Cyfryzacja, rozwój, środowisko str. 12,18, 20, 23, 59-61 WIOSNA TARGÓW I KONFERENCJI Poznań, Kielce, Warszawa, Hanower Naprawiamy rolnicze str. 8-10 Hankook, Alpy i lodowiec str. 26-27 Prezes Jacek Pryczek o problemach branży str. 42-444 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 19 EKSPERCI Rolnicze - nie iść na skróty ... 8-9 W BRANŻY Continental. Bezpieczeństwo ma wiele określeń ... 12-13 Motor Show 2023 w Poznaniu ... 14-15 The Tire Technology Expo 2023 w Hanowerze ... 16 Cyfryzacja serwisów (cz. 3) ... 18 Konferencja. Przyszłość bateryjnych ... 20 BestDrive. Firma przyjazna kierowcom ... 22 Producenci na drodze do wyznaczonych celów ... 23 Ile Panie za wymianę (cz. 2) ... 24 Hankook. Driftem po lodowcu ... 26-27 Targi rolne ze zgrzytem ... 28 Nowości z rolniczego podwórka ... 30 Nowości na rynku alufelg ... 32 Wszystko z kołem ... 33 PZPO. Sercem czy rozumem? ... 34-35 Alzura. Szybkie wyszukiwanie ... 35 Stomil Poznań. Proces sprzedaży ... 36 „Motor” znowu edukuje ... 37 Opony żużlowe. Bezdętkowe atakują ... 45 Z wizytą w... fi rmie uRadka w Dębiczu Po prostu pasjonat ... 38-39 ROZMOWY Kabat. Patriotyzm gospodarczy bardzo potrzebny ... 40-41 Rozmowa Przeglądu Goodyear. Pieniądze należy wydawać rozsądnie ... 42-44 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 56) Tempomat - fakty i mity ... 46 Co każdy szef wiedzieć powinien? Program Ścieżka SMART ogłoszony ... 47 Prawo w warsztacie (cz. 125) Przedsibiorca przed sądem ... 48-49 PREZENTACJE Honda CR-V e:HEV 2.0 Obrotomierza brak ... 50-51 NOWOŚCI RYNKOWE ... 52-57 TESTY Letnie UHP sprawdzone ... 58 EKOLOGIA I GOSPODARKA Euro 7. Ograniczyć pylenie ... 59 Formuła ekologiczna ... 60 Motoryzacyjna wojna z USA? ... 61 PRZEGLĄD MAREK IVECO. Od Daily wzwyż ... 63 TECHNOLOGIE Grupa Pneuhage. Testy zielonych opon ... 64 ContiConnect 2.0 na smartfon ... 65 Dziękujemy m. in. fi rmom Alzura Tyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Honda Polska, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wy- korzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Sławomir Górzyńskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora W marcu przedstawiciele naszej redakcji odwiedzili trzy duże imprezy targowe - dwie krajowe Agrotech w Kielcach oraz Motor Show Poznań i jedną zagraniczną Tyre Technology Expo w Hanowerze. Tylko ta ostatnia kojarzona jest stricte z oponami, bowiem są to - choć nie największe, bo ekspozycja ma około 200 wystawców - ale z pewnością najważniejsze dla przyszłości branży oponiarskiej. Targi Motor Show, wiadomo, to najnowsze auta i trendy w motoryzacji w ogóle, Agro Tech zaś to niesamowite propozycje dla rolników. W obu przypadkach każdy pojazd uzbrojony był w opony najróżniejszych marek i rozmiarów, konstrukcji o wielkości od kilku do kilkudziesięciu cali. Do wyboru do koloru. A to radialne, a to diagonalne, a to czasami pełne do wózków widłowych. Czego dusza zapragnie. Tylko jakoś tak w ostatnich miesiącach ten kawał czarnej gumy, uzbrojonej stalą i różnorakimi oplotami tekstylnymi, strasznie nam podrożał. Zresztą ten wzrost widać także w cenach usług warsztatowych. One też - acz powoli - idą z miesiąca na miesiąc w górę. Przeczytacie o tym w tekście na stronie 24. Wielu kierowców marzy(ło) o zmianie ogumienia na nowe, ale w dobie szalejącej infl acji, drożyzny, stać nas na coraz mniej. Tak więc zamiast markowych opon wielu Polaków zastanawia się nad kupnem nie tylko low budgetowych wynalazków, ale co gorsza używanych. Tego zaś zjawiska nie wspieramy ani nie polecamy, bo to przede wszystkim niebezpieczne. Tematy te pojawiają się w artykułach na str. od 