Jakie opony na asfalt, a jakie na pole? Ekspert o materiałach do napraw str. 8-10 Na testach w Budapeszcie str. 14-15 Wygląd kół się liczy str. 21 P. Łukaszewicz: Czekamy na lepsze czasy str.28-29 NIE TYLKO CIĘŻAROWE 4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 19 EKSPERCI Naprawa opon ciężarowych. Materiały naprawcze ... 8-10 W BRANŻY Kabat. Profile gumy ... 10 Goodyear FIA Europen Truck Racing Championship ... 12 Na testach opony Triangle EffeXSport ... 14-15 eRobocze Show ... 16 Volvo 4Poland na Autodromie Jastrząb ... 17 Globalne wystawy w formie ... 18 Targowa jesień ... 20 Wygląd opon i kół pojazdów ciężarowych ... 21 BestDrive w Gostyniu. Kierowcy aut zastępczych ... 22 Anyline - skaner w komórce ... 23 Rolnicze w letniej batalii ... 24-25 W trosce o hamowanie ... 32 Alzura Tyre24 rozwija usługę fulfillment ... 33 Modele samochodów osobowych ... 46 Nowe opony do aut użytkowych ... 47 Moim zdaniem. Chiński rok ... 48-49 Z wizytą w... firmie Andar Anna Metrykowska-Tamul w Zielonej Górze - Starym Kisielinie Opony wystarczą ... 26-27 ROZMOWY Nexen. Czekamy na lepsze czasy ... 28-29 SDCM. Realnie myśleć o przyszłości ... 30-31 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 59) Autem przez zalane drogi ... 34 Co każdy szef wiedzieć powinien? Tatusiowie na urlop (cz. 2) ... 35 Prawo w warsztacie (cz. 128) Dyrektywa Omnibus ... 36-37 PREZENTACJE Peugeot e-208 GT Pack 46 kWh do dyspozycji ... 38-39 NOWOŚCI RYNKOWE ... 40-44 NA DRODZE Autem po Europie - Hiszpania ... 45 PERSONALIA Nowy prezydent AVERE ... 49 MOTOSPORT Drift zużywa opony hurtowo ... 50-51 TECHNOLOGIE Autonomiczne bezpieczeństwo ... 52 TESTY Sportowe lato ... 53 Dziękujemy m. in. firmom: Alzura Tyre24, Apollo, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Peugeot, Pirelli, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Jacek Dobkowski.www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Bieżący, wakacyjny numer Przeglądu, poświęcony jest w dużej części oponom ciężarowym. Dlatego też nasz ekspert przypomina z jakich materiałów naprawczych oraz urządzeń do naprawy opon ciężarowych, dostępnych na naszym na rynku, należy korzystać (s. 8-10). Oczywiście pamiętając o wszelakich związanych z tym zasadach. Jeśli zaś poszukujemy odpowiedniej wiedzy i umiejętności, to wystarczy zapisać się na szkolenie w Akademii Oponiarskiej PZPO w podpoznańskim Piechaninie, gdzie nasz ekspert, Ryszard Marcinkowski, jest wykładowcą. Od pewnego czasu został tam uruchomiony panel szkoleniowy z zakresu opon ciężarowych. O nowościach ciężarowych, nowych trendach w zakresie tego typu ogumienia, ale też nowoczesnych i zarazem lekkich felgach aluminiowych przeczytacie na stronach 17, 21 oraz 46. W całej branży oponiarskiej natomiast sytuacja nadal nie budzi radosnych uśmiechów. Spada produkcja w europejskich fabrykach, ale za to rośnie import opon z Azji, w tym głównie z Chin. Na rynku pojawiło się kilka nowych marek opon, które - mimo że pochodzą z chińskich czy indyjskich fabryk - prezentują coraz wyższą jakość. Co ciekawe, już nie pretendują tylko do segmentu budżetowego, a mają aspiracje do ulokowania się znacznie wyżej. Cenowo wszak zdecydowanie prezentują się korzystniej niż europejskie wyroby o podobnej jakości. Wielu dystrybutorów, w tym nowych graczy na rynku, stara się