Jesienno-zimowy Dobry Serwis z Nowościami rynkowymi Ekspert. Przed serwisową gorączką str. 8-10 Kongresy, szkolenia, targi str. 12-13, 16 ,23, 26, 48 Himalaje i motoryzacja str. 32-33 M.Bardecki. Cenią naszą jakość str. 36-37 KLIMAT PRZESUWA SEZON 4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 19 EKSPERCI Nadchodzi sezon przekładek ... 8-10 OPINIE Sonda Przeglądu Dlaczego samochody z napędem wodorowym...? ... 14 W BRANŻY Kongres Nowej Mobilności 2023 ... 12-13 Agro Show w Bednarach za nami ... 16 Bogaty wybór rolniczych (cz.2) ... 18 Ceny w sezonie jesienno-zimowym ... 20 BestDrive Wulkan z Płocka ... 22 Fleet numer sześć ... 23 Pracownicy sezonowi. Do prostszych zadań ... 24 Targi IAA Mobility w Monachium ... 26 SKP. Od 19 lat bez zmian ... 27 Ten rozmiar królował na drogach przez 30 lat ... 28-29 Dokąd na targi? ... 29 Alzura Tyre24. Silny trend wzrostowy ... 30 Życia smak. Wspomnienie o Wandzie Rutkiewicz ... 32-33 Szkolenia PZPO. Wspólna inicjatywa ... 48 NA DRODZE Autem po Europie - Włochy ... 31 Z wizytą w... firmie First Stop Żurek w Brzeźnicy pod Dębicą Klient nasz pan ... 34-35 ROZMOWY Rozmowa Przeglądu Nokian. Polacy cenią naszą jakość ... 36-37 Lewor. Decyduje rachunek ekonomiczny ... 38-39 TESTY Wyrównana stawka ... 40 MOTOSPORT Drift przyciąga tłumy ... 41 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 61) Na „żółte blachy” ... 42 Co każdy szef wiedzieć powinien? Polskie „misie” ... 43-44 Prawo w warsztacie (cz. 130) Relacje z konsumentem ... 44-45 PREZENTACJE Fiat Tipo Kombi 1.6 Multijet Life Na całorocznych ... 46-47 NOWOŚCI RYNKOWE ... 49-54 DOBRY SERWIS ... 55-63 PASJONACI Inna koszykówka ... 64-65 Dziękujemy m. in. firmom Alzura Tyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Apollo Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wyko- rzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Michał Górzyńskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora To zadziwiające! Myślę o klimacie jaki mamy od pewnego czasu. Tak długiego, gorącego lata nie pamiętam, a żyję już ładnych parę lat. Początek października w serwisach był zazwyczaj czasem gotowości do jesienno-zimowej akcji prze- kładkowej. W tym roku nikt chyba nawet nie myśli - przypusz- czam, że tak mają kierowcy, ale i chyba właściciele serwisów ogumienia - żeby przyjeżdżać na zmianę opon z letnich na zimowe. No, może niektórzy widząc co dzieje się w przyrodzie raczej wymienią na całoroczne. Taki stan rzeczy powoduje, że branża oponiarska przeżywa potworne trudności. Dotyczy to praktycznie wszystkich segmentów opon. Jednak ten związany z oponami do aut osobowych przeżywa prawdziwy dramat. Nawet floty transportowe, które - jak jeden mąż - zazwyczaj w październiku ruszały do serwisów na przekładki, teraz już tak tam nie spieszą. Sezon przekładkowy przesunie się praw- dopodobnie na listopad-grudzień. Oby! O przygotowaniach w serwisach do sezonu przeczytacie w artykule Ryszarda Marcinkowskiego na stronach 8-10. Koniec września obfitował także w wa żne dla szeroko pojętej branży motoryzacyjnej wydarzenia jak Kongres Nowej Mobilności, który odbył się w Łodzi (s. 12-13) lub Agro Show w Bednarach (s. 16), czyli największe targi rolne pod chmur- ką w Europie. Było też na sportowo, gdyż na poznańskim torze mogliśmy obserwować