Z wizytą w serwisie naprawyopon.pl str. 26-27 PZPO mocno stawia na edukację i profesjonalizm Cyfrowe wsparcie serwisu str. 8-10 Akademia Oponiarska szkoli od 1,5 roku str. 14-15 T.Drzewiecki i A.Gralewska Osiągać sukcesy str. 28-29— PRZEŁOMOWE OSIĄGI WIĘKSZA ODPORNOŚĆ NA ZUŻYCIE NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI Bridgestone Europe NV/SA, Spółka Akcyjna Oddział w Polsce Dane kontaktowe najbliższego autoryzowanego dealera opon Bridgestone są dostępne na naszej stronie inter- netowej www.bridgestone.pl MNIEJSZE ZUŻYCIE NIŻSZY KOSZT W PRZELICZENIU NA KILOMETR 1) NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI 2) OPTYMALNE ZUŻYCIE PALIWA 3) 1) O 45% większe potencjalne przebiegi w porównaniu z poprzednikiem. O 15% niższy koszt w przeliczeniu na kilometr w porównaniu z poprzednikiem. 2) Pierwsza opona do zastosowań regionalnych, która uzyskała wartość “a” na etykiecie ue dla osi kierującej (rozmiar: 315/80 R22,5”) 3) Zapewniona kombinacja B-C-B kół osi kierującej, napędowej i naczepy.4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 10 EKSPERCI Cyfrowe wsparcie serwisów ... 8-10 W BRANŻY ETRMA. Rynek opon w 2023 roku ... 12 Pustynny kurz już opadł ... 13 PZPO. Szkolenia a profesjonalizm ... 14-15 Najtańsze 600 KM ... 16 Latex. Recepta na nowatorskie opony ... 17 Targi Autostrada Nowa Infrastruktura ... 18 Alzura Tyre24. Fabryka zdjęć ... 20 Opony do pojazdów ciężarowych ... 21 BestDrive Dawid - Serwis z Kościana ... 22 Serwis Jankowscy. Dorobek trzech pokoleń ... 23 Dokąd na targi w 2024 roku? ... 24 Szybka diagnostyka ogumienia ... 25 Continental AllSeasonContact 2 i Citroen C3 Picasso ... 34 Opony osobowe całoroczne 3PMSF ... 35 Z wizytą w... fi rmie naprawyopon.pl w Łodzi Głównie na gorąco ... 26-27 ROZMOWY Osiągać sukcesy w spokojnej aurze ... 28-29 Zmierzamy do stabilności ... 30-31 TESTY Do mniejszych i większych ... 32 PRZEGLĄD MAREK Marki opon - Kumho ... 33 PORADY Co każdy szef wiedzieć powinien? Akademia PARP zaprasza ... 36 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 65) Zasada prawej ręki ... 37 Prawo w warsztacie (cz. 134) Zamknięcie fi rmy ... 38-39 PREZENTACJE Dacia Jogger 1.0 Eco-G 100 SL Extreme Były trzy, jest jeden ... 40-41 NOWOŚCI RYNKOWE ... 42-45 TECHNOLOGIE Transport autonomiczny coraz bliżej ... 46 Pomysł z Korei ... 47 NA DRODZE Zmiany w przepisach cz. 2 ... 48 Autem po Europie - Dania ... 49 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Seat, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wyko- rzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Sławomir Górzyńskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Idzie ku lepszemu! Zdecydowanie! Mamy już dłuższe dni, a za kilka tygodni zacznie się wiosna, chociaż ranki jeszcze bywają mroźne. Może nawet sypnie śniegiem - przynajmniej na wschodniej ścianie, a i w górach. Ogól- nie optymizm w oponiarskiej braci trochę większy niż rok temu. W końcu jesienią pogodowo było prawie normalnie i w serwisach ruch był duży. A co za tym idzie sprzedaż no- wych opon zimowych oraz całorocznych była całkiem wysoka. Ten segment w Polsce i całej Europie rósł. Robimy także nasz wewnętrzny test opony całorocznej o czym na str. 34. Wyniki sprzedaży za cały 2023 rok (str. 12) - mogą jednak trochę wszystkich zmrozić. Nie martwiłbym się tym, wszak od ponad miesiąca mamy nowe otwarcie, na które trzeba patrzeć z optymizmem. W krajowej polityce zresztą również mamy nowe rozdanie. Od niespełna dwóch miesięcy rządzi Koalicja 15 Października. Oponiarskie sprawy powoli, ale idą do przodu. Akademia Oponiarska PZPO w Piechaninie podsumowała pierwszy pełny rok działalności. Odbywają się tam już szkolenia w 17 pane- lach tematycznych. Dodam, iż nie są to tylko tematy związane ściśle z oponami, choć te dominują. Adepci Akademii szkoleni są z