Cyfryzacja nadjeżdża str. 19 DO CIĘŻKIEJ PRACY Opony przemysłowe i rolnicze Ekspercka analiza zmian str. 8-10 Z marką Prinx w Mediolanie str. 14-15 D. Wójcik: Łatwo już było str. 28-294 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 11 EKSPERCI Rynek opon od 2010 roku ... 8-10 W BRANŻY PZPO. Terminy szkoleń ... 10 PZPO i Arval wdrażają Certyfikat Oponiarski ... 12-13 Z marką Prinx na La Pista ... 14-15 EV Experience na Torze Modlin ... 16 Camso-Michelin. Kompleksowa usługa ... 17 PZPO. Sprzedaż opon w I kwartale 2023 ... 18 Opony do autobusów miejskich ... 19 Producenci na drodze do wyznaczonych celów (cz.4) ... 20 Modernizujemy serwis ... 21 BestDrive. Z troską o klientów ... 22 Dokąd na targi? ... 23 Przegląd kół i auta przed wakacjami ... 24 Plenerowy Warsaw Caravaning Festival ... 25 Alzura korzysta z SI ... 33 Nowości motocyklowe (cz. 2) ... 46 Dojazdowe koła zapasowe ... 47 Z wizytą w... firmie Premio Polski Serwis Opony w Gdańsku Na dwa serwisy ... 26-27 ROZMOWY Latex Opony. Łatwo już było ... 28-29 Pirelli. Istotny element bezpieczeństwa... 30-31 Michelin. Wiedza i umiejętności ... 32-33 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 58) Motocyklista w ruchu miejskim ... 34 Co każdy szef wiedzieć powinien? Tatusiowie na urlop ... 35 Prawo w warsztacie (cz. 127) Przedsiębiorca po sądzie ... 36-37 PREZENTACJE Mercedes-Benz EQS 580 4Matic S wśród elektryków ... 38-39 NOWOŚCI RYNKOWE ... 40-44 PERSONALIA ... 45 EKOLOGIA Cel - sto procent ... 48 Recykling na dużą skalę ... 49 NA DRODZE Autem po Europie - Francja ... 50 TECHNOLOGIE OTR-y zniosą prawie wszystko ... 51 MOTOSPORT Święto jazdy bokiem ... 52 TESTY Najlepsze wśród najtańszych ... 53 Dziękujemy m. in. firmom Alzura Tyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bie- żącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: arch. Michelin.www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Wyniki produkcyjne i finansowe pierwszego kwartału 2023 roku były dla branży oponiarskiej bardzo niekorzystne. Prak- tycznie we wszystkich segmentach - oprócz opon motocyklowych - odnotowano spadki. Nie budzi to pozytywnych emocji. Jednakże należałoby na tę sytuację spojrzeć na zasadzie - pierwsze śliwki robaczywki! Jednym słowem dalej może być lepiej. Są przecież jeszcze trzy kolejne kwartały bieżącego roku. Oczywiście ktoś powie: sytuacja gospodarcza w Polsce, Europie, jak i na świecie, nie jest łatwa. Należałoby też dodać, że to pokłosie pandemii koronawirusa i trwającej drugi rok bandyckiej wojny Rosji z Ukrainą. Braku wielu komponentów, które na czas nie docierały do fabryk. Szczególnie tych produkujących samochody. Owe komponenty to skomplikowane części zawierające moduły elektroniczne. Bez wysoko wyspecjalizowanej elektroniki nie mogą funkcjonować systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo i trakcję pojazdów. Brakowało także niektórych komponentów do produkcji opon. Do tego wszystkiego trafiliśmy na niekontrolowany wzrost inflacji. Szczególnie duże straty poniosły firmy produkujące i sprzedające opony OTR, rolnicze, ale i ciężarowe. Bieżący numer w dużej mierze poświęcony jest właśnie tym segmentom przemysłu oponiarskiego. Dla przypomnienia, sektor produkujący opony w Polsce zatrudnia ponad 11 tysięcy pracowników. Generalnie z serwisami oponiarskimi obsługującymi wszelkiego rodzaju pojazdy poruszające się na oponach (auta osobowe, motocykle, ciężarowe, maszyny rolnicze, kopalniane, leśne), to grono 60-70 tysięcy osób. Jednym