wykorzystać tę koniunkturę. Poruszamy te sprawy w artykule na str. 47. Beneficjentami „inwazji” na Europę są marki Triangle i Prinx. Ta pierwsza zorganizowała pokaz w na Torze Hungaroring (relacja na str. 14-15). Relację z testów opon Prinx, które odbyły się w Mediolanie mogliście, drodzy Czytelnicy, przeczytać w wydaniu czerwcowym. Przed wakacjami odbyło się jeszcze szereg innych prestiżowych imprez motoryzacyjnych, w tym wyścigi ciężarówek na Torze Poznań, gdzie głównym dostawcą opon był Goodyear (relacja na str. 12). Trzeba dodać, iż amerykański producent opon obchodzi w tym roku 125-lecie istnienia. Od początku powstania firma z Akron (USA) intensywnie uczestniczyła w rozwoju motoryzacji i sportów motorowych. Przyczyniło się to w efekcie do tworzenia doskonałych produktów ze wszystkich segmentów, które służą zwykłym użytkownikom aut mogącym bezpiecznie jeździć po drogach, polach i na budowach. Na krajowym podwórku także mieliśmy szansę obejrzeć drugą rundę zmagań na lotnisku w Bemowie do Mistrzostw Polski w drifcie. Dla przypomnienia pierwsza runda odbyła się na torze w Słomczynie. Jednym słowem - jak w każdym wydaniu Przeglądu - znajdziecie duży wybór informacji, relacji i reportaży, a także pu- blicystyki opisujących najciekawsze wydarzenia w branzy oponiarskiej. Całość z pewnością dopną trzy rozmowy z Piotrem Łukaszewiczem - Nexen Tire, Tomaszem Bębnem - prezesem SDCM oraz Jakubem Przygońskim - rajdowcem i mistrzem driftu. Zapraszam więc do lektury zarówno papierowego jak i elektronicznego wydania, które ukazuje się na naszym Portalu www.przegladoponiarski.pl www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 19 6 W BRANŻY W październiku w Australii po raz kolejny odbędzie się wyścig pojazdów solarnych Bridgestone World So- lar Challenge. Na oponach Bridgestone w trasę o łącznej długości 3 tys. km wyruszy 35 zespołów. Koncern oponiarski jest partnerem tytularnym wyzwania od 10 lat, a w tym roku po raz pierwszy dostarczy ogumienie, w którym zastosowa- no technologię ENLITEN. Zaangażowanie producenta opon w wydarzenie poświęcone pojazdom solarnym demonstruje transformację Bridgestone w kierunku firmy, która zajmuje się zrównoważonymi rozwiązaniami oraz przyczynia się do reali- zacji celów założeń korporacyjnego Zobowiązania Bridgestone E8. (Źródło: Bridgestone) Continental po raz kolejny jest jednym z głównych sponsorów Tour de France. Łącznie sześć zespołów będzie rywalizować w tegorocznym wyścigu na ogumieniu Continental Grand Prix 5000 S Tubeless Ready. Opona wyścigowa jest lżejsza i szybsza od swoich poprzedniczek oraz posiada mocniejsze ściany boczne. Wyróżnia się również optymalną równowagą między masą a przebiegiem oraz osiągami a kom- fortem i odpornością na przebicie. Produkt został opracowany i ręcznie wykonany w fabryce producenta w niemieckim Kor- bach. W opony Continental PremiumContact 6 i EcoContact 6 wyposażone zostaną również samochody techniczne kolumny Tour de France. (Źródło: Continental) Nowy model Maserati GranTurismo 2023 będzie do- stępny w konfiguracji V6 twin-turbo z dwoma różnymi poziomami osiągów. Dopełnieniem mocnego charakteru auta będą specjalne opony UUHP Goodyear Eagle F1 Su- perSport, które opracowano w ścisłej współpracy z włoskim producentem luksusowych samochodów sportowych oraz z wykorzystaniem