Opony motocyklowe str. 19, 24, 25 EKOLOGIA I ROZWÓJ Zrównoważona gospodarka a klimat Eksperta refl eksje po fi nale str. 8-10 Wydarzenia, kongresy, fora str. 14-15, 16-17, 18 A. Świątek: Dołączyć do najlepszych str. 30-324 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 13 EKSPERCI Po fi nale Mistrzostw Mechaników w Poznaniu ... 8-10 OPINIE Sonda Przeglądu O czym jeszcze mówiono na kongresie Move? ... 12 W BRANŻY 15-lecie Euromastera ... 10 Test najnowszej opony Bridgestone Turanza 6 ... 14-15 Forum BestDrive w Portugalii ... 16-17 Kongres MOVE w Poznaniu ... 18 Dobór i eksploatacja opon motocyklowych ... 19 Producenci na drodze do wyznaczonych celów (cz. 3) ... 20 IV Szczyt Klimatyczny Togetair 2023 ... 21 Jubileusz 10 lat PZPO ... 22-23 Goodyear producentem roku ... 23 Nowości motocyklowe na sezon 2023 ... 24 PZPO. Pięć zasad motocyklisty ... 25 Baśn na obecne, zielone czasy ... 33 Z wizytą w... fi rmie ZUH Serwis Ogumienia Jan Toboła w Żabowie koło Nowogardu Klienci z polecenia ... 26-27 ROZMOWY Contec. Gorącą solą w oponiarski złom ... 28-29 Kumho. Chcemy dołączyć do najlepszych ... 30-32 Doskonalenie techniki jazdy (cz. 57) Korzyści z podnóżka ... 34 Co każdy szef wiedzieć powinien? Nowe programy dla przedsiębiorców ... 35 PORADY Prawo w warsztacie (cz. 126) Przedsiębiorca przed sądem (cz. 2) ... 36-37 PREZENTACJE Peugeot e-2008 GT Ten akurat na prąd ... 38-39 NOWOŚCI RYNKOWE ... 40-45 EKOLOGIA Cel - to sto procent ... 46 Badania nad szkodliwością cząstek opon ... 47 NA DRODZE Autem po Europie: Słowacja ... 48 PRZEGLĄD MAREK Marki aut: Isuzu ... 49 WOKÓŁ KOŁA Kart. Dobre i polskie ... 50 TESTY Komfortowo i bezpiecznie ... 51 PASJONACI Wszystkie nasze szczyty ... 52-53 Dziękujemy m. in. fi rmom Alzura Tyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Isuzu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Peugeot Polska, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Michał Górzyński.www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Wiosna w serwisach w pełni. Gdy pisałem ten felieton wiele osób przygotowywało się do Wielkiej Majówki, czyli 9 dni wol- ności na łonie natury. Nie wszystkim wszak było to dane, bowiem w serwisach trwała nadal wzmożona akcja przekładkowa. Zimna wiosna nie sprzyjała zmianie ogumienia zimowego na letnie pod koniec marca. Większość kierowców nastawiła się raczej na kwiecień, aby zdążyć przed majówką. Dlatego też w wielu serwisach - jak powiedział mi szef jednego z bardziej znanych toruńskich wulkanizacji - przed 1 maja zapanował prawdziwy Armagedon. Serwisanci musieli naprawdę uwijać się jak w ukropie. Oponiarskie żniwa trochę późniejsze, ale jednak owocne. Tym bardziej, że ceny usług - o czym piszemy w artykułach Szymona Kruka pt. „Ile panie za wymianę” (w numerach marco- wym, kwietniowym) - poszły znacznie do góry. Ja to rozumiem, klienci także. W końcu infl acja napędza cenowe szaleństwo. Jednak kiedyś musi mieć swój kres. Oby jak najszybciej, bo zjada nam co miesiąc znaczną część wynagrodzeń. Miedzy innymi temat infl acji, jakości ogumienia, potrzeby szkolenia pracowników wulkanizacji oraz możliwości inwestowania w budowę nowej fabryki opon w naszej części Europy, poruszam w rozmowie z Arkadiuszem Świątkiem, menedżerem fi rmy Kumho Tire na Polskę (s. 30-32). W drugiej zaś rozmowie z Krzysztofem Wróblewskim, prezesem fi rmy Contec S.A., roz- mawiamy o recyklingu zużytych opon i powtórnym wykorzystaniu produktów uzyskanych w trakcie