P. Zielak o marce Prinx str. 30-31 ROLNICZO I PRZEDSEZONOWO Na polu i w serwisie Ekspercko o rolniczych z A. Kabatem str. 8-10 Zlot ciężarówek pod Opolem str. 12-13 Przygotować się zawczasu str.20— PRZEŁOMOWE OSIĄGI WIĘKSZA ODPORNOŚĆ NA ZUŻYCIE NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI Bridgestone Europe NV/SA, Spółka Akcyjna Oddział w Polsce Dane kontaktowe najbliższego autoryzowanego dealera opon Bridgestone są dostępne na naszej stronie inter- netowej www.bridgestone.pl MNIEJSZE ZUŻYCIE NIŻSZY KOSZT W PRZELICZENIU NA KILOMETR 1) NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI 2) OPTYMALNE ZUŻYCIE PALIWA 3) 1) O 45% większe potencjalne przebiegi w porównaniu z poprzednikiem. O 15% niższy koszt w przeliczeniu na kilometr w porównaniu z poprzednikiem. 2) Pierwsza opona do zastosowań regionalnych, która uzyskała wartość “a” na etykiecie ue dla osi kierującej (rozmiar: 315/80 R22,5”) 3) Zapewniona kombinacja B-C-B kół osi kierującej, napędowej i naczepy.4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 19 EKSPERCI Opony to nie sztuka dla sztuki ... 8-10 W BRANŻY 19. edycja Master Truck Show ... 12-13 Bogaty wybór rolniczych (cz.1) ... 14, 16 Pokaz rolniczego postępu ... 16 Rolnicze opony ekstremalnie różne ... 18 Przygotowanie serwisu do sezonu ... 20 Kongres Nowej Mobilności 2023 ... 21 BestDrive Lateks z Kluczborka ... 22 Sprzedaż opon na półmetku ... 23 PZPO. Wspólnota korzyści ... 24 Alzura Tyre24. Niezawodna platforma ... 26 Opony całoroczne to zawsze kompromis ... 34 Dokąd na targi? ... 42 Potrzebna rehabilitacja i proteza nogi ... 43 Energia z felg ... 43 Producenci na drodze do wyznaczonych celów (cz. 5) ... 50 Co w aucie jest z gumy poza oponami? ... 51 Z wizytą w... firmie Auto Serwis Tomasz Rodak we Wrocławiu Opony plus szyby ... 28-29 ROZMOWY Prinx. Liczę, że kierowcy docenią jakość ... 30-31 Ascenso Tyres. Szybki rozwój Ascenso ... 32-33 PORADY Prawo w warsztacie (cz. 129) Przyjazny e-handel ... 38-39 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 60) Sprawne zawieszenie ... 35 Co każdy szef wiedzieć powinien? W stronę innowacji ... 36 PREZENTACJE Opel Grandland 1.2 Ultimate A8 Teraz z zestawem ... 40-41 NOWOŚCI RYNKOWE ... 44-49 NA DRODZE Autem po Europie: Belgia ... 52 TESTY Sprawdzone duże całoroczne ... 53 PRZEGLĄD MAREK Ineos. Jak żołnierz ... 54 TECHNOLOGIE Szybko i precyzyjnie ... 55 PASJONACI Hobby Bartosza Kuźniara ... 56-57 Dziękujemy m. in. firmom Alzura Tyre24, BestDrive, Bridgestone, Boma, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Kumho, Latex, Michelin, Mitas, Nokian, Opel Polska, Pirelli, PZPO, Ronal i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Markus Spiske Pixabay.www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Mój wrześniowy felieton mógłby zacząć się od wylewania łez nad kiepską sytuacją polskiej branży oponiarskiej w pierwszym półroczu 2023 roku. Bo oto w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku odnotowano spadki w prawie wszystkich segmentach oprócz motocyklowego. W niektórych były one wręcz tragiczne, bowiem oscylowały od minus 25 do minus 51 proc. obniżonej sprzedaży w porównaniu do 2022 roku. Olbrzymiej zadyszki doznały segmenty opon rolniczych, przemysłowych i ciężarowych. Winę za tę niekorzystną sytu- ację zarówno dla producentów, jak i dystrybutorów można by złożyć na barki szalejącej w kraju inflacji, wojny w Ukrainie, wzmożonego napływu tanich produktów oponiarskich z Azji, dzięki tanim surowcom oraz sile roboczej. Niektóre firmy rezygnując z produktów europejskich przerzucały(ją) się na tańsze, importowane z kierunków azjatyckich, nie tylko chińskich. Do gry bowiem coraz śmielej