Dyrektor R. Bółkowski. Pracować z Pasją str. 32-33 Ekspert. Szkolić się czy nie? str. 8-10 Relacje ze Szwecji i Tajlandii str. 12-13 i 14 Z wizytą w firmie Beaty Rafalskiej str. 30-31Dołącz do Programu Pasja Bridgestone i sprawdź nowości. Przy wymianie punktów na nagrody pieniężne obowiązuje przelicznik: 1 pkt = 1 zł. WYMIENIAJ PUNKTY NA NAGRODY Tabela przedstawia wartości punktów należnych za zakup 1 sztuki opony określonej marki, w zależności od rozmiaru. ŚREDNICA OSADZENIA14”15”16”17”18”19”20” 21” i więcej 510101525304050 510101520253040 1. BONUS ZA AWANS! 2. BONUS ZA WYSOKIE CALE Zdobądź nawet 12 000 zł. Kupuj opony z Grupy Bridgestone i odbierz dodatkowy bonus za awans do wyższego Pakietu Korzyści. Zrealizuj swój indywidualny cel zakupowy i zdobądź dodatkowe 15 zł dopłaty do każdej opony 18 cali i powyżej. Szczegóły i regulamin Programu Pasja Bridgestone dostępne na stronie: pasjabridgestone.pl Skontaktuj się z nami pod numerem (22) 39 33 791 czynny w dni powszednie od 9:00 do 17:00 lub wyślij e-mail na adres: info@pasjabridgestone.pl ZYSKAJ JESZCZE WIĘCEJ KORZYŚCI Z DODATKOWYMI BONUSAMI Wartość bonusu sprawdzisz w tabeli. STARTOWYSREBRNYSREBRNY +ZŁOTYZŁOTY +ZŁOTY ++PLATYNOWYPLATYNOWY + 0-19 oponmin. 20 oponmin. 100 oponmin. 200 oponmin. 400 oponmin. 600 oponmin. 1000 oponmin. 2000 opon BONUS 300zł BONUS 1000zł BONUS 2000zł BONUS 3000zł BONUS 5000zł BONUS 8000zł BONUS 12000zł NOWOŚCI Kupuj opony marek z Grupy Bridgestone od Dystrybutorów VIP lub bezpośrednio od firmy Bridgestone, zbieraj punkty i wymieniaj je na nagrody pieniężne lub rzeczowe.4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 15 EKSPERCI Szkolić się czy nie? ... 8-10 W BRANŻY Testy Bridgestone Blizzak 6 Enliten ... 12-13 Z Prinx w Tajlandii ... 14 Młodsze i droższe ... 16 Dokąd na targi? ... 18 Hankook iON FlexClimate ... 19 Latex - już nie tylko opony ... 20 Rynek aut osobowych i leasingu w 2023 r. ... 22 Koło zapasowe w taksówce ... 24 Alzura Tyre24. Optymalizacja procesu aktywacji ... 26 Z CUO po drodze ... 27 BestDrive Borta z Gryfi c ... 28 Niezawodne i te mniej ... 36 Motor Show i TTM w 12 pawilonach ... 57 Nowe auta, nowe felgi ... 58 TECHNOLOGIE Bez przebicia, bez przestoju ... 38 Pokrowce na koła zapasowe ... 39 PRZEGLĄD MAREK KIA. Azjatycki prymus ... 47 ELEKTROMOBILNOŚĆ Potrzebne wsparcie ... 48 Elektryczny falstart? ... 49 Z wizytą w... fi rmie Beaty Rafalskiej w Toruniu I w biurze, i w warsztacie ... 30-31 ROZMOWY Z partnerami pracować z Pasją ... 32-33 Zrównoważona gospodarka - temat na topie ... 34-35 PORADY Co każdy szef wiedzieć powinien o KFS? Środki na wyciągnięcie ręki ... 40 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 66) Zbieżność kół i kąt pochylenia ... 41 Prawo w warsztacie (cz. 135) Warto spisywać umowy w serwisie ... 42-43 PREZENTACJE Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222 KM AWD Teraz bez wału ... 44-45 NA DRODZE Autem po Europie - Islandia ... 46 TESTY Kleber Krisalp HP3. Ekstremalny test zimówek ... 50 Zimowe osiemnastki ... 51 NOWOŚCI RYNKOWE ... 52-57 DOBRY SERWIS ... 