Niech św. Mikołaj przyniesie Wam wszystko, o czym marzycie! Ekspert o ciśnieniu i TPMS-ach, o których także na... str. 25 Jesienią i zimą zimówki str. 23, 28-29,31 Rozmowa z G. Bertolim, prezesem Pirelli Polska str. 34-35 Bez limitu kilometrów str. 38— PRZEŁOMOWE OSIĄGI WIĘKSZA ODPORNOŚĆ NA ZUŻYCIE NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI Bridgestone Europe NV/SA, Spółka Akcyjna Oddział w Polsce Dane kontaktowe najbliższego autoryzowanego dealera opon Bridgestone są dostępne na naszej stronie inter- netowej www.bridgestone.pl MNIEJSZE ZUŻYCIE NIŻSZY KOSZT W PRZELICZENIU NA KILOMETR 1) NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI 2) OPTYMALNE ZUŻYCIE PALIWA 3) 1) O 45% większe potencjalne przebiegi w porównaniu z poprzednikiem. O 15% niższy koszt w przeliczeniu na kilometr w porównaniu z poprzednikiem. 2) Pierwsza opona do zastosowań regionalnych, która uzyskała wartość “a” na etykiecie ue dla osi kierującej (rozmiar: 315/80 R22,5”) 3) Zapewniona kombinacja B-C-B kół osi kierującej, napędowej i naczepy.4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 15 EKSPERCI Ciśnienie w oponach a elektromobilność ... 8-10 OPINIE Sonda Przeglądu Wyposażenie warsztatowe a elektromobilność ... 12-13 W BRANŻY Pouczający sondaż ... 14 (Nie)zwyczajny dzień w Serwisie Jan ... 16-17 Do widzenia, Rosjo! (cz.3) ... 18 Euromaster. Oszczędnie i ekologicznie ... 19 Targi w Nadarzynie. Maszyny i opony ... 20 Targi SIMA. Dziesięć dekad dla rolnictwa ... 22 Alzura Tyre24. Pięć topowych zimówek ... 23 Kabat Tyre na targach w Dubaju ... 24 Kołpaki na wiele sezonów ... 24 TPMS do każdego auta ... 25 BestDrive. Nowoczesność z rodowodem ... 26 Euro 7 już niebawem ... 27 PZPO. Jesienią i zimą zimówki ... 28-29 Nokian. Nowy symbol na oponach ... 30 Doradztwo przy zakupie opon osobowych ... 31 Gwarancja na opony osobowe i dostawcze ... 38 Leksykon terminów oponiarskich (cz. 2) ... 39 Continental. Tylko profesjonalny serwis ... 50-51 SDCM. Niebezpieczne stare części ... 52 Kajetan Kajetanowicz jednak wystartował ... 53 Adwentowa Automechanika ... 53 Z wizytą w... firmie Premio Fux w Nowym Sączu Nowy rozdział ... 32-33 ROZMOWY Pirelli. Historia pisana oponami ... 34-35 Automobilklub Toruński. Organizatorów brak ... 36-37 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 52) Jazda elektrykami ... 40 Co każdy szef wiedzieć powinien? Polaków podejście do przedsiębiorczości ... 41 Prawo w warsztacie (cz. 121) Między pracą a życiem ... 42-43 PREZENTACJE KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV L Niebieska żaglówka ... 44-45 NOWOŚCI RYNKOWE ... 46-49 PERSONALIA Nowa dyrektor generalna COP ... 51 PRZEGLĄD MAREK Hyundai. Koreański gigant ... 54 TESTY Liczy się każdy aspekt ... 55 TECHNOLOGIE Z nowościami w nowy rok ... 56 Koła w marsjańskich łazikach ... 57 Dziękujemy m. in. firmom Alzura Tyre24, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pewag, Pirelli, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Dziękujemy firmie Serwis Opon Jan za możliwość wykonania sesji fotograficznej, której plonem jest m.in. zdjęcie na okładce. