Rozmowa. Trzy fi lary Interpneu str. 30-31 Dobry Serwis na wiosnę i lato POZNAŃ MOTOR SHOW 30.03-02.04 Europejska premiera i Mistrzostwa Mechaników O bieżnikach na lato, zimę i cały rok str. 8-9 Wyniki sprzedaży opon i aut str. 18, 60 Cenniki serwisów i cy- fryzacja fl ot str. 14, 244 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Dziękujemy m. in. fi rmom Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Kumho, Lexus, Michelin, Nexen, Oponeo, Pirelli, Alzura Tyre24, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Szymon Kruk. Okładka DS: Sławomir Górzyński. Oponiarskie wieści ... 6, 22 EKSPERCI Każdy majster musi to wiedzieć ... 8-9 OPINIE Sonda Przeglądu Jakie główne plany rozwojowe przyświecają Państwu w tym roku ... 12 W BRANŻY PZPO. Dwie Akademie - jeden cel ... 10 Cyfryzacja serwisów (cz. 2) ... 14 Poznań Motor Show oraz Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników ... 16 Sprzedaż opon w 2022 roku ... 18 Producenci na drodze do wyznaczonych celów ... 20 Vipal sponsorem nagród ... 22 Ile, panie, za wymianę? ... 24 Czeska jakość obsugi ... 25 BestDrive. Kto się nie rozwija... ... 26 Alzura Tyre24. Jakość danych najważniejsza ... 34 Inter Cars w Norwegii ... 34 Dokąd warto udać się na targi w 2023 roku (cz. 3) ... 35 Zmiana zimowych na letnie ... 52 Rynek motoryzacyjny w IV kwartale 2022 ... 53 Z wizytą w... fi rmie FirstStop Moto-Partner w Zamościu Róbmy swoje ... 28-29 ROZMOWY Rozmowa Przeglądu Interpneu. Opieramy się na trzech fi larach ... 30-31 Hankook. Przez piłkę do świadomości ... 32-33 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 55) Bezpieczna nawigacja ... 36 Co każdy szef wiedzieć powinien? Przeciw stereotypom ... 37 Prawo w warsztacie (cz. 124). Szara strefa... Dobrodziejstwo czy problem ... 38-39 PREZENTACJE Lexus NX 350h E-Four Prestige Modlitwy wysłuchane ... 40-41 NOWOŚCI RYNKOWE ... 42-48 TESTY Raptorem na terenówkach ... 49 PRZEGLĄD MAREK Hankook. Sportowa Korea ... 50 NA DRODZE Autem po Europie: Holandia ... 51 MOTOSPORT Gala mistrzów motosportu ... 54 DOBRY SERWIS ... 55-73www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Przedstawione przez PZPO oraz ETRMA - czyli międzynarodową organizację producentów ogumienia - wyniki sprze- daży opon za 2022, pokazują że to był dla branży ciężki czas. Z wszelkich dostępnych informacji można wywnioskować, że rok bieżący także do łatwych nie będzie należał. Nie obroniły sprzedaży w porównaniu z 2021 rokiem segmenty opon osobowych (-4 proc. Polska, - 2 proc. Europa), rolniczych (-17 proc. Polska, -22 proc. Europa), przemysłowych (-11 proc. Polska). Dobre wyniki odnotowały zaś opony motocyklowe, których w naszym kraju sprzedano o prawie 5 proc. więcej, a w Europie sprzedaż utrzymała się na tym samym poziomie. Jeśli zaś chodzi o opony ciężarowe to w naszym kraju ich sprzedaż była dokładnie taka sama jak rok wcześniej, w Europie natomiast odnotowano 1-procentowy wzrost. Interesująco wyglądała sprzedaż opon osobowych SUV, których w Polsce trafi ło do klientów o 8 proc. więcej. Więcej na ten temat na str. 6 i 14. Szybkimi