej treści. Oprócz przeglądu historii, międzynarodowego zasięgu sieci, partnerów biznesowych i oferty marek własnych, przedstawiono na niej podstawowe wartości, wizję i misję Point S, zachęcając partnerów do zgłębienia sedna działalno- ści organizacji. Odwiedzający będą mieli dostęp do biblioteki zawierającej aktualne informacje dotyczące rozwoju sieci na nowych rynkach i nowych umów partnerskich. Uruchomienie strony www.point-s-group.com zbiegło się z 53. rocznicą powstania sieci, która została założona w marcu 1971 roku. (Źródło: Point S) Opony Pirelli z certyfikatem Forest Stewardship Co- uncil zadebiutowały w Grand Prix Formuły 1. Logo FSC na oponach potwierdza, że zawarty w nich kauczuk naturalny spełnia rygorystyczne kryteria środowiskowe i społeczne wy- magane przez niezależną organizację pozarządową działającą na rzecz zrównoważonego leśnictwa. Certyfikacja będzie dotyczyła wszystkich opon używanych na torze przez cały sezon, łącznie z testami przedsezonowymi. Jest to kolejna zwdrożonych przez włoskiego producenta inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju w sportach motorowych. Wszystkie opony, które Pirelli dostarcza na tor podczas weekendu Grand Prix - używane w F1, F2, F3 i F1 Academy - po zużyciu zostaną przekształcone w surowce wtórne i wykorzystane w obiegu zamkniętym. (Źródło: Pirelli) Producent opon Triangle Tyre weźmie udział wpo- święconych branży budowlanej targach Intermat, które odbędą się wdniach 24-27 kwietnia wParyżu. Tematem przewodnim tegorocznej edycji targów będzie niskoemi- syjność. Organizatorzy zapowiadają, że wczterodniowym wydarzeniu weźmie udział około tysiąca wystawców. Triangle zadebiutuje na targach ze stoiskiem opowierzchni 90 mkw., prezentując sześć ze swoich najlepiej sprzedających się pro- duktów. Wśród nich znajdą się opony przemysłowe doużytku wkopalniach odkrywkowych ipodziemnych, kamieniołomach oraz na placach budowy. (Źródło: Triangle Tyre) Webfleet rozszerza swoją międzynarodową działal- ność na Zjednoczone Emiraty Arabskie. Rozwiązanie Bridgestone do zarządzania flotą pomoże wprowadzić pozy- tywne zmiany w zrównoważonej mobilności wregionie i będzie wspierać przedsiębiorstwa flotowe zwiększając wydajność, redukując koszty i podnosząc bezpieczeństwo ruchu drogo- wego. Oferta usług firmy Webfleet, która wtym roku obchodzi 25-lecie, obejmuje m.in. monitorowanie pojazdów izasobów, kompleksowe zarządzanie flotą, gromadzenie danych dia- gnostycznych, optymalizację tras wczasie rzeczywistym, wskazówki dla kierowców i telematykę wideo. Z rozwiąza- nia korzysta ponad 60tysięcy klientów na całym świecie. (Źródło: Webfleet)www.przegladoponiarski.pl dr inż. Paweł Knast 8 EKSPERCI Czas na wymianę opon zimowych na letnie Praktyczne wskazówki dla kierowców i serwisantów przy wymianie opon W kontekście utrzymania bezpieczeń- stwa i efektywności jazdy samochodem, odpowiednia eksploatacja i konserwacja opon stanowi jeden z najistotniejszych aspektów, na który każdy kierowca powinien zwracać uwagę. Opony są jedynym elementem pojazdu, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią dro- gi, co sprawia, że ich stan bezpośrednio wpływa na przyczepność, hamowanie oraz stabilność pojazdu. W związku z tym kluczowe jest zrozumienie, że zarówno bezpieczeństwo jazdy, jak i optymalne wykorzystanie potencjału opon