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Władysław Kościuch, w rolę św. Mikołaja wcielił się Jan Balcerak pseudonim Broda.www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora To był dziwny rok. Zarówno pod względem politycznym, gospodarczym, jak i społecznym. Zaczął się optymistycznie dla naszej branży. Sprzedaż opon szła dobrze. Popandemiczne odbicie gospodarcze trwało. Praktycznie w każdym segmencie notowano wzrosty. Jedynie opony rolnicze (-20) i przemysłowe (-6) odnotowały spadki w porównaniu do pierwszego półrocza 2019 roku, aż przyszedł dzień 24 lutego. Putinowska Rosja postanowiła napaść na Ukrainę. Ruski „car” doszedł do wniosku, że tylko zbrojnie jest w stanie od- budować dawne imperium, a Ukraińcy poddadzą się bez walki w trzy dni. Jak bardzo się pomylił, widać to dzisiaj. Wojna nadal trwa. Od kilku tygodni putinowskie wojsko próbuje Ukrainę wziąć chłodem i brakiem prądu. Bombardowane są obiekty tzw. infrastruktury wrażliwej, czyli elektrownie, ciepłownie, szpitale, osiedla mieszkaniowe. Nie ma dnia, aby rakiety nie spadły na ukraińskie miasta i wsie. Zdarzyło się, że zbłąkana rakieta rykoszetem trafiła także polską wieś na Lubelszczyźnie, gdzie zginęli dwaj mężczyźni. Kiedy skończy się to szaleństwo? Nie wiadomo. Jednak w związku z powyższym już od drugiego kwartału wszystko zaczynało się zmieniać, czyli generalnie spadać. Rosła tylko inflacja, która jesienią dobiła do 18 procent, co według analityków nie jest wielkością ostateczną. Błyskawicznie wzrosły nam ceny energii, paliw, żywności. Putin wziął na zakładnika całą Europę, która stara się bronić nakładając na Rosję kolejne restrykcje. Po Putinie wszystko to spływa jak po kaczce. Nie dociera do niego, że według ukra- ińskiego MON na tej wojnie straciło już życie 85 tys. młodych obywateli Rosji. Rosyjskie społeczeństwo - przez działającą bezwzględnie propagandę - w ogóle tego nie dostrzega. Co gorsza, powoływani są do wojska kolejni młodzi ludzie, którzy po kilkutygodniowym przeszkoleniu trafią na front, gdzie zapewne zginą. W tak minorowych nastrojach zbliżamy się do Bożego Narodzenia, świąt rodzinnego ciepła, przyjaźni. Nasz redakcyjny św. Mikołaj, którego wizerunek widzicie na okładce odwiedził jeden z toruńskich serwisów. Wiem, że tak jak w Serwisie Jan, w całej Polsce trwa - mimo grudnia - nadal gorący sezon przekładkowy, w czasie którego obsługujecie dziennie po kilkadziesiąt aut. W dużej liczbie serwisów już nie tylko wymieniane są opony, ale dokonywane naprawy układów hamulcowych, zawieszenia, wydechy, wymieniane są płyny eksploatacyjne. Dlatego wszystkim szefom, pracownikom i ich rodzinom życzymy spokojnych Świąt, bez trosk codziennego dnia. Niech świąteczne ciepło ogrzeje nasze serca i wleje nadzieję na lepszą, pogodniejszą i bardziej radosną, dostatnią przyszłość. www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 15 6 W BRANŻY Bridgestone przeznaczy łącznie 250 mln USD na roz- budowę i modernizację zakładu w Heredii w Kostaryce. Do 2026 r. moce produkcyjne fabryki wzrosną o 36 proc., powstanie także 160 nowych miejsc pracy. Nowa inwestycja jest uzupełnieniem strategicznego planu zrównoważonego rozwoju realizowanego przez firmę w ostatnich latach, którego celem jest rozszerzenie działalności prowadzonej w kraju. W zakładzie w Belén de Heredia produkowane są opony do sa- mochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Fabryka rozpoczęła działalność w 1967 roku i zatrudnia około 1000 osób. (Źródło: Bridgestone) Giti Tire debiutuje na chińskim rynku ciężkich samo- chodów ciężarowych. We wrześniu z linii produkcyjnej fabryki Daimlera w Pekinie zjechał pierwszy Mercedes Benz Actros wyposażony w opony GAR206 i GDR207. Ogumienie posia- dające klasę A w zakresie oporów toczenia charakteryzuje wysoka odporność na zużycie, trwałość, stabilność prowa- dzenia oraz komfort jazdy. Opony w rozmiarze 315/70 R22.5 zostały sprawdzone podczas testów drogowych w dużej flocie krajowej - w porównaniu z dostępnymi na rynku produktami głównych marek premium, pojazdy na