metody wirtualnej symulacji. Ogumienie przeznaczone do nowego modelu Maserati, oznaczone symbolem MGT, będzie dostępne w dwóch rozmiarach: 265/30ZR20 (94Y) XL MGT na przód i 295/30ZR21 (102Y) XL MGT na tył. (Źródło: Goodyear) Firma Hankook rozpoczęła w mediach społecznościo- wych kampanię pod nazwą „Bad Day”, aby odpowiedzieć na wciąż zadawane pytanie, dlaczego pojazdy elektryczne potrzebują specjalnych opon. Głównym bohaterem filmu jest jeleń, który po pokonaniu licznych przeszkód finalnie wskakuje na drogę wprost przed jadący samochód. Skuteczność hamo- wania opon Hankook iON evo pozwala uniknąć najgorszego scenariusza, zatrzymując auto w najkrótszym możliwym cza- sie. Dzięki wprowadzonej w ubiegłym roku rodzinie opon iON, których właściwości odpowiadają w szczególności na potrzeby pojazdów elektrycznych, firma chce wnieść decydujący wkład w dalszy rozwój mobilności w kierunku pojazdów bezemisyj- nych, również w zakresie opon. (Źródło: Hankook) Na początku roku rozpoczęły się testy Michelin Uptis w Azji, a od 27 czerwca pierwsze trzy samochody francu- skiego dostawcy usług pocztowych La Poste wyposażone w bezpowietrzne opony jeżdżą również po europejskich drogach. Bezpowietrzne rozwiązanie firmy Michelin jest po raz pierwszy poddawane testom w Europie. W ramach dwuletniej współpracy Michelin z La Poste do końca 2024 r. około 40 samochodów wyposażonych w opony Uptis będzie realizowało dostawy dla klientów w regionie Hauts-de-France (północna Francja). (Źródło: Michelin) Agencja Valebridge Media Services ogłosiła listę nomi- nowanych do nagród Recircle Awards 2023, przyznawanych za osiągnięcia i innowacyjność w zakresie zrównoważonego rozwoju i wkładu w gospodarkę o obiegu zamkniętym w sek- torach bieżnikowania i recyklingu opon. Nominowani w 15 kategoriach zostali wybrani przez jury ze wstępnej listy kan- dydatów zgłoszonych przez publiczność. Głosowanie odbywa się za pośrednictwem strony internetowej Recircle Awards, a wśród nominowanych firm znalazły się m.in. Continental, Contec, Marangoni, Vipal Rubber oraz Michelin. Głosy można oddawać do 8 września, a zwycięzcy zostaną ogłoszeni 16 listopada 2023 r. podczas wydarzenia Futurmotive - Expo and Talks w Bolonii. (Źródło: VMS) Otwarty w zeszłym roku zakład Toyo Tires w Serbii początkowo produkował opony na rynek amerykański, a w związku z pomyślnym zakończeniem procesu certyfikacji w maju rozpoczęta została wysyłka opon na Europę. Na początek w nowej fabryce produkowane są dwa modele prze- znaczone na rynek europejski - opona letnia Proxes Comfort oraz całoroczna Celsius AS2. W miarę rozwoju serbskiego zakładu firma zamierza wprowadzać kolejne produkty. Pla- nowane jest poszerzenie europejskiego asortymentu o nową oponę zimową, której premiera ma nastąpić w przyszłym roku, a także o całoroczną oponę terenową Open Country ATIII. (Źródło: Toyo Tires) Mini Cooper SE Cabrio to dwie nowości za jednym zamachem. Ten elektryczny kabriolet (elektryki nie mają takiego nadwozia, chyba że koncepty) będzie pierwszym na świecie produkowanym seryjnie modelem, który wyjedzie z fabryki na kołach ze stopów lekkich wykonanych w 100 proc. z aluminium wtórnego. Producentem tychże obręczy jest Ronal. Grupa BMW, właściciel marki Mini, dąży do wdrożenia gospodarki w obiegu zamkniętym. Stosowanie aluminium z recyklingu