włączają się produ- cenci z Indii, Tajwanu, Sri Lanki czy Tajlandii. Niebawem być może dołączą jeszcze Wietnam albo Filipiny. W końcu w tych wszystkich krajach strefy zwrotnikowej świetny urodzaj dają drzewa kauczukowe. Tani kauczuk to podstawa w produkcji mieszanek gumowych. Ponadto bardzo znacznie potaniał wynajem kontenerów i frachtów. Niektórzy moi rozmówcy pytają, gdzie w tym wszystkim jest Komisja Europejska mająca narzędzia regulacji przepływu towarów. Wystarczyłoby podnieść cła, aby wyrównać szanse producentów azjatyckich i europejskich. Jak wiadomo machina biurokratyczna miele powoli, ale czasami skutecznie, więc może niebawem...? Oczywiście do tego czasu wielu produ- centów i dystrybutorów na naszym Kontynencie - a i także w Polsce - może już założyć na swoje biznesy przysłowiowe kłódki, czyli po prostu zamknąć działalności. W ten sposób dojdzie kolejny element kryzysu, czyli rosnące bezrobocie. A miało być bez wylewania łez i czarnowidztwa! Na pewno większości właścicieli serwisów poprawi humor zbliżający się szybkimi krokami sezon jesienno-zimowy. Oponiarskie żniwa zawsze poprawiały bilans obrotów. Producenci patrzą z nadzieją na to, że zimówki jednak nadal będą się sprzeda- wały. Może te europejskich producentów szczególnie. Komu zaufać jak nie swoim, sprawdzonym markom? Wprawdzie premium poszybowały, ale te ze średniej i budżetowej półki są dla klientów do wzięcia. A jeśli już ktoś nie będzie chciał zimówek to może założy całoroczne, aby za trzy lata znowu przyjechać po nowy komplet? Tak więc i w beczce dziegciu znajdzie się łyżka miodu, która poprawi nam humor. Na koniec - jak zwykle - namawiam do lektury wrześnio- wego wydania Przeglądu Oponiarskiego, bo zawsze warto zasięgnąć wiedzy u źródła. www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 19 6 W BRANŻY Opony „inteligentne”, opony z materiałów odnawial- nych, kuliste i te do pojazdów kosmicznych - to tylko niektóre z innowacyjnych rozwiązań stworzonych przez firmę Goodyear, która świętuje w tym roku 125-lecie swo- jego istnienia. Z okazji jubileuszu producent zaprezentował siedmioodcinkowy serial dokumentalny „Goodyear: 125 Years in Motion”, który opisuje jego historię i osiągnięcia. Założona 29 sierpnia 1898 roku przez Franka Seiberlinga w Akron w stanie Ohio firma, nazwana Goodyear Tire and Rubber Company na cześć wynalazcy Charlesa Goodyear’a, posiada obecnie 57 zakładów produkcyjnych w 23 krajach i zatrudnia 74 tys. pracowników na całym świecie. Lista wynalazków amerykańskiego producenta wykracza poza same opony. Serial opisuje firmę - jej dorobek, ludzi i produkty - z wielu różnych perspektyw, a każdy z kilkuminutowych odcinków poświęcony jest innemu zagadnieniu. Serię można obejrzeć na kanale YouTube marki. (Źródło: Goodyear) W nowym Brabusie 930, najpotężniejszym super- samochodzie w ofercie marki, firma tuningowa Brabus używać będzie wyłącznie ogumienia Continental. Z przodu zamontowane zostaną opony SportContact 7 w rozmiarze 275/35 ZR 21, a z tyłu 335/25 ZR 22. Kombinacja ta zapewnia samochodowi o mocy 930 KM pewną przyczepność na drodze i umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,8 sekundy. Ogumienie oferuje również dynamiczne, pewne prowadzenie, skutecznie radząc sobie z siłami poprzecznymi i masą, gdy czterodrzwiowe hybrydowe coupe przyspiesza, skręca oraz hamuje. (Źródło: Continental) Firma Nexen Tire zamierza budować pozycję modnej i innowacyjnej marki na rynku europejskim i w tym celu nawiązała ścisłą współpracę z haitańsko-amerykańskim artystą Kervinem Brisseaux. Najnowsza kampania wpro- wadza dwie grafiki, które reprezentują unikalną propozycję sprzedaży producenta. Stylizowane