Opony zimowe i wielosezonowe Str. 26, 32, 63 DOBRY SERWIS Gotowi na jesień i zimę Ekspert o naprawie zimowych, całorocznych i EV Str 8-10 Jubileuszowe gale Str. 18-19, 20-21, 30-31 Informatyzacja daje nowe możliwości Str. 38-404 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 13 EKSPERCI Naprawiamy tak samo ... 8-10 OPINIE Sondaż Przeglądu podczas targów Agro Show ... 12 W BRANŻY Targi IAA w Hanowerze. Ogromny sukces ... 10 Konferencja rzeczoznawców w Teresinie ... 14 Targi Automechanika 2022 ... 16-17 15-lecie sieci Premio. Jutro jest dziś ... 18-19 20-lecie POP ... 20-21 Fleet Electric Day. Koła do elektryków ... 22 Bednary Agro Show. Tym razem płatne ... 24 Euromaster. Dobre przygotowanie to podstawa ... 25 Nie każde na każdą pogodę ... 26 Alzura Tyre24. Nowa funkcja koszyka zakupowego ... 28 Rocznica 20-lecia PSO ... 30-31 Zimowe do supersportowych. Frajdy ciąg dalszy ... 32 Leksykon terminów oponiarskich ... 41 Młodzi wiedzą lepiej ... 59 Protest SKP. Walczą o waloryzację ... 60 BestDrive. Decyzja, która procentuje ... 61 Kongres Nowej Mobilności. Atmosfera rzeczowości ... 62 Z wizytą w... firmie Euromaster Deberny w Bolesławcu Klienci cenią swój czas ... 34-35 ROZMOWY Alzura Tyre24. Nie patrzę co robi konkurencja ... 36-37 Premio. Informatyzacja daje nowe możliwości ... 38-40 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 50) Obowiązki pieszego ... 42 Co każdy szef wiedzieć powinien? O finansach dla niefinansistów ... 43 Prawo w warsztacie (cz. 119) Nadchodzi trudny czas ... 44-45 PREZENTACJE Dacia Sandero 1.0 TCe 100 LPG Comfort Dwa paliwa ... 46-47 NOWOŚCI RYNKOWE ... 48-57 MOTOSPORT DAF na Goodyearach ... 58 TESTY Zimowe dziewiętnastki ... 63 PRZEGLĄD MAREK Giuliano. Z włoskim duchem ... 64 DOBRY SERWIS Elektromobilność. Dotyczy to też polskich firm ... 66-67 Cenniki. Aktualne są lepsze ... 72 Zabezpiecz koła przed zimą ... 74 Dziękujemy m. in. firmom Alzura AG, Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, No- kian, Pewag, Pirelli, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Stefan Schweihofer. Okładka Dobrego Serwisu: Sławomir Górzyńskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora W Polsce bez zmian. Szalejąca inflacja, utarczki polityków, kryzys energetyczny i gospodarczy. Elita rządząca krajem stwierdziła, że nie potrzebuje pieniędzy z UE w ramach KPO. Polacy wręcz przeciwnie przytuliliby te kilkadziesiąt miliardów euro, szczególnie mali i średni przedsiębiorcy. W Ukrainie natomiast nadal trwa wojna, a Rosja organizuje nie tylko mobilizację nowego mięsa armatniego, ale także prześmiewcze referenda pod karabinami. Żeby nie ginęli tam ludzie, to można by to nazwać jakimś psychodelicznym kabaretem, a Putina groteskowym dyrektorem o wybujałym ego. Cały świat zaś obserwuje z uwagą te wydarzenia. Stara się wspierać Ukraińców moralnie, finansowo i sprzętowo, szczególnie USA, Wielka Brytania i Polska. Miejmy nadzieję, że już niedługo ten konflikt się wypali. W naszej branży także dużo się dzieje. Już nie mówię tylko o imprezach rocznicowych. We wrześniu odbyły się jubileusze sieci Premio (15.), POP (20.) oraz PSO (także 20.). Relacje z jubileuszy przeczytacie na stronach od 14 do 20. W serwisach jednak gorączkowe przygotowania do kolejnego sezonu jesienno-zimowego. Coraz więcej aut podjeżdża na przekładkę opon. W dużej mierze na razie dotyczy to aut flotowych. Indywidualni klienci - jak zwykle - czekają na opady