zakresu naprawy i obsługi opon osobowych, ciężarowych i za chwilę rolniczych. Nie ma tylko szkoleń z obsługi opon lotniczych i OTR - ale jak z przekorą poinformował nas Piotr Sarnecki, dyr. generalny PZPO - jeśli będzie taka potrzeba i chęć, to i w tym zakresie szkolenia zostaną poprowadzone. Akademia chce pozytywnie wpływać w ten sposób na poprawę jakości obsługi serwisów, a co za tym idzie wzrost bezpieczeń- stwa na drogach (s. 14-15). Innowacyjne narzędzia, takie jak platformy zarządzania fl otą, systemy zarządzania serwisem opon czy analiza Big Data, nie tylko zwiększają efektywność operacyjną, ale także pozwalają na dostosowanie się do zmieniających się potrzeb rynku. Wdrażanie tych rozwiązań może przyczynić się do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstwa oponiarskiego oraz poprawy satysfakcji klientów. Więcej w eksperckim materiale na str. 8-10. Dużymi krokami zbliżają się wiosenne imprezy targowe, zarówno krajowe jak i zagraniczne. Już teraz zapraszamy do wzięcia udziału w targach, które będą miały miejsce w Poznaniu (4-7 kwietnia), Kielcach (8-10 marca), Hanowerze (19-21 marca) oraz Kolonii (4-6 czerwca). Ta ostatnia impreza jest szczególną dla światowej branży oponiarskiej, ponieważ nad Ren przyjadą fi rmy z każdego zakątka Ziemi. Z naszego kraju także wybiera się przynajmniej kilkanaście. O setkach, a może nawet tysiącach zwiedzających, nie wspomnę. W lutowym wydaniu również o sieciach serwisowych, m.in. w rozmowie z szefostwem Premio Auto Serwis (s. 30-31). W numerze tym także porady naszych ekspertów w zakresie funduszy europejskich (pieniądze na szkolenia), prawa gospo- darczego (zamknięcie fi rmy) oraz prawidłowego poruszania się po drogach (zasada prawej ręki). Dlatego jak zwykle zachęcam do sięgnięcia w wolnej chwili po drukowaną lub zamieszczoną w interencie (e-wydanie) wersję Przeglądu Oponiarskiego.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Dokończenie na str. 10 6 W BRANŻY Na cztery miesiące przed kolejną edycją targów The Tire Cologne, które odbędą się wdniach od 4 do6 czerwca 2024 r., zarezerwowane zostało już 90 proc. powierzchni wystawienniczej. Przygotowania do wydarzenia trwają od kilku miesięcy, a organizatorzy spodziewają się nawet o 50 proc. większej liczby wystawców niż w 2022 r. Dyrektor targów zaznaczył, że w wydarzeniu wezmą udział niektórzy powra- cający inowi wystawcy, tacy jak Maxxis czy MRF, Heuver zmarką Albourgh, Euromaster, tyre24.com, Vipal, B&J Rocket and Tech Europe czy Würth. Pojawią się także liczni wystawcy zTajwanu, Chin iIndii. W tym roku jeszcze większa uwaga zostanie poświęcona idei gospodarki oobiegu zamkniętym. W programie znajduje się również tematyka wymagań, jakie będą stawiane przed warsztatami wprzyszłości. Zostanie ona poruszona wspecjalnym formacie Workshop Live. Ważnym aspektem będą narzędzia diagnostyczne itechnologia napraw. (Źródło: Koelnmesse) Bridgestone i Webfleet uruchomiły EV Services Platform - kompleksową platformę usług dla flot EV. Unikalny ekosystem łączy rozwiązania wiodących wbranży dostawców mobilności ienergii wramach jednej platformy, ułatwiając elektryfikację floty i optymalizację działania pojaz- dów elektrycznych. Platforma zapewnia dostęp do różnorod- nych usług, obejmuje sześć kluczowych filarów: urządzenia i oprogramowanie do ładowania, inteligentne ładowanie, zarządzanie energią,. analizy stanu baterii, planowanie oraz zarządzanie flotą. Uruchomienie platformy usług dla flot EV zostało ogłoszone na targach CES 2024 wLas Vegas. (Źródło: Bridgestone Mobility Solutions) Opony Dunlop Geomax MX34 będą montowane jako wyposażenie fabryczne wmotocyklach KTM 450 SX-F Factory Edition, GasGas MC 450F Factory Edition iHusqvarna FC 450 Rockstar Edition. Geomax MX34 został znacznie ulepszony wporównaniu dopoprzedniego modelu. Opona oferuje stabilne