W. Kryj o ciężarowych Bridgestone’a Str. 38-40 ABY PLONY BYŁY LEPSZE Dynamiczny rozwój opon rolniczych Ekspert o wybucho- wych oponach Str. 8-10 Na targach w Polsce i za granicą Str. 16, 17, 20 Akademia PZPO już kształci Str. 28— PRZEŁOMOWE OSIĄGI WIĘKSZA ODPORNOŚĆ NA ZUŻYCIE NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI Bridgestone Europe NV/SA, Spółka Akcyjna Oddział w Polsce Dane kontaktowe najbliższego autoryzowanego dealera opon Bridgestone są dostępne na naszej stronie inter- netowej www.bridgestone.pl MNIEJSZE ZUŻYCIE NIŻSZY KOSZT W PRZELICZENIU NA KILOMETR 1) NAJWYŻSZA W KLASIE PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI 2) OPTYMALNE ZUŻYCIE PALIWA 3) 1) O 45% większe potencjalne przebiegi w porównaniu z poprzednikiem. O 15% niższy koszt w przeliczeniu na kilometr w porównaniu z poprzednikiem. 2) Pierwsza opona do zastosowań regionalnych, która uzyskała wartość “a” na etykiecie ue dla osi kierującej (rozmiar: 315/80 R22,5”) 3) Zapewniona kombinacja B-C-B kół osi kierującej, napędowej i naczepy.4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 13 EKSPERCI Zrozumienie potrzeb rolników ... 8-10 OPINIE Sonda Przeglądu Zapytaliśmy kierowców co sądzą o nowych sankcjach mandatowych oraz o kosztach użytkowania aut? ... 12 W BRANŻY Przygotowanie serwisu do sezonu ... 14 Międzynarodowe Targi Rolnicze w Minikowie ... 16 Alzura na Automechanice ... 17 BestDrive. Sprawdzony model biznesu ... 18 Automechanika Frankfurt - warsztaty ... 20 Euromaster. Wielosezonowe - czy są opłacalne? ... 21 18. Muster Truck. Szukając opon ... 22 Pracownicy sezonowi. Nie zawsze potrzebni ... 24 Rolnicze Yokohamy z Indii ... 25 Dla lepszych plonów ... 26 Alzura Tyre24. Darmowa dostawa ... 30 Pranie odzieży roboczej ... 32 PZPO. Widać spowolnienie ... 33 Moim Zdaniem. Na koła „elektryków” ... 41 Wymiany oleju w cyklu „long life” ... 58 Zachęcają do zawodu mechanika ... 59 Twarde jak skała ... 65 Z wizytą w... firmie BestDrive Stangum w Opolu Z wzorowym certyfikatem ... 36-37 ROZMOWY Akademia PZPO ruszyła ... 28 Zawsze blisko branży ... 34 Bridgestone. Jakość, bezpieczeństwo ... 38-40 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 49) Co z tym „luzem”? ... 42 Co każdy szef wiedzieć powinien? Program „Nowy start” ... 43 Prawo w warsztacie (cz. 118) Szansa dla przedsiębiorców ... 44-45 PREZENTACJE Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X Ośka trzy gary ... 46-47 NOWOŚCI RYNKOWE ... 48-56 EKOLOGIA Continental. Butelka, która stała się oponą ... 57 PRZEGLĄD MAREK Marki opon - Goodride ... 60 TESTY Szybkie osiemnastki ... 61 TECHNOLOGIE Goodyear. Kosmiczne technologie ... 62 Wirtualne zaplecze ... 63 MOTOSPORT 26. Rajd Brodnicki - pożegnalny dla dyrektora ... 64 Dziękujemy m. in. firmom Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Saitov AG, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Sławomir Górzyński. Dziękujemy Panu Michałowi Jurkiewiczowi z Łążynka koło Torunia za umożliwienie wykonania fotografii na okładkę.www.