Cyfrowe rozwiązania napędzające rozwój Wysokie aspiracje Azji str. 8-10 Nowoczesne narzędzia str. 18-19 Błędy przy obsłudze opon str. 21 Michael Saitow o B2B w eCommerce str. 30-31 INTERNETOWA STRONA BIZNESU— PRZEŁOMOWE OSIĄGI WIĘKSZA ODPORNOŚĆ NA ZUŻYCIE NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI Bridgestone Europe NV/SA, Spółka Akcyjna Oddział w Polsce Dane kontaktowe najbliższego autoryzowanego dealera opon Bridgestone są dostępne na naszej stronie inter- netowej www.bridgestone.pl MNIEJSZE ZUŻYCIE NIŻSZY KOSZT W PRZELICZENIU NA KILOMETR 1) NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI 2) OPTYMALNE ZUŻYCIE PALIWA 3) 1) O 45% większe potencjalne przebiegi w porównaniu z poprzednikiem. O 15% niższy koszt w przeliczeniu na kilometr w porównaniu z poprzednikiem. 2) Pierwsza opona do zastosowań regionalnych, która uzyskała wartość “a” na etykiecie ue dla osi kierującej (rozmiar: 315/80 R22,5”) 3) Zapewniona kombinacja B-C-B kół osi kierującej, napędowej i naczepy.4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 15 EKSPERCI Wiedzą jak stworzyć dobre opony ... 8-10 W BRANŻY Jak usprawnić realizację obowiązku utylizacji opon? ... 10 PZPO. Od lutego nowe panele szkoleniowe ... 12 ETRMA. Czwarty kwartał najgorszy ... 14 Hankook sponsorem kultowych aut ... 16 GEWE w Grupie Pneuhage ... 17 Cyfryzacja serwisów ... 18-19 Kabat Tyre. Handlowanie poprzez targi ... 19 Wielosezonowe nie są dobre na wszystko ... 20 Błędy przy obsłudze opon osobowych i dostawczych ... 21 Kluczowe wsparcie ... 22 Alzura Tyre24. Oponiarski TOP w Polsce ... 23 Ceny nowych aut. Absurd goni absurd ... 24 Serwis BestDrive w Kłobucku ... 26 Dokąd na targi w 2023 roku? ... 27 Plusy i minusy aut elektrycznych ... 34 Średnica opon osobowych ... 35 Z wizytą w... fi rmie Premio Autopon we Wrocławiu Głównie fl oty ... 28-29 ROZMOWY Alzura Tyre24. eCommerce rządzi handlem ... 30-31 Mistrzostwa kreujące mistrzów mechaniki ... 32-33 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 54) Dziury i wyrwy ... 36 Co każdy szef wiedzieć powinien? Erasmus nie tylko dla studentów ... 37 Prawo w warsztacie (cz. 123) W świecie e-sprzedaży ... 38-39 PREZENTACJE SsanYong Musso Grand 2.2 Diesel Quartz Na atekach ... 40-41 NOWOŚCI RYNKOWE ... 42-46 GOSPODARKA Wypchnięci do „szarej strefy” ... 47 EKOLOGIA Continental. Opony życie po życiu ... 48 PRZEGLĄD MAREK Hunter dla fachowców ... 49 NA DRODZE Autem po Europie: Niemcy ... 50 TESTY Całoroczne do SUV ... 51 TECHNOLOGIE Specjalnie do elektryków ... 52 PERSONALIA Nowy zarząd PZPO ... 53 Z ŻAŁOBNEJ KARTY Pionierzy odchodzą ... 53 Dziękujemy m. in. fi rmom: Alzura Tyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotografi cznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Pixabaywww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora W połowie stycznia zaczęły się ferie i będą trwały prawie do końca lutego (w zależności od województwa, w którym miesz- kamy). A że w górach spadło trochę śniegu to większość tych, co ferie mają, czyli rodziców i dzieci w wieku szkolnym, ruszyło w góry. Mam nadzieję, że pojechali autami „ubranymi” w opony zimowe. Zresztą, w styczniu było widać w wielu serwisach wzmożony ruch, co znaczy, że zdrowy rozsądek u rodaków zwyciężył. A nie krótkowzroczne patrzenie na koszty zakupu i przekładki opon. Fakt, nie są one niskie i chyba niższe nie będą. W lutowym wydaniu - drodzy Czytelnicy - będziecie mogli sporo przeczytać o handlu internetowym (s. 18-19, 30-31). Także o powrocie opon chińskich na rynki europejskie w