słowem spora grupa pracowników, którzy utrzymują też swoje rodziny i firmy. Duże wahnięcie w gospodarce może mieć niebagatelny wpływ na ich losy. Tak samo zresztą jak odejścia i przejścia osób zarządza- jących firmami. W tym numerze rozmowa z Dariuszem Wójcikiem wracającym po roku zawieszenia aktywności zawodowej. O tym gdzie był i co robi obecnie możecie przeczytać na s. 28-29. Cieszy także coraz większe zainteresowanie szkoleniami w Akademii Oponiarskiej PZPO w Piechaninie oraz audytami zmierzającymi do otrzymania Certyfikatu PZPO. Ów dokument dostrzegają także klienci serwisów, na razie duże firmy flotowe. Z czasem powinni dostrzec go i docenić także klienci indywidualni. W końcu jakość i powtarzalność wykonywanej pracy jest wykładnikiem odpowiedniego standardu obsługi. A chodzi o to, aby był on jak najwyższy. Od tego zależy bowiem komfort i bezpieczeństwo podróżowania. www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 11 6 W BRANŻY Kumho Tire zyskuje na popularności w Europie - sprzedaż na rynku europejskim w pierwszym kwartale 2023 r. wzrosła o 92 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i wyniosła 165 mln EUR (Q1 2022 r.: 86 mln EUR), podczas gdy dane kwartalne wzrosły o 15 proc. (Q4 2022 r.: 143 mln EUR). Firma postrzega osiągnięte wyniki jako pierwszy etap w okresie trwałych inwestycji, które, jak przewiduje, będą owocować ciągłym wzrostem w regionie europejskim. Kumho planuje znacznie zwiększyć swój udział w rynku europejskim poprzez poprawę konkurencyjności, zwiększenie sprzedaży OE oraz duże inwestycje w infrastruk- turę. (Źródło: Kumho Tire) Opony do pojazdów użytkowych Conti Hybrid HS5 i Hybrid HD5 zdobyły główną nagrodę w kategorii Product Design w tegorocznej edycji konkursu wzornictwa Red Dot Award. Konstrukcja obu zwycięskich opon, a zwłaszcza ich bieżnika, obrazuje zasady działania ogumienia. Wzornic- two ma także kluczowe znaczenie w zapewnieniu tego, że produkty będą wyraźnie odróżniać się od opon innych marek. Nagrodzone modele należą do nowej rodziny opon Continental Hybrid Generation 5, która została opracowana z myślą o wymaganiach codziennej eksploatacji w branży transportowej i logistycznej. (Źródło: Continental) Globalna sprzedaż Hankook Tire w I kwartale 2023 r. osiągnęła 2 104,0 mld KRW (ok. 1 537,4 mln EUR), co oznacza wzrost o 17,5 proc. r/r, natomiast zysk operacyjny w wysokości 190,9 mld KRW (ok. 139,4 mln EUR) wzrósł o 51,5 proc. r/r. Pomimo trudnych warunków ekonomicznych sprzedaż i zysk operacyjny wzrosły. Do sukcesu Hankook Tire przyczynił się wzrost podaży opon homologowanych (OE) oraz wzrost globalnej sprzedaży opon zapasowych w takich regio- nach jak Europa. W tym roku producent planuje umocnić swoją wiodącą pozycję na rynku opon do pojazdów elektrycznych i opon o wysokich osiągach. (Źródło: Hankook Tire) Pirelli pozostanie wyłącznym oficjalnym dostawcą opon do wszystkich klas Mistrzostw Świata FIM Superbike do sezonu 2026 włącznie. W tym roku przypada 20. rocznica współpracy Pirelli z Dorna WorldSBK Organisation (DWO) - or- ganizatorami Mistrzostw Świata Superbike. W związku z tym, że obecna umowa na dostawę opon wygasa z końcem 2023 roku, DWO - w porozumieniu z Międzynarodową Federacją Motocyklową (FIM) - zaproponowała włoskiemu producen- towi nowy kontrakt obejmujący kolejne trzy lata, który został zaakceptowany. Wyścigi stanowią preferowaną platformę badawczo-rozwojową firmy Pirelli, która w roli wyłącznego dostawcy ogumienia dla wszystkich klas Mistrzostw Świata