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Drodzy Czytelnicy! Wszyscy widzimy, co się dzieje na polskim rynku, w polityce i gospodarce. A to katastrofa ekologiczna na Odrze, a to kryzys energetyczny, a to inflacja jakiej nie było od 25 lat. I jeszcze poszukiwanie wroga i winnych tych sytuacji nie tam, gdzie ich przyczyny leżą naprawdę. Można by jeszcze długo wymieniać inne zdarzenia, które dotykają nasz kraj i które z pewnością mają negatywny wpływ na naszą gospodarkę i sytuację, szczególnie mikro- i małych przedsiębiorstw. Niemniej jednak nie możemy się poddawać, bo zawsze jakieś wyjście się znajdzie. Oby było tym najlepszym. Skończyły się wakacje, w czasie których przeżyliśmy kilka fal upałów. Przed nami jesień i zima. Zacznie się dla naszej branży czas przekładek opon. Tysiące serwisów w napięciu będzie oczekiwało klientów. Natomiast tuż za miejskimi rogatkami trwają in- tensywne prace polowe. Dlatego wrześniowy numer poświęcony jest w sporej części segmentowi opon rolniczych. Wskazuje na to chociażby okładka. O oponach stosowanych do maszyn rolniczych pisze nasz ekspert dr inż. Paweł Knast (s. 8-10). Relację z międzynarodowych targów rolnych w Minikowie przygotował natomiast Szymon Kruk (s. 16), a także napisał artykuł o nowoczesnych oponach rolniczych, które z pewnością przyczynią się do lepszych zbiorów(s.26). Red. Jacek Dobkowski pisze o poszukiwaniu odpowiednich gum do pojazdów większego kalibru niż osobówki (s. 22). Ten sam autor zajął się tematem przygotowania serwisów do bieżącej kampanii przekładkowej (s. 14) Jednak w bieżącym numerze nie tylko o tym. Będziecie mogli przeczytać także o rozwijającej się Akademii PZPO, która staruje z zajęciami, o czym w rozmowie z Piotrem Sarneckim oraz Ryszardem Marcinkowskim (s. 28). Red. Michał Górzyński natomiast proponuje wyjazd na targi do Frankfurtu. Wracają one po trzech latach nieobecności wywołanej Covidem-19. Tym razem nie tylko będzie można oglądać liczne ekspozycje, ale także barć udział w bardzo licznych szkoleniach i prezentacjach poświęconych motoryzacyjnemu rynkowi wtórnemu (s.17). Kolejne dwie rozmowy - przygotowane przez piszącego te słowa - przeprowadzone zostały z Andrzejem Skowronem, prezesem PSO, który informuje o coraz lepiej funkcjonującej Platformie- Opon (s.34). Zaś o oponach ciężarowych rozmawiam z Wojciechem Kryjem, dyrektorem handlowym ds. opon ciężarowych Bridgestone (s. 38-40). Ponadto znajdziecie jeszcze na naszych łamach artykuł dra Piotra Zielaka o oponach do elektryków (s. 41). Nasza ekspertka m. in. od funduszy europejskich, dr Malwina Rouba, zajęła się programem „Nowy start” (s.43). Oczywiście jest jeszcze mnóstwo innych interesujących materiałów eksperckich i dziennikarskich, które warto przeczytać. Na koniec chciałbym napisać kilka słów o cieszącym nas zjawisku, a dotyczącym naszej strony internetowej. Otóż od wielu miesięcy notujemy na niej oraz innych naszych profilach internetowych na FB i Instagramie coraz większy ruch. Dużym za- interesowaniem cieszy się również e-wydanie Przeglądu, które jest cały czas w pełni dostępne nieodpłatnie. www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 13 6 W BRANŻY W czerwcu producent Apollo Tyres potwierdził plan wprowadzenia w tym roku na rynek opon całorocznych marki Vredestein do EV, a już 1 sierpnia wprowadził na rynek indyjski ogumienie do pojazdów elektrycznych - do samochodów osobowych, jak i jednośladów. Apollo