Na czym pracować w 2024? str. 8-11 Targi, kongresy, relacje, konferencje str. 12-13, 18, 19, 33 10-lecie PZPO str. 14-15 W. Ptaszek. Zostawić po sobie więcej… str. 30-31 WESOŁYCH ŚWIĄT ORAZ SZCZĘŚLIWEGO 2024 ROKU!— PRZEŁOMOWE OSIĄGI WIĘKSZA ODPORNOŚĆ NA ZUŻYCIE NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI Bridgestone Europe NV/SA, Spółka Akcyjna Oddział w Polsce Dane kontaktowe najbliższego autoryzowanego dealera opon Bridgestone są dostępne na naszej stronie inter- netowej www.bridgestone.pl MNIEJSZE ZUŻYCIE NIŻSZY KOSZT W PRZELICZENIU NA KILOMETR 1) NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI 2) OPTYMALNE ZUŻYCIE PALIWA 3) 1) O 45% większe potencjalne przebiegi w porównaniu z poprzednikiem. O 15% niższy koszt w przeliczeniu na kilometr w porównaniu z poprzednikiem. 2) Pierwsza opona do zastosowań regionalnych, która uzyskała wartość “a” na etykiecie ue dla osi kierującej (rozmiar: 315/80 R22,5”) 3) Zapewniona kombinacja B-C-B kół osi kierującej, napędowej i naczepy.4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 21 EKSPERCI Producenci i dystrybutorzy polecają ... 8-11 OPINIE Sonda Przeglądu Komu osobowe opony zimowe, a komu całoroczne ? ... 16 W BRANŻY Agritechnica z przytupem ... 12-13 10-lecie PZPO. Wspomnieniom nie było końca ... 14-15 SDCM. Docenić sukces ... 18 Pronar. Trzy okazje do świętowania ... 19 Hurtownia Chmal z Żar ... 20-21 BestDrive. Zasilani czystą energią ... 22-21 ETRMA wzywa do zmian ... 24 Kompresory na stacjach paliw ... 25 Dokąd na targi w 2024 roku? ... 26 Euro 7. Utrzymany stan rzeczy ... 27 Alzura Tyre24. Popyt na opony do EV rośnie ... 32 Oponiarska oferta we Francji ... 33 Z żałobnej karty ... 33 Łańcuchy na kołach w górach niezbędne ... 46 Z wizytą w... fi rmie Opony-Olsztyn w Trękusku Odbiór i serwis ... 28-29 ROZMOWY Handlopex. Zostawić po sobie więcej niż tylko fi rmę ... 30-31 PORADY Co każdy szef wiedzieć powinien? Potrzebne nowe kompetencje ... 34 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 63) Technika jazdy wczoraj i dziś ... 35 Prawo w warsztacie (cz. 132) E-doręczenia ... 36-37 PREZENTACJE Opel Mokka 1.2 Ultimate A8 Wpływy francuskie ... 38-39 NOWOŚCI RYNKOWE ... 40-45 NA DRODZE Autem po Europie - Litwa ... 47 PRZEGLĄD MAREK Marki aut osobowych - Jeep ... 48 TESTY Dobre na zimę ... 49 Dziękujemy m. in. fi rmom AlzuraTyre24, Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Kumho, Michelin, Nexen, Nokian, Pewag, Pirelli i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Sławomir Górzyńskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Ostatnie 10 dni listopada oraz pierwsze dni grudnia zaskoczyły pogodą prawdziwie zimową. Spadł śnieg i przymroziło. Wprawdzie to nie była jeszcze pogoda jak w latach 70., 80. czy 90. XX wieku, ale przynajmniej namiastka tych prawdziwych zim, które wtedy miały miejsce na tej szerokości geografi cznej. Dzięki temu, że spadł śnieg i przyszedł mróz, w serwisach oponiarskich zrobiło się tłoczno. Kto tylko mógł i miał ochotę, wymieniał letnie gumy na zimowe bądź przynajmniej całoroczne. Oczywiście trzeba pochwalić tę zapobiegliwość rodaków. W końcu wielu już wie i to czuje, że zimą powinno się jeździć na oponach zimowych lub przynajmniej całorocznych. Od tego zależy bowiem bezpieczeństwo w ruchu drogowym, o czym w wielu przekazach medialnych informuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego. Organizacja ta pod koniec