procesu pirolizy (s. 28-29). Majowy numer to także sporo wiedzy na temat opon motocyklowych oraz ekologii. To na wiosnę robimy najwięcej porządków w naszych domach, ogrodach, miejscach pracy. W fi rmach produkcyjnych, w tym oponiarskich króluje od kilkunastu miesięcy hasło: „zrównoważony rozwój, produkcja”. Dotyczy ono sposobów wytwarzania nowych rzeczy i wykorzystania tego co tra- fi a na wysypiska. Temat ten porusza Michał Górzyński w kolejnym odcinku cyklu „Producenci na drodze do wyznaczonych celów”, (s.20). Natomiast oponami motocyklowymi w dwóch różnych ujęciach zajęli się Sz. Kruk (s. 24) i Jacek Dobkowski (s. 22), który wraca jeszcze do tematu elektromobilności i „spalinożerności” w bajkowej opowieści, którą przeczytacie na str. 33. Oczywiście jak w każdym numerze i tym razem nie brakuje relacji z najróżniejszych wydarzeń związanych z motoryzacją. Do Kongresu MOVE wracamy na s. 18, a o ekologicznym wymiarze motoryzacji poruszonym na IV Szczycie Klimatyczny Togetair 2023 na s. 21. Najnowszą letnią oponę Bridgestone Turanza 6 testował wraz z innymi dziennikarzami motoryzacyj- nymi M. Górzyński (s.14-15). Jazdy testowe autami ubranymi w nowe Turanzy na torze pod Radomiem dostarczyły mnóstwa pozytywnych wrażeń. Mam nadzieję, że doświadczycie tego także czytając w całości najnowsze, majowe wydanie Przeglądu Oponiarskiego.www.przegladoponiarski.pl Bridgestone po raz kolejny został wyłącznym part- nerem oponiarskim Lamborghini i opracował specjalne opony Potenza Sport do nowego, pierwszego w historii marki modelu supersamochodu V12 HPEV - Revuelto. Ogumienie zostało zaprojektowane tak, aby zwiększyć spor- towe możliwości pojazdu, w którym trzy silniki elektryczne napędzają przednie koła, a silnik spalinowy V12 napędza tylne koła. Konstrukcja i materiały pomagają uzyskać wybitne osiągi przy dużych prędkościach, doskonałą sterowność i precyzję, a także wyjątkową przyczepność na suchych imo- krych nawierzchniach. Nowe Lamborghini Revuelto jest także dostępne z oponami zimowymi Bridgestone Blizzak LM005. (Źródło: Bridgestone) Goodyear wzmacnia swoją europejską ofertę o opo- ny motocyklowe marki Avon Tyres. Będą one oferowane w portfolio Goodyear obok produktów Dunlopa, zwiększając wszechstronność oferty dla wszystkich segmentów rynku motocyklowego. Nowa oferta Avon obejmuje oponę Cobra Chrome do motocykli typu cruiser i custom, a także model Roadrider MKII, który dodatkowo wzmacnia ofertę Dunlopa do motocykli sportowych. Marka Avon dołączyła do rodziny Goodyeara w 2022 roku, a włączenie opon motocyklowych do oferty stanowi kolejny etap rozwoju portfolio producenta. (Źródło: Goodyear) Opony firmy Hankook z gamy iON zdobyły cztery na- grody w kategorii projekt produktu w konkursie Red Dot Design Award 2023. Wśród nagrodzonych są modele iON evo, iON evo AS, iON i*cept oraz opona wyścigowa iON do najnowszej generacji pojazdów Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA. W tym roku domiędzynarodowego konkursu wzornictwa przemysłowego organizowanego przez Design Zentrum Nordrhein Westfalen wEssen wNiemczech zgłoszo- no ponad 20 tys. produktów z 51 krajów. Nowa gama opon, zaprojektowana specjalnie z myślą o pojazdach elektrycznych, została wprowadzona na rynek przez Hankook Tire wmaju zeszłego roku. (Źródło: Hankook Tire) Nexen Tire zaprezentował demonstracyjną oponę wy- konaną w 52 proc. ze zrównoważonych materiałów. Projekt opony, w którym eksperci producenta wykorzystali obecne i nowo