Amperion to opony do pojazdów elektrycznych w segmentach hatchback, kompaktowych SUV-ów i sedanów w Indiach, a opony Apollo WAV przeznaczone są do większości skuterów elektrycznych o dużej mocy dostępnych w kraju. W ogumieniu zastosowano technologie AQuT Tech (Apollo Quiet Tire Tech- nology) w celu zmniejszenia hałasu oraz BEST Tech (Battery Energy Saver Technology), która pomaga zwiększyć zasięg akumulatora pojazdu elektrycznego (Źródło: Apollo Tyres) Do tegorocznej edycji Automechanika Innovation Awards wpłynęła rekordowa liczba zgłoszeń - aż 133. Jak wskazuje organizator wydarzenia - wyraźnie ilustrują one trend na rynku wtórnym, który zmierza w kierunku inteligentnych rozwiązań cyfrowych. Ostatecznie międzynarodowa komisja wybrała 96 „nominowanych” i 35 „finalistów”. Wśród kryteriów, na podstawie których oceniano zgłoszone w dziewięciu ka- tegoriach produkty, znalazły się m.in. stopień innowacyjności rozwiązania, opłacalność, korzyści dla użytkownika, funkcjo- nalność, potencjał rynkowy, a także wkład w zrównoważony rozwój, ochronę klimatu, środowiska i zasobów. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni podczas ceremonii wręczenia nagród na targach, która odbędzie się 13 września o godzinie 17:00. Lista nominowanych i finalistów znajduje się na stronie internetowej targów. (Źródło: Messe Frankfurt) Nexen Tire planuje wzmacniać swoją konkurencyjność na rynku i rozszerzać współpracę w zakresie oryginalnego wyposażenia z producentami samochodów. W sierpniu firma poinformowała, że dostarcza ogumienie w ramach OE do najnowszych modeli BMW serii 2 Active Tourer i Alfa Romeo Tonale. Do pojazdu włoskiej marki są to opony UHP N’Fera Primus, natomiast na potrzeby BMW wybrano model N’Fera Sport. (Źródło: Nexen Tire) 18. sierpnia Yokohama Rubber poinformowała o roz- poczęciu produkcji w nowym zakładzie Visakhapatnam w Indiach. Powstał on w celu zwiększenia mocy produkcyj- nych Yokohama Off-Highway Tires - spółki zajmującej się produkcją i sprzedażą opon OHT. Fabryka miała pierwotnie rozpocząć działalność w pierwszym kwartale 2023 roku, jed- nak ze względu na rosnący globalny popyt na opony terenowe uruchomienie produkcji zostało przyspieszone. W początkowej fazie nowy zakład będzie miał wydajność na poziomie 69 ton (waga gumy) dziennie. W drugim etapie, planowanym na I kwartał 2024 r., dobowa moc zostanie zwiększona do 132 ton. Rozważana jest również dalsza rozbudowa. (Źródło: Yokohama) 15 lipca 2022 r. oficjalnie otwarte zostało nowe centrum logistyczne Wegmann Automotive, którego budowę roz- poczęto w sierpniu 2020 r. Nowoczesny budynek logistyczny wraz z aneksem biurowym stoi na powierzchni ponad 20 tys. m². Placówka logistyczna zajmuje 4,3 tys. m², a na kolejnych 2,7 tys. m² stworzono miejsce na automatyczny magazyn wysokiego składowania o pojemności około 13,3 tys. miejsc paletowych. Dzięki automatyzacji innowacyjne technologie pozwalają na przyspieszenie i dalszy rozwój codziennych procesów logistycznych. Nowe centrum daje możliwość za- pewnienia klientom szybkiej wysyłki i optymalnej dostępności produktów. Zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny odbiór to- warów, magazynowanie, kompletacja i wysyłka realizowane są na