śniegu, mróz i lód. Wielu nie przekonuje, że graniczną temperaturą jest +7 st. C średnio przez całą dobę. Muszą się chyba przekonać na własnej skórze. Gdyby przeczytali wyniki testów wykonanych wspólnie przez PZPO oraz TÜV SÜD, to wiedzieliby, że jazda i hamowanie na suchej nawierzchni jadąc na oponach letnich przy temperaturze poniżej + 7 stopni grozi poważnymi konsekwencjami. W zależności od prędkości auta droga hamowania może wydłużyć się (na letnich) od 4 do nawet 16 metrów. Nie wspomnę, że duże znaczenie ma także jakość opony, tzn. z jakiego segmentu ona jest, ile bieżnika pozostało, ciśnienia w oponie oraz wielu innych parametrów. Numer październikowy to także dodatek Dobry Serwis, który wraz z przeglądem ukazuje się od 15 lat. DS był zawsze plat- formą promocji dodatkowych usług i produktów, którymi serwisy oponiarskie mogły się zająć. Dywersyfikacja nie tylko wydłuża sezony albo wręcz je eliminuje i serwisy mają robotę przez okrągły rok (strony od 65 do 78). Co ważniejsze daje możliwość dodatkowego zarobkowania. Można w nim znaleźć oferty produktów i usług, które z pewnością da się wdrożyć w każdym dobrze zorganizowanym warsztacie, chcącym kompleksowo obsługiwać zmotoryzowanych klientów. Dlatego zachęcam do czytania październikowego numeru zarówno w wydaniu papierowym jak i e-wydaniu, które nadal jest dostępne bezpłatnie.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 13 6 W BRANŻY Bridgestone dołączył do zespołu Teledyne Brown En- gineering, który pracuje nad projektem i budową pojazdu księżycowego (Lunar Terrain Vehicle - LTV) dla NASA. W ramach zawartej umowy producent dostarczy opony zdolne do pracy na surowej, pokrytej skałami powierzchni księżyca, wystawionej na działanie ekstremalnych zmian temperatury i promieniowania kosmicznego. Bridgestone obecnie opraco- wuje i ocenia wykorzystanie w projekcie koncepcji metalowych opon bezpowietrznych. LTV będzie musiał funkcjonować w ekstremalnych temperaturach i trudnych warunkach przez długi czas. (Źródło: Bridgestone) Niemieckie czasopismo „Gute Fahrt” ogłosiło oponę Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 zwycięzcą najnowszego testu opon całorocznych, w którym oceniano produkty siedmiu różnych producentów w popularnym rozmiarze 235/55 R18. Chwalono ogólne właściwości jezdne Vector 4Seasons Gen-3 na suchych i mokrych nawierzchniach, ale też hamowanie, odporność na aquaplaning, komfort oraz niskie opory toczenia. W szczególności testerzy byli pod wrażeniem właściwości opony na śniegu - model ten jako jedyny otrzymał najwyższe noty w każdym aspekcie testu zimowego. (Źródło: Goodyear) Osiągniętym rezultatem w teście jedenastu opon ca- łorocznych w rozmiarze 225/50 R18 przeprowadzonym przez magazyn „Auto Bild” pochwalił się również Falken. Dynamiczne prowadzenie, krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni, dobre właściwości w zakresie aquaplaningu i konkurencyjna cena to cechy, dzięki którym Euroall Season AS210 uzyskał ocenę „dobrą”. W zakresie prowadzenia na suchej nawierzchni model ten osiągnął lepsze rezultaty niż referencyjna opona letnia. (Źródło: Falken) Yokohama Rubber zaczęła wdrażać zastrzeżony system projektowania mieszanek gumowych oparty na sztucznej inteligencji. Generuje on mieszanki na podstawie wskazanych przez człowieka, oczekiwanych właściwości fizycznych, a następnie proponuje dobór składników, które je najlepiej spełnią. Wykorzystywana w tym procesie