59-65 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Toyota, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”.www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Zimy raczej nie należy się już spodziewać. Po najcieplej- szym lutym w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat należałoby oczekiwać równie dobrego, jeśli chodzi o pogodę, marca. Prognostycy wprawdzie mówią, że jego druga połowa będzie chłodniejsza, ale czy nie zadzieje się jeszcze w pogodzie jak w tym przysłowiu, że w „marcu jest czasami jak w garncu”? Dlatego też kierowcy pilnie obserwujący pogodowe zmiany zaczynają się zastanawiać czy już nastał czas na zmianę ogumienia. Moja osobista rada jest taka, żeby z tym poczekać do końca marca lub początku kwietnia. Otóż w okolicy Świąt Wielkanocnych niekiedy lubi popadać śnieg i wyjść na drogi zimowo-wiosenny zamróz. W marcowym wydaniu kontynuujemy linię edukacyjną, tym razem w wydaniu naszego eksperta Ryszarda Marcinkow- skiego, który jest także wykładowcą w Akademii Oponiarskiej PZPO. Na pytanie: „Szkolić się czy nie?”, odpowiada: „Zdecy- dowanie tak!” (s. 8-10). W ramach edukacji warto także zajrzeć do artykułów z testów nowej opony Bridgestone’a Blizzak 6 Enliten, które odbywały się w szwedzkim Äre (s. 12-13), a także z fabryki opon Prinx Chengshan w dalekiej Tajlandii (s. 14). Obie relacje przygotował red. Michał Górzyński. Ponieważ zaczyna się sezon targowy zachęcamy do za- poznania się z imprezami, które już od pierwszych dni marca oraz w kwietniu będą się odbywały w Kielcach (Agrotech, Autostrada Nowa Infrastruktura), Poznaniu (Motor Show i TTM), Hanowerze (Tire Technology Expo). Trochę później, bo na początku czerwca, w Kolonii oponiarze spotkają się na kolejnej edycji The Tire Cologne. I o tej ostatniej wystawie w rozmowie z Ingo Riedebergerem, dyrektorem Targów w Kolonii (s. 34-35). Z pewnością wielu przedstawicieli branży z Polski będzie w tych imprezach uczestniczyło. Natomiast w drugiej rozmowie z Radosławem Bółkowskim, dyrektorem zarządzającym w Bridgestone East Europe, rozmawiamy m. in. o tym dlaczego jego koncern wyszedł z Rosji, a mimo to wspierał przez pewien czas swoich byłych pracowników. Skoro marzec, to i Dzień Kobiet. Dlatego też prezentujemy w rubryce „Z wizytą...” kobietę, która żadnej pracy się nie boi - czyli Beatę Rafalską z Torunia (s. 30-31). Prowadzi swoją fi rmę wraz z synem i nieźle razem dają sobie radę. Nie muszę chyba nikogo namawiać do przeczytania tego ciekawego artykułu autorstwa red. Jacka Dobkowskiego. W marcowym wydaniu także o samochodach elektrycznych mniej i bardziej zawodnych, o kołach zapasowych albo ich braku. Są jak zwykle porady naszych ekspertów od funduszy europejskich, techniki jazdy i prawa. Marcowa rubryka Nowo- ści rynkowych została poszerzona o Dobry Serwis. Jednym słowem nie muszę już chyba bardziej zachęcać do zagłębienia się w lekturę marcowego wydania Przeglądu Oponiarskiego. Wystarczy sięgnąć po papierową lub elektro- niczną wersję najnowszego numeru. Zapraszam!www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 15 6 W BRANŻY Jednym zgłównych punktów tegorocznej odsłony The Tire Cologne będzie specjalny format Workshop LIVE. W wyznaczonej strefie zlokalizowanej whali 8 odbywać będą się prezentacje na żywo, które skupią się na nowoczesnych tech- nologiach diagnostycznych inaprawczych. Od ergonomicznej iefektywnie zaprojektowanej przestrzeni, przez automatyczny pomiar bieżnika, po oferty usług wzakresie szybkich pomiarów ikalibracji systemów wspomagania kierowcy - organizatorzy targów zaprezentują wtym roku wizję zdigitalizowanych ikon- kurencyjnych warsztatów przyszłości. W ramach Workshop LIVE podjęta zostanie również