większym wymiarze niż przez ostatnie 2-3 lata (s. 8-10). Polecam również rozmowę z Adrianem Dekowskim o Ogólnopolskich Mistrzostwach Mechaników (s. 32-33). Jeśli zamierzacie wysłać swoich pracowników na szkolenia - tutaj zwracam się do szefów i właścicieli serwisów - to polecam tekst ze strony 12 o nowych pro- pozycjach szkoleniowych podejmowanych przez Akademię Oponiarską PZPO. Rzetelnej wiedzy i zdobywania umiejętności pod czujnym okiem najlepszych fachowców w kraju, nigdy za dużo. Poza tym przeczytacie sporo informacji o branżowych nowinkach technologicznych, testach i zmianach prawa w zakresie ruchu drogowego w krajach UE. Luty to także rocznica inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainę. I nie widać w najbliższej perspektywie, aby ten krwawy konfl ikt miał się zakończyć. Rosyjskie społeczeństwo nakręcane oszczerczą propagandą wspiera swego pożal się Boże przywódcę, który nie szanuje życia młodych ludzi wysyłanych tysiącami na front. Ukraina natomiast wspierana przez Wolny Świat broni swej wolności, niezależności i prawa do samostanowienia oraz demokracji. Nie chce ulec potężnemu sąsiadowi, dla którego jakby czas się zatrzymał na przełomie XIX i XX wieku, gdzie zdobycze terytorialne były najważniejsze. Putin zostaje w tamtych czasach i nie dostrzega, że świat jest o 100 lat do przodu i o potędze jakiegoś kraju nie decydują zdobycze terytorialne a rozwój nowoczesnych technologii, dbanie o wykształcenie młodego pokolenia oraz budowanie dobrobytu całego społeczeństwa. Oby rok 2023 okazał się czasem otrzeźwienia dla władcy Rosji oraz społeczeństwa rosyjskiego, oby stał się rokiem odzyskania integralności terytorialnej przez Ukrainę i budowania przez nią lepszej przyszłości w ramach UE. Nam zaś życzę spadku infl acji, która zabiera piątą cześć naszych dochodów oraz owocnego handlowania zarówno w offl ine jak i online.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 15 6 W BRANŻY Bridgestone drugi rok zrzędu został nagrodzony platynowym wyróżnieniem wrankingu zrównoważonego rozwoju prowadzonym przez EcoVadis - jedną znajwięk- szych agencji ratingowych zajmujących się ocenianiem zrównoważonego rozwoju biznesu. Od czasu pierwszego zestawienia producent rozwijał zrównoważone praktyki biz- nesowe, dzięki czemustopniowo awansował wrankingu na przestrzeni lat 2015-2022. W porównaniu zrezultatem z2021 roku, ogólny wynik firmy poprawił się o5 punktów, aranking dotyczący warunków pracy, praw człowieka oraz zrównowa- żonego łańcucha dostaw wzrósł o10 punktów.Bridgestone znalazł się w grupie 1 proc. spośród 100tys. badanych firm działających w ponad 200 różnych branżach. (Źródło: Bridgestone) Continental otrzymał homologację dla opon EcoCon- tact 6 Q na oryginalne wyposażenie nowego kompakto- wego SUV-a BMW X1. EcoContact 6 Q został opracowany z myślą o ekonomicznej jeździe. Zastosowana w nim mie- szanka gumowa ogranicza pochłanianie energii przez oponę podczas ruchu pojazdu, co z kolei zmniejsza tarcie. Bieżnik opony został zoptymalizowany pod kątem redukcji hałasu toczenia. EcoContact 6 Q charakteryzuje się długą żywot- nością i oferuje dobre właściwości prowadzenia. Continental dostarcza monachijskiemu producentowi aut premium opony EcoContact 6 Q w rozmiarach 18, 19 i 20 cali. Jako opcja dodatkowa doBMW X1 dostępne są również zimowe opony WinterContact TS 860 S. (Źródło: Continental) Wspierany przez Goodyeara zespół De Rooy zwyciężył w Rajdzie Dakar 2023 w kategorii samochodów ciężaro- wych. Janus Van Kasteren zajął pierwsze miejsce, a jego zespołowi