najnowocześniejszym poziomie. (Źródło: Wegmann Automotive) Polska firma Skulski Serwis znalazła się w gronie pię- ciu laureatów TruckForce Service Awards za drugi kwartał 2022 roku, przyznawanej przez Goodyeara za wyjątkową jakość usług świadczonych przez partnerów firmy w Eu- ropie. Wrocławska firma, polski partner TruckForce, została uhonorowana za aktywny udział w systemie Goodyear Fle- etOnlineSolutions (FOS) i Goodyear ServiceLine24. Skulski Serwis był też jednym z pierwszych użytkowników Goodyear eJob w Polsce - inteligentnego rozwiązania usprawniającego proces kontroli opon. Nagrodzony serwis odegrał również kluczową rolę w zwiększeniu udziału Goodyeara w biznesie w tym regionie. (Źródło: Goodyear) Dealerzy Volkswagena udostępniają punkty ładowania do samochodów elektrycznych. Użytkownicy EV mogą już korzystać z 76 punktów ładowania w 36 lokalizacjach sieci. Rozbudowa infrastruktury ładowania, realizowana przez auto- ryzowanych dealerów Volkswagena, stanowi element strategii marki dotyczącej rozwoju elektromobilności. Wytyczne w tym zakresie dotyczyły zarówno wyposażenia każdego punktu dealerskiego w ogólnodostępną stację ładowania w strefie miejsc parkingowych dla klientów, a także punktów ładowania w salonie oraz infrastrukturę w strefie wewnętrznej, w tym w serwisie. Docelowo powstanie ok. 170 punktów ładowania AC i DC w 89 lokalizacjach w całym kraju. (Źródło: Volkswagen) Kumho Tire w Polsce otrzymało tytuł Laur Klienta Odkrycie Roku 2022 w kategorii innowacyjne technologie motoryzacyjne. Nagroda Laur Konsumenta / Laur Klienta jest jedną z pierwszych certyfikacji firm na podstawie zbiorowej rekomendacji konsumentów i klientów. Certyfikat Odkrycie Roku stworzony został z myślą o markach produktów i usług nowych, innowacyjnych bądź funkcjonujących na rynku od stosunkowo niedługiego czasu, ale już zdobywających serca klientów. Otrzymane wyróżnienie potwierdza, że Kumho Tire Europe GmbH podjęło słuszną decyzję o mocniejszym zaangażowaniu się w polski rynek opon - marka jest coraz bardziej widoczna, sukcesywnie buduje swoją rozpoznawal- ność i spełnia oczekiwania konsumentów. (Źródło: Kumho Tire) Związek Polskiego Leasingu (ZPL) podsumował pierwsze półrocze podczas konferencji w internecie, tym razem w środę, 27 lipca. Leasingodawcy odnotowali wynik o 2,8 proc. niższy w porównaniu z okresem od stycznia do czerwca 2021. Wpłynęły na to kłopoty z podażą nowych aut osobowych oraz wyczekująca postawa części przedsię- biorców. Spośród trzech, głównych grup aktywów najgorzej (-11,4 proc.) wyglądała sytuacja w pojazdach lekkich, do 3,5 www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI dr inż. Paweł Knast Opony rolnicze - rynek i bezpieczeństwo serwisowania Zrozumienie potrzeb rolników Opony do sprzętu rolniczego stanowią oddzielną grupę produktową w świecie opon, której nie można porównywać z oponami do samochodów, osobowych dostawczych i ciężarowych, wynika to z ich specyficznego przeznaczenia - do pracy na glebie. Podłoże opon rolniczych jest zupełnie inne (miękkie, gliniaste, kamieniste, nierówne, itd.) niż dla pojazdów szosowych. Dodatkowo różnorodność przeznaczenia maszyn rolniczych powoduje, że asortyment opon jest bardzo rozbudowany i