sztuczna inteligencja posiada dane na temat dziesiątek tysięcy mie- szanek gumowych i może generować związki łączące ponad sto różnych składników. Umożliwia również wyszukiwanie odpowiednich składników do konkretnie wskazanej mie- szanki. Yokohama Rubber spodziewa się, że nowy system przyspieszy rozwój innowacyjnych produktów oponiarskich. (Źródło: Yokohama) Prometeon Tyre Group zadebiutowała na arenie piłkarskiej jako główny sponsor drużyny Parma Calcio. Zawarta na kilka lat umowa stanowi szansę na wzmocnienie marki oraz okazję do wsparcia jednego z najbardziej utytu- łowanych włoskich klubów piłkarskich. W sezonie 2022/2023 Parma będzie uczestniczyć w rozgrywkach drugiej ligi Serie B. Przed rozpoczęciem współpracy z drużyną, Prometeon został również oficjalnym sponsorem Mistrzostw Świata Superbike. Grupa sponsoruje również kilku zawodników, w tym aktualne- go mistrza świata Superbike Topraka Razgatlioglu oraz młody talent Axela Bassani. (Źródło: Prometeon Tyre Group) Opony P Zero Corsa stanowią dedykowane wyposa- żenie nowego modelu hipersamochodu Pagani Utopia. Został on zaprezentowany w Muzeum Nauki i Techniki im. Leonarda da Vinci w Mediolanie, wraz ze specjalnie zapro- jektowanym ogumieniem włoskiej marki. Pirelli rozwinęło wszechstronność P Zero Corsa, aby zapewniały maksymal- ny komfort, stanowiący - zgodnie z wyobrażeniem Horacio Paganiego -integralną część projektu Utopia. Opony zyskały również wytłoczony symbol sylwetki samochodu na ścianie bocznej. Na chłodniejsze warunki dostępna jest również specjalnie zaprojektowana do tego modelu opona P Zero Winter. (Źródło: Pirelli) Od przyszłego sezonu Hankook będzie nowym, wy- łącznym partnerem technologicznym i dostawcą opon podczas Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA. Firma oficjalnie zaprezentowała opony wyścigowe Hankook iON podczas imprezy w ośrodku Swarovski Kristallwelten w Austrii. Ogumienie, którego niemal 30 proc. wykonano ze zrównowa- żonych materiałów, opracowano w ścisłej współpracy z serią wyścigów. Zespoły Formuły E mają obecnie dostęp do warian- tu, który może być używany zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Po zakończeniu poszczególnych weekendów wyścigowych Hankook w całości podda recyklingowi każdy komplet, dzięki czemu mistrzostwa odbędą się w sposób zgodny z ideą zrównoważonego rozwoju. (Źródło: Hankook) Na początku września Continental rozpoczął jesienną kampanię reklamową. Producent skupia się na promocji oferty opon AllSeasonContact, która skierowana jest do stale rosnącej grupy kierowców decydujących się na korzystanie z ogumienia całorocznego. W nowej kampanii, która została specjalnie przygotowana na polski rynek, Continental stawia na emocje i humor, zrywając tym samym z utrwaloną konwen- cją reklam producentów opon. (Źródło: Continental) Partner Opony Polska wspiera młodych sportowców. Drużyna piłkarska grająca w koszulkach z logo niezależnej sieci warsztatów wywalczyła tytuł wicemistrza Pucharu Polski SuperLigi6. Drużyna KS Browarek Warszawa wzięła również udział w jednym z najbardziej poważanych turniejów, jakim jest EMF Eurocup 2022 na Węgrzech. (Źródło: Partner Opony Polska) Bugatti otworzył przedstawicielstwo w naszym kraju, importerem i zarazem dealerem została Grupa Pietrzak z Katowic. Salon Bugatti będzie zlokalizowany w Katowicach, przy ul. Bocheńskiego 109, jego oficjalne otwarcie zaplano- wano na 2023 r. Przypomnijmy, że