12 do 16, 24, 28, 34-35, 40-44. Kwiecień to już z pewnością wiosna. Wielu kierowców wymienia w tym miesiącu opony z zimowych na letnie. Inni, którym kończą się zimowe zastanawiają się, czy zjeździć do końca na posiadanym ogumieniu i dopiero jesienią kupić nowy zestaw. Mam nadzieję, że każdy pracownik dobrego serwisu wybija takie pomysły kierowcom z głów. Z doświadczenia kilku rozmów wiem, że jeżdżenie latem, gdy temperatury powietrza oscylują wokół 30 st. C, a asfaltów niekiedy grubo ponad 50., może skończyć się kraksą. Gumy przeznaczone na zimę zachowują się latem bardzo niestandardowo. Po prostu ma się wrażenie płynięcia. To potrafi wydłużyć drogę hamowania od kilku - lub w przypadku opon najgorszego sortu - kilkudziesięciu metrów. Możemy zrobić krzywdę nie tylko sobie, ale i innym użytkownikom dróg. Tak więc ze wszech miar zalecam zakładanie latem opon letnich lub jeżdżenie na całorocznych, które te ekstremalne zmiany temperatur wytrzymają. Na koniec- jak zwykle - zapraszam do lektury zarówno papierowego, jak i internetowego e-wydania Przeglądu Oponiarskiego.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 19 6 W BRANŻY Bridgestone otrzymał certyfikatScience Based Targets (SBT) zaswoje cele redukcji emisji CO 2 do2030 roku. Producent zmierza doneutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, pracując jednocześnie nad zwiększeniem swojego wkładu wredukcję emisji CO 2 . W tym celu firma podejmuje działania zmierzające dopoprawy efektywności energetycznej swojej działalności produkcyjnej oraz wykorzy- stania energii odnawialnej. Bridgestone dąży dozmniejszenia emisji CO 2 wcałym łańcuchu dostaw icyklu życia produktu, który obejmuje zakup surowców, dystrybucję, eksploatację, ponowne wykorzystanie irecykling. W ciągu ostatnich sied- miu lat firma utrzymała ocenę A- lub wyższą wrankingu CDP, związaną zaktywnym przeciwdziałaniem zmianom klimatu. (Źródło: Bridgestone) Continental PremiumContact 7, niedługo po swoim rynkowym debiucie, po raz pierwszy został zestawiony zinnymi oponami wiodących producentów wniezależnym teście organizowanym przez portal TyreReviews.com. W serii prób sprawdzono właściwości ogumienia podczas jaz- dy wsuchych imokrych warunkach, opony poddano również testowi środowiskowemu. Spośród 13 testowanych przez por- tal TyreReviews.com opon letnich wrozmiarze 205/55 R16 to właśnie Continental PremiumContact 7 zajął pierwsze miejsce. Zwycięstwo zapewniała oponie przewaga m.in. waspekcie hamowania nasuchej imokrej nawierzchni. (Źródło: Continental) Dunlop wkracza wsezon 2023 jako wyłączny dostaw- ca opon doMistrzostw Świata FIM Moto2™ iMoto3™. Producent intensywnie pracuje nad rozwojem nowych tech- nologii wcałej gamie opon, by dać zespołom więcej opcji strategicznych. W ofercie dla klasy Moto2™ znalazły się trzy opony na przód ipięć na tył. Opcje na tył obejmują cztery różne mieszanki, atakże wersję asymetryczną. W tym roku Dunlop zakończy wprowadzanie na rynek nowej generacji opon dla Moto3™. Producent zamierza wprowadzić nową, twardą mieszankę opony tylnej oraz nowe opony na mokrą nawierzchnię. (Źródło: Goodyear) Falken zapowiedział, że w pierwszym półroczu br. wprowadzi na rynek europejski swoją pierwszą oponę do samochodów elektrycznych - e.ZIEX. Model ten został po raz pierwszy zaprezentowany wmaju 2022 roku na targach wKolonii. Jest to jedna znajbardziej energooszczędnych opon dotychczas stworzonych iwyprodukowanych przez Grupę Sumitomo Rubber. Opona będzie początkowo dostępna wjedenastu rozmiarach od 17 do21 cali. (Źródło: Falken Tyre) Goodyear uruchomił program mentoringowy „Win- gfoot Women” skierowany do kobiet