zależy od wielu czynników, takich jak regularna kontrola, prawidłowa eksploatacja oraz terminowa wymiana. Niniejszy tekst ma na celu dostarczenie kompleksowych informacji na temat obsługi opon, w tym wskazówek doty- czących ich wymiany, konserwacji oraz rozpoznawania sygnałów wskazujących na konieczność ich naprawy lub wy- miany. Poprzez dogłębne zrozumienie tych zagadnień, kierowcy mogą nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego, ale także zoptymalizować wydajność i żywotność opon, co przekłada się na długoterminowe oszczędności. Dodat- kowo, okres wymiany opon zimowych na letnie jest doskonałym momentem, aby sprawdzić stan opon letnich przed ich założeniem oraz dokładnie ocenić kondycję opon zimowych po sezonie zimowym. Jest to czas, gdy do opon jest łatwy dostęp, co umożliwia dokładną inspekcję i ewentualne podjęcie decyzji o naprawie lub wymianie, zanim pojawią się poważniejsze problemy. Wytyczne dla serwisantów i użytkowników samochodów osobowych w sezonie wymiany opon Podstawowe zasady obsługi opon 1) Okres użytkowania opon zależy od: a. konstrukcji opony, b. nawyków kierowcy (spokojna jazda lub sportowa), c. klimatu, d. warunków drogowych, e. pielęgnacji (mycie opon po ich wymianie i zabezpieczenie przed starzeniem), f. liczby hamowań awaryjnych (z bar- dzo dużą siłą), g. prawidłowego dobrania opon do obręczy/felg, h. dopasowania opon do pojazdu zgod- nie z zapisami homologacji pojazdu. 2) Przegląd opon: a. specjalistyczny przegląd co najmniej raz w roku, b. na przeglądzie szczególnie zwraca- my uwagę na wnętrze opony i stopkę (miejsce osadzenia opony na obręczy). 3) Maksymalny okres użytkowania: a. zalecany przez producenta, np. przez Michelin to maksymalnie 10 lat, b. opony bieżnikowane powinny być szczególnie uważnie serwisowane. 4) Pielęgnacja opon i zawieszenia: a. ciśnienie powietrza, b. zużycie bieżnika, c. zbieżność kół, d. stan zawieszenia, e. stan układu kierowniczego. Weryfi kacja daty produkcji opony Numer DOT na bocznej ściance opony: 1) Skrót DOT pochodzi z języka angiel- skiego - Department of Transportation, 2) Symbol DOT jest umieszczany na boku każdej opony, 3) Dwa pierwsze znaki po symbolu „DOT” określają fabrykę, w której wy- produkowano opony, 4) Dwa kolejne znaki opisują kod przy- pisany do rozmiaru opony, 5) Na końcu oznaczenia widoczna jest data produkcji opony (numer tygodnia roku - od 01 do max.53 i ostatnie dwie cyfry roku produkcji). Czynniki niszczące oponę 1) Fizyczne: a. wiek, b. zużycie, c. uszkodzenia mechaniczne w tym od jazdy na zbyt niskim lub wysokim ciśnieniu. 2) Warunki drogowe: a. dziury, b. kamienie, c. przeszkody (np. krawężniki), 3) Klimat: a. ekstremalne temperatury, b. deszcze, c. śnieg, d. błoto. 4) Chemia: a. benzyna (bardzo niebezpieczna dla opon), b. olej, c. smar, d. działanie promieni słonecznych i ozonu. 5) Nawyki kierowcy: a. nadmierna prędkość, b. szybkie ruszanie, c. gwałtowne hamowanie, d. brak nawyku sprawdzania ciśnienia w oponach. 6) Niewłaściwe użytkowanie: a. jazda na letnich oponach w zimie i odwrotnie, b. mieszanie rodzajów opon założo- nych na samochodzie (inny kształt bieżnika, różny stopień zużycia bież- nika opon, zakładanie opon letnich i zimowych itp.), c. niedopasowany do opony rozmiar felgi, d. uszkodzenie stopki opony przy wy- mianie opon, e. uszkodzenie wnętrza opony przy wymianie opon lub niewłaściwym ich transporcie i przechowywaniu. Określenie kryterium konieczności zakupu opon nowych lub poddaniu opon bieżnikowaniu 1) Zużycie bieżnika: przekracza zaleca- ny poziom głębokości. 