Superbike występuje od 2004 roku. (Źródło: Pirelli) Do końca 2026 roku Point S zamierza stać się naj- większą wykwalifikowaną i certyfikowaną europejską siecią serwisowania pojazdów elektrycznych. W ciągu najbliższych trzech lat Point S planuje potroić liczbę punktów realizujących obsługę samochodów elektrycznych, obecnie posiada ich około 400. Pierwszym krokiem na drodze do reali- zacji celu przez sieć było uzyskanie statusu Certyfikowanego Centrum Szkoleniowego brytyjskiego Instytutu Przemysłu Motoryzacyjnego. Point S zamierza kontynuować wprowadza- nie programu na kolejnych rynkach, aby zrealizować swoją strategię również w skali europejskiej. (Źródło: Point S) Zakłady produkcyjne Apollo Tyres w Holandii i na Węgrzech pozyskują obecnie kauczuk naturalny od firm, które realizują zasady zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu dostaw. Dostawcy są zobowiązani do przestrze- gania kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (Global Platform for Sustainable Natural Rubber; GPSNR), wobec czego muszą unikać praktyk, które mogłyby mieć negatywny wpływ na klimat, przyrodę, prawa człowieka oraz gospodarki lokalne. Inicjatywa organizacji GPNSR, której członkiem jest Apollo Tyres, stanowi część globalnej strategii w zakresie zrównoważonego rozwoju producenta, a dzięki zmianom wpro- wadzonym w europejskim łańcuchu dostaw opony marki Apollo i Vredestein w Europie będą wytwarzane ze zrównoważonego ekologicznego kauczuku naturalnego. (Źródło: Apollo Tyres) Nokian Tyres rozpoczął prace nad budową nowej fabryki o zerowej emisji CO 2 w rumuńskiej miejscowości Oradea. Zakład skupi się na produkcji opon do samochodów osobowych i SUV-ów o większych felgach, przeznaczonych przede wszystkim na rynek środkowoeuropejski. Fabryka będzie miała wydajność 6 milionów opon rocznie, z poten- cjałem na poszerzenie w przyszłości. W tej samej lokalizacji znajdzie się także punkt dystrybucyjny. Całkowitą wartość inwestycji szacuje się na ok. 650 milionów euro. Rozpoczęcie komercyjnej produkcji opon planowane jest na początek 2025 roku. (Źródło: Nokian Tyres) Goodyear dostarczy opony do autobusów miejskich w Krakowie i Olsztynie. Producent został wybrany w drodze przetargów ogłoszonych przez Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne w tych miastach. Goodyear dostarczy im ogumienie dedykowane do wymagających warunków ruchu miejskiego, zdolne obsługiwać pojazdy o napędzie konwen- cjonalnym, a także - jak w przypadku Krakowa - cięższe pojazdy elektryczne i hybrydowe. Na potrzeby MPK Kraków będzie to 1000 opon autobusowych Urbanmax MCA HL+ w rozmiarze 275/70R22,5, a w przypadku Olsztyna 330 opon autobusowych Urbanmax MCA w rozmiarze 275/70R22,5. (Źródło: Goodyear) Firma Kabat Tyre wystawiała się na IV Międzynaro- dowych Targach Transportu, Spedycji i Logistyki w Ptak Warsaw Expo w podstołecznym Nadarzynie, od wtorku do czwartku, 4-6 kwietnia. Promowała ogumienie do transportu, rolnictwa, przemysłowe, w tym do wózków widłowych. Na jej stoisku można było obejrzeć m.in. nową oponę na przednią oś koparkoładowarek, GTR-03 o rozmiarze 12.5/80-18 oraz bieżnikowane, przykładowo na osie napędowe samochodów ciężarowych, DH2A, rozmiar 315/70 R22.5. Jak podkreśla Jacek Górski, zastępca dyrektora ds. sprzedaży jednym z atutów Kabata są własne mieszanki. Oczywiście nie mogło zabraknąć na targach również dętek, z których Kabat jest znany nie tylko w Polsce, eksportuje je do ponad 80 krajów świata. (Inf. własna) Przez brak ogumienia nie