finał Driftingowych Mistrzostw Polski (s. 63). W naszej części poradniczej Jędrzej Lutom- ski pisze o relacjach między sprzedającymi a kupu- jącymi i że przedsiębiorca musi być profesjonalistą (s. 44-45), patrząc na aspekty prawne tych czynności. Malwina Rouba w rubryce „Co każdy szef wiedzieć powi- nien?” zajęła się sprawą kryzysu w gospodarce, cyklami koniunkturalnymi. Jaki to ma wpływ na życie gospodarcze kraju i obywateli (s. 43-44). Natomiast Jerzy Smagała zajął się tym razem tematem poruszania się w tzw. miejskich stre- fach czystego transportu i przydatności posiadania na aucie „żółtych blach”, czyli tablic rejestracyjnych zakładanych do aut zabytkowych (s. 42). Dział Nowości rynkowych tym razem połączony został z Dobrym Serwisem(s. 50-62). Tutaj jak zwykle prezentujemy najnowsze bieżniki opon pojawiające się na rynku, ale także maszyny, urządzenia warsztatowe oraz narzędzia, a także aplikacje cyfrowe. Październik to także czas wyborów parlamentarnych. Warto nie przegapić tej daty (15.10.), aby potem nie żałować!www.przegladoponiarski.pl proc.), a 7,6 mln sztuk na opony PCR (wzrost o 28,6 proc.). W drugiej połowie 2023 roku Prinx Chengschan w dalszym ciągu zamierza stosować rygorystyczną dyscyplinę finansową i ostrożne zarządzanie, a także konsekwentnie realizować swoją podstawową strategię przywództwa kosztowego. Kon- cern zamierza zoptymalizować strukturę produktów i układ kanałów sprzedaży oraz wzmocnić swoją konkurencyjność. (Źródło: Prinx Chengshan) Alfa Romeo wybrała opony EcoContact 6 na oryginalne wyposażenie swojego nowego modelu kompaktowego SUV-a Tonale. EcoContact 6 został opracowany z myślą o energooszczędnej i zoptymalizowanej pod względem hałasu jeździe. W modelu zastosowano opracowaną przez Continental specjalną mieszankę gumową, która ogranicza pochłanianie energii przez oponę podczas jazdy, co zmniejsza tarcie i opory toczenia. Produkt charakteryzuje asymetryczna geometria żeber i lameli, dzięki której oferuje wysoką przy- czepność na suchej i mokrej nawierzchni oraz stabilność na zakrętach nawet przy dużych prędkościach. Konstrukcja bieżnika pomaga również zmniejszyć hałas toczenia opony. Continental dostarcza włoskiemu producentowi samochodów ogumienie w dwóch rozmiarach: 215/60 R17 96V i 235/50 R18 97V. (Źródło: Continental) W 2024 roku wchodzi w życie unijne rozporządze- nie GSR2 (General Safety Regulation). Zgodnie z nim samochody opuszczające taśmę produkcyjną obowiąz- kowo będą musiały zostać wyposażone w co najmniej 20 nowych systemów i elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Zmiana dotyczy wszystkich nowych samochodów, sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. Rozwiązania to koszt dla producenta. Rozporządzenie GSR2 wprowadzono na terenie krajów Unii Europejskiej, by maksymalnie zredukować liczbę ofiar wypad- ków drogowych oraz - do 2050 roku - możliwie najbardziej zbliżyć się do stanu „zero ofiar”. Zgodnie z rozporządzeniami GSR1 i GSR2, producenci samochodów muszą doposażyć nowe auta w cały szereg systemów i elementów, efektywnie zwiększających bezpieczeństwo jazdy. (Źródło: ALD Automotive) Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 19 6 W BRANŻY Fabryka opon Continental w Portugalii otrzymała certy- fikat International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) PLUS. Dokument