tematyka wyzwań iwymagań związanych zprzejściem na elektromobilność, awszcze- gólności powiązaną znią technologią wysokiego napięcia. (Źródło: Koelnmesse) Bridgestone dostarcza opony Battlax Hypersport S23 na pierwszy montaż do nowego modelu motocykla Yamaha MT-09. Opony sportowe nowej generacji Battlax Hypersport S23 M-Spec zostały opracowane specjalnie dla nowej wersji MT-09. Posiadają one nowy wzór bieżnika, który optymalizuje sztywność obszaru styku opony znawierzchnią oraz poprawia przyczepność istabilność prowadzenia. Pro- dukt charakteryzują również bardzo dobre osiągi na mokrych nawierzchniach. Właściwości te mają dostarczać nowych wrażeń ze sportowej jazdy zarówno na prostych, jak iprzy dużym złożeniu motocykla. Najnowsza generacja motocykla Yamaha MT-09 jest fabrycznie wyposażana wopony Battlax Hypersport S23 wrozmiarach 120/70ZR17M/C(58W) na przód i180/55ZR17M/C(73W) na tył. (Źródło: Bridgestone) Continental PremiumContact 7 zajął pierwsze miejsce w teście opon letnich przeprowadzonym przez automobil- kluby ADAC (Niemcy), ÖAMTC (Austria) i TCS (Szwajca- ria). Wprowadzona na rynek w ubiegłym roku opona osiągnęła najlepsze rezultaty na mokrych i suchych nawierzchniach, wyprzedzając 15 konkurentów w rozmiarze 215/55 R 17. W teście zużycia opona wykazała się bardzo dobrym prze- biegiem iniską ścieralnością.W przypadku drogi hamowania na suchej nawierzchni PremiumContact 7 ustanowił najlepszy wynik, zatrzymując się po 35 metrach z prędkości 100 km/h. Na mokrej nawierzchni samochód testowy zatrzymał się po 28 metrach przy prędkości 80 km/h. W teście prowadzenia na suchej nawierzchni opona PremiumContact 7 zapewniała dobre sprzężenie zwrotne z kierownicą i działała niezawod- nie podczas dynamicznej jazdy. Według ADAC była również „całkowicie bezpieczna i łatwa do kontrolowania na mokrej nawierzchni”. (Źródło: Continental) W tym sezonie Goodyear zadebiutuje w roli wy- łącznego dostawcy opon dla nowej kategorii LMGT3 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (FIA WEC), dostarczając zupełnie nowe specyfikacje opon na suchą i mokrą nawierzchnię. Każdy zestaw będzie mógł wykonywać podwójne przebiegi, co wpraktyce oznacza zużycie mniejszej liczby opon z korzyścią dla środowiska. Na oponach Goodyear pojedzie dziewięć najbardziej rozpoznawalnych marek samo- chodowych w wyścigach GT, które będą ze sobą rywalizować na kultowych torach na całym świecie. W czerwcu do 23 samochodów LMGT3 dołączy 16 maszyn LMP2, które w Le Mans będą ścigać się o koronę wwyścigach długodystanso- wych. (Źródło: Goodyear) W 2023 roku Hankook odnotował najlepsze wyniki wswojej historii, osiągając 6,5-procentowy wzrost sprze- daży oraz88,1-procentowy wzrost zysku operacyjnego rok doroku. Producent ogłosił, że osiągnął sprzedaż wwysokości 8939,6 mld KRW (ok. 6329,5 mln EUR), azysk operacyjny wyniósł 1327,9 mld KRW (ok. 940,1 mln EUR). Hankook osią- gnięte rezultaty przypisuje ekspansji marki iON, rozszerzeniu asortymentu opon dosamochodów sportowych iglobalnych marek samochodów premium, atakże zwiększeniu sprzedaży opon dosamochodów osobowych ośrednicy 18 cali iwiększej. Ponadto, jak wskazuje firma, dowzrostu wyników finansowych przyczyniło się również utrzymanie konkurencyjnego poziomu cen, mimo spadku kosztów frachtu morskiego oraz surowców takich jak kauczuk syntetyczny isadza. (Źródło: Hankook Tire) Producent opon Nexen Tire