krokami zbliża się największa impreza motoryzacyjna w kraju, czyli Motor Show Poznań. W tym roku bez Tar- gów Techniki Motoryzacyjnej, ale za to z XII Ogólnopolskimi Mistrzostwami Mechaników. Ta ostatnia impreza z roku na rok przyciąga coraz większą rzeszę młodych ludzi chcących sprawdzić swoją wiedzę z zakresu motoryzacji, w tym oponiarstwa. My także wybieramy się mocną ekipą, aby relacjonować wydarzenia z poznańskich targów. Zapowiedź tej imprezy znajdziecie w rozmowie z Bartoszem Dembińskim, dyrektorem TTM i MS na str. 16. Trzecią rzeczą, którą chcę polecić do przeczytania i przejrzenia jest nasz wewnętrzny dodatek pt. Dobry Serwis (od str. 55 do 74). Jak zwykle mnóstwo w nim ciekawych artykułów do zapoznania się przez majstrów, a także reklam polecających produkty mogące się przydać w serwisach. Nie ukrywam, że już po pierwszych dwóch miesiącach 2023 roku widać, iż przed nami kolejny trudny rok. Nie tylko dlatego że nadal trwa bezsensowna wojna w Ukrainie wywołana przez rosyjski reżim Putina. Dyktator nie chce odpuścić mimo oporu i determinacji ukraińskiego narodu i wsparcia udzielanego Ukrainie przez cały demokratyczny świat pod przywództwem USA. Nadal leje się krew niewinnych cywilów w tym setek - a może już - tysięcy dzieci. Rosyjski agresor niszczy infrastrukturę ukraińskich miast i wsi, gwałci, torturuje i zabija. Dlatego wszyscy modlą się o zwycięstwo Ukrainy i pokój. Natomiast nasze życie gospodarcze nadal zatruwa infl acja i sprawia ona, że coraz więcej ludzi znajduje się na skraju ubóstwa. Wiele osób - szczególnie tych prowadzących jednoosobowe fi rmy - zaczyna się zastanawiać czy ich praca ma sens i czy nie lepiej zamknąć działalności. Takie dylematy dotykają już setek tysięcy Polaków. Natomiast wizja oddalającego się KPO, czyli funduszy europejskich mogących wesprzeć gospodarkę, przez spory w koalicji rządzącej, nie poprawia nam nastroju. Mając to na uwadze chcielibyśmy wierzyć, że kolejne miesiące przyniosą chociaż promyk nadziei na to, że jednak lepsza przyszłość jest możliwa.www.przegladoponiarski.pl do zawodówTCR.Autawyposażanesąw oponywyścigowe KumhoEcstaS700,którezapewniająwysokąprzyczepność i stabilneprowadzeniepodczasjazdyz dużąprędkościąoraz EcstaW701,oferującewysokipoziomwłaściwościjezdnych i stabilnośćnamokrymtorze.Od2022rokukoreańskiprodu- centjestoficjalnymsponsoremi wyłącznymdostawcąopon seriiTCREurope,TCRDenmark,TCRSpaini TCREastern Europe. (Źródło: Kumho Tire) Opony firmy Nexen Tire zostały wybrane jako oryginal- ne wyposażenie Audi A3 czwartej generacji - N’FeraSport iN’Blue 4 Season będą montowane wsamochodach sprzedawanych wEuropie.N’FeraSporttoeuropejskaopo- nasportowaklasypremium,którasprawdzasięnamokrych i suchychnawierzchniach.Ogumieniepoprawiawłaściwości jezdneistabilnośćszybkiejjazdy,a takżezwiększaprzyczep- nośći siłęhamowania.N’Blue4Seasondo samochodów osobowychnakażdąpogodę,koncentrujesięnaosiągach namokreji ośnieżonejnawierzchni.Modeloferujeznakomitą trakcjęnaśnieguorazwyjątkowąprzyczepnośćnamokrej nawierzchni,abyzapewnićnajlepszeosiągiwe wszystkich warunkachpogodowych.N’FeraSportjestmontowana