zainteresowanych budowaniem kariery w branży technologicznej. W ramach projektu kobiety zatrudnione w Goodyear mogą wziąć udział w indywidualnych szkoleniach na temat budowania marki osobistej, by wkolejnym kroku móc wejść w role mentorek i oferować wsparcie innym kobietom już pracującym w techno- logiach lub dopiero pragnącym rozpocząć pracę w tej branży. Celem Goodyear jest tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy - niezależnie od płci - mają realne poczucie przy- należności i mogą się rozwijać. (Źródło: Goodyear) Hankook cały czas zwiększa swoją obecność wświe- cie sportów motorowych - w marcu producent poinfor- mował o tym, że nawiązał kolejną współpracę i został partnerem oponiarskim Rajdowych Mistrzostw Europy Juniorów FIA. Zostały one uruchomione w2014 roku jako platforma dla utalentowanych, młodych kierowców, dzięki której mogą się oni rozwijać izdobywać doświadczenie. W tym sezonie zawodnicy Junior ERC wwieku do27 lat ro- zegrają sześć rund izmierzą się zbardzo szybkimi odcinkami wPolsce ina Łotwie, atakże wymagającymi asfaltowymi trasami weWłoszech iw Czechach. Sezon rozpoczyna się wweekend 20-21 maja wPolsce, akończy 7-8 października na Węgrzech. Nagrodą dla zwycięzcy jest start wprzyszło- rocznych Rajdowych Mistrzostwach Świata Juniorów FIA. (Źródło: Hankook Tire) Jeden znajnowszych modeli opon owysokich osią- gach firmy Kumho, Ecsta HS52, otrzymał ocenę „dobrą” wjubileuszowymteście opon letnich przeprowadzonym przez niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC. HS52 pokonał 42 rywali wrozmiarze 205/55 R16 V izajął ósme miejsce. Ocenę „dobrą” wostatnim czasie otrzymał również model Kumho Ecsta PS71, który zajął piąte miejsce wteście opon letnich wrozmiarze 225/45 R18 przeprowadzonym przez magazyn Auto Bild. (Źródło: Kumho Tire) Toyo Tires weźmie udział wwyścigu ADAC TotalEner- gies 24h 2023 Nürburgring, który odbędzie się wdniach 18-21 maja 2023 r. Japoński producent opon wraz zzespołem Ring Racing startuje również wserii Nürburgring Langstrec- ken-Serie (NLS), która rozpoczęła się w marcu. Japoński producent dostarczy opony Proxes Slick zespecyfikacją na Nürburgring, opracowane specjalnie dla Toyoty GR Supra GT4 wcelu zdobycia mistrzostwa wklasie SP10 (samocho- dy GT4). Toyo zamierza wykorzystać dane idoświadczenia zdobyte podczas wyścigów wrozwoju swoich produktów przeznaczonych na drogi. (Źródło: Toyo Tires) Firma ZC Rubber wprowadziła na chiński rynek nową linię EV PRO - pierwszą gamę opon producenta przezna- czoną doelektrycznych samochodów osobowych. Nowe opony zapewniają niższy hałas toczenia, większy zasięg pojazdu oraz większą przyczepność. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań firmy, produkty oferują optymalną przyczepność istabilność. ZC Rubber posiada duże doświadczenie wopracowywaniu opon dopojazdów elektrycznych, zistniejącym wyposażeniem OE wielu wiodą- cych chińskich producentów samochodów, takich jak BYD, XPeng iGeely. Linia EV Pro została jak dotąd wypuszczona tylko wChinach, jednak wnajbliższej przyszłości ZC Rubber planuje wprowadzić więcej opcji opon doaut elektrycznych na rynek światowy. (Źródło: ZC Rubber) Aż 600 elektrycznych ciągników siodłowych Scania kupi litewska firma Girteka, mająca największą flotę samochodów ciężarowych w Europie. Obecnie Girteka posiada ponad 9200 ciężarówek i 9800 naczep (z czego 7400 chłodniczych). Za trzy lata liczba ciężarówek ma osiągnąć 17400. Zatrudnia ponad 23 tysiące ludzi w całej Europie z ponad 30 narodowości, w tym 19,5 tys. kierowców repre- zentujących kilkanaście narodowości. Zmniejszanie wpływu na środowisko to również stosowanie