oponach Giti zużywały o 3,6 proc. mniej paliwa. (Źródło: Giti Tire) Mimo globalnej niepewności gospodarczej, konflik- tów politycznych i ciągłych zakłóceń łańcucha dostaw związanych z COVID-19, firma Hankook Tire w trzecim kwartale tego roku odnotowała pozytywne wyniki finan- sowe. Globalna sprzedaż osiągnęła 1 706,6 mln EUR, co oznacza wzrost o 25,7 proc. r/r, natomiast zysk operacyjny wzrósł o 6,4 proc. r/r, osiągając 142,7 mln EUR. Sprzedaż w sektorze oryginalnego wyposażenia oraz w sektorach opon 18-calowych i większych przyczyniła się do dobrego wyniku finansowego, natomiast w sektorze opon na wymianę odno- towano nieznaczny spadek popytu. (Źródło: Hankook Tire) Z okazji dziesiątej rocznicy istnienia fabryki Pirelli w Silao w Meksyku, producent ogłosił rozpoczęcie inwe- stycji wartej 114 milionów euro. Prace zaplanowano na lata 2022-2023. Pirelli szacuje, że po ich zakończeniu produkcja wzrośnie o ponad milion sztuk opon rocznie. W fabryce po- wstanie także 400 nowych miejsc pracy, co zwiększy całkowitą liczbę jej pracowników do 3,2 tys. W Silao produkowane są opony High Performance i Ultra High Performance do samo- chodów osobowych, pojazdów elektrycznych, SUV-ów i lekkich ciężarówek. Do tej pory Pirelli zainwestowało w zakład ponad 800 mln euro. (Źródło: Pirelli) Yokohama Rubber dostarcza opony Geolandar G91 jako oryginalne wyposażenie do nowego Subaru Crosstrek, który trafina rynek w 2023 roku. Ogumienie łączy właściwości użytkowe opon do SUV-ów z efektywnością paliwową, bezpieczeństwem i komfortem wymaganym od miejskich crossoverów oraz małych i średnich SUV-ów. W jego opracowywaniu uczestniczyło laboratorium Yokohama HAICoLab. Crosstrek jest wyposażony w opony o rozmiarze 225/60R17 99H. Początkowo auto będzie dostępne w Japonii, a następnie w USA i Europie. (Źródło: Yokohama) Nokian Tyres zainwestuje 650 mln euro w nową fabrykę opon o zerowej emisji CO 2 w Oradei w północno-zachod- niej w Rumunii. Jej budowa ma rozpocząć się na początku 2023 roku. Według planów zakład będzie miał wydajność 6 milionów opon rocznie, z potencjałem na poszerzenie w przyszłości. W tej samej lokalizacji znajdzie się również punkt dystrybucyjny. Fabryka skupi się na produkcji opon dla samochodów osobowych i SUV o większych felgach, przeznaczonych głównie na rynek środkowoeuropejski. Roz- poczęcie komercyjnej produkcji planowane jest na 2025 rok. (Źródło: Nokian Tyres) Agencja ratingowa ESG (ang. Environmental, Social and Governance, czyli ochrona środowiska, odpowiedzial- ność społeczna i ład korporacyjny) została poproszona o ocenę odpowiedzialności społecznej Prometeon Tyre Group (PTG), aby pomóc Grupie zrozumieć i usprawnić jej działania w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju w całym łańcuchu wartości. Wyniki oceny są pozytywne: w zakresie ratingu ryzyka ESG wyniósł 14,9 na 100 (im wynik jest bliższy zeru, tym lepiej radzi sobie firma). Wynik ten plasuje PTG w czołówkach światowych rankingów zarówno wśród producentów części samochodowych, jak i producentów opon. Oceniono, że Prometeon charakteryzuje się niskim ryzykiem w trzystopniowej skali (niskie, średnie, wysokie) oraz wysokim poziomem zarządzania w również trzystopniowej skali (niski, średni, wysoki). Stwierdzono też, że mocne strony PTG to procedury i procesy, kapitał ludzki rozumiany jako wartość ekonomiczna doświadczenia i umiejętności pracowników, produkty, ich technologia i certyfikaty jakości, a także dosko- nała znajomość rynku referencyjnego. Dzięki nowym techno- logiom koncentrującym się na zrównoważonym charakterze opon, począwszy