wAudiA3 rozmiarze225/40R1892YXL,a N’Blue4Season w rozmiarze225/45R1794VXL. (Źródło: Nexen Tire) Elektryczne Solarisy wyposażone wopony Conti Urban Scandinavia wkwietniu wyjadą na ulice Oslo.Z początkiemubiegłegorokuContinentalpodpisałumowęz pol- skimproducentemautobusównadostarczenieopondo 183 sztukUrbino18electric,którebędąoperowaćw stolicyNor- wegii. Wrazz oponamiContiUrbanScandinaviaHA3i HD3 w rozmiarze275/70R22,5na felgachaluminiowychAloca, Continentaldostarczanajnowszerozwiązaniatechnologiczne, w tymsystemmonitorowaniaciśnieniaw oponachTPMS. Zmontowanekoładostarczanesą dofabrykifirmySolarispod Poznaniem,gdzieprodukowanesąautobusySolarisUrbino18 electric.Po etapiemontażu,gotowedo eksploatacjipojazdy transportowanesąbezpośredniodo Norwegii.Bezemisyjne autobusynaoponachContinentalobsługiwaćbędątereny ŚródmieściaOslo. (Źródło: Continental) Yokohama dostarcza opony Advan Apex V601 wroz- miarze 235/40R18 91W jako oryginalne wyposażenie nowej Toyoty GR Corolli.AdvanApexV601,montowana w modeluGRCorolla,tooponaletniao wysokichosiągach, w którejzastosowanonajnowszetechnologieorazasyme- trycznąrzeźbębieżnika,nawiązującądo zastosowanejporaz pierwszyw jednejz najważniejszychhistorycznieoponfirmy Yokohama-A008.Modeloferujewysokipoziomprzyczep- ności,doskonałeosiąginamokrejnawierzchniorazbardzo dobrewłaściwościjezdne.Kolejna,ogłoszonaw ostatnim czasieumowanaoryginalnewyposażeniejestzgodna zobecnąstrategiąfirmyYokohama,którejjednąz kluczowych inicjatywjestrozszerzeniezastosowaniaoponAdvani Geo- landarjakooryginalnewyposażenienowychsamochodów. (Źródło: Yokohama) Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenienastr.22 6 W BRANŻY Z raportów PZPO i ETRMA wynika, że w 2022 roku w Polsce oraz wEuropie spadła sprzedaż opon.Spadki wEuropiedotykająpraktyczniekażdegokrajuitylkonieliczni opierająsiętemutrendowi.Niemcystratyzanotowaływkaż- dymsegmencie.PodobnieFrancja,któratykow sprzedaży oponużytkowychwyrównaławynikiz2021roku.W segmencie oponosobowych,spośródkrajówosiągającychwolumeny powyżej10mln,ubiegłyroknaplusiezakończyłytylkoWiel- kaBrytania,Włochy,TurcjaiNiderlandy.Turcjazanotowała większewzrostyw sprzedażyoponużytkowych.Wyższe sprzedażewsegmencieoponrolniczychzaliczyły:Słowacja, BułgariaiTurcja,jednakichrynkisąbardzoniewielkie-poniżej 20tys.sztuk.Ewenementemsąoponymotocyklowe,których sprzedażw2022r.naplusiezanotowały:Polska,Austria, Hiszpania,Włochy,TurcjaiSzwecja.(DanezraportuPZPO przedstawiamynastr.14.) (Źródło: ETRMA) Opona Goodyear EfficientGrip Performance 2 zajęła ex aequo pierwsze miejsce w jubileuszowym teście opon letnich w rozmiarze 205/55R16 niemieckiego automobil- klubu ADAC.Wteścieocenianotakże„bilansśrodowiskowy”, którystanowi30proc.całkowitegowyniku.EfficientGripPer- formance2otrzymałm.in.najlepsząocenęwkategoriizużycia bieżnikaiznalazłsięwczołówcepodwzględemefektywności. TestującyopisalioponęGoodyearajako„niezwykledobrze wyważoną”,którawyróżniasięspójnościąipewnościąpro- wadzeniaw szerokimzakresiewarunkówjazdy.EfficientGrip Performance2swojewłaściwościnadrodzezawdzięcza