prowadzenie podczas jazdy na prostych fragmentach toru, adzięki nowemu wzorowi tyl- nej opony zawodnicy mogą pewnie przyspieszać iprowadzić motocykl wzakrętach na miękkich, błotnistych ipośrednich nawierzchniach. Ogumienie umożliwia również precyzyjną kontrolę poślizgu. Zastosowana technologia Progressive Cornering Block Technology (PCBT) zapewnia lepszy kontakt opon zpodłożem, co przekłada się na optymalną przyczep- ność iwydajność, zwłaszcza wtrakcie pokonywania zakrętów. Większość zawodników rywalizujących wMistrzostwach AMA Supercross 2024 wybrała gamę opon Geomax. (Źródło: Goodyear) Goodyear udostępnił nową platformę dedykowaną branży transportowej. Blog „Drive Results” poświęcony jest kluczowym wyzwaniom, zktórymi mierzą się właściciele imenedżerowie flot oraz specjaliści ztego sektora. Na blogu, oprócz prezentacji nowości iinnowacyjnych rozwiązań, będzie można znaleźć m.in. artykuły poruszające ważne dla branży zagadnienia.Omówione zostaną także zmiany legislacyjne mające wpływ na branżę. Jednym z głównych tematów prezen- towanych na blogu będzie konserwacja opon jako kluczowy aspekt zarządzania przedsiębiorstwem transportowym. Na stronie pojawią się również przykłady firm korzystających zproduktów irozwiązań Goodyear, które zilustrują ich wpływ na codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstw. (Źródło: Goodyear) Alpine po raz kolejny nawiązał współpracę zfirmą Michelin, która będzie dostarczać ogumienie doelektrycz- nych samochodów marki zgamy „Dream Garage”. Pierw- szym modelem, który ma zostać wprowadzony na rynek wtym roku, jest A290. Do kompaktowego auta sportowego dołączy Crossover GT iw pełni elektryczny A110. Gama wprzyszłości zostanie poszerzona, do2030 r. producent planuje łącznie wprowadzić siedem nowych modeli. Po dwóch latach badań, testów irozwoju doA290 oferowane będą trzy specjalne, 19-calowe opony Michelin, dwie letnie ijedna zimowa: Pilot Sport EV, Pilot Sport S 5 i Michelin Pilot Alpin 5. (Źródło: Alpine) Firma Pirelli została wybrana na dostawcę oryginal- nego wyposażenia doodświeżonego modelu Porsche Cayenne. Do najnowszej wersji sportowego SUV-a producent opracował dedykowane opony wewszystkich rozmiarach ina każdą porę roku: P Zero do codziennego użytku, P Zero Corsa do sportowej i torowej jazdy oraz Scorpion Winter 2 na sezon zimowy. Opcje obejmują cały zakres rozmiarów kół, od 20 do22 cali, na niektórych rynkach dostępne są również opony Scorpion Zero All Season. Pirelli jest obecne wPorsche Cayenne od pierwszej generacji samochodu, która została wprowadzona na rynek w2002 roku. Najnowsza wersja Cayenne jest jednym zpierwszych pojazdów, które otrzy- mały dedykowaną oponę zimową Pirelli Scorpion Winter 2. (Źródło: Pirelli) Sieć Point S podpisała międzynarodową umowę ser- wisową z TotalEnergys Lubrifiants. Producent środków smarnych będzie dostarczać swoje portfolio wysokiej jakości produktów motoryzacyjnych, wtym gamę olejów silnikowych Quartz, doglobalnej sieci niezależnych dealerów opon iwarsz- tatów. Umowa ma na celu wzmocnienie międzynarodowego rozwoju obu firm. Sieć Point S składa się z 6185 punktów sprzedaży w 51 krajach na pięciu kontynentach, natomiast firma TotalEnergys Lubrifiants jest obecna w160 krajach iposiada 42 zakłady produkcyjne. (Źródło: Point S) Organizatorzy serii zrównoważonych wyścigów samo- chodów elektrycznych Extreme E przedłużyli współpracę zfirmą Continental. Nowa umowa została podpisana 11 stycznia 2024 r. Jak poinformowano wkomunikacie, dalsza współpraca ma umacniać zaangażowanie obu stron wdzia- łania na rzecz zwiększania świadomości ekologicznej wspor- tach motorowych. Continental jest partnerem założycielskim serii Extreme E. Na potrzeby wyścigów niemiecka marka opracowała specjalne opony doelektrycznego samochodu wyścigowego Odyssey 21.Inauguracyjny sezon