kształ- ty bieżników znacząco różnią się od opon drogowych. Producenci maszyn rolniczych to w większości firmy małe i średnie (nawet jeśli należą do dużych korporacji to wówczas są to oddzielne zakłady produkcyjne). Większość ma- szyn stosowanych w rolnictwie musi być ze względu na specyfikę pracy mobilna i dlatego zdecydowana większość sprzę- tu rolniczego wyposażona jest w różne- go typu koła. By zrozumieć problematy- kę doboru opon do maszyn rolniczych dokonano klasyfikacji sprzętu kołowego stosowanego w rolnictwie. Klasyfikacja jezdnych maszyn rolniczych obejmuje aż 106 grup maszyn i urządzeń. Naj- ważniejsze z nich to: przyczepy, traktory, kombajny, opryskiwacze, wszelkiego rodzaju brony i agregaty. Różnorodność maszyn rolniczych wskazuje na duże skomplikowanie prac związanych z serwisowaniem opon rolni- czych. Rynek ten nie cechuje się równo- miernością popytu w zakresie rozmiarów i wielkości sprzedaży poszczególnych serii. W Europie jest około 30 zakładów, które mogą produkować opony rolnicze. Duża różnorodność asortymentu i sezo- nowość popytu - powodują, że nie jest to główny produkt sprzedażowy dla wielu firm oponiarskich. Na światowym rynku opon rolniczych króluje 16 poniższych firm (kolejność zestawienia alfabetycz- na): Alliance Tire Group (ATG), Apollo Tires Ltd., Balkrishna Industries Limited (BKT), Bridgestone Corporation, Cavi Elettrici e Affini Torino (CEAT), Com- pagnie Générale des Établissements Michelin (CGEM), Continental AG, Han- kook Tire, JK Tire & Industries Ltd., MRF Limited, Specialty Tires of America, Inc. (wcześniejsza nazwa McCreary Tire and Rubber Company), Sumitomo Rubber Industries, Ltd., TBC Corporation, The Carlstar Group, LLC, Titan International, Inc., Trelleborg AB. Rynek opon rolniczych w Polsce Większość prac realizowanych przez rolników odbywa się na polach, w sadach, na łąkach lub w obrębie zabu- dowań gospodarczych. Zatem sprzęt wykorzystywany przez rolników musi być w pełni mobilny. Niezależnie od typu produkcji rolnej podstawowy sprzęt to ciągniki i przyczepy rolnicze oraz kombajny. Do ciągników doczepiane są różne maszyny i osprzęt - zatem, prze- bieg kół w tym sprzęcie jest znacznie mniejszy niż opon zamontowanych na traktorach i przyczepach. Odzwierciedla się to w zapotrzebowaniu rynku wtórne- go. Ilościowo - 16 głównych rozmiarów, zestawionych w tabeli poniżej, dominuje w rynku sprzedaży opon na wymianę. Zestawienie najpopularniejszych opon rolniczych według ilości sprze- daży Najczęściej wymienia się opony na przyczepach. Ponieważ ogumienie to pracuje nie tylko w warunkach polowych, ale i drogowych. Projektanci przyczep szukają kompromisu w doborze rodzaju bieżnika, nośności i indeksu prędkości oraz wymaganego prześwitu pomię- dzy oponą i nadkolami. W przypadku opon rolniczych z indeksami poniżej 50 km/h nieistotnym staje się parametr cichości pracy opony. Najważniejszym jest by opona była wytrzymała i od- porna na przeciążenia, które wynikają z tego, że przyczepy wykorzystywane są w gospodarstwach do różnych zadań - nie tylko polowych. Dodatkowo waga przewożonych produktów zależy od ich wilgotności i jest zmienna w zależności od warunków pogodowych. Powierzch- nia, na której pracują opony ulega zmianie. To