zastosowaniunajnowszychtechnologiiproducenta,które poprawiająhamowanienamokrejnawierzchniorazzapew- niającychstabilnośćnasuchej. (Źródło: Goodyear) Hankook wyposaży elektrycznego Volkswagena ID. Buzz oraz jego wersję dostawczą „Cargo” wopony Ventus S1 evo 3 ev ozoptymalizowanym oporze toczenia, opra- cowane specjalnie na potrzeby oryginalnego wyposażenia pojazdów elektrycznych.DodostawczegoID.BuzzCargo dostępnesąwyłącznie18-caloweoponypodstawowe,nato- miastelektrycznegobusaID.Buzzmożnarównieżzamówić z ogumieniemw wersji21-calowej,z którąpremieręmapierw- szaoponapremiumHankookdo samochodówosobowych z indeksemnośności„HL”.Wariant21-calowy,przeznaczony wyłączniedlawersjiosobowejID.BUZZ,jeststandardowo wyposażonywtechnologięochronyprzedprzebiciemHankook SEALGUARD®. (Źródło: Hankook Tire) Firma Kenda Tire została oficjalnym dostawcą opon doMistrzostw Formuły Drift Pro i w ramach dwuletniej umowy dostarczy wybranym zespołom opony Vezda UHP MAX na wszystkie osiem rund sezonu 2023.Model tenzadebiutowałpodczastargówSEMA2022.Woponie zastosowanonowąmieszankę,wzmocnionościanyboczne i zwiększonosztywnośćbieżnika,któramazapewniaćmaksy- malnąprzyczepnośćnazakrętachprzydużychprędkościach. Producentdołączado czterechinnychdostawcówogumienia do MistrzostwFormułyDriftProiprowadzirozmowyz kilkoma kierowcamii zespołami.OponyVezdaUHPMAXzadebiutują natorzeStreetsofLongBeachw Kaliforniiw dniach7i 8 kwietnia2023r. (Źródło: Formula Drift) Kumho Tire zwiększa zaangażowanie wsporty moto- rowe iw sezonie 2023 będzie wyłącznym dostawcą opon doserii wyścigów TCR rozgrywanych wAmeryce Połu- dniowej, na Bliskim Wschodzie, wAustralii, Brazylii oraz Finlandii.Obecnie25modeli16producentówsamochodów zostałocertyfikowanychprzezWorldSportingConsulting Stagnacja na rynku leasingu. W czwartek, 9 lutego Związek Polskiego Leasingu (ZPL) przedstawił wyniki za zeszły rok.ZPLreprezentuje90proc.swojejbranży.Pod względemwartościsfinansowanychaktywówodnotowano tylkosymbolicznywzrost,o0,1proc.,dokwoty88,1mldzł. Wpłynęłanatom.in.ograniczonadostępnośćnowychpo- jazdóworazwysokiecenypaliw,stopyprocentowe,inflacjaOpony letnie - Generacja 7www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Każdy majster musi to wiedzieć dr inż. Paweł Knast Różnice kształtów bieżników opon letnich, zimowych i całorocznych Wielokrotnie użytkownicy samochodów osobowych na przełomie sezonów zadają poniższe pytania. 1. Czy warto jest wymieniać opony? 2. Jakie są różnice w wyglądzie bieżników? 3. Czym różni się bieżnik opon uniwersalnych od letnich i zimowych? W celu udzielenia odpowiedzi na powyższe pytania - w niniejszym artykule przygotowano zestawienie najbardziej po- pularnych marek opon i typów bieżników wykazując występu- jące pomiędzy nimi różnice i podobieństwa. Przedstawiona w dalszej części artykułu analiza nie obejmuje składu mieszanki i nie uwzględnia wpływu konstrukcji wewnętrznej na parametry opon a jedynie koncentruje się na kształcie bieżników opon letnich, zimowych i całorocznych. Rozmiar bloków. Bieżnik opon letnich charakteryzuje się większymi, pojedynczymi blokami, które zapewniają lepszą stabilność i przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni o temperaturze powyżej 7 ° C. W oponach zimowych jest ich dużo więcej i mają one mniejsze gabaryty w celu zwiększania przyczepności na śniegu i lodzie poprzez możliwość odpo- wiedniego ich ustawienia oraz wzajemnego blokowania. 