zawodów Extreme E. (Źródło: Extreme E) Yokohama Rubber zamierza zwiększyć moce produk- cyjne swojej spółki zależnej na Filipinach. Dzięki inwestycji o wartości 3,5 mld peso (ok. 57 mln euro) zdolność produk- cyjna fabryki zostanie zwiększona do 32 500 opon dziennie, co oznacza wzrost o 1800 sztuk. Oprócz zwiększenia wy- dajności obecnie produkowanych rozmiarów, oferta zostanie poszerzona o opony 21- i 22-calowe. Obecnie Yokohama Tire Philippines Inc. produkuje opony w rozmiarach od 13 do 20 cali. Rozpoczęcie prac związanych z rozbudową planowane jest na drugi kwartał 2024 roku, a nowe linie mają osiągnąć pełnązdolnośćoperacyjną w drugim kwartale 2026 roku, co zbiegnie się z obchodami 30-lecia istnienia spółki Yokohama Tire Philippines Inc. (Źródło: Yokohama Rubber) Grupa Sailun dołączyła dodziałającej na rzecz zrów- noważonego rozwoju inicjatywy biznesowej ONZ - United Nations Global Compact (UNGC). Firma poinformowała w komunikacie, że jest pierwszym chińskim producentem opon, który dołączył do UNGC. Inicjatywa została powołana w2000 r. przez ówczesnego Sekretarza Generalnego ONZ Kofi Annana. Jej misją jest mobilizowanie przedsiębiorstw dopodejmowania działań na rzecz środowiska, praw człowieka iprzeciwdziała- nia korupcji poprzez dostosowanie swoich strategii idziałań dodziesięciu zasad UNGC. Inicjatywa wspiera także firmy wdążeniach doosiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Obecnie UNGC zrzesza ponad 24 tys. członków zokoło 160 krajów. (Źródło: Sailun)DOŁĄCZ DO SIECI EKSPERTÓW! Dostęp do dedykowanych materiałów i promocji konsumenckich Nowoczesny wizerunek warsztatu, zgodny z potrzebami konsumentów oraz pracowników Dedykowany pakiet szkoleń Wsparcie rozwoju oferty usług oponiarskich i mechaniki samochodowej Nowoczesna sieć zintegrowana wokół zaawansowanych systemów informatycznych. Indywidualne wsparcie konsultantów biznesowych OPONY I SERWIS SAMOCHODOWY Zintegrowane narzędzia umożliwiające współpracę z największymi flotami samochodowymiwww.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Cyfrowe wsparcie serwisów W artykule skupimy się na internetowym zarządzaniu biznesem oponiarskim, dostarczając przegląd narzędzi dla serwisów, fl ot i platform dla konsumentów. Platformy zarządzania fl otą W dzisiejszych czasach skuteczne zarządzanie fl otą pojaz- dów staje się kluczowym elementem efektywnej działalności. Platformy internetowe oferujące funkcje monitorowania, pla- nowania tras oraz diagnozowania stanu opon mogą znacząco poprawić wydajność fl oty. Oto trzy fi rmy oferujące platformy zarządzania fl otą w branży motoryzacyjnej: Verizon Connect - fi r- ma specjalizująca się w do- starczaniu kompleksowych rozwiązań telematycznych dla zarządzania flotą. Ich platforma oferuje funkcje monitorowania pojazdów, analizy zachowań kierowców, raportowanie oraz zarządzanie trasami. Kluczowe cechy: śledzenie lokalizacji i czasu pracy pojazdów; analiza stylu jazdy kierowców; raporty dotyczące zużycia paliwa i kosztów utrzymania pojazdów; planowanie tras i optymalizacja dostaw. Samsara oferuje roz- budowane rozwiązania IoT (Internet of Things) dla fi rm zajmujących się fl otą pojaz- dów. Platforma ta łączy monitorowanie pojazdów, zarządzanie aktywami oraz systemy telematyczne w jednym narzędziu. Kluczowe cechy: monitorowanie czasu pracy kierowców; diagnostyka pojazdów i stanu opon; elektroniczne logi podróży i raporty dotyczące historii trasy; alerty awaryjne i powiadomienia. Teletrac Navman - firma specjalizująca się w dostarczaniu roz- wiązań telematycznych i zarządzania flotą. Jej platforma oferuje szeroki zakres narzędzi do optymalizacji operacji fl oty, z naciskiem na efektywność i bezpieczeństwo. Kluczowe cechy: monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym; systemy raportowania i analizy efektywności fl oty; elektroniczne logi podróży i rejestry czasu pracy; narzędzia do zarządzania kosztami paliwa i utrzymania pojazdów. Pisaliśmy już o narzędziach cyfrowych dla serwisów w poprzednich wydaniach, jednak tempo rozwoju cyfrowych form wsparcia rośnie na tyle szybko, że postanowiliśmy odświeżyć nieco informacje. W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym branża oponiarska stale poszukuje nowoczesnych rozwiązań, które umożliwią skuteczne zarządzanie jej operacjami. Coraz ważniejszy element oponiarskiego biznesuwww.