potwierdza zgodność koncernu ze specjalnymi standardami zrównoważonego rozwoju w zakła- dzie w Lousado oraz przejrzystość w zakresie identyfikowalno- ści surowców wykorzystywanych w procesach produkcyjnych. Przedmiotem certyfikacji były procesy bilansu masy surowców. Podejście oparte na bilansie masowym umożliwia firmie suk- cesywne zwiększanie udziału zrównoważonych materiałów w swoich produktach i gwarantuje, że udział certyfikowanych zrównoważonych materiałów może być precyzyjnie raporto- wany. (Źródło: Continental) Pirelli wprowadza nowe oznaczenie dla swoich opon, które zawierają co najmniej 50 proc. materiałów pocho- dzenia biologicznego i z recyklingu. Nowy symbol w postaci dwóch strzałek w okręgu ma stanowić wskazówkę dla klientów, ułatwiającą im wybór bardziej zrównoważonych produktów. Oznaczenie zostało po raz pierwszy zastosowane w modelu Pirelli P Zero E, wykonanym w ponad 55 proc. z materiałów pochodzenia biologicznego i z recyklingu, co potwierdza certyfikat Bureau Veritas. Włoski producent podkreśla, że niezależna weryfikacja materiałów ekologicznych przez stronę trzecią będzie stanowiła standard w przypadku wszystkich pro- duktów, które w przyszłości otrzymają nowe logo. (Źródło: Pirelli) Bridgestone wprowadza technologię Enliten do spor- tów samochodowych. Na tegoroczną edycję odbywającego się w dniach 22-29 października w Australii Bridgestone World Solar Challenge producent opracował nowe opony, które wykorzystują połączenie nowoczesnych rozwiązań zapewniających korzyści w zakresie wydajności i zrównowa- żonego rozwoju. Bridgestone dostarczy zespołom biorącym udział w wyścigu pojazdów solarnych ogumienie wykonane w 63 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu i odna- wialnych. Opony zaprojektowano tak, aby pomóc uczestnikom sprostać ekstremalnym wymaganiom na trasie liczącej 3000 km - charakteryzują je niskie opory toczenia, zużycie i waga. Aby zademonstrować potencjał nowej technologii, ogumienie zostanie dostosowane do indywidualnych potrzeb zespołów. (Źródło: Bridgestone) Opony Apollo Tyres EnduRace RT 2 w rozmiarach 385/65 R22.5 i 385/55 R22.5 zostały wybrane na oryginalne wyposażenie naczep ciężarowych z ruchomą podłogą włoskiego producenta TMT Tanks & Trailers. Model En- duRace RT 2, produkowany w fabryce w Gyöngyöshalász na Węgrzech, oferuje równomierne zużycie dzięki rozłożeniu nacisku na szerokiej powierzchni styku opony z nawierzchnią, co minimalizuje opory toczenia i hałas. Opona została za- projektowana ze wzmocnioną osnową i mieszanką bieżnika, która zmniejsza ścieranie i gromadzenie się ciepła, oferując zwiększoną odporność na rozdarcie i poziom trwałości prawie dwa razy wyższy niż europejski wymóg regulacyjny. EnduRace RT 2 oferuje również wysoką przyczepność na mokrej na- wierzchni i w warunkach zimowych. Opona posiada certyfikat przyczepności na śniegu 3PMSF. (Źródło: Apollo Tyres) Dzięki ożywieniu gospodarki krajowej i wzrostowi po- pytu na rynkach zagranicznych w pierwszej połowie 2023 roku Prinx Chengshan Holdings Limited odnotował wzrost sprzedaży. Przychody uzyskane w tym okresie wyniosły 4 336 mln RMB (ok. 552 mln EUR), co oznacza wzrost o 6 proc. rok do roku. W pierwszym półroczu sprzedaż opon osiągnęła poziom 11,5 mln sztuk (wzrost