od surowców i procesu produkcyjnego aż po odzysk, seria Serie 02, obejmująca pięć linii produktów, pozwala na bardziej efektywne zarządzanie kosztami eks- ploatacji, gwarantując wysokie przebiegi, dłuższą żywotność opon i niższe opory toczenia. Przekłada się to na zmniejszenie zużycia opon i paliwa, co z kolei pozwala ograniczyć emisję CO 2 . (Źródło: Prometeon Tyre Group) Firma Oponiarska Dębica S.A. w III kwartale 2022 r. uzyskała przychody ze sprzedaży w wysokości 830,8 mln zł i był to wzrost o 51 proc. w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku. Zysk EBIT w III kwartale osiągnął po- ziom 3,3 mln zł (-55,4 proc.), a zysk netto był na poziomie 3,6 mln zł (-10 proc.). Po dziewięciu miesiącach roku przychody ze sprzedaży firmy wyniosły ponad 2,4 mld zł (wzrost o 43,4 proc.), EBIT spadł o 29,8 proc. do 35,3 mln zł, a zysk netto wyniósł 32,6 mln zł – był o 6,6 mln zł mniejszy w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego (spadek o 16,8 proc.). (Źródło: Firma Oponiarska Dębica) Continental zdobył pierwsze miejsce w najnowszej edy- cji rankingu Marka Nr 1 niezależnego portalu motoryzacyj- nego Wybór Kierowców w kategorii opony samochodowe. W tym roku respondenci wypełnili ponad 130 tysięcy ankiet, Zarejestruj się w programie partnerskiem pakiet powitalny z gadżetami od Continental. TWOJE KORZYŚCI: z Ty kupujesz opony my wypłacamy bonus* z Dedykowany zespół doradców marketingowych i biznesowych zMateriały edukacyjne i wiedza ekspercka zAtrakcyjna oferta materiałów promocyjnych 1. Wejdź na stronę contione.pl i kliknij „Dołącz do programu” . 2. Podaj swój NIP i kliknij „dalej”. Jeżeli danych Twojej firmy nie ma w naszej bazie, uzupełnij je. 3. Wybierz swój avatar oraz pseudonim. 4. Sprawdź i potwierdź wprowadzone dane. 5. Na adres e-mail, podany podczas procesu rejestracji, otrzymasz link aktywacyjny — kliknij w niego. 6. Ustaw swoje hasło dostępu, pamiętając o zachowaniu zasad bezpiecznego hasła. 7. Brawo, twoje konto jest już aktywne, witaj w świecie ContiOne. PREZENT NA START: REJESTRACJA KROK PO KROKU: MASZ PYTANIA? ZADZWOŃZAREJESTRUJ SIĘ NA contione.pl222 111 800 * Wypłata bonusu następuje za zakupy bezpośrednie w Continental Opony Polska lub u wybranych dystrybutorów: Handlopex, InterCars i Latex. Bonus naliczany jest za zakupy opon objętych programem: Continental, Uniroyal i Barum. Jedno miejsce wiele korzyści Zaloguj się i ciesz się możliwościami, jakie daje program ContiOne! zarejestrowanych od 15 grudnia br. otrzyma gwarantowany, wyjątkowy Pierwsze 200 osób www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Ciśnienie w oponach a elektromobilność inż. Piotr Szwarc - Akademia Oponiarska PZPO O tym, że odpowiednie ciśnienie w oponach ma istotny wpływ na bezpie- czeństwo czy na tempo zużywania się opon nie trzeba nikomu przypominać. O tym, że ma także wpływ na zużycie paliwa zdaje sobie już mniej osób. Prak- tycznie nikt nie zwraca uwagi na to, że musi częściej zatrzymywać się na stacji i więcej wydawać na paliwo. Tankowa- nie to w końcu tylko kilka minut, a cena benzyny czy oleju napędowego zmienia się praktycznie codziennie. Tankujemy i jedziemy dalej. A sprawdzenie ciśnie- nia w oponach? We współczesnych samochodach jest przecież system monitorowania ciśnienia, który da znać jak będzie trzeba uzupełnić powietrze. Z takich, czy innych powodów mało kto regularnie sprawdza ciśnienie w opo- nach. Mało tego - zdarzają się kierowcy, którym świecąca na pomarańczowo kon- trolka TPMS w niczym nie przeszkadza. Dbałość o optymalne parametry Ale przesiedliśmy się do