listopada obchodziła jubileusz 10-lecia. W rocznicowej gali brali udział niemalże wszyscy najważniejsi ludzie w polskiej branży opo- niarskiej (relacja na str. 14-15). Innym ważnym wydarzeniem z licznym udziałem fi rm oponiarskich były targi Agritechnica w Hanowerze. W dwóch potężnych halach praktycznie mogliśmy oglądać tylko opony rolnicze. Ich producentami są koncerny o zasięgu globalnym, ale także mniejsi gracze próbujący wykroić kawałek z oponiarskiego tortu . Dodam, iż ci nowi pochodzili głównie z Azji. Choć już nie tylko z Chin, ale także z Indii, Sri Lanki, Tajwanu, Tajlandii. Wśród wystawców byli także polscy przedsiębiorcy. Z uwagą obserwowano ekspozycję fi rmy Kabat z Budzynia oraz Pronar z Narwi (relacja z otwarcia nowego zakładu produkcji felg stalowych do maszyn rolniczych na s. 19). Byli także dystrybutorzy materiałów naprawczych, jak cho- ciażby fi rma Panesa, mająca siedzibę w Piechaninie k. Poznania. Trudno także nie wspomnieć o zmianach na scenie politycznej w naszym kraju. Nowy Sejm i Senat już działają. Przyjmują kolejne uchwały i ustawy. Niebawem powstanie nowy rząd, na który czeka prawie 12 mln ludzi głosujących na demokratyczną opozycję, która już 11 lub 12 grudnia wybierze nowego premiera i ministrów. Odchodzący rząd tzw. „dobrej zmiany” z dużymi oporami przekazuje władzę, rzucając kłody, manipulując i generalnie utrudniając przejęcie władzy przez demokratyczną większość. Całej sprawy nie ułatwia także Prezydent RP, który przez ponad 8 lat nie potrafi ł przeciąć partyjnej pępowiny. Tak czy siak na Święta Bożego Narodzenia będziemy mieli nowy, demokratyczny rząd. My zaś cieszmy się perspektywą tych radosnych Świąt. Oby przebiegły w spokoju i ciszy, przy wigilijnej kolacji, zaś Nowy Rok 2024 niech przyniesie nam tylko pozytywne rzeczy, emocje oraz rozwiązania, które ułatwią działanie naszym fi rmom. Obyśmy za 12 miesięcy mogli powiedzieć, iż faktycznie doczekaliśmy się dobrej zmiany. Tego życzę wszystkim Czytelnikom Przeglądu oraz ich rodzinom.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 21 6 W BRANŻY Od przyszłego roku wszystkie opony Goodyear speł- niające potrzeby aut elektrycznych będą sygnowane sym- bolem Goodyear EV-Ready. Oznaczenie na ścianie bocznej ma ułatwić kierowcom elektryków wybór odpowiedniego mo- delu. Opony Goodyear z logo EV-Ready będą odpowiednie także dla pojazdów onapędzie konwencjonalnym czy hybry- dowym, co pozwoli dealerom uprościć zarządzanie zapasami w magazynach. Oprócz logo EV producent wprowadza również dwa inne oznaczenia na modelach przeznaczonych na wyposażenie fabryczne pojazdów elektrycznych ihybry- dowych typu plug-in - Goodyear’s Electric Drive Technology (EDT) i Electric Drive Ready (EDR). Symbole te potwierdzają zastosowanie technologii dopasowanych do konkretnych potrzeb danego pojazdu, takich jak połączenie wysokiej ładowności, określonych właściwości jezdnych i hałasu oraz innych kryteriów. (Źródło: Goodyear) Opony całoroczne N’blue 4 Season 2 otrzymały tytuł „Green Tire” od niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Bild. Model sprawdza się wróżnych warunkach pogodo- wych - od letniego deszczu po zimowy śnieg. W porównaniu doopon pierwszej generacji produkt oferuje lepsze osiągi na mokrej nawierzchni ina śniegu. Opona N’blue 4Season 2 zdobyła także główną nagrodę wkategorii Product Design wkonkursie Red Dot Design Awards. Nexen Tire zamierza stać się jedną znajbardziej