odbędzie się w tym roku wyścigowa seria Unitel Mazda MX-5 Cup Central Europe. Kilka tygodni przed planowanym początkiem pucharu okazało się, „że w wyniku nieszczęśliwego zdarzenia losowego nie ma możliwości zapewnienia opon na sezon dla uczestników” - jak czytamy w komunikacie prasowym. Organizatorzy szu- kali zastępczego rozwiązania. Niestety, obecnie znalezienie dostawcy kilkuset opon w co najmniej dwóch specyfikacjach (slick i wet) w ciągu kilku tygodni jest całkowicie nierealne. Zapytaliśmy o szczegóły polskie oddziały Mazdy i Hankooka, odpowiedzi nie otrzymaliśmy. Przypomnijmy, cykl został prze-EAGLE F1 ASYMMETRIC 6 GOTOWA NA KAŻDĄ SYTUACJĘ. Wydanie 14/2023 Wydanie 10/2023www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Rynek opon od 2010 roku dr inż. Paweł Knast Co się zmieniło na przestrzeni ponad dekady? Czy zastanawialiśmy się, jakie zmiany zaszły o rynku opon od 2010 roku? Postaram się to przeanalizować na podstawie oficjalnych danych statystycznych pochodzących z GUS i EUROSTATU w celu zobrazowania danych liczbowych i sytuacji na rynku polskim oraz europejskim, a także tureckim. Metodologia badań w kontekście najważniejszych wydarzeń geopolitycznych Przyjęta w niniejszym artykule metodologia badań po- lega na zestawieniu oficjalnych danych statystycznych z ostatnich pięciu lat i sytuacji rynkowej, która miała miej- sce w 2015 i 2010 roku. Odwołanie się do roku 2010 ma na celu przypomnienie bezpośrednie odwołanie do umownego terminu zakończeniu kryzysu gospodarczego występującego w latach 2007 ÷ 2009. Kryzys ten był za- początkowany zapaścią na rynku pożyczek hipotecznych wysokiego ryzyka w Stanach Zjednoczonych. W Polsce w 2015 roku został odbywały się wybory prezydenckie (10 i 24 maja 2015) i parlamentarne (25 października 2015), więc był to rok wyborczy - podobnie jak obecny rok 2023. Lata 2019 ÷ 2022 stanowiły wyjątkowe w historii ludzkości. W listo- padzie 2019 odnotowywano w Chinach pierwsze przypadki koronawirusa. Pierwsze zachorowania występowały głównie w mieście Wuhan, w środkowych Chinach, ale już w połowie stycznia 2020 wirus rozprzestrzenił się w całych Chinach i w drugiej połowie lutego wirus dotarł do Korei Południowej, Włoch i pojawił się w Iranie. W dniu 4 marca 2020 odnotowa- no pierwszy przypadek wirusa SARS-CoV-2 w Polsce. WHO podała 13 marca 2020, że centrum pandemii koronawirusa stała się Europa. W wyniku pandemii uległy zaburzeniu kanał dostaw surowców. „Do 25 maja 2022 odnotowano ponad 529 mln przypadków zakażenia wirusem SARS-CoV-2 w 192 państwach” (Wikipedia, wolna encyklopedia). W dniu 14 lipca 2021 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt zmiany rozporządzenia o normach emisji CO 2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych, który został przy- jęty 14 lutego 2023 r. (Parlament Europejski przegłosował porozumienie dotyczące zmian norm emisji spalin dla nowych samochodów osobowych i dostawczych). Nowe przepisy mają na celu uzyskanie zerowej emisji CO 2 z nowych samo- chodów osobowych i dostawczych w 2035 roku (za 12 lat). Celem jest zmniejszenie emisji2 CO 2 pochodzących z nowych samochodów osobowych i dostawczych o 100% w stosunku do roku 2021. W dokumentach ustalono, że spadek emisji będzie na poziomie 55 proc. w samochodach osobowych oraz 50 proc. w samochodach dostawczych i zostanie osiągnięty już 2030 roku (za 7 lat). Kolejnym czynnikiem, który zburzył ceny w Europie jest wzrost cen energii elektrycznej i cieplnej. Wzrost ten spowodowany jest konsekwencjami