ogłosił, że został człon- kiem stowarzyszenia Global Data Service Organisation (GDSO). GDSO dla opon ikomponentów samochodowych to międzynarodowe stowarzyszenie non-profit, które koncentruje się m.in. na standaryzacji aspektów związanych zdanymi dotyczącymi opon, definiowaniu rozwiązań dla rozwoju do- stępu iwymiany danych oraz opracowywaniu rozwiązań online. Członkostwo wGDSO ma podkreślać zaangażowanie Nexen Tire wrozwój branży poprzez innowacje techniczne. Przystępując dostowarzyszenia jako pełnoprawny członek producent przyczynia się dorealizacji jego celów. Obejmują one dostarczanie wiarygodnych, aktualnych idokładnych danych na platformę zarządzania danymi opon zapośred- nictwem specjalnie opracowanych istale udoskonalanych aplikacji. (Źródło: Nexen Tire) Opony letnie Vredestein Ultrac zostały wybrane przez BMW Group jako fabryczne wyposażenie dla modeli serii X2 i 5. Nowa umowa pomiędzy BMW i firmą Apollo Tyres, właścicielem marki Vredestein, oznacza, że opony Ultrac w rozmiarze 225/55 R18 102 Y XL będą instalowane w pojazdach na liniach produkcyjnych niemieckich zakładów BMW Group. Dodatkowo, istniejąca umowa na dostawy do modelu BMW X1 została rozszerzona o dodatkowy rozmiar opon Ultrac. Opony będą także dostępne na rynku części zamiennych oraz u dealerów BMW Group. (Źródło: Apollo Tyres) ZC Rubber kontynuuje ekspansję - chiński producent rozpoczął budowę nowej fabryki wIndonezji. Obiekt opo- wierzchni 500 tys. m 2 powstaje wSemarang, azakończenie budowy według założeń nastąpi wciągu 10 miesięcy. Lokali- zacja nowego zakładu ma zapewnić firmie nie tylko korzyści handlowe, ale także dostęp dozasobów kauczuku naturalne- go, czyniąc Indonezję centrum rozwoju ZC Rubber. Według producenta nowa fabryka, wyposażona wnowoczesną, cy- frową technologię izatrudniająca wysoko wykwalifikowanych specjalistów, jest przygotowana do spełnienia najwyższych standardów jakości. Produkcja wzakładzie wSemarang bę- dzie zaspokajać lokalne zapotrzebowanie na wysokiej jakości opony do różnych zastosowań codziennych oraz potrzeby logistyczne. (Źródło: ZC Rubber) Dacia zaprezentowała prototyp Sandridera, dwumiej- scowego auta 4x4 do rajdów pustynnych, z Dakarem na czele, w którym są interesujące rozwiązania związane z naszą branżą. Dwa zapasowe koła, zlokalizowane skosem w nadwoziu, przed tylną osią, nie posiadają osobnych, wła- snych obudów, aby ułatwić i przyspieszyć wymianę. Załoga ma zapewniony szybki dostęp do narzędzi pokładowych, niewy- magający korzystania ze skrzynki narzędziowej. Nakrętki mo- cujące koła można odkładać na specjalną, magnetyczną płytę wbudowaną w karoserię, co zapobiega zgubieniu ich w piasku. Opony BF Goodrich mają zapewnić optymalną przyczepność w każdym terenie przy jednoczesnej wyjątkowej odporności na uderzenia iprzebicia. Silnik 3.0 V6 biturbo o mocy 360 KM jest zasilany syntetycznym paliwem opracowanym przez Aramco. Sportowy debiut Sandridera został zapowiedziany na październik, w Rajdzie Maroka. Dacią pojedzie m.in. Francuz Sebastien Loeb, 9-krotny (pod rząd!) mistrz świata w rajdach, 2004-12. (Inf. własna) Najbardziej zrównoważona seryjna opona Continen- tal otrzymała nagrodę International Design Award 2023. Nagrody te, przyznawane corocznie od 2007 roku, wyróż- niają wyjątkowe projekty z różnych dziedzin, od architektury po modę. Jury konkursu doceniło oponę UltraContact NXT