zwierzęta pojawiające się na wizualizacjach mają wyrażać pewność siebie i dumę, a kolorystyka wzorowana jest na firmowych barwach Nexen Tire. Motywem przewodnim najnowszej kampanii jest hasło „We got you”. (Źródło: Nexen Tire) Kumho Tire rozszerza swoją działalność sponsor- ską - producent opon nawiązał współpracę z klubem piłkarskim AC Milan. Dzięki międzynarodowej atrakcyjności mediolańskiego zespołu Kumho Tire planuje wzmocnić i zdy- wersyfikować swoje działania marketingowe i inwestycje, aby dotrzeć do większej grupy klientów na kluczowych rynkach, zwiększając w ten sposób swoją rozpoznawalność jako marki premium. (Źródło: Kumho Tire) Hankook w drugim kwartale 2023 roku odnotował sprzedaż na poziomie 2 263,4 mld KRW (ok. 1 580,8 mln EUR), natomiast zysk operacyjny firmy wyniósł 248,2 mld KRW (ok. 173,3 mln EUR). W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku sprzedaż i zysk operacyjny wzrosły odpowiednio o 11 i 41,6 procent. Jak wskazuje Hankook, suk- ces rynkowy firmy wynika przede wszystkim ze zwiększenia udziału w rynku opon do samochodów elektrycznych oraz produktów o wysokiej wartości dodanej. Przede wszystkim sprzedaż 18-calowych i większych opon do samochodów osobowych wzrosła o 4,5 pp. w porównaniu z rokiem poprzed- nim i osiągnęła 43,6 proc. Sprzedaż opon zamiennych oraz montowanych jako oryginalne wyposażenie wzrosła na głów- nych rynkach, takich jak Europa, Ameryka Północna i Chiny, napędzając globalny wzrost. (Źródło: Hankook Tire) Na festiwalu MAN Trucknology, 6-8 lipca w Monachium zauważyliśmy ogumienie różnych marek premium. W pa- wilonie wystawowym można było obejrzeć m.in. koło z oponą Goodyear Omnitrac MSS, 385/65 R22.5, na stoisku promu- jącym hydrostatyczny napęd MAN Hydro Drive, w pojazdach budowlanych. Michelin wystawił XM 2022, w rozmiarze 275/70 R22.5 152/149J, autobusową oponę zawierająca 58 proc. zrównoważonych składników. Continental pokazał Conti Effi- cient Pro D+, o rozmiarze 315/70 R22.5 154/150L. Elektryczny autobus miejski MAN Lion’s City E miał na wszystkich, trzech osiach Pirelli MC:01 e-Urban HL, 275/70 R22.5 152/148J. Dodajmy, iż w internetowym konkursie piękności MAN Truck Champions Europe 2023 wygrał biały TGX z Polski, Pawła Pabicha. Łącznie festiwal zgromadził ponad 220 ciężarówek i dostawczaków, oczywiście marki MAN. (Źródło: informacja własna) Firma Triangle Tyre ponownie znalazła się w zestawie- niu wiodących marek opon samochodowych w Chinach. Celem China Brand Power Index (C-BPI) - pierwszego syste- mu oceny wartości marki przyjętego w Chinach - jest coroczna publikacja wyników badania siły marki w oparciu o popularność i lojalność w poszczególnych branżach. Firma Triangle Tyre często pojawia się na liście rozpoznawalnych marek obdarzo- nych zaufaniem konsumentów od czasu pierwszej publikacji zestawienia w 2011 r. Celem producenta jest zdobycie pozycji wiodącej marki wśród konsumentów poszukujących opon najwyższej jakości w konkurencyjnej cenie na całym świecie. (Źródło: Triangle Tyre) Nowy, w pełni elektryczny Jeep Avenger zostanie fabrycznie wyposażony w wybrane modele opon letnich i całorocznych marki Goodyear, które uzupełnią zaawan- sowane możliwości pojazdu. Producent przygotował dla nowego Jeepa trzy modele opon - w wersji letniej są to Ef- ficientGrip Performance 2 215/55R18 99V XL i EfficientGrip 2 SUV 215/60R17 96H, natomiast Vector 4Seasons Gen-3 215/60R17 100V to wariant całoroczny. Proponowane roz- miary opony obejmują wszystkie modele Avengera. Vector 4Seasons Gen-3 została doceniona za doskonałe osiągi na mokrej nawierzchni, ale też za krótszą drogę hamowania i lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni. Z