postępowych firm oponiarskich wzakresie ESG. Na początku roku producent zaprezentował oponę demonstracyjną wykonaną w44 proc. zmateriałów odnawialnych iw 8 proc. zmateriałów pochodzących zrecy- klingu. (Źródło: Nexen Tire) Hankook opublikował wyniki finansowe zatrzeci kwartał 2023 r. Sprzedaż osiągnęła 2340,0 mld KRW (ok. 1638,4 mln EUR), co oznacza wzrost o1,8 proc. r/r, natomiast zysk operacyjny wwysokości 396,3 mld KRW (ok. 277,4 mln EUR) wzrósł o106 proc. r/r. Okres ten był kształtowany przez przyszłościowe inwestycje wobszarze opon dopojaz- dów elektrycznych oraz opon przeznaczonych na oryginalne wyposażenie dopojazdów owysokich osiągach. Od lipca do września Hankook łącznie dostarczył około 250elementów oryginalnego wyposażenia dla około 40marek samochodów na całym świecie, wśród których znaleźli się producenci premium tacy jak Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche oraz Tesla. (Źródło: Hankook Tire) Prometeon zawarł umowę z Włoską Federacją Piłki Nożnej (FIGC) i wlatach 2024-2026 będzie występował w roli oficjalnego partnera oponiarskiego wszystkich włoskich narodowych drużyn piłkarskich. Producent opon przemysłowych jest już sponsorem m.in. Mistrzostw Świata SBK i drużyny Parma Calcio. Umowa zFIGC pozwoli marce jeszcze bardziej zwiększyć swoją widoczność - logo firmy będzie pojawiać się wtle podczas konferencji prasowych ina ścianach LED na boiskach, aopony Prometeon będą stanowić wyposażenie autokaru używanego przez drużynę Azzurri podczas podróży. (Źródło: Prometeon Tyre Group) Firma Triangle Tyre została uznana zajednego zczo- łowych dostawców działających wsektorze maszyn budowlanych wChinach. Prestiżowe wyróżnienie zostało wręczone podczas ceremonii odbywającej się wramach Międzynarodowej Wystawy iSeminarium Maszyn Budowla- nych, Maszyn doProdukcji Materiałów Budowlanych iMaszyn Górniczych (BICES) wPekinie. Kluczową rolę wrekomendacji laureatów dolisty 500 najlepszych dostawców odegrali wio- dący chińscy producenci oryginalnego wyposażenia, wśród których znalazły się firmy takie jak Sany, Zoomlion, XCMG, Liugong iSDLG/LGMG. Podczas wydarzenia firma Triangle wraz zinnymi uczestnikami podpisała deklarację, zobowią- zując się dowspierania innowacji wsektorze maszyn budow- lanych, promowania wysokiej jakości rozwoju wbranży oraz wzmacniania odporności łańcucha dostaw. (Źródło: Triangle Tyre) W celu poprawy wydajności operacyjnej izmniejszenia wpływu na środowisko główny magazyn Apollo Tyres wEnschede wHolandii ma zostać częściowo przebudo- wany. Ponowne otwarcie obiektu zaplanowano na luty 2025 r. Istniejący obiekt, czynny nieprzerwanie od 1947 r., zajmuje się magazynowaniem idystrybucją ponad pięciu milionów opon rocznie. Obsługiwane są wnim towary dwóch głównych ma- rek - Apollo Tyres (do samochodów ciężarowych, autobusów ipojazdów terenowych) oraz Vredestein (do samochodów osobowych). Prace obejmują rozbiórkę magazynu, a następnie jego odbudowę. Na dachu obiektu zostanie zamontowana instalacja fotowoltaiczna, która ma zapewnić obiektowi ener- gię odnawialną. Inwestycja wpisuje się wdługoterminowy plan Apollo Tyres, zakładający osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do2050 r. (Źródło: Apollo Tyres) Advan V35 firmy Yokohama wrozmiarach 285/40R22 110V na przód i315/35R22 111V na tył został wybrany na oryginalne wyposażenie najnowszego, poliftingowego modelu Porsche Cayenne. Opona UHP została zaprojek- towana