koledzy, Martin i MitchelVan Den Brink, odpo- wiednio trzecią i czwartą lokatę. Wsparcie w zakresie opon irozwiązań do zarządzania oponami w Dakarze jest ważną częścią cyklu rozwojowego opon i rozwiązań Goodyeara dla pojazdów użytkowych. Opony Goodyear OFFROAD, które mają taką samą specyfikację jak opony dostępne dla operato- rów flot, po raz kolejny sprawdziły się w trudnych warunkach. Na trasie holenderski zespół korzystał też z systemu monitoro- wania ciśnienia w oponach Goodyear TPMS, wprowadzonego do wszystkich czterech ciężarówek IVECO. (Źródło: Goodyear) Hankook nawiązał współpracę z Lamborghini Squadra Corse i został oficjalnym partnerem technicznym oraz wyłącznym dostawcą opon serii wyścigowej Lamborghi- ni Super Trofeo w sezonie 2023. Aby sprostać różnym wymaganiom, koreański producent opracował nową oponę wyścigową o wysokich osiągach. Ventus Race jest specjal- nie dostosowana do samochodu wyścigowego Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo2 i będzie używana we wszystkich trzech seriach Lamborghini Super Trofeo, które odbędą się w Europie, Ameryce Północnej i Azji. Firma Hankook oraz jej inżynierowie i mechanicy będą również obecni na torach wyścigowych, aby zapewnić wsparcie techniczne i pomoc kierowcom i zespołom uczestniczącym w serii. (Źródło: Hankook) Vredestein został oficjalnym sponsorem tegorocznych Mistrzostw Świata FIS w Narciarstwie Alpejskim, które odbędą się we francuskim kurorcie Courchevel Méribel w dniach 6-19 lutego. Firma Apollo Tyres, właściciel marki Vredestein, podpisała umowę sponsorską z Międzynarodową Federacją Narciarską (FIS). Celem nawiązanej współpracy jest zwiększenie rozpoznawalności wielokrotnie nagradzanych gam opon zimowych (Wintrac i Wintrac Pro) oraz całorocznych (Quatrac i Quatrac Pro) marki Vredestein. Podczas imprezy będzie ona widoczna m.in. na numerach startowych uczestni- ków, a także na banerach. Pojawi się również w tle najbardziej widowiskowych konkurencji, obejmujących m.in. kombinację alpejską, super G, zjazd i slalom gigant. (Źródło: Apollo Tyres) Do końca 2023 r. prawie 50 samochodów dostawczych DHL Express wSingapurze zostanie wyposażonych wbezpowietrzne opony Michelin UPTIS. Pilotażowy pro- gram rozpoczął się 10 stycznia. UPTIS jest przeznaczony dosamochodów osobowych ilekkich samochodów do- stawczych. Powietrze zostało wnim zastąpione specjalną konstrukcją zdolną doutrzymania pojazdu, która według producenta zapewnia wytrzymałość oraz gwarantuje komfort ibezpieczeństwo jazdy. Ogranicza również liczbę opon złomo- wanych zpowodu przebicia. Technologia bezpowietrzna jest kluczem dorealizacji przez Michelin wizji stworzenia wpełni zrównoważonej opony do2050 r. (Źródło: Michelin) Sumitomo Rubber Industries poinformowało oroz- poczęciu dostarczania opon całorocznych Falken ZIEX ZE001 A/S na fabryczne wyposażenie Subaru Crosstrek. Ogumienie spełnia różnorodne wymagania kompaktowego SUV-a, zapewniając samochodowi wszechstronne osiągi i łącząc stabilność kierowania zoszczędnością paliwa za- równo na suchej nawierzchni, jak ina śniegu. W nowym wzorze bieżnika opony układ żeber oraz rowków bocznych został zoptymalizowany, aby osiągnąć lepsze właściwości jezdne na śniegu. Dzięki zastosowaniu nowej, innowacyjnej mieszanki gumowej, Falken ZIEX ZE001 A/S charaktery- zuje się zmniejszonymi oporami toczenia, przy jednocze- snym zachowaniu tego samego poziomu przyczepności. (Źródło: Sumitomo Rubber Industries) W tym roku odbędzie się trzecia edycja Recircle Awards - ogólnoświatowego wydarzenia nagradzającego