nie tylko chroni złoża surowców pierwotnych, ale także eliminuje konieczność przeprowadzania wyjątkowo energochłonnej elektrolizy niezbędnej do produkcji tego me- talu. Poza samym materiałem felgi wyróżniają się wkładkami z metalu, zoptymalizowanymi aerodynamicznie oraz innowa- cyjnie zaprojektowanymi nakładkami piast. (Źródło: BMW) Continental po raz kolejny został partnerem cyklu szkoleń AMG Driving Academy, w ramach którego kie- rowcy doskonalą swoje umiejętności na torach wyścigo- wych w Polsce i Niemczech za kierownicą samochodów ze stajni Mercedes-AMG. W trakcie zajęć uczestnicy mogą korzystać z doświadczenia i wiedzy ekspertów, biorąc udział w wykładach oraz próbach sprawnościowych na profesjonal-Opony letnie - Generacja 7www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Materiały naprawcze Ryszard Marcinkowski Naprawa opon ciężarowych Zacznę od stwierdzenia, że nie ma wśród materiałów na- prawczych dostępnych w Polsce gorszych czy lepszych. Mogą być tylko dobrze lub w niedopuszczalny sposób zastosowane, i wtedy mówi się o takich, że są „słabe”. Dlatego, aby nie być posądzanym o jakiekolwiek klasyfikowanie materiałów naprawczych, zastosowane w tekście nazwy firm używane będą w alfabetycznej kolejności. Na zimno Co w takim razie mamy do dyspozycji w naprawach opon ciężarowych „na zimno”? Wszyscy „wielcy”. Best-Pach, Maru- ni, ProfiTool, Tech, Tip Top, Vipal, X-tra Seal, oferują zgodnie materiały do napraw „na zimno” uszkodzeń pogwoździowych w postaci kołków. Z oczywistych względów technicznych „kołkowanie” opon możliwe jest na dwa sposoby. Pierwszy, gdy uszkodzenie jest „świeżutkie i proste”, a kołek ma postać tzw. grzybka. W drugim przypadku, gdy uszkodzenie jest cylindryczne, ale nie wiadomo po czym i pojawia się korozja. Wtedy materiał naprawczy w postaci kołka służy do wypełnie- nia oczyszczonego wcześniej kanału uszkodzenia odpo- wiedniej średnicy frezem, a wewnątrz opony musi po- jawić się łatka lub wkład na- prawczy, które - zamykając wypełniony kanał kołkiem - odtworzą szczelność i/lub wytrzymałość w miejscu wykonywanej naprawy. Ta różnorodność kołków ma swoje proste uzasadnienie. Nie wszystkie bowiem uszkodzenia, które są spowodowane przedmiotem przebijającym oponę pod pewnym kątem, mogą być naprawiane takim samym sposobem. U wymienionych wyżej producentów materiałów naprawczych ograniczenia w zastosowaniu kołków typu grzybek zawierają się od ±15 - 25 0 . Jeżeli kąt przebicia jest większy, ale nie przekracza ± 450, wówczas naprawa może zostać wykonana tylko kołkami, które nie posiadają zintegrowanej łatki zamykającej uszkodzenie od wewnątrz w oponie. Oczywiście zastosowanie kołka do napra- wy przebicia ukośnego wymaga aplikacji dodatkowo wkładu lub łatki. To - mam nadzieję - jest jasne. Kołkami typu „grzy- bek” można naprawić uszkodzenia pogwoździowe do maks. średnicy 10 mm. I to również wszystkie firmy, o których wspo- mniałem, tak robią. Dodatkowo są oferowane przez niektóre firmy kołki połączone z wkładem naprawczym w wielkościach powyżej 10 mm, nawet do 30 mm - tak dla opon radialnych, jak i diagonalnych. W tym drugim rodzaju konstrukcji mówimy raczej o oponach rolniczych i przemysłowych. Trzeba jednak zaznaczyć, że każdy kołek tego typu ma ograniczenie w po- staci kąta przebicia. Trzeba jeszcze nadmienić, że jedynym