2) Uszkodzenia: a. ściany bocznej, b. bieżnika z dziurą powyżej 6 mm, c. uszkodzenie wnętrza opony, d. uszkodzona lub zdeformowana stopka opony.www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 Sprawdzanie opon w eksploatacji 1) Ciśnienie powietrza: raz na miesiąc. 2) Zużycie bieżnika: a. obserwacja wskaźnika głębokości bieżnika, b. pomiar głębokości zużycia bieżnika. 3) Obserwacja wskaźnika TWI (nazwa pochodzi z języka angielskiego Tread Wear Indicator) - ważny wyznacznik zużycia opony a. znacznik występuje najczęściej w formie zgrubienia znajdującego się w sześciu miejscach bieżnika (na ob- wodzie bieżnika) - i wszędzie powinien być taki sam, b. gdy wysokość klocków zrówna się ze wskaźnikiem TWI - konieczna będzie wymiana opon na nowe lub poddanie ich procesowi bieżnikowania, c. minimalna wysokość bieżnika w Pol- sce to 1,6 mm dla opon letnich. 4) Zużycie i uszkodzenia: a. obserwacja ścianki bocznej opon (strony widocznej i od strony wewnętrz- nej pojazdu), b. bieżnik, c. obserwacja stopki opony (raz w miejscu na styku opony z obręczą / felgą) Diagnostyka irozwiązania 1) Zbyt małe ciśnienie: a. dopompować oponę, b. ustawić komputer pojazdu (jeśli są czujniki ciśnienia powietrza w opo- nach). 2) Zbyt duże ciśnienie a. spuszczenie powietrza, b. ustawić komputer pojazdu (jeśli są czujniki ciśnienia powietrza w opo- nach). 3) Źle wyosiowane koła i/lub geometria pojazdu: a. Obserwacja zużycia bieżnika i barku opony b. osiowanie przód-tył/czterech kół jeśli jest nierównomierne zużycie na powierzchni opony, c. regulacja zbieżności. 4) Uszkodzenie opony: a. naprawa przez specjalistę, jeśli dziura ≤6 mm. b. używanie tylko i wyłącznie autory- zowanych pakietów naprawczych do opon. 5) Ocena wskaźnika TWI a. dokonać wizualnej oceny, b. wykonać kilka pomiarów na obwo- dzie (przy każdym wskaźniku TWI) 6) Zużyta opona: gdy głębokość bieżni- ka jest mniejsza niż 1,6 mm (zalecana wymian przy głębokości 1,7 mm) 7) Uszkodzenie ściany bocznej: a. Naprawa niewskazana, b. wymiana opony. Ciśnienie powietrza w oponach - za- lecenia 1) Strata ciśnienia: naturalna strata ok. 0.068 [Bar /miesiąc] lub 1 [psi], czyli Funt na Cal 2 /miesiąc. 2) Sprawdzanie ciśnienia: a. tylko gdy opony są zimne, b. co miesiąc (dla ruchu miejskiego / lokalnego), c. przed długą podróżą. 3) Ciśnienie na ciepłych oponach: dodać 0,1 Bara do zalecanego ciśnienia. 4) Napełnianie azotem: jak wyżej + re- gularne sprawdzanie ciśnienia i stanu opon (bardzo ważne)! Wskazania do przeprowadzenia na- prawy opon 1) Warunki do naprawy: a. pojazd nie poruszał się lub nie był przepychany na oponie, która była nienapompowana (felga opierała się na oponie), b. uszkodzenie tylko bieżnika, przekłu- cie było mniejsze lub równe średnicy 6 mm. 2) Metoda naprawy: a. demontaż i ocena miejsca uszko- dzenia opony, b. dobór odpowiedniego pakietu na- prawczego, c. oczyszczenie miejsca (od wewnętrz- nej strony), w którym ma być wstawiony pakiet naprawczy, d. wypełnienie otworu zgodnie z instrukcją zastosowanego pakietu na- prawczego (do zastosowania na zimno lub ciepło). 