zrównoważone innowacje, procesy produkcyjne, zarzą- dzanie iusługi wbranży bieżnikowania irecyklingu opon. W ramach konkursu przyznane zostaną 22 nagrody obejmują- ce szeroki zakres kategorii, a 16 znich zostanie ogłoszonych podczas inauguracji tegorocznej edycji, która odbędzie się 8 marca na wystawie Tyrexpo Asia wSingapurze. Sponsorem tytularnym Recircle Awards pozostanie Autopromotec, który będzie gospodarzem ceremonii wręczenia nagród podczas Futurmotive - Expo & Talks, nowego wydarzenia, które odbę- dzie się w listopadzie wBolonii. (Źródło: Valebridge Media Services) Nexen Tire zaprezentował kolejne opony koncepcyjne, których projekty powstały wramach współpracy branżo- wo-akademickiej ze studentami Design Council Busan (DCB). BTR (Born to Race) to opona wyścigowa osferycznej strukturze wewnętrznej, która umożliwia swobodną regulację kąta pochylenia kół wzależności od toru jazdy. Mearth (Mar- s+Earth) to ogumienie typu future transform przeznaczone doużytku na Marsie, które zapewnia tryb poprawiający wła- ściwości jezdne poprzez rozszerzenie powierzchni bieżnika zapomocą specjalnych materiałów, atakże tryb oczyszczania jałowej ziemi Czerwonej Planety poprzez wystające elementy ścian bocznych. Bezpowietrzna opona Nocturne wykorzystuje technologię aktywnej redukcji hałasu, która nie tylko tłumi ha- łas opon podczas jazdy z dużą prędkością, ale może również działać po zatrzymaniu wokół pojazdu. (Źródło: Nexen Tire) 16 stycznia ruszyły zapisy doXII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Do udziału zgłaszać się mogą dwuosobowe zespoły uczniowskie ze średnich szkół samo-Kumho Opony Polska www.kumhotire.com/pl :www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Wiedzą jak stworzyć dobre opony Czy bez Azji da się pojeździć? Nie trzeba długo szukać przykładów potwierdzających, że światowa motory- zacja uzależniła się od wyrobów z Azji. Wystarczy popatrzeć na to, jak przez problemy z dostępnością azjatyckiej elektroniki wydłużyło się oczekiwanie na nowe auto. Produkty z Dalekiego Wschodu świadczą o wysokim za- awansowaniu technologicznym państw azjatyckich. Nawet niemieckie koncerny nie mogą bez nich wytwarzać swoich li- muzyn. Każdy z nas w życiu codziennym używa bardzo wielu produktów z Azji, bez których ciężko byłoby nam funkcjo- nować we współczesnym świecie. Dynamiczny rozwój branży motoryza- cyjnej sprawił, że w drugiej połowie XX i na początku XXI wieku wiele fi rm z Azji zajęło się produkcją ogumienia. Dużą popularnością i uznaniem w Europie cieszą się marki koreańskie takie, jak: Hankook, Nexen czy Kumho. Zalicza się je do segmentu klasy średniej, chociaż Hankook od pewnego czasu aspiruje o szczebel wyżej. Dlatego, aby wyróżnić swoją topową markę, wymyślono drugą, budżetową o nazwie - Laufenn. Wspo- mniane wyżej marki opon montowane są na pierwsze wyposażenie w popular- nych samochodach jak VW czy Skoda, ale również w Porsche oraz masowo sprzedawane są klientom w serwisach oponiarskich na tzw. rynku wtórnym. Najwięcej nowych budżetowych ma- rek powstało w Chinach. Opony marek chińskich nie są kojarzone z renomowa- nymi koncernami oponiarskimi. Okazuje się jednak, że niektóre z nich korzystają z zaawansowanych rozwiązań, a także wiedzy i technologii największych świa- towych koncernów oponiarskich. Dzięki temu mogą w czasie rosnących cen za- pewnić spokojną jazdę niskim kosztem. Dobrym przykładem jest koncern Prinx Chengshan - właściciel ekonomicznej marki opon Austone Tire, a także Zhon- Czy 2023 będzie rokiem opony azjatyckiej? Z największego