Grupa Pietrzak zajmuje się już takimi markami jak Koenigsegg, Ferrari, Maserati, Alpine, Pagani, a ze sprzedawanych w dużych ilościach - Renault, Dacią, Peugeotem. Powiększa się więc gama ma- rek oferowanych oficjalnie w Polsce. Tym razem nie chodzi o chińskie elektryki, jak Seres czy Skywell, o których niedawno pisaliśmy, ale o europejski brand z absolutnego topu. Bugatti należało do zeszłego roku do wielkiej rodziny Volkswage- na, obecnie większościowym udziałowcem jest chorwacki Rimac, produkujący auta elektryczne, a mniejszościowym Porsche (własność Volkswagena). Założyciel Bugatti, Ettore www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Naprawiamy tak samo Ryszard Marcinkowski Opony zimowe, całoroczne, EV Przedstawię zasady postępowania w przypadku koniecz- ności wykonania naprawy uszkodzenia w oponie zimowej do samochodów osobowych, 4x4 i dostawczych. Opony specjalnego zastosowania dla wymienionej wyżej grupy pojazdów różnią się od typowej letniej tylko składem mieszanki gumowej i wzorem bieżnika. Charakterystyczne dla zimówek polamelkowane klocki bieżnika i odrobinę sze- rzej rozstawione rowki to właściwie wszystko. Konstrukcyjnie, opona letnia radialna, co do zasad konstrukcyjnych, nie różni się niczym od swojego odpowiednika w wersji z bieżnikiem zimowym. Dokonując oceny stanu technicznego opony, stosujemy te same niezmienne kryteria z jedną zasadniczą różnicą. Mianowicie - wysokość bieżnika. Opona zimowa powinna być zdejmowana przy 4 mm wysokości bieżnika, o czym przypomina w niektórych produktach tzw. wskaźnik zużycia zimowego umieszczony, podobnie jak TWI - z tym że jest to płatek śniegu (śnieżynka). A teraz jeżeli chodzi o naprawy, to w oponach zimowych po przebiciu gwoździowym wykonujemy je identycznie w tych samych strefach jak to czynimy w innych, czyli tylko w czole bieżnika i do maksymalnie 6 mm średnicy uszkodze- nia, uwzględniając naturalnie zalecenia i wskazówki w tym zakresie producenta materiałów naprawczych. Prawidłowa kalibracja i „grzybek” Uszkodzenia po gwoździach wymagają koniecznie kalibracji kanału uszkodzenia frezem (nie wiertłem tytanowym!). Prawi- dłowo wykonana czynność kalibracji to obustronne „rozwier- cenie” z zaznaczeniem, że rozpoczynamy od wnętrza opony. Czynność kalibracji należy wykonać na wolnych obrotach (2-3 tys. obr/min). Następnie, po oszorstkowaniu wewnątrz opony właściwej dla wielkości materiału naprawczego powierzchni, Dzisiejszym artykułem rozwiewamy wątpliwości, czy opony, bez znaczenia jakiego przeznaczenia, można naprawić. Skąd w ogóle takie wątpliwości? A mianowicie stąd, że mimo obowiązujących przepisów, postawione za grube pieniądze bramy na autostradach wyświetlają napisy: Zapnij pasy! Pamiętaj, jedź prawą stroną itp. oczywistości. To, co może być dla jednych „oczywistą oczywistością”, dla innych już nią nie jest. www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 powyżej indeksu „H”. Choć pewne małe uszkodzenia możli- we są do naprawy nawet w indeksie „V”, to bądźmy jednak realistami. Jeżeli w opinii wielu osób, w ogóle nie powinno się wykonywać napraw bocznych, to co dopiero w indeksie „V”. Może to nawet dobrze, że nie wszyscy to robią. Myślę, że jedynym ważnym z punktu widzenia poprawności naprawy uszkodzenia w bieżniku opony zimowej elementem jest problem lamelkowania klocków bieżnika. Jeżeli wyko- nujemy naprawę uszkodzenia w bieżniku - po śrubie lub innym tępym przedmiocie - na