sposobem na określenie wielkości wkładu naprawczego, który „zamknie” uszkodzenie wewnątrz opony, po zastosowaniu kołka typu Stem, są tabele doboru wkładów. Uwzględniają one rozmiar opony i wielkość uszkodzenia w strefie czoła bieżnika. Tę wielkość wyznacza średnica zastosowanego frezu. Na gorąco W materiałach naprawczych w tej technologii oferta jest nie mniej bogata. Best-Pach, Eurovulc, Repvulc, Tap-Rap, Tip Top, TG, Tech, V-Max i pewnie jeszcze wiele innych firm, których nie znam na tyle dokładnie, żeby je w tym zestawieniu umieścić, oferuje wkłady naprawcze, których użycie możliwe jest tylko i wyłącznie w technologii jednoetapowej. Możliwe do takich napraw są również wkłady powszechnie używane w wulkanizacji chemicznej: Maruni, Tip Top, Vipal. Ale te nie są wkładami do stosowania wyłącznie „na gorąco”. Materiały naprawcze, a precyzyjniej - wkłady naprawcze, stosowane na gorąco mają również dwie wersje. Oferowane są w opcji z mieszanką dublującą i bez. Jaka jest różnica? Wkład prze- Co nam oferuje rynek krajowy do napraw opon pojazdów ciężarowych? Oto przekrój materiałów naprawczych w technologii „na zimno” i „na gorąco”.www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 problemów. Najczęściej wkłady zdublowane mieszankami sto- sowanymi w technologii „na gorąco” mają od 6 do 12 miesięcy gwarancji, pod warunkiem przechowywania i składowania w warunkach określonych dla wyrobów gumowych. Dlatego większość producentów materiałów naprawczych oferuje swo- je wkłady w wersji do dublowania. Takie wkłady praktycznie nie mają terminu granicznego przydatności do użycia, po- nieważ nawet w przypadku ich zabrudzenia wystarczy przed użyciem powierzchnię wkładu do dublowania oszorstkować i posmarować odpowiednim preparatem do wulkanizacji, a po odparowaniu rozpuszczalnika podbudować mieszanką. Wkłady takie łatwo rozpoznać po tym, że są zabezpieczone płótnem, które po zerwaniu tworzy od razu idealną teksturę gumy do smarowania płynem wulkanizacyjnym. Pod wzglę- dem skuteczności stosowania wkład zdublowany fabrycznie od wkładu zdublowanego przed użyciem nie różni się abso- znaczony do naprawy uszkodzenia w oponie metodą jedno- stopniową z mieszanką dublującą jest gotowy natychmiast do użycia. Wystarczy odpowiednio przygotować powierzchnię wewnątrz opony i po wyparowaniu rozpuszczalnika z prepa- ratu chemicznego, którym smarujemy oszorstkowane miejsce, wykonać aplikację. Przypomnę tylko, że w metodzie „na go- rąco” preparat uszczelniający, który stosujemy obowiązkowo w naprawach opon bezdętkowych, można zastosować przed lub po wygrzaniu uszkodzenia. Ponieważ do wygrzewania stosowane są maty grzejne umieszczane bezpośrednio na wkładzie naprawczym, stosowanie talku do wnętrza opony jest konieczne i w takim razie - wydaje się to logiczne - łatwiejsze będzie zastosowanie preparatu uszczelniającego przed wy- grzewaniem uszkodzenia. Wersja wkładu zdublowanego to - jak wspomniałem - wy- goda i szybkość, ponieważ wkład jest gotowy do użycia. Ale trzeba pamiętać o uzyskaniu informacji od producenta, jak długo taki wkład jest gotowy do użycia. Stosowanie materiałów naprawczych po upływie terminu przydatności do użycia, który określa tylko i wyłącznie jego producent, jest często przyczyną Wkład zdublowany Wkład do dublowania Fonmar Dokończenie na str. 10Next >