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 Te firmy oferują różnorodne funkcje i podejścia do zarzą- dzania flotą, copozwala przedsiębiorstwom oponiarskim wy- bierać rozwiązania dostosowane do ich konkretnych potrzeb i wymagań. Systemy zarządzania serwisem opon Specjalistyczne narzędzia online dla serwisów oponiarskich umożliwiają skuteczne zarządzanie zamówieniami, stanem magazynowym, a także śledzenie historii obsługi klientów. Automatyzacja procesów biznesowych poprzez systemy zarządzania serwisem opon przyczynia się dozwiększenia efektywności i poprawy obsługi klienta. TyreSoft - firma spe- cjalizująca się w dostar- czaniu kompleksowych rozwiązań informatycz- nych dla serwisów oponiarskich. Ich system umożliwia za- rządzanie zamówieniami, stanem magazynowym, a także śledzenie historii obsługi klientów. Kluczowe cechy: elektroniczne zarządzanie zamówieniami ifakturami; systemy kontroli stanu magazynu; rejestracja historii obsługi klientów i pojazdów; integracja z systemami e-commerce. GEM-CAR - kom- pleksowy system za- rządzania serwisem samochodowym, który obejmuje również usługi wulkanizacyjne. System ten integruje funkcje związane z zarządzaniem warsztatem, obsługą klienta oraz stanem magazynowym. Kluczowe cechy: planowanie i harmonogramowanie terminów serwiso- wych; elektroniczne faktury i zarządzanie płatnościami; diagnostyka pojazdów i zarządzanie częściami; monitorowanie stanu magazynu opon. BIZOL - system zarzą- dzania serwisem opon, który jest częścią ich szerszej plat- formy dedykowanej branży motoryzacyjnej. Rozwiąza- nie to umożliwia efektywne zarządzanie procesami serwisowymi i obsługą klienta w zakresie opon. Kluczowe cechy: elektroniczne zarządzanie zamówieniami iharmonogra- mowanie terminów; rejestracja historii obsługi pojazdów i opon; systemy kontroli stanu magazynu i rekomendacje doty- czące zamówień; integracja z systemami diagnostycznymi. Inteligentna diagnostyka opon Nowoczesne narzędzia internetowe wykorzystujące sztucz- ną inteligencję ianalizę danych umożliwiają precyzyjną dia- gnostykę stanu opon. Systemy te mogą monitorować zużycie opon, prognozować konieczność wymiany, a także dostarczać informacji o optymalnych warunkach eksploatacji. Bridgestone Mobox . Bridgestone to jeden zwiodą- cych producentów opon, a ich platforma Mobox integruje diagnostykę opon zwykorzystaniem sensorów i techno- logii IoT. Oferuje monitorowanie ciśnienia, temperatury oraz zużycia opon, dostarczając informacje w czasie rzeczywistym. Goodyear SightLine . Goodyear to inny znany produ- cent opon, który stworzył platformę SightLine oferującą inteligentne rozwiązania diagnostyki opon. Korzysta z sensorów zamontowanych woponach do zbierania danych dotyczących ich stanu, co pozwala namonito- rowanie iprognozowanie ich zużycia. Michelin Connect . Platforma Michelin Con- nect oferuje zaawanso- wane funkcje diagnosty- ki opon. Wykorzystuje technologię RFID (Radio-Frequency Identification) do śledzenia informacji o oponach, takich jak data produkcji, bieżnik, czy historia serwisowania. Rozwiązanie e-Commerce dla branży oponiarskiej Platformy e-commerce dedykowane branży motoryzacyjnej umożliwiają sprawną wymianę informacji pomiędzy producen- tami, dystrybutorami aserwisami oponiarskimi. Elektroniczne Dokończenie na str. 10Next >