kolei Goodyear EfficientGrip Performance 2 i EfficientGrip 2 SUV to opony z elastycznym bieżnikiem, który pomaga ograniczać pękanie spowodowane przez nierówne nawierzchnie. (Źródło: Goodyear) Leasing zdecydowanie w górę. We wtorek, 1 sierpnia Związek Polskiego Leasingu (ZPL) przedstawił rezultaty za pierwsze półrocze. Okazało się, że rynek wzrósł o 14,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022, do wartości prawie 48 mld zł. Zmieniła się struktura klientów, bo więcej niż pod koniec ub.r., 52,1 proc. stanowiły firmy mikro, z rocznymi obrotami do 5 mln zł, a 20 proc. firmy małe (do 20 mln zł). Tak więc 72,1 proc. przypadało na działalności typowe dla oponiarskiej branży. W najważniejszych grupach produktów największy wzrost odnotowano w kategorii pojazdów lekkich (26,5 proc.), do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Polska gospodarka wprawdzie hamuje, ale jest to miękkie lądowanie, jak określił Marcin Nieplowicz, główny analityk ZPL. Dlatego na koniec br. wzrost powinien być jeszcze większy, 16-pro- centowy. (Źródło: inf. własna) W niedzielę 20 sierpnia w godzinach nocnych na wydziale wulkanizacji w zakładzie produkcji opon oso- bowych Firmy Oponiarskiej Dębica wybuchł pożar, który Panujesz na drodze przez cały rok! Pewni szlachetnej jakości naszego produktu, gwarantujemy zwrot 30 dni od zakupu. Bez podania przyczyny. W końcu Ty tu rządzisz. Dowiedz się więcej na zwrotpokrolewsku.pl ZWYCIĘZCA TESTÓW AllSeasonContact NOWOŚĆ AllSeasonContact 2 Opony całoroczne, na których możesz polegać. Więcej na continental.plwww.przegladoponiarski.pl 8 EKSPERCI Opony to nie sztuka dla sztuki - W Polsce i na świecie coraz bardziej popularne są opony nisko- ciśnieniowe. Skąd to wynika? Czy zaczynają one wypierać tradycyjne ogumienie do maszyn rolniczych? - Jednoznacznie chodzi o równomier- ne rozłożenie nacisku opon na glebę - najmniejsze ugniatanie gleby i zarazem znajdujących się w niej upraw. Celem jest uzyskanie jak największych plonów. Nie można także dopuścić do tego, aby przejeżdżająca opona pozostawiała rów, w którym w czasie opadów zbierałaby się woda. Tutaj trzeba zwrócić uwagę, że czasami rolnicy niezbyt dobrze korzystają z niskiego ciśnienia. Dosto- sowują je do komfortu pracy operatora jadącego ciągnikiem czy inną maszyną. Potrafibyć ono zbyt niskie, dając lepszy komfort jazdy po nierównym polu, ale na drodze asfaltowej, szutrowej lub po prostu twardej nawierzchni sprawia, że opona szybciej się niszczy. Jest większy hałas. Ciągnik potrafijechać po szosie z prędkością nawet 60 km/h. Operator powinien pamiętać o dopompowaniu opon przy zmianie nawierzchni, np. z pola na gładki, twardy asfalt. Obecnie nowoczesne ciągniki posiadają taki automatyczny, centralny system pompo- wania. Jednak starsze modele już tego nie mają. Przy niskim ciśnieniu opona powinna poruszać się z prędkościami 5-10 km/h, a nie 60 km/h na szosie. Wówczas nie wytrzymuje takiej eksplo- atacji. Często zdarza się, że pękają boki opony na wysokości barków tuż pod linią bieżnika. Problem ten był zauważalny już w starych typach opon. Niewłaściwe użytkowanie, niezgodne z założeniami producenta, powoduje przyspieszone zużycie. - Jaka jest żywotność opony ni- skociśnieniowej? Czy okres ich eksploatacji nie jest krótszy od opon tradycyjnych, a jeżeli tak to o ile? - Żywotność opony będzie zależeć od eksploatacji, a ta będzie zależała od analizy ekonomicznej użytkowania i plo- nów. Wszystko jest wyni- kiem ekonomii. Wymierne wyniki w postaci wyż- szych plonów i osiągnię- tych oszczędności będą głównymi argumentami, aby tak właśnie eksplo- atować daną oponę. Nie ma tu prostej odpowiedzi. Opony rolnicze mu- simy też