o 22,8 proc. r/r), z czego 3,7 mln sztuk przypada na sprzedaż opon TBR (wzrost o 10,9 Wzrost cen sprzedaży realizowanych w transakcjach z podmiotami powiązanymi oraz obniżenie kosztów su- rowców i energii pozytywnie wpłynęły na wyniki finanso- we Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. za pierwsze półrocze. Firma uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 1 734,2 mln zł (+8,7 proc. r/r), zysk EBIT w tym okresie osiągnął poziom 252,9 mln zł (+687,9 proc. r/r), a zysk netto był na poziomie 218,4 mln zł (+653,1 proc. r/r). W najbliższym czasie spółka planuje odbudowę mocy produkcyjnych w zakresie opon osobowych częściowo utraconych w wyniku pożaru, który miał miejsce 20 sierpnia br. w fabryce w Dębicy. Przywróce- nia działalności produkcyjnej na poziomie sprzed zdarzenia firma spodziewa się nie wcześniej niż na początku 2025 r. (Źródło: Firma Oponiarska Dębica) W wyniku przetargu przeprowadzonego przez tyskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej autobusy miej- skie w Tychach zostaną wyposażone w opony jednej z marek należących do Goodyeara. Do PKM Tychy trafią opony autobusowe do stosowania na wszystkie osie Sava City U4 w rozmiarze 275/70R22.5. Zaprojektowany z myślą Panujesz na drodze przez cały rok! Pewni szlachetnej jakości naszego produktu, gwarantujemy zwrot 30 dni od zakupu. Bez podania przyczyny. W końcu Ty tu rządzisz. Dowiedz się więcej na zwrotpokrolewsku.pl ZWYCIĘZCA TESTÓW AllSeasonContact NOWOŚĆ AllSeasonContact 2 Opony całoroczne, na których możesz polegać. Więcej na continental.plwww.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Nadchodzi sezon przekładek Ryszard Marcinkowski Osuszenie pneumatyki Likwidacja ulotów powietrza, wymiana zużytych i zdeformowanych szybko- złączy - to również szalenie ważna czynność, której zadaniem jest oszczę- dzanie sprężarki. Opróżnienie wody, szczególnie z mało używanych pionów instalacji pneumatycznej, opróżnienie osuszaczy - napełnienie i regulacja na- olejaczy (optymalne dozowanie to dwie krople oleju na minutę pracy narzędzia). Te tak oczywiste kwestie okazuje się, że nie we wszystkich warsztatach traktowane są z należytą uwagą. Zna- komita większość dobrych i bardzo dobrych warsztatów - że o wzorowych nie wspomnę (zastosowałem kryteria oceny według standardów PZPO) - robi to, bo tak trzeba i szanują sprzęt, który kosztował właściciela serwisu poważne kwoty. Ale niestety, nie wszyscy. Z racji mojej profesji mam ciągły ogląd sytuacji w warsztatach w różnych zakąt- kach naszego pięknego kraju i śmiem twierdzić, że woda nie jest usuwana z instalacji sprężonego powietrza w prze- ważającej liczbie serwisów. Pamiętajmy, że woda nie jest potrzebna do popraw- nego funkcjonowania narzędzi pneu- matycznych i maszyn, które muszą być podłączone do sprężonego powietrza. Nadchodzący sezon może zaskoczyć niskimi temperaturami, jak to pokazała zima w roku bieżącym, a co to oznacza dla „mokrych silników” pneumatycznych, to łatwo sobie wyobrazić. Kontrola nasadek i kluczy Sprawdźmy i uzupełnijmy nasadki, również te do alufelg. Teflon, którym są pokryte nie jest wieczny i nieznisz- czalny. Dodatkowo pamiętajmy, że w przypadku zmiany kluczy udarowych na nowe powinniśmy obowiązkowo zmienić również nasadki. Nawet odrobinę rozbity czworokąt