1. Kształt bloków. Bloki bieżnika opon letnich mają prosto- kątny lub lekko zaokrąglony kształt, podczas gdy bloki w oponach zimowych są zwykle trapezoidalne lub rombo- idalne ustawione w jodełkę, co poprawia przyczepność na śniegu i lodzie, mając na celu uzyskanie podobnych efektów do ustawienia nart podczas hamowania (kształt przypominający pług). Głębokość rowków. Rowki w bieżniku opon zimowych są głębsze niż w oponach letnich, co umożliwia lepsze odprowa- dzanie wody i śniegu. Bieżnik opon letnich może mieć niższą wysokość by lepiej odprowadzić ciepło z nagrzanej opony i powierzchni drogi (w bardzo upalne dni zdarza się, że w cią- gu dnia temperatura nawierzchni jezdni może osiągać około 50 ° C). W takim przypadku opony zimowe z łatwością nad- miernie się nagrzewają i mogą ulec uszkodzeniu. 2. Lamelki. Bieżnik opon zimowych ma bardziej złożoną strukturę lamel, co zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i lodzie. Opony letnie mają bardzo niewielką liczbę lamel i lamelki te są nieporównywalnie mniejsze niż ma to miejsce w oponach zimowych. Latem jest to zaleta a zimą wada, gdyż opony te nie mają elementów pozwalających odpowiednio odkształcać się na śliskiej nawierzchni. 3. Wzór bieżnika. Wzór bieżnika opon letnich jest zazwyczaj prostszy i mniej skomplikowany, ustawiony jest on najczę- ściej wzdłuż kierunku toczenia, podczas gdy wzór bieżnika opon zimowych zawiera więcej elementów kształtowych ustawionych w jodełkę, które zapewniają lepszą przyczep- ność na śniegu i lodzie oraz umożliwiają odprowadzenie OponyletnieOponyzimoweOponycałoroczne Bridgestone TuranzaT001 BridgestoneBlizzakLM005BridgestoneWeatherControl A005EVO ContinentalEcoContact6ContinentalWinterContactTS 870 ContinentalAllSeasonContact DunlopSPSportBluresponseDunlopWinterSport5DunlopSportAllSeason Źródło: OPONEO - https://www.oponeo.pl/www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 nagromadzonegośnieguzobszarupomiędzyoponąi nawierzchniądrogi.Oponyletnieniemusząposiadać takiegoukształtowania,gdyżpowodujeonwiększeopory ruchunagorącejnawierzchnijezdni. 4.Kąt nachylenia bloków.Blokiwoponachzimowychsą zwykleustawionepodwiększymkątemdokierunkujazdy, cozapewnialepsząprzyczepnośćnaśnieguilodzieoraz umożliwiasamooczyszczenieopony-wyrzucającnadmiar śniegui/lubbłotapośniegowegonazewnątrzopony.W oponachletnichkątnachyleniablokówjestzwyklezbliżony dokierunkuradialnegoi głównymjegocelemjestzapew- nieniechłodzeniabieżnikawciepłedni. 5.Liczba rowków.Oponyzimowemająwięcejrowkówniż oponyletnie,copoprawiaodprowadzaniewodyiśniegui zapobiegaakwaplanacji.Jesttozjawiskoutratyprzyczep- nościoponypodczasjazdyponawierzchnipokrytejwodą, spowodowanewystępowaniemcienkiejwarstwywody międzybieżnikiemoponyajezdnią.Zjawiskotowystępuje podczasjazdynanawierzchniach,naktórychznajdują siękoleinylubnierówności,wktórychzbierasięwoda. Zatemmożeonowystąpićokażdejporzerokupodczas intensywnychopadówdeszczu. 