rozpatrywać w kategoriach żywotności statycznej i dynamicz- nej. Często mamy tutaj do czynienia ze sprzę- tem, który pracuje w roku 2-3 tygodnie, a potem przez wiele miesięcy stoi nieużywany. Prawa fi- zyki podpowiadają, że taka maszyna powinna zostać postawiona na kołkach, aby nie stała na oponach. Wystarczy poobserwować swoje auto. Jeżeli stoi ono kilka tygodni w tym sa- mym miejscu, już widać ugięcie opon, a właściwie ich wypłaszczenie w miejscu styku z nawierzchnią. Opona nie będąca w użytkowaniu przez wiele miesięcy narażona jest bardziej na tzw. siatkę starzeniową niż ta będąca w ruchu. Ta w ruchu wydziela związki chemiczne dbające o ochronę jej struktury we- wnętrznej. Ponadto duży wpływ na starzenie ma także światło, szczególnie ostre światło słoneczne. Najbardziej niekorzystna jest sytuacja, gdy maszy- ny stoją na dworze w czasie śnieżnej zimy. Odbite od białego puchu światło UV wielokrotnie bombarduje strukturę zewnętrzną opon. To powoduje przy- spieszone starzenie. - Czy można temu jakoś przeciw- działać? - Oczywiście. Mamy własne labo- ratoria i poligon badawczy, w którym sprawdzamy jak temu zapobiegać. Po to się opracowuje specjalne związki chemiczne mające na celu opóźnianie procesów starzenia. Po prostu dodaje się te środki ochronne do gumy. - Od czego zależy trwałość opon rolniczych, czy od ilości warstw oplo- tów tekstylnych, stalowych, rodzajów mieszanek gumowych, innych udo- skonaleń technologicznych? - Te środki chemiczne - o których wspomniałem - służą do zabezpieczenia statycznego gumy, a nie eksploatacyjne- go. Opony rolnicze - wiem to z rozmów z różnymi rolnikami - służą nie tylko do pracy w polu. Często są używane do przewożenia towaru na dosyć długich dystansach po szosach asfaltowych. Podczas takiej eksploatacji - przewo- żąc zboża, mieszanki paszowe lub inne produkty rolne - opony są w sta- nie wytrzymać maksymalnie trzy lata. Oczywiście w tym czasie ciągnik i przy- czepa przejeżdżają tysiące kilometrów. Te opony nie są robione pod kątem zapo- Ekspercka rozmowa o oponach rolniczych Z ANDRZEJEM KABATEM , PREZESEM FIRMY KABAT TYRE SP. Z O.O., ROZMAWIA SŁAWOMIR GÓRZYŃSKIwww.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 biegania szybkiemu ścieraniu. Dlatego tak szybko tracą bieżnik. Oczywiście, jakość opon zależy też od liczby warstw oplotów tekstylnych/stalowych, rodzajów mieszanek, przestrzegania procesów technologicznych i powtarzalności tych procesów. - Jednak nie za bardzo wierzę w stuprocentową powtarzalność procesów technologicznych, jed- norodność mieszanek gumowych i jakość surowców… - Wszystkie parametry mają swoją tolerancję. Patrząc nawet na napięcie prądu dostarczanego do obsługi ma- szyn, ciśnienie panujące w formach, to działają one w ramach pewnych zakresów parametrów. Są także tole- rancje w tworzeniu mieszanek. Może- my przygotować oponę zbudowaną w najwyższych parametrach, ale jej cena będzie niebotyczna. Chodzi o uzyskanie dobrego produktu, za który klient będzie chciał zapłacić rozsądne pieniądze. To nie ma być sztuka dla sztuki. - To znaczy ile? Przykładowo, opona do ciągnika Ursus w segmencie, do którego my produkujemy, kosztuje ok. 1500 zł brutto. To jest znaczący koszt. Jesteśmy świa- domi, że rolnik musi wyprodukować wiele ton zboża lub tysiące litrów mleka, aby móc taką oponę kupić. Dodam, iż nasze opony powinny wytrzymać 7-10 lat intensywnej eksploatacji. Sprawdzi- łem to u rolników, którzy kupowali pierw- sze egzemplarze. One nadal jeżdżą, a minęło już osiem lat. - Opony rolnicze muszą mieć na- prawdę mocną konstrukcję. Specjal- ne wymagania mają opony leśne, a w lasach panuje obecnie duży ruch. Opony przy takiej eksploatacji i