zmyślą ozapewnieniu bezpiecznej jazdy wróżnych warunkach drogowych, od nawierzchni suchej po mokrą iza- śnieżoną. Model posiada oznaczenie M+S na ścianie bocznej. Opracowany wewspółpracy zPorsche wzór bieżnika został precyzyjnie dostrojony, aby poprawić właściwości jezdne na śniegu przy jednoczesnym zachowaniu optymalnych oporów toczenia. Oznaczenie NC0 na oponie oznacza homologację Porsche. Poliftingowa wersja Cayenne będzie również wy- posażana wopony Advan Sport V107. (Źródło: Yokohama Rubber) Jednym zcelów Nokian Tyres wzakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych było zmniejszenie emisji CO 2 zfabryk opon o52 proc. na tonę produkcji do2030 roku wporównaniu zpoziomem emisji wroku 2015. Cel ten został osiągnięty siedem lat przed terminem. Osiągnięty suk- ces stanowi jeden zczterech celów Nokian Tyres wzakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Dwa znich związane są zemisjami złańcucha dostaw, ajeden dotyczy zmniejszenia emisji podczas użytkowania opon. Firma zobowiązała się dowyznaczenia celów umożliwiających zerową emisję gazów cieplarnianych netto do2050 roku. Ważnym krokiem wtym kontekście jest budowa nowego obiektu wOradei wRumunii, który ma być pierwszą na świecie fabryką opon ozerowej emisji CO 2 . (Źródło: Nokian Tyres) Firma Oponiarska Dębica S.A. po dziewięciu miesią- cach 2023 r. uzyskała przychody zesprzedaży wwyso- kości 2 344,7 mln zł, co oznacza spadek o3,4 proc. r/r. Zysk EBIT wtym czasie osiągnął poziom 229,2 mln zł (+549,3 proc. r/r), azysk netto wyniósł 200,6 mln zł (+515,3 proc. r/r). W samym trzecim kwartale br. przychody ze sprzedaży wyniosły 610,4 mln zł ibyły niższe o26,5 proc. wstosunku doanalogicznego okresu ubiegłego roku. Spółka wtym okre- sie zanotowała stratę EBIT wwysokości 23,8 mln zł, awynik netto był na poziomie -17,7 mln zł. Niższe rok doroku wyniki zatrzeci kwartał to przede wszystkim skutek pożaru, który miał miejsce wsierpniu 2023 r. wfabryce spółki wDębicy. (Źródło: Firma Oponiarska Dębica)Każdą zimę mamy pod kontrolą! Śnieg, deszcz i lód. WinterContact TS 870 nowy wzór bieżnika z potrójnymi lamelami to znakomita wydajność na śniegu nadzwyczajne parametry na mokrej nawierzchni nowa mieszanka to niskie opory toczenia i większe przebiegi WinterContact TS 870 P kierunkowe nacięcia bieżnika pozwalające osiągnąć najlepsze parametry na śniegu i lodzie kontrola w każdych warunkach pogodowych i odporność na aquaplaning nowa konstrukcja bieżnika, czyli większe przebiegi i mniejsze zużycie paliwa Opony poddano licznym testom oraz badaniom w specjalistycznym Centrum TÜV SÜD i potwierdzono niezawodność oraz bezpieczeństwo zastosowanej technologii. Skontrolowano także, czy spełniają najwyższe standardy jakości. Dzięki temu oba modele uzyskały niemiecki certyfikat przyznawany najlepszym rozwiązaniom motoryzacyjnym. Więcej informacji na continental.pl W IN NER 2022 TYRE TEST WINTER www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Producenci i dystrybutorzy polecają ATH ATH M72 Z Plus WDK - montażownica bez kla- sycznego stołu roboczego - Decyzję o zakupie nowej montażownicy serwisy opo- niarskie podejmują często po analizie tego, co już posiadają - podkreśla Marcin Stramowski, Country manager - Eastern Europe w ATH-Heinl GmbH & Co. KG. - Przemyślane zdefi - niowanie tego, czego oczekują właściciele serwisów, zależy od nowego urządzenia. Stanowi to kluczowy etap w procesie podejmowania