powstające technologie, przyczynia się do realizacji celu firmy, jakim jest zwiększenie udziału zrównoważonych surowców w produktach. Opona demonstracyjna składa się w 44 proc. z materiałów odnawialnych, w tym z kauczuku naturalnego, kauczuku syntetycznego oraz krzemionki pocho- dzącej z pozostałości łusek ryżowych. Opona jest wykonana w 8 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu, przy użyciu kordu poliestrowego utworzonego z przetworzonych plastikowych butelek PET oraz drutówki otrzymanej ze zło- mu żelaznego przy użyciu elektrycznego pieca łukowego. (Źródło: Nexen Tire) W centralnym ośrodku testowym Pirelli Bicocca w Mediolanie zainstalowano nową maszynę - „High Speed Testing Machine”. Urządzenie umożliwia firmie testowanie mieszanek wyścigowych i opon przeznaczonych do elektrycz- nych hipersamochodów przy prędkościach dochodzących do 500 km/h z zachowaniem w pełni kontrolowanych warun- ków. Głównym celem prowadzenia takich testów jest dalsza poprawa bezpieczeństwa ogumienia przeznaczonego do najszybszych samochodów świata. Rola dostawcy mieszanek do ponad 350 imprez motorsportowych wymagała od produ- centa inwestycji w maszynę zdolną poddać opony jeszcze wyższym limitom prędkości - nowe urządzenie jest zdolne do odwzorowania ekstremalnie wysokiego momentu obrotowego i przyspieszenia, jakimi charakteryzują się hipersamochody w trakcie wyścigów torowych. (Źródło: Pirelli) Wszystkie nowe opony osobowe marki Continental wprowadzane na rynek w Europie posiadają teraz nowe oznaczenie na ścianie bocznej: logotyp „EV-Compatible”. Podkreśla to strategię produktową producenta opracowaną pod kątem pojazdów elektrycznych: każda opona z obecnej oferty spełnia wymagania samochodów z tego typu napędem. Ogumienie zmniejsza również zużycie paliwa przez pojazdy spalinowe. Z osiągnięć prac Continental nad optymalizacją produktów w celu zwiększenia wydajności izmniejszenia zużycia energii korzystają wszystkie pojazdy, niezależnie od rodzaju napędu, są one jednak szczególnie widoczne dla kierowców samochodów elektrycznych. (źródło: Continental) Według najnowszego raportu brytyjskiej firmy kon- sultingowej Brand Finance najszybciej rozwijającą się marką opon z 6-procentowym wzrostem jest Sailun, który awansował na 11. miejsce w rankingu. W zestawieniu 15 najcenniejszych marek opon Brand Finance chińska marka zadebiutowała w zeszłorocznej edycji na 12. miejscu. Inno- wacyjne generacje opon oparte na technologii EcoPoint3 znacząco przyczyniły się do osiągnięcia lepszych wyników biznesowych na całym świecie, a zwłaszcza w Europie. Ogu- mienie produkowane przy użyciu bardziej energooszczędnej technologii pozwala uzyskać produkt o niższym oporze toczenia, co znacznie zmniejsza zużycie energii lub paliwa. (Źródło: Brand Finance ) Pierwsze opony z gamy nowej marki opon Prinx będą dostępne w sprzedaży hurtowej wiosną 2023 roku. Wprowadzenie na rynek marki stawiającej na zrównoważony rozwój stanowi kontynuację prowadzonej od lat w tym zakre- sie kampanii koncernu Prinx Chengschan, do którego należy Prinx. Główną grupą docelową marki są młodzi kierowcy z pokolenia Z i milenialsów. Oprócz modeli przeznaczonych do samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, Prinx oferuje również opony do pojazdów z napędem elek- trycznym. Portfolio produktów marki obejmuje obecnie sześć modeli. (źródło: Prinx Chengshan Tire Europe) Texa została partnerem technologicznym Betamotor. Dzięki globalnej umowie ponad 900 