zmniejsza skuteczność pracy narzędzi i - niestety - powoduje przyspie- szone zużycie trzpienia klucza. A jak o kluczach i nasadkach mowa, to wypada wspomnieć o kluczach dyna- mometrycznych. Po pierwsze, powinny być legalizowane albo wzorcowane. Nie powinno się traktować kwestii dokręca- nia kół na zasadzie wartości umownych. I muszę o tym przypomnieć z poczucia obowiązku i - niestety - zawodu, jaki mnie spotyka w warsztatach, w których to nie ma prawa się wydarzyć. Zasto- sowanie klucza dynamometrycznego z odpowiednim dla danego samocho- du momentem nie ma najmniejszego sensu w chwili, gdy nakrętki zostały dociągnięte, a dokładniej - przeciągnięte kluczem udarowym. Jak długo trzeba to tłumaczyć i przekonywać, że jeżeli w Co i jak przygotować w serwisie na wytężony okres pracy? Mam nadzieję, że większość warsztatów „ostrzenie noży” przed sezonem ma za sobą. Chciałbym, o kilku, moim zdaniem ważnych kwestiach jeszcze przypomnieć, może komuś się to przyda. Zacznijmy od superważnej kwestii, mianowicie sprężarki i instalacji zasilającej w sprężone powietrze maszyny i narzędzia. Przegląd sprężarki, uzupełnienie lub wymiana oleju odbywa się okresowo po przepracowanych godzinach, ale przed czasem pracy, w zasadzie ciągłej. Zawsze warto te elementy sprawdzić dodatkowo. www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 pojeździe moment obrotowy dokręcanej nakrętki na szpilce ma wynosić 120 Nm, to klucz oczywiście kliknie za każdym razem jak udarem dowalimy 600 Nm lub jeszcze więcej. Prosta i jasna sprawa: jeżeli nakrętka podczas dokręcania klu- czem dynamometrycznym nie wykona pół obrotu do kliknięcia, to nakrętki są przeciągnięte i gwinty szpilek niszczone. Podnośniki, monterki, wyważarki Idąc dalej według kolejności - podno- śniki wszelkiej maści i kalibru. Te, dla których niezbędny jest dozór, powinny mieć aktualne badania. Te, dla których dozór nie jest wymagany, powinny zostać poddane przeglądowi. Może trzeba wymienić gumę, zlikwidować ulot powietrza lub wyciek oleju? Kolej na monterki i wyważarki... Ser- wis, powinien już zakończyć przeglądy i naprawy, dokonać regulacji w mon- terkach. Mam na myśli uloty powietrza i zapewnienie płynnej pracy wszystkich siłowników pneumatycznych, sprawdze- nie, czy tak ważne elementy maszyny jak stopki montażowe są odpowiednio ustawione i zamocowane. Wystar- czy odrobinę niewłaściwe ustawienie i podczas montażu, czy demontażu trudniejszej opony mamy kłopot - rant felgi zostanie uszkodzony. Z tego rów- nież powodu należy wymienić wszelkie nakładki i ślizgi z tworzywa w miejscach narażonych na przyspieszone zużycie, bo to również te miejsca mają najwięk- szy udział w ewentualnych niezamie- rzonych uszkodzeniach felg ze stopów lekkich. Osłona łyżki zbijaka w tradycyj- nych monterkach, guma odbijaka, czyli miejsce, gdzie opiera się koło podczas odbijania stopek, to są elementy, które się zużywają. Pozostawienie starych zużytych na nowy sezon może bardzo szybko uczynić go bardzo nieudanym. Uzupełnienie akcesoriów i materiałów Jeśli sprzęt, maszyny, podnośniki, instalacje, sprężarka są OK, to wypada również pomyśleć o uzupełnieniach w nietypowych akcesoriach, jak np. na- sadki do odkręcania śrub zabezpiecza- jących, które zgubił właściciel pojazdu Dokończenie na str. 10 Fot. Jacek Dobkowski Next >