3) Przy naprawie należy pamiętać o wyznaczeniu odpowiedniej strefy, gdzie naprawa będzie możliwa. 4) Użycie kołka do opon ma szansę przynieść oczekiwany efekt wyłącznie w części bieżnej opony, czyli w obszarze czoła (strefa mająca bezpośredni kon- takt z nawierzchnią na drodze). 5) Zadanie kołka polega na stabilizacji uszkodzenia po to, by linki osnowy się nie przemieszczały. 6) Kołki naprawcze do opon pokryte są specjalną warstwą aktywną, dzięki czemu w połączeniu z płynem wulkani- zacyjnym możliwe staje się zapewnienie szczelnego wypełnienia uszkodzenia. 7) Rolą połączonej z trzpieniem gumo- wej łatki jest zabezpieczenie powstałej usterki. 8) Kołki naprawcze uszczelniają otwór (uszkodzone miejsce) i zabezpieczają opasanie przed korozją oraz uniemożli- wiają dalsze rozwarstwianie się otworu. 9) Łatki do opon są odpowiednie do wulkanizacji na zimno i na gorąco (w systemach wulkanizacji z temperatu- rą w zakresie 85-150 0 C, w zależności od wyboru producenta łatki). 10) Mieszanki do wypełniania lejków uszkodzeń i ubytków gumy we wszyst- kich miejscach opony, w oponach wszystkich typów. Należy stosować ją tylko w naprawach na gorąco, z użyciem odpowiednio dobranego płynu według wskazań producenta mieszanki napraw- czej. Temperatura wulkanizacji musi być zgodna z tą podawaną przez producen- ta, siła i czas także muszą być ustalone zgodnie z parametrami podawanymi przez producenta mieszanki. Wskazania do przekazania opon do ponownego nałożenia bieżnika (bież- nikowania / regenerowania wysokości bieżnika) 1) Proces bieżnikowania może być wy- konywany tylko i wyłącznie przez zakład i specjalistów wysoce wykwalifikowa- nych dysponujących odpowiednim sprzętem. 2) Zakłady bieżnikujące opony muszą posiadać aktualną homologację potwier- dzającą, że wszystkie wytwarzane przez nich opony są bezpieczne do użytkowa- nia w ruchu drogowym. 3) Każdy kupujący opony może zażądać do wglądu dokumentów homologacyj- nych. 4) Do bieżnikowania mogą być wyko- rzystane opony, które nie były napra- wiane i które poza startym bieżnikiem (bieżnikiem o mniejszej głębokości, dla opon stosowanych do samochodów osobowych poniżej 1,6 mm) nie mają innych śladów uszkodzeń widocznych i ukrytych. 5) Opony poddawane bieżnikowaniu, przed rozpoczęciem procesu bieżni- kowania muszą być zbadane przez wytwórcę, np. z użyciem szerografu (wykrywanie niewidocznych uszkodzeń wewnętrznych opon). Podsumowując, kompleksowa wiedza i świadomość dotycząca obsługi i kon- serwacji opon jest kluczowa dla zapew- nienia bezpiecznej i efektywnej jazdy. Niezależnie od tego, czy jesteś kierowcą, czy serwisantem, pamiętaj o regularnym sprawdzaniu stanu opon, w tym ciśnienia powietrza, zużycia bieżnika, oraz daty produkcji. Zwracaj uwagę na objawy świadczące o konieczności naprawy lub wymiany opon, takie jak nierównomierne zużycie, uszkodzenia mechaniczne, czy zużycie bieżnika poniżej zalecanej głę- bokości. Pamiętaj również o właściwym doborze opon do sezonu i warunków drogowych, co nie tylko zwiększa Twoje bezpieczeństwo, ale także wpływa na ekonomię jazdy. Regularna konserwacja i odpowiednia eksploatacja opon przy- czyniają się do przedłużenia ich żywot- ności, co jest nie tylko korzystne finan- sowo, ale także proekologiczne. Warto zatem inwestować swój czas w dbanie o opony, aby cieszyć się bezpiecznym i niezawodnym pojazdem przez cały rok. ■Next >