decyzji. Nowa montażownica powinna integro- wać się sprawnie z istniejącym sprzętem i procesami, jedno- cześnie dostarczając nowoczesnych funkcji, które podnoszą poziom efektywności i zadowolenia klienta w Twoim serwisie. Montażownica ATH-Heinl model M72Z Plus to zaawanso- wana bezszczękowa montażownica dedykowana do pojazdów osobowych i dostawczych - wersja bez tzw. stołu roboczego, która zapewnia zarówno wysoką wydajność, jak i niezawod- ność. Jest idealna dla warsztatów o dowolnym poziomie do- świadczenia. Wyposażona jest w tzw. automatyczną głowicę bezdźwigniową (pneumatyczny palec montażowy), pozwala na szybką precyzyjną i bezwysiłkową pracę także na oponach trudnych typu Run-Flat. ATH M72 Z Plus wyróżnia się także ciekawym rozwiązaniem mocowania koła, eliminując konieczność zastosowania trady- cyjnego stołu montażowego. Montaż koła centralnie poprzez otwór piasty zmniejsza ryzyko uszkodzenia felgi przez stalowe zaciski stosowane w tradycyjnych montażownicach. Dodatko- wo, bezpieczne mocowanie koła za pomocą śruby centralnej i kołka ustalającego zapobiega poślizgom i obracaniu się, co często występuje przy twardszych oponach. Głowice montażowe z pneumatycznym palcem umożliwiają operatorowi montaż i demontaż opon bez użycia klasycznej łyżki montażowej do opon, system ten sprawia, iż montażow- nica ta wyróżnia się znacząco na tle innych urządzeń. Praktycznie bezdotykowa wymiana opon nie tylko zwiększa bezpieczeństwo operatora i felg, ale również przyspiesza proces wymiany bez ryzyka uszkodzenia. Dodatkowo, model ten został wyposażony w podnośnik koła, co wpływa zna- cząco na komfort pracy operatora. Model posiada szerokie i bogate wyposażenie w standardzie, w tym zestaw WDK. Już teraz dzięki technologii AR montażownicę M72 Z Plus można zobaczyć we własnym serwisie, wystarczy zeskano- wać smartfonem kod QR i postępować zgodnie z podanymi na smartfonie wskazówkami. Anwa -Tech Przemysław Popław- ski z Anwa Tech wyjaśnia: - Trudno powiedzieć na czym warsztaty będą pracowały w przyszłym roku. Odnosząc się natomiast do obecnego, 2023 roku, śmiało mogę powiedzieć, że był to rok naprawy opon. W naszej ofercie gorącym urządze- niem okazał się system do naprawy opon Monaflex, który umożliwia jednostop- niową naprawę niezależnie od miejsca uszkodzenia, bez konieczności wykorzystywania wulkanizacji chemicznej. To maszyna, która od wielu lat pracuje w znanych wulkani- Na czym będzie warto pracować w 2024 roku? (cz.1) Wyposażenie serwisu jest dużym wyzwaniem. Każdy właściciel oraz prowadzący działalność serwisową niejednokrotnie doświadczał związanych z tym rozterek. Jaki sprzęt wybrać? Na co zwrócić uwagę przy wyborze maszyn? Czy wybrać drogi, markowy sprzęt, czy jakiś tani odpowiednik? Zanim zdecydujemy się na wybór, zobaczmy, co proponują serwisom producenci i dystrybutorzy urządzeń na nadchodzący rok. Propozycji było tak dużo, że musieliśmy podzielić ów artykuł na dwie części. Pierwszą prezentujemy w wydaniu grudniowym. Druga część ukaże się w numerze styczniowym Przeglądu Oponiarskiego.www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 zacjach w Polsce i zagranicą. Monaflex jest zresztą reko- mendowany przez amerykańskiego producenta materiałów do naprawy opon - TECH. Kosze do pompowania opon AT-4 Rośnie zaintere- sowanie koszami do pompowania opon, które są składową wzrostu rynku napraw opon oraz zwiększo- nej świadomości zwią- zanej z