www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Szkolić się czy nie? Ryszard Marcinkowski Stawiamy na młodych Zaobserwowałem duże zmiany perso- nalne w wielu znanych mi od lat fi rmach. Odeszli ludzie znający się na robocie, z różnych powodów - może też wieku może zmęczenia materiału - jak zwykło się określać nieporozumienia z praco- dawcą. Przybywa młodych chcących się uczyć i co chyba najistotniejsze - młode pokolenie chce ten zawód wykonywać dobrze. Niespotykana wcześniej dociekliwość, chęć gruntownego poznawania zagad- nień, stosowanie tylko profesjonalnych narzędzi i urządzeń - to moim zdaniem znak czasu. Nie znaczy to, że wcześniej nie było takich osób, nie to mam na myśli, ale dostrzegam wyraźnie zmia- nę na lepsze. Oczywiście przy okazji w całym kraju - dosłownie od Suwałk po Zgorzelec i od Świnoujścia po Przemyśl właściciele warsztatów borykają się z problemem pozyskania takich właśnie pracowników. Może to skłania ich do inwestowania w potencjał ludzki. Bo czy nie łatwiej się pracuje, jak nie musimy się nieustannie martwić, czy obsługa kół samochodów jest robiona właściwie i bezpiecznie? Z tym jednak nie jest za dobrze. Tylko w ostatnich kilku miesiącach zginęło kilka osób w warsztatach podczas prac warsztatowych (przygniecenie pojaz- dem, wystrzał koła). A nie o wszystkich wypadkach słyszymy. Widzę pewną dość niepokojąca prawidłowość - w du- żej ilości warsztatów istnieje nieformalne stanowisko „PREZESA” ds. technicz- nej poprawności. Jest nim najbardziej doświadczony (zazwyczaj najdłużej pracujący), zaufany człowiek szefa. To ta osoba ma totalną władzę i monopol na wiedzę. To ona dyktuje tempo i decy- duje co i jak ma być robione. Czy nie za dużo władzy w jednym ręku? Przecież istnieją procedury, które nie wymagają specjalnych interpretacji. My, w warsz- tatach, mamy jasną i jednoznaczną wykładnię - co i jak ma być robione. Nie potrzebujemy dyktatorków, którzy ciągle podpowiadają „a to zrób tak, a to zrób tak”. Jeżeli każdy pracownik w warsztacie ma taki sam poziom wie- dzy, to wszystko jest robione według takich samych standardów. Stachu: Jak to się robi? Omówię tylko kilka wybranych za- gadnień; zacznijmy od serwisu kół osobowych i dostawczych. Pierwsze i najważniejsze, jak się wydaje kryte- rium, to czas obsługi samochodu. Czas jest dla wielu wykładnią profesjonalizmu. Tymczasem jest, a właściwie powinno być inaczej. Nie szybkość, tylko popraw- ność i bezpieczeństwo, takie kryteria powinny być najważniejsze. Jak zmie- nić pewne złe nawyki, jak choćby brak dokładnego mycia czy oczyszcze- nia koła przed demontażem opony z felgi. Przecież koło powinno być pozbawione ciężarków i czyste zanim trafi na montażownicę. Często, niestety, czyste nie jest. I co ciekawe, w warszta- tach, gdzie się tych zasad przestrzega, to jest oczywiste, a tam gdzie „PREZES” zabronił, wszyscy są zdziwieni, że jest takie urządzenie jak myjka do kół. Podobnie wygląda sprawa wyważa- nia kół. Brudne koło na wyważarce - to właściwie czynność wyważania traci sens, ale nie dość, że podczas moco- wania koła na wyważarce odpadają fragmenty zlepionego błota, to jeszcze stożek mocowany jest od zewnątrz. Zasadnicze pytanie nie tylko dla młodych adeptów wulkanizatorstwa. Przejechałem nasz piękny kraj wzdłuż i wszerz wykonując szereg szkoleń w warsztatach i zaprzyjaźnionych fi rmach. Od kilku lat pracuję w Akademii Oponiarskiej PZPO w Piechaninie