nowego, lśniącego samochodu elektrycznego. Porusza się niczym statek kosmiczny, po prostu komputer na kółkach. I to nie byle jaki. Średnica kół to 18”-20”. Spe- cjalne opony o niskich oporach tocze- nia, odpowiednia aerodynamika, duży akumulator. Wszystko zoptymalizowane pod kątem jak największego zasięgu. O ile w przypadku pojazdu wykorzystu- jącego silnik spalinowy zasięg nie jest problemem, to w przypadku pojazdu elektrycznego sytuacja jest nieco inna. Samochód z silnikiem spalinowym po prostu częściej tankujemy. Zajmuje to chwilę i jedziemy dalej. Pokonanie trasy długości ponad 1000 km w ciągu jedne- go dnia nie stanowi żadnego problemu. W przypadku pojazdu eklektycznego uzupełnianie energii, to już nieco inna sprawa. Wszystko zależy od tego jakie możliwości ładowania ma nasz pojazd oraz czy mamy dostęp do szybkiej łado- warki. Jeśli wszystko nam sprzyja, to po godzinie możemy ruszać dalej. Niestety, gdy nie ma takiej możliwości bo ładowar- ka jest zajęta, lub mamy dostęp tylko do standardowej - o mniejszej mocy - to poczekamy dłużej, znacznie dłużej. Stąd dbałość o optymalne parametry jazdy jest tak istotna w kontekście pojazdów elektrycznych. A jaki wpływ na zużycie energii i zasięg ma ciśnienie w oponach w przypadku pojazdu elektrycznego? Nawet sprawna, nowa opona traci pewną ilość powietrza. Dzieje się to niezauważalnie, dzień po dniu. Niedo-EKSPERCI pompowana opona jest mniej sztywna, bardziej się odkształca. Powoduje to zwiększone wydzielanie ciepła, a ostatecznie prowadzi do zwiększenia oporów toczenia. Zmienia się także po- wierzchnia styku opony z nawierzchnią. Zjawiska te powodują zwiększenie zuży- cia energii, a co za tym idzie obniżenie zasięgu pojazdu. Ciśnienie w oponie a zasięg Badania przeprowadzone przez pro- ducentów opon i pojazdów elektrycznych pozwoliły określić jaki dokładnie wpływ ma obniżenie ciśnienia na skrócenie zasięgu. Uśredniając wyniki pomiarów poszczególnych modeli opon oraz po- jazdów, po obniżeniu ciśnienia o 40kPa zużycie energii wzrastało średnio o 7 procent. Dla przykładu Volkswagen ID.4 z akumulatorem 77 kWh według standardu WLTP posiada zasięg około 482 km. Obniżenie ciśnienia o 40kpa może spowodować skrócenie zasięgu o około 30 km. Czy to dużo? W sytuacji gdy w trasie stajemy przed wyborem - ładować pojazd przez trzy godziny, czy przejechać kawałek dalej, gdzie czeka na nas szybka ładowarka CCS 150kW, gdzie ładowanie zajmie kilkadziesiąt minut - wybór jest oczywisty. O ile mamy w zapasie właśnie te 30 km na dojazd do lepszej ładowarki. I tu może się okazać, że użytkownicy samochodów wreszcie docenią zalety systemu TPMS o pomiarze bezpośred- nim, który potrafiprecyzyjnie określić wartości ciśnienia w każdym z kół. Dotychczas przez wielu kierowców, a nawet część warsztatów system TPMS był traktowany jako zło konieczne. „Jakby dało się tę lampkę wyłączyć - najlepiej na stałe” - ile razy słyszałem osobiście taką wypowiedź. A tu może się okazać, że TPMS nie tylko ma wpływ na bezpieczeństwo, ale również na sprawniejsze pokonanie trasy pojazdem elektrycznym. Nowy standard TPMS W 2021 roku producent samocho- dów elektrycznych - TESLA, zmienił dostawcę oraz technologię komunikacji czujników ciśnienia. Dotychczas TESLA stosowała standardowe czujniki TPMS produkowane przez firmy Baolong Dokończenie na str. 10 Czujnik BLE OE dla pojazdów marki TESLA - producent Sysgration Czujnik BLE dla pojazdów marki TESLA - producent HAMATON TECHNOLOGY that empowers everyone, not just someone MUSE & A‘DESIGN & DNA INTERNATIONAL DESIGN AWARDS WINNER NEW PREMIUM TIRE FOR EUROPENext >