wojny na Ukra- inie i zagrożeniami występującymi w wielu regionach świata i wzrostem inflacji w wielu krajach. Klasyfikacja opon według danych GUS W Polsce oficjalne dane statystyczne GUS3 obejmują 4 kategorie opon, które są zestawione poniżej. Opony Opony do pojazdów samochodowych osobowych Opony do pojazdów samochodowych ciężarowych i autobusów Opony do ciągników Opony do maszyn i urządzeń rolniczych Podział opon według Eurostatu Autor niniejszego artykułu jest zwolennikiem używania no- menklatury fachowego nazewnictwa przedstawionego poniżej. Ułatwia to analizę danych i posługiwanie się wiarygodnymi sprawdzonymi danymi. Poniżej zestawienie kategorii podziału opon według EUROSTATU4. 25.11.11 Nowe opony pneumatyczne, gumowe, w rodza- ju stosowanych w samochodach osobowych 4011 10 00- W rodzaju stosowanych w pojazdach samocho- dowych (włączając osobowo-towarowe (kombi) i wyścigowe) 25.11.12 Nowe opony pneumatyczne, gumowe, w rodza- ju stosowanych w motocyklach lub rowerach 4011 40 00 - W rodzaju stosowanych w motocyklach 4011 50 00 - W rodzaju stosowanych w rowerach Rys. 1. Wolumen produkcji sprzedanej opon do maszyn i urządzeń rolniczych w Polscewww.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 25.11.13 Nowe opony pneumatyczne, gumowe, w ro- dzaju stosowanych w autobusach, samochodach cięża- rowych lub samolotach 4011 20 10 - O współczynniku obciążenia nieprzekracza- jącym 121 4011 20 90 - O współczynniku obciążenia przekraczającym 121 4011 30 00 - W rodzaju stosowanych w statkach powietrz- nych 25.11.14 Opony do zastosowań rolniczych; inne nowe opony pneumatyczne, gumowe 4011 61 00 W rodzaju stosowanych w pojazdach lub ma- szynach używanych w rolnictwie lub leśnictwie 4011 62 00 W rodzaju stosowanych w budowlanych lub prze- mysłowych pojazdach lub maszynach do transportu bliskiego i posiadających obręcze o obwodzie nieprzekraczającym 61 cm 4011 63 00 W rodzaju stosowanych w budowlanych lub prze- mysłowych pojazdach lub maszynach do transportu bliskiego i posiadających obręcze o obwodzie przekraczającym 61 cm 4011 69 00 Pozostałe 4011 92 00 W rodzaju stosowanych w pojazdach lub ma- szynach używanych w rolnictwie lub leśnictwie 4011 93 00 W rodzaju stosowanych w budowlanych lub prze- mysłowych pojazdach lub maszynach do transportu bliskiego i posiadających obręcze o obwodzie nieprzekraczającym 61 cm 4011 94 00 W rodzaju stosowanych w budowlanych lub prze- mysłowych pojazdach lub maszynach do transportu bliskiego i posiadających obręcze o obwodzie przekraczającym 61 cm 4011 99 00 Pozostałe 25.11.15 Dętki, opony pełne lub poduszkowe, wymienne bieżniki opon i ochraniacze dętek, gumowe 4012 90 20 - Opony pełne lub z poduszką powietrzną 4012 90 30 - Bieżniki opon 4012 90 90 - Ochraniacze dętek 4013 10 00 - W rodzaju stosowanych w pojazdach samocho- dowych (włączając osobowo-towarowe (kombi) i wyścigowe), autobusach lub samochodach ciężarowych 4013 20 00 - W rodzaju stosowanych w rowerach 4013 90 00 - Pozostałe 25.11.20 Używane opony pneumatyczne, gumowe 4012 20 00 - Opony pneumatyczne, używane 25.12.10 Bieżnikowane gumowe opony pneumatyczne 4012 11 00 - W rodzaju stosowanych w pojazdach samocho- dowych (włączając osobowo-towarowe (kombi) i wyścigowe) 4012 12 00 - W rodzaju stosowanych w autobusach lub samochodach ciężarowych Dokończenie na str. 10 Rys. 2. Wolumen produkcji sprzedanej opon do ciągników rolniczych w Polsce Rys. 3. Wolumen produkcji sprzedanej opon do samocho- dów ciężarowych i autobusów w PolsceNext >