dealerów iautoryzowa- nych warsztatów włoskiej firmy motocyklowej będzie korzystać z rozwiązań Texy w zakresie diagnostyki. Umowa przewiduje, że narzędzia diagnostyczne dla sieci dealerów i autoryzowa- nych warsztatów Betamotor będą dostarczane bezpośrednio przez sieć dystrybutorów Texa, która zajmie się dostawą produktu, instalacją i wstępnym szkoleniem. Firma dostarczy Betamotor zaawansowane urządzenia diagnostyczne, takie jak narzędzia doanalizy systemów sterowania silnika, ABS, zawieszenia oraz innych systemów związanych z motocyklem. (źródło: Texa) Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 13 6 W BRANŻY Marka Pirelli nawiązała współpracę z zespołem rajdo- wym Michała Streer i Karoliny Szulęckiej-Streer. Jest to najnowsza inwestycja polskiego przedstawicielstwa koncernu, który od lat angażuje się w rozwój karier polskich zawodników. Michał Streer ścigał się w rajdach od 2001 roku wramach Pu- charu oraz Mistrzostw Polski. Po kilku latach przerwy utytuło- wany kierowca wrócił dostartów. Na fotelu pilota zasiadła jego CIĘŻARÓWKA GOODYEAR DRIVE RESULTS PONOWNIE W DRODZE! Poznaj najnowsze rozwiązania dla flot już w weekend 24-25 czerwca 2023 na Torze Poznań Zapraszamy na wyścigi pojazdów ciężarowych Goodyear FIA ETRC na Torze Poznań 24-25 czerwca 2023www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Kurz opadł, czas na refl eksje Ryszard Marcinkowski Podobnie jak w latach ubiegłych przy okazji Motor Show w Poznaniu miały miejsce ogólnopolskie fi nały Mistrzostw Mechaników. Rywalizacja odbywała się w kilku kategoriach: młody mechanik, elektromobilni, mechanik motocyklowy, mechanik zawodowy, mechanik agro- -ciężarowy. Jak należy sądzić, każdy mechanik pojazdu samochodowego po- winien potrafi ć dokonać wymiany części zamiennej pojazdu, takiej jaką są opony. Ponieważ Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego jest partnerem imprezy, zorganizowaliśmy w ramach Akademii Oponiarskiej konkurencję zaliczaną do współzawodnictwa - dla każdej spe- cjalności oponiarskiej odrębną. Polegała na zdjęciu i zamontowaniu opony na felgę. Pozwolę sobie na kilka słów re- fl eksji po tych mistrzostwach. Moim zadaniem była ocena po- prawności wykonywanych czynności poszczególnych zespołów biorących udział we współzawodnictwie. Muszę wyrzucić z siebie spostrzeżenia i uwagi, dostrzegając potrzebę zmian. Zmian koniecznych, wręcz niezbędnych, w sys- temie kształcenia młodych mechaników. Między szkołą a kwalifi kacjami Lata temu, w ramach działania PZPO, opracowany został program pozwa- lający na wdrożenie kształcenia me- chaników w szkołach zawodowych i technikach w zakresie dodatkowych umiejętności zawodowych, polegający na szeroko rozumianym serwisie koła pojazdu samochodowego. Zawierał on procedury od momentu ustawienia pojazdu na stanowisku serwisowym, poprzez podniesienie na podnośniku, odkręcenie koła, demontaż według pro- cedur PZPO, ponowny montaż opony na felgę, wyważenie koła i przykręcenie do pojazdu kończąc na wyprowadzeniu ze stanowiska. Bo czy powinno być tak, że opuszczająca szkołę osoba posiadająca świadectwo potwierdzające zdobyte kwalifi kacje zawodowe, np. mechanika pojazdów samochodowych, nie potrafi poprawnie wykonać podstawowych czynności serwisowych koła, o drobnej naprawie uszkodzenia w oponie nawet nie wspomnę. Wstyd, Panie ministrze od edukacji, wstyd. W pracowniach szkolnych nie ma maszyn do treningu albo są niesprawne. Nie twierdzę, że dotyczy to wszystkich szkół