kontynentu na ziemi pochodzi wiele uznanych marek. Są wśród nich zarówno producenci znakomitych opon premium, jak i solidnych modeli klasy średniej. Azjatyckie portfolio obfi tuje również w marki specjalizujące się w oponach budżetowych. Dodatkowo obniżenie kosztów transportu znacząco zwiększyło konkurencyjność cenową opon z Azji. Ponadto chińskie fi rmy sporo nauczyły się od znanych koncernów oponiarskich, które lokowały tam swoje fabryki bądź intensywnie współpracowały z lokalnymi przedsiębiorstwami. Czy rosnąca infl acja i ogólna sytuacja ekonomiczna sprawi, że budżetowe ogumienie z Azji, a przede wszystkim z Chin, będzie w 2023 roku najchętniej wybieranym przez klientów rodzajem opon? www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 gce Rubber Group - właściciel od lat popularnej w Polsce marki Goodride. Azjatyckie opony mogą zdobywać świat Działania koncernu Prinx Chengshan w branży oponiarskiej rozpoczęły się na dobre w 1976 roku. Uruchomiono wówczas fabrykę Rongcheng, założoną w celu wytwarzania opon diagonalnych. Nie są to zatem opony o ponad 100-let- niej tradycji jak w przypadku najbardziej znanych i rozpoznawalnych marek kon- cernów światowych. Koncern Prinx Chengshan może się jednak pochwalić osiągnięciami godnymi największych pionierów branży oponiar- skiej. Można tutaj podać przykład tego, że fi rma jako pierwsza w swoim kraju opracowała własne opony o konstrukcji radialnej. Wprowadzono je do oferty w 1990 roku. W 1997 roku ogumienie producenta mogło się już pochwalić światowymi certyfi katami jakości - m.in. DOT, ISO 9001, ISO 16949, QS-9000 czy GCC. Mocnym ruchem do przodu było rozpoczęcie współpracy z amerykań- skim przedsiębiorstwem Cooper Tire. Koncern z Ameryki Płn. oraz Prinx Chengshan zawiązały w 2006 roku spółkę joint venture, co umożliwiło dy- namiczny rozwój chińskiego producenta. Koncern zdołał dzięki temu przeskoczyć barierę technologiczną. Umocnił także swoją pozycję na rynku amerykańskim. Obecnie eksport do Ameryki Północnej przekracza 30 proc. produkcji Prinx Chengshan. Aktualnie fi rma jest osob- nym podmiotem, bowiem w 2014 roku odkupiono udziały od Cooper Tires. Od tej pory producent opon Austo- ne zaczął rozszerzać swoją działal- ność na innych kontynentach, w tym w Europie. W 2016 roku uruchomiono biuro Prinx Chengshan na Słowacji. Jednocześnie koncern w dalszym ciągu rozwijał swoją pozycję na rynku chińskim i azjatyckim. W 2017 roku powstało w Chinach nowe centrum badań i roz- woju, a także zamknięty ośrodek testowy dla wszystkich linii produktów wybudo- wany za 30 mln USD. W 2018 roku producent opon Austone zadebiutował na giełdzie w Hongkongu. Prinx Chengshan to zarazem pierwszy chiński producent opon notowany na giełdzie HKEX. Zdumiewająco wysokie wyniki pozwoliły Prinx Chengshan zdo- być w 2019 roku tytuł najcenniejszej spółki akcyjnej z branży motoryzacyjnej i przemysłowej notowanej na tym par- kiecie giełdowym. W 2019 roku fi rma zaangażowała się również mocniej w konsolidację bieżących działań w Europie. Nowopowstała europejska siedziba główna w rejonie Frankfurtu nad Menem pozwoliła rozpocząć przy- gotowania do kolejnej fazy rozwoju na Starym Kontynencie. Rok 2021 także był nadzwyczaj istotny dla producenta opon Austone. Otwarto wówczas nową siedzibę główną w Szanghaju, co pozwoliło ustanowić nowy rozdział międzynarodowego ukła- du fi rmy. Niezwykle ważne wydarzenie miało miejsce również rok wcześniej. W 2020 roku Prinx Chengshan uru- chomił swoją pierwszą fabrykę poza granicami Chin. Dokończenie na str. 10Next >