6.Część środkowa bieżnika.Bieżnikoponzimowychma zwyklebardziejzłożonywzórwewnętrznyskładającysię zelementówustawionychnajczęściejwjodełkęsyme- trycznąlubnaprzemienną.Ustawienietojakjużwcześniej wspominanopoprawiaprzyczepnośćnaśnieguilodzie. Woponachletnichnajczęściejjesttoelementwkształcie paskawzmacniającegośrodekopony.Większośćopon klasypremiumwoponachletnichmaniesymetryczny podziałbloków(paskówbieżnika),takbyśrodekbieżnika byłwzmocniony.Rozwiązanietakiepozwalanaosiąga- niewiększychindeksówprędkościimniejszeodginanie sięoponypodczasszybkiejjazdywstosunkudoopon zimowych. Wrazzodczuwalnymizmianamiklimatu,wieleosóbzamie- rzającychzakupićogumienierozważazakupoponcałorocz- nych.Pośródużytkownikówoponczęstozadawanesądwa poniżejzapisanepytania: 1.Czywartokupićoponycałoroczne? 2.Czymróżnisiębieżnikoponcałorocznychodoponletnich izimowych? Niemajednoznacznejodpowiedzinapowyższepytania. ZachodzącezmianyklimatuwPolscemonitorujeInstytutMe- teorologiiiGospodarkiWodnej-PaństwowyInstytutBadawczy (IMGW-PIB),którydokonałpodsumowaniasezonuzimowego 2021/2022 1 informującopiniępubliczną,że „…Średnia obszarowa temperatura powietrza zimą 2021/2022 wyniosła 1,2°C i była o 1,6°C wyższa od średniej wieloletniej wartości temperatury dla tego sezonu (klimatolo- giczny okres normalny 1991-2020). Minioną zimę należy za- liczyć do sezonów bardzo ciepłych. Najcieplejszym regionem Polski był Pas Wybrzeży i Pobrzeży Południowobałtyckich (średnia obszarowa temperatura 2,2°C, wyższa od normy o 1,3 stopnia), najchłodniejszym zaś Karpaty (0,0°C, wyższa od normy o 1,2 stopnia)…”. Jeśliautemwyposażonymwoponyuniwersalneniebędzie- mywybieraćsięwrejonygórskietokorporacjeoponiarskie mająwswojejofercieciekawepropozycjewportfolioproduk- towym.Zestawieniebieżnikówoponprzedstawionowformie graficznejtabeliustawiającjeodpowiedniowrzędachjako oponyletnie,zimoweicałoroczne(do przygotowania zesta- wienia opon wykorzystano zdjęcia bieżników opublikowane na stronie firmy OPONEO - https://www.oponeo.pl/). 1.Głębokość bieżnika.Bieżnikoponwielosezonowych mamniejszerowkiwporównaniudooponzimowych,ale większeniżwprzypadkuoponletnich.Takierozwiązanie pozwalanadobrąprzyczepnośćnamokrejnawierzchni, ajednocześnieumożliwiajazdęzimąnaodśnieżonych drogachorazjesienią,wiosnąilatempodczasopadów nadobreodprowadzeniewody.Bieżnikoponletnichma zazwyczajmniejszerowkiniżoponycałoroczneizimowe umożliwiającelepszeodprowadzenieciepłazwnętrza opony.Dlategooponyletniemajązazwyczajwyższe indeksyprędkościodoponzimowych.Oponyletniemają lepsząprzyczepnośćnasuchejnawierzchniwporówna- niudooponuniwersalnych,gdyżnasuchejnawierzchni GoodyearEfficientgrip Performance GoodyearUltraGrip9+GoodyearVector4Seasons Gen‐3 MichelinPrimacy4+MichelinAlpin6MichelinCrossClimate2 NokianTyresWetproofNokianTyresWRSnowproofNokianTyresSeasonproof PirelliP1CinturatoVerdePirelliCinturatoWinterPirelliCinturatoAllSeasonSF2 Dokończenienastr.10 Źródło: OPONEO - https://www.oponeo.pl/Next >