kształcących mechaników sa- mochodowych, ale w wielu byłem i tak to tam wygląda. Zamiast fi nansować leśnym dziadkom spod partyjnej fl agi siedziby za miliony, którzy mogliby swoje szczytne cele powoływanych stowarzyszeń realizować bez przeszkód i kosztownych siedzib, zadbałby Pan o doposażenie pracowni w szkołach, żeby chętni do pozyskiwania umiejętno- ści młodzi ludzie mogli to robić. Wiem, o czym mówię, bo oceniając „występy” mechaników biorących udział w fi nałach mistrzostw ogólnopolskich widziałem ich nieodpartą chęć robienia tego dobrze. Ale same chęci nie wystarczą. Po fi nale Mistrzostw Mechaników w Poznaniuwww.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 Podobnie jest w kwestii nauczycieli zawodu. Kiedy i w jaki sposób posiedli oni umiejętności obsługi nowoczesnych maszyn do serwisowania kół pojazdów samochodowych? Proszę mnie źle nie zrozumieć, nie kwestionuję wiedzy fa- chowej nauczycieli zawodu w zakresie mechaniki pojazdu, sposobów napraw poszczególnych układów i zasad wy- miany części zamiennych. Opisuję swoje spostrzeżenia z dziedziny mojej specjalności - opon i kół. Czy nie jest dziwnym, że z gotowego programu dla szkół nie skorzystała żad- na? Czy opona jest tak mało ważnym elementem pojazdu, że można to robić byle jak? Opona jest niestety traktowana nie tak jak powinna. Zresztą to dość po- wszechna opinia, nawet wwarsztatach oponiarskich. Ciekawe spostrzeżenie mam po zu- pełnie przypadkowym obejrzeniu filmiku (ponad 20 mln wyświetleń) w jednym z mediów społecznościowych, w którym serwisant wykonuje naprawę uszkodze- nia w oponie (zdaje się SUV dość duże- go rozmiaru). Pokazuje wzorowo wyko- naną obsługę od momentu demontażu zpojazdu, umycia koła, prawidłowego demontażu z felgi, wykonując niestety nieprawidłowo naprawę, poprawnie stosuje chemikalia: odtłuszczanie, szorstkowanie, czyszczenie, aplikację materiału naprawczego i uszczelniacz. Następnie montuje poprawnie oponę, wyważa ją i przykręca do piasty, stosując smar miedziowy. Wzamieszczonych pod filmem komentarzach tylko dwie osoby zwróciły uwagę na brak wypeł- nienia kanału uszkodzenia. Większość komentujących skupiła się na smaro- waniu piasty smarem. To jest kwinte- sencja kompetencji, Drodzy Koledzy Wulkanizatorzy. Nie interesuje nas, jak Ty to robisz. Ważne jest, jak to powinno być wykonane, poprawnie z gwarancją dalszego bezpiecznego użytkowania, nie tylko opony, ale całego pojazdu. Ważne, żeby wykonać poprawnie Wracając do mistrzostw, dramat nie- dostatecznych umiejętności pojawił się przy kołach ciężarowych. Dodam, żaden z uczestników nie miał w szkole ćwiczeń praktycznych na montażownicy. Jak zatem sobie poradzi mechanik maszyn rolniczych z demontażem opony z felgi jeśli będzie to konieczne? Najpierw musi znać zasady i metody, potem powoli uzyskuje pewność siebie. A długo, długo po tym dopiero nabiera doświadczenia i zostaje mistrzem w swoim fachu. Wszyscy mamy świadomość, że tylko trening czyni mistrza, żadna szkoła nie da szansy na uzyskanie doświadczenia zawodowego, alemusi przygotować mechanika do poprawnych procedur. Zaprawdziwy skandal uważam poka- zywanie młodym mechanikom montażu pierwszej stopki opony samochodowej - tzw. siłowego, bez użycia montażownicy. Jeszcze raz to powiem: nieważne, że się w ten sposób da to zrobić, ważne jest, jak to robić poprawnie! W takich oto okolicznościach nie umiem zostać obojętny na naszą rzeczy- wistość. Nie mogę pozostać obojętny, Dokończenie na str. 10Next >