zagrożeniu uszkodzeniami szyb- ko się zużywają. Czy planujecie w nieodległej przyszłości produkcji opon specjalistycznych pod kątem, np. prac w lesie? - Typowo leśnych jeszcze nie produku- jemy, ale część naszego asortymentu już teraz pracuje w lasach przy pojazdach wywozowych. Pracują tam zarówno mniejsze gabaryty przy naczepach, jak te przy ciągnikach. Tak więc już do- starczamy ogumienie do tego sektora gospodarki. W tej chwili najwięcej jeździ tam opon 15.5 cala. Niebawem zacznie- my produkcję 17-calowych. Także opony flotacyjne będą wspierać leśnictwo. - Wiem od rolników, że niektóre opony mimo potężnego wyglądu, wcale takie mocne nie są. Czy mógł- by Pan podzielić się swoją opinią na temat jakości opon rolniczych ofero- wanych przez różnych producentów? - Chciałbym stanąć w obronie pro- ducentów, głównie tych europejskich. Nie zawsze produkt jest niskiej jakości, czasami niewłaściwa jest eksploatacja. Ważne jest, aby odpowiednio dobrać produkt do potrzeb i korzystać z niego zgodnie z jego przeznaczeniem. Coraz więcej klientów jest świadomych tego, że opona może tak samo wyglądać, ale mieć inną konstrukcję, ale o tym już sporo mówiliśmy. - To może teraz trochę statystyk. W porównaniu z rokiem 2022 segment opon rolniczych odnotował najwięk- szy spadek, bo aż 51 proc., co miało wpływ na taki wynik i jakie są progno- zy na drugą połowę roku? - Osobiście nie odnotowujemy spad- ków sprzedaży opon. Nasze działania marketingowe polegają na udziale w wielu imprezach targowych - między- narodowych, ale również ogólnopolskich i regionalnych. Wykorzystujemy każdą okazję do tego, by się pokazać. Bywamy na dożynkach, targach rolniczych czy ogrodniczych. Chciałbym zdementować plotki, jakoby Kabat Tyre miał zwalniać setki osób - to nieprawda. Oczywiście są odejścia naturalne, czyli na emery- tury. Nawet w paru obszarach chcemy zatrudnić nowych ludzi. Szanujemy naszych pracowników i razem przecho- dzimy przez ciężkie czasy. Obserwujemy pilnie rynek i widzimy, iż klienci końcowi - czyli rolnicy - ograniczają wydatki na inwestycje, w tym na opony. To pro- wadzi do ogólnego spadku sprzedaży opon, również rolniczych. Mamy innego rodzaju załamanie handlu oponami niż na początku pandemii, gdzie urwały się łańcuchy dostaw surowców i znakomicie wzrosły ceny kontenerów. Analizuje- my rynek i elastycznie reagujemy na sytuacje makroekonomiczne - w tych miesiącach nie jest możliwe planowanie długoterminowe. Ten problem głównie dotyczy fabryk europejskich. Azjatyccy producenci raczej takich problemów na razie nie mają. - Dlaczego? - Konkurenci z Azji mają możliwość kupowania z Rosji tanich półproduk- tów, nie muszą przestrzegać zakazów narzuconych producentom w Europie związanych z wojną w Ukrainie. My zaś mamy embargo na zakupy dużo tańszych surowców z Rosji. Natomiast azjatyckie produkty już trafiają do nas bez żadnych ograniczeń. Unia Europej- ska wiedząc o tym powinna nałożyć cła zaporowe, aby powstrzymać ten import. Jeśli Komisja Europejska tego nie zrobi zagrożone są tysiące miejsc pracy w przemyśle oponiarskim. Próbuję ten temat nagłaśniać na różnych forach. Jak na razie nikt spośród europejskiego establiszmentu mnie nie słucha. - Tylko o surowce chodzi? - Dodatkowo europejscy producen- ci dbają o spełnianie zdecydowanie bardziej rygorystycznych standardów pracy oraz jakości materiałów użytych do produkcji opon. Nie mówię tutaj o wszystkich, bo wiadomo, że genera- lizowanie nie ma żadnego sensu, ale różnica polega na stosowaniu odmien- nych mieszanek gumowych. Azjatyckie opony zawierają duży procent surowców Dokończenie na str. 10Do produkcji opon potrzeba jest odpowiednia temperatura, ciśnienie i czasNext >