gorąco, to koniecznie musimy wyszorstkować wszystkie lamele do końca, tak aby w wyko- nywanym tzw. lejku uszkodzenia nie było kanałów powietrza w jego wnętrzu. Myślę, że osoby, które robią tego typu na- prawy, doskonale wiedzą, o co mi chodzi. A proszę również zrozumieć, że nie wszystkie czynności można łatwo opisać zrozumiałymi nawet dla fachowca słowami. Wewnątrz to już opony wyglądają identycznie i nastręczają tych samych problemów - a to się kapa butylowa podrywa, to się nitki kordu tekstylnego pokazały podczas szorstkowa- nia itp. Moja odpowiedź brzmi niezmiennie od lat: „robiłeś to niedostatecznie ostrożnie, twoja pozycja przy szorstkowaniu była niewygodna, za słabo miałeś oświetlone wnętrze opony, używasz niewłaściwych narzędzi na niewłaściwych obrotach”. Za błędy podczas naprawy nie można odpowiedzialności zrzucać na produkt, czyli oponę. Przez ostatnie ponad 27 lat wykonuję tylko naprawy opon i wiem, o czym mówię. Właściwe stanowisko naprawy O ile łatwiej przygotowywać miejsce uszkodzone w oponie do aplikacji materiału naprawczego na właściwie zaaran- żowanym stanowisku - wszystkie narzędzia i materiały jej gruntownym oczyszczeniu (tylko nie rozpuszczalnikiem!), naniesieniu na nią płynu wulkanizacyjnego i po odparowania rozpuszczalnika z „kleju”, aplikujemy materiał naprawczy. Najczęściej stosowanym materiałem do napraw przebić gwoź- dziowych powinien być kołek z łatką nazywany powszechnie „grzybkiem”, a tak niestety nie jest. Co w takim razie w zamian? Powszechnie w naprawach uszkodzeń gwoździowych stosuje się łatki uniwersalne do opon lub wkłady naprawcze (te drugie stosuje się w warsz- tatach, które uważają się za profesjonalne), nie wykonując żadnych czynności zabezpieczających kanału uszkodzenia. A przypomnę tylko, że w warunkach eksploatacji opon zi- mowych kontakt z wilgocią (śnieg, błoto pośniegowe, woda z solą) procesy korozji i rozwarstwiania opasania w bieżniku postępują znacznie szybciej i myślę, że wszyscy zgadzamy się z tą argumentacją. Tym bardziej do grupy napraw „niewy- baczalnych” należą naprawy pogwoździowe polegające na wklejeniu do opony tylko łatki. I wielka prośba… Nie opowia- dajcie sobie na pocieszenie historyjek, że kiedyś wystarczyła łatka, a teraz to jest nieprawidłowo. Łatką można naprawić dętkę, a w oponie zabezpieczenie kanału uszkodzenia jest obowiązkowe!!! Bok - naprawiać czy nie? Jeżeli chodzi o naprawy uszkodzeń ściany bocznej, to w przypadku wszystkich typów opon procedura wygląda identycznie. Przy okazji słowo komentarza w odniesieniu do opinii, która dalej pokutuje w wielu warsztatach. Boku w oponach nie można naprawiać. Jest to opinia absolutnie niczym nieuzasadniona, no chyba że tylko brakiem wiedzy i umiejętności. Akurat naprawa uszkodzeń bocznych w opo- nach osobowych - dostawczych jest prosta i łatwa, o wiele łatwiejsza i bezpieczniejsza niż naprawa poważniejszych uszkodzeń w części bieżnej. Z czego to wynika? Na boku opony mamy tylko odrobinę gumy ochronnej i jedną lub dwie warstwy kordu tekstylnego, którego wytrzymałość odtworzymy z powodzeniem wkładem naprawczym, pod warunkiem pra- widłowego jego doboru w stosunku do wielkości uszkodzenia i indeksu prędkości. Tylko ten parametr w oponie decyduje, jakie uszkodzenia w jakiej strefie i do jakiej wielkości są moż- liwe do naprawy. Nie jest prawdą, że opon niskoprofilowych nie można naprawiać na boku. Nie naprawia się na boku opon Dokończenie na str. 10Next >