ogumienia bieżnikowa- nego. Na br. Girteka planuje wykorzystanie ok. 40 tys. takich opon. Wśród producentów, z którymi współpracuje, Girteka wymienia oponiarskie marki: Bridgestone, Continental, Dun- lop, Michelin, Nokian. W Polsce Girteka korzysta z dwóch baz, w Sadach pod Poznaniem i w Rawie Mazowieckiej, w woj. łódzkim. (Inf. własna) Sieć serwisów Partner Opony Polska znalazła się wze- stawieniu najbardziej dynamicznie rozwijających się firm wPolsce wramach 15. edycji rankingu przygotowanego przez redakcję magazynu „Forbes” wewspółpracy zfirmą Dun&Bradstreet. Przedsiębiorstwa otrzymujące tytuł Diamen-Opony letnie - Generacja 7www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Rolnicze - nie iść na skróty Ryszard Marcinkowski Udowadniamy, że potrafi my naprawić Od czego zacząć? Od przekonania klienta, że opona będzie gotowa na jutro!!! Wiem, że to trudne, ale wiem również doskonale, że to jest możliwe. Alternatywa jest taka: robimy szybką łatę do środka i pojeździ może kilka tygodni lub wykonujemy naprawę prawidłowo i opona wraca do pełnej sprawności technicznej z gwarancją na naprawę dożywotnio! Wybór oczywiście ma klient i on najczęściej wybiera tanio i szybko, czyli łatę w śro- dek i cześć. Ale czy nie uważacie, że akceptacja takich usług to powolna eliminacja zawodu wulkanizatora? Przedstawię kilka ważnych wskazówek, aby wykonywane naprawy w tym segmencie opon nie sprawiały trudności. Weryfi kacja opon to ustalenie czy nie była eksploatowana na zbyt niskim ciśnieniu, lub bez powietrza. Ile napraw i jak zostało wykonanych wcze- śniej w oponie i wreszcie czy uszkodzenie, które jest powo- dem wizyty w serwisie kwalifi kuje się do naprawy. Naturalnie pamiętamy o problemie stopek, które podczas nieumiejętnego demontażu ręcznego bywają tak uszkodzone, że opony w stanie prawie nowym trzeba dyskwalifi kować. Wychodzimy jednak z założenia, że uszkodzenie kwalifi kuje się do naprawy. W oponach rolniczych radialnych ze względu na konstrukcję mamy tak jak w oponach ciężarowych podział na strefy: czoła bieżnika, barków, boków i stopek. Przypomi- nam o tym podziale, ponieważ to determinuje sposób wymiaro- wania uszkodzeń i jednocześnie zmienia wielkości uszkodzeń możliwych do naprawy. Inne uszkodzenie możemy naprawić na boku opony a inne w tej samej oponie w czole i barku. W oponach o konstrukcji diagonalnej nie ma podziału na strefy. Uszkodzenia wymiarujemy zawsze tak samo. Ponieważ staty- stycznie najczęściej opony ulegają przebiciom gwoździowym to z obowiązku przypomnę, że nie ma żadnego powodu, aby nie stosować w oponach rolniczych również metod opisywa- nych już w poprzednich numerach „Przeglądu”, czyli kołków różnego rodzaju. Pragnę w tym artykule opisać tylko wybrane zagadnienia typowe dla sektora opon rolniczych, z którymi w serwisach bywają problemy. Nie jest moim celem opisywanie detaliczne szczegółów podczas naprawy czy posługiwania się narzędziami. Chcę pokazać od czego zależy sukces końcowy i bezpieczne wykonanie naprawy. Zacznijmy od uszkodzeń w oponach diagonalnych, których ciągle w rolnictwie dość sporo. Prace polowe w momencie pisania tego artykułu trwają w najlepsze, maszyny i ciągniki pracujące w polu coraz nowocześniejsze. Oczywiście nie brak również „wozów konnych” na małych poletkach i starych poczciwych Ursusów czy Zetorów na oponach dętkowych. Nie zmienia to faktu, że właśnie ten sektor opon daje pole do popisu branży serwisowej, pozwala udowodnić, że potrafi my naprawić oponę do wozu konnego i super nowoczesną radialną, bezdętkową, niskociśnieniową, eksploatowaną na maszynie wartej 400, a czasami nawet 800 tysięcy