jako trener i mam nieodpartą potrzebę podzielenia się z Czytelnikami Przeglądu spostrzeżeniami jakie poczyniłem. fot. www.kart.plEKSPERCI A jak „PREZES” powiedział, że tak moż- na, to tak musi być. Dalsze czynności serwisowe są do zaakceptowania, aż do momentu mocowania koła na osi po- jazdu. Bez oczyszczenia gwintów z rdzy, bez zastosowania środków smarnych do połączeń gwintowanych narażonych na zapiekanie i dokręcone kluczem udaro- wym. To woła o pomstę do nieba. Jak śmiesznie wygląda serwisant z kluczem dynamometrycznym sprawdzając ich moment dokręcenia, gdy chwilkę wcze- śniej „dowalił” je kluczem udarowym. Wszystkie nakrętki posłusznie kliknęły natychmiast, nie wykonując nawet 1 mm obrotu. Powinno to wyglądać następująco: wyczyszczone i posma- rowane delikatnie odpowiednim sma- rem połączenia gwintowane mocujemy ręcznie z użyciem klucza krzyżakowego do oporu na krzyż, co drugą. Następnie opuszczamy pojazd do zablokowania kół i dokręcamy kluczem dynamometrycz- nym z właściwym dla danego pojazdu momentem. Dopiero po tej czynności opuszczamy pojazd całkowicie z pod- nośnika. Jedynym argumentem przeciw stosowaniu poprawnych procedur jest czas. Tak, to my nie zarobimy na prąd, argumentują serwisanci. A dlaczego za obsługę kół wyposażonych w czujniki TPMS, w wielu warsztatach, cena usługi jest bez mała dwukrotnie wyższa niż w kołach, nazwijmy je, zwykłych? Bo jak są czujniki, to trzeba bardziej uważać i to najczęściej są Run Flaty, czyli opo- ny twarde i trudne w obsłudze. A czym różni się, z punktu widzenia maszyny do montażu, obsługa koła trudnego od łatwego? Niczym. Tak więc może cena powinna być jednakowa dla wszystkich kół osobowych stalowych i jednakowa dla aluminiowych? Można poświęcić kilka minut więcej na porządne, zgodne z procedurami wykonanie serwisu kół za właściwą zapłatę. Co z oponami ciężarowymi? W serwisie ciężarowym jest jeszcze gorzej. Tu w ogóle nie czyści się kół przed demontażem opony z felgi. Taki standard. Odbijanie opony odbywa się - a jakże, bez całkowitego wypusz- czenia powietrza z opony. To przecież jest dopiero cool, jakie tempo! Wielka bzdura, wymyślona sztucznie presja czasu. Przez ostatnie, już prawie, 10 lat - swoją drogą, jak ten czas szybko płynie - przebywam w warsztatach i obserwuję to na własne oczy, nie widziałem klienta, kierowcy, który ma pretensje, że obsłu- ga trwa kilka minut za długo. Często czekają na swoją kolej po kilka godzin. Można racjonalnie wykorzystać czas, aby obsługa samochodu była robiona sprawnie i bezpiecznie, bez dawania powodów do narzekań na nieuzasad- nioną powolność. Sama procedura odkręcania koła wyglądać powinna następująco: po pod- niesieniu osi podnośnikiem powinna zostać podłożona podpora osiowa a pod przeciwległe koło dwa kliny. Przecież podnośnik służy tylko do uno- szenia i opuszczania pojazdu serwiso- wanego. W czasie prac serwisowych po- jazd powinien spoczywać na podporach. Co ciekawe w każdym warsztacie takie podpory są w dostatecznej ilości, ale nie używane. Nakrętki po odkręceniu spada- Dokończenie na str. 10 EMPOWERING THE EN TIRE BUSINESS thetire-cologne.com Cologne, 04.–06.06.2024 WE SHOW PROFILE Przedstawicielstwo Targow Koelnmesse w Polsce Sp. J. | ul. Bagatela 11 lok.7 | 00-585 Warszawa Tel. +48 22 848 80 00 | Fax +48 22 848 90 11 | info@koelnmesse.pl S A V E TH E D A T E ! t i r e - c o l o g n e . c om / t i c k e t sNext >