bezpieczeń- stwem. Popularny model kosza do pompowa- nia AT-4 to własna produkcja Anwa-Techu, która powstaje w zakładzie odda- lonym 50 km od Warszawy. Wykonywany jest standardowo w czterech rozmiarach umożliwiających obsługę dużych opon OTR. Największą zaletą kosza do pompowania Anwa-Tech jest możliwość indywidualnego dostosowania do potrzeb stanowiska już na etapie produkcyjnym. Kosze do pompowania Anwa-Tech pracują w zakładach produkcji pojazdów ciężarowych, przemyśle wydobywczym, a przede wszystkim w warsztatach zajmujących się serwisem opon. Dogłównych odbiorców należą dystrybutorzy wyposaże- nia warsztatowego z Polski i pozostałych państw europejskich. Serwis mobilny eCUBE W tym roku mieliśmy oka- zję zaprezentować w Polsce elektryczny serwis mobilny eCUBE w wersji przeznaczonej do obsługi opon osobowych i dostawczych - wyjaśnia Prze- mysław Popławski. eCUBE to zwarta bryła skła- dająca się z montażownicy z ramieniem pomocniczym, wyważarki FASEP, kompresora i zespołu zasilania akumulato- rowego. Zajmuje ekstremalnie małą powierzchnię 160x80 cm i nie potrzebuje agregatu spalinowego. Akumulatory eCUBE mogą ładować się z paneli słonecznych, w trakcie jazdy samochodu lub zasilania siecio- wego 230V. eCUBE pracuje w ciszy, bez spalin ioszczędza w busie przestrzeń, którą można wykorzystać zgodnie zpotrze- bami na opony czy dodatkowe wyposażenie, jak kto potrzebuje. - Dotychczasowe instalacje tworzyliśmy w Polsce, ale pra- cują za granicą. Zastanawiamy się czy w 2024 roku powstanie pierwszy eCUBE, który będzie obsługiwał opony w Polsce. Zapraszamy zainteresowanych takim projektem - dodaje P. Popławski. Coframa Eksperci z firmy Coframa zauważyli, że praca w obszarze diagnostyki samochodowej, geometrii pojazdu i obsługi serwi- sowej automatycznych skrzyń biegów będzie perspektywiczna w 2024 roku. Dynamiczny rozwój technologii w przemyśle motoryzacyjnym sprawia, że specjaliści w tych dziedzinach są coraz bardziej potrzebni. Dlatego polecają poniższe urzą- dzenia: Urządzenie diagnostyczno-kodujące H6PRO Profesjonalne na- rzędzie diagnostycz- ne wspiera pełną dia- gnostykę wszystkich modułów w pojeździe, oferuje zaawansowa- ne funkcje, takie jak kodowanie kluczy, ada- ptacje i programowanie modułów. Urządzenie oferuje oprogramowa- nie w języku polskim, posiada szeroką bazę diagnostyczną pojazdów z podziałem na Europę, Azję, Amerykę, Chiny. Urządzenie wspiera funkcję ,,Security Gateway”,oraz wstan- dardzie otrzymujemy dostęp do trzyletniej aktualizacji ipomocy technicznej. N9EV Oferuje dokładnie to samo co tester opisany wyżej, do- datkowo obsługuje bazę danych pojazdów elektrycznych, w standardzie otrzymujemy również okablowanie do obsługi pojazdów Tesla. 3D WALL WIFI - urządzenie do nastawy geometrii Urządzenie do szyb- kiego i precyzyjnego po- miaru geometrii, posiada bazę danych do pojaz- dów osobowych i lekkich dostawczych. Pomiar realizowany w syste- mie trójwymiarowego modelowania parame- trów podwozia, czyli tzw. technologii 3D. Tablet wyposażony jest w niezwykle szybkie oprogramowanie do obsługi geometrii, łączność pomiędzy tabletem a kamerami jest bezprzewodowa, ułatwia to bardzo pracę z pojazdami. Na wyposażeniu urządzenia są cztery wysokiej rozdzielczości kamery do pomiaru podwozia w pojazdach, cztery pasywne lustra odblaskowe, zestaw czterech uchwytów na koła, blo- kada hamulca, kierownicy oraz obrotnice pod przednie koła. Dokończenie na str. 10Next >