złotych.www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 Naprawa diagonalnej Każde uszkodzenie w oponie diagonalnej z wyłączeniem przebić w czole, które również można naprawiać kołkami, należy bezwzględnie „otworzyć” i nadając odpowiednią formę lejka starannie oszorstkować. Powinno to wyglądać tak, że w uszkodzeniach na ściance bocznej lejek będzie miał nachylenie ścian 450 na wysokości warstw kordu, a w przypadku uszkodzeń bieżnika kąt ten powinien wynosić 30 0 . Wokół prawidłowo uformowanego lejka wykonujemy szorstkowanie warstwy gumy ochronnej proporcjonalnie do kształtu uszkodzenia zwracając uwagę aby część „gumowa” lejka była większa niż część „tekstylna”. Nie bez znaczenia jest również forma części gumowej lejka, ma on być wklęsły, a nie wypukły. Wymiarowanie i ostateczny dobór wkładu na- prawczego wykonujemy bezpośrednio po obróbce lejka na wysokości 1 warstwy kordu tekstylnego. Największy wymiar jaki zdołamy zmierzyć jest średnicą uszkodzenia. W tabelach doboru wkładów odpowiednich dla rodzaju naprawianej opony pozycjonujemy ją według liczby PR. To w tej kolumnie tabeli znajdziemy wkłady, które mogą być użyte do odtwarzanie wy- trzymałości w oponach o takiej liczbie PR. A konkretny wymiar uszkodzenia wskazuje w tej kolumnie tabeli jaki wkład należy zastosować do tego konkretnego uszkodzenia. Następną ważną w procesie naprawy czynnością jest obowiązek dwukrotnego smarowania powierzchni lejka płynem wulkanizacyjnym. To nie ważne jakim produktem wykonujemy naprawę, japońskim, amerykańskim czy nie- mieckim, aby uzyskać możliwie dobre połączenie na kordach tekstylnych konieczne jest możliwie „głębokie” ich nasycenie płynem, a właściwie płynną mieszanką, która pozostanie w splotach kordów tekstylnych po wyparowaniu rozpuszczalni- ka. I tu dobra rada, procesu wyparowywania rozpuszczalnika nie należy przyspieszać i wymuszać, najlepszym sposobem i najpewniejszym jest pozostawienie posmarowanej po- wierzchni w spokoju na minimum godzinę. Nie udowadniajmy sobie, że po 47 minutach preparat jest suchy i można sma- rować drugi raz nie czekając do upływu godziny. Ze względu na różne warunki atmosferyczne w różnych porach roku, na zróżnicowaną temperaturę w serwisie, wilgotność powietrza i konsystencję płynu do wulkanizacji oraz za każdym razem inną ilość nanoszoną pędzelkiem pozostawmy pierwsze smarowanie na minimum godzinę. I wtedy nie ma takich okoliczności, które wzbudzają wątpliwości, czy to jest czy nie jest suche. To naprawdę dobra rada. Druga warstwa płynu odparowuje bardzo szybko - ale zwracam uwagę, że kontrolę stanu odparowania należy wykonać na kordach tekstylnych, a nie na gumie. Następnie wypełniamy lejek mieszanką i wulkanizujemy w prasie. Wiśta wio - łatwo powiedzieć! Ale jak zapewnić dobry docisk w strefie czoła, barku jak opony rolnicze mają wysokie klocki bieżnika? Jednym ze sposobów jest oczywiście stosowanie worków z granulatem w celu wypełnienia przestrzeni między kloc- kami lub rozłożenia siły nacisku w przypadku wulkanizacji uszkodzeń w strefie boku/barku opony. Innym możliwym rozwiązaniem jest gips budowlany, którym można za- blokować wypływ mieszanki w czasie wulkanizacji, trzeba tylko pamiętać, że docisk wykonujemy zanim gips przestanie być plastyczny, ale to są sposoby, które w rezultacie końcowym wymagają drugiej a czasami i trzeciej wulkanizacji tego samego uszkodzenia. Jest na dziś, jedyne na rynku dostępne urządzenie do wulkanizacji opon rolniczych, które problem docisku w cza- sie wulkanizacji czoła i barku rozwiązuje bez problemu to „Vulkstar”(fot. powy- żej) zwany przez wielu wanną z piaskiem. Dokończenie na str. 10Next >