samo pole może być suche i mieć twardą nawierzchnię podczas dni bardzo upalnych a po gwałtownych i obfitych opadach przeistaczać się w grząski grunt. Dlatego problem właści- wego doboru opon jest bardzo złożony i proste porównania nie odzwierciedlają złożoności zagadnień technicznych inżynierii opon. Konsekwencje zbyt wysokiego załadowania przyczep Z prowadzonych przez autora niniejszego artykułu badań wy- nika, że dużym niebezpieczeń- stwem dla operatorów sprzętu rolniczego jest przeładowywanie przyczep (nie tylko wagowe, ale i objętościowe). Zbyt wysokie na- ładowanie towaru na przyczepie powoduje podniesienie się środka ciężkości przewożonego towaru (Rys. 1 na str. 9). Przy zbiegu niekorzystnych warunków drogo- wych oraz konieczności nagłego hamowania awaryjnego i bocznym wietrze pojazd może stracić stabil- ność. Ponieważ w stabilnym ukła- dzie działania momentów opony powstaje dodatkowy moment MD (Rys. 2 na str. 9), który może w skrajnym przypadku doprowadzić do przewrócenia przyczepy lub ciągnika. Rys. 1. Zmiana położenia środka ciężkości w zależności od ilości na- ładowanego towaru na przyczepie. Gdzie zielona kropka przedstawia pra- widłowe położenie środka ciężkości i czerwona wskazuje na jego niepra- 1.10.0/75 - 15.3przyczepydrugie 2.11.5/80 - 15.3przyczepydrugie 3.12.4 - 28traktorydrugie 4.16.9 - 28traktorydrugie 5.16.9R30traktorydrugie 6.16.9R34traktorydrugie 7.18.4 - 34traktorydrugie 8.380/85 R28traktorydrugie 9.23.1 - 26kombajnydrugie 10.23.1 - 30kombajnydrugie 11.520/70R38traktorydrugie 12.14.9 - 28traktorydrugie 13.14.9R28traktorydrugie 14.6.00 - 16traktorydrugie 15.11.2R46opryskiwaczedrugiewww.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 Dokończenie na str. 10 widłowe położenie w odniesieniu do osi obrotu koła. Rys. 2. Momenty działające na oponę rolniczą, gdzie: MOt – moment opo- rów toczenia, Mn – moment napędo- wy, MBt – moment bocznego oporu toczenia, MR – moment równoważący (opracowanie własne) Gdy moment MD przewyższa pozo- stałe momenty to zostaje zachwiany układ równowagi momentów stabilizu- jący pojazd i w konsekwencji dochodzi do przewrócenia zestawu kołowego. W prasie i Internecie jest wiele przykła- dów przewróconego na drodze sprzętu rolniczego. Fot. 1 przedstawia sytuację z 2020 roku, w której ciągnik i przyczepa leżą na drodze. Fot. 2 przedstawia po- dobne zdarzenie z 2022 roku. Wybuchowe opony rolnicze W ostatnich 10 latach na polach i drogach obserwuje się wzrost ilości wielkogabarytowego sprzętu rolniczego. Szerokość dróg gminnych często jest zbyt wąska by mijały się bezpiecznie dwa pojazdy - rolniczy i samochód cię- żarowy lub dostawczy. W takiej sytuacji jeden z użytkowników drogi zjeżdża i na- stępnie staje na poboczu by bezpiecznie mógł przejechać pojazd nadjeżdżający z przeciwnej strony. Wielkogabarytowe radialne opony rolnicze mają bardzo elastyczną ściankę boczną i wówczas może dojść do uszkodzenia karkasu opony (np. pęknięcie nitki radialnej, separacji warstw w skutek uderzenia). Takie uszkodzenie następują także podczas normalnej pracy w przypadku najechania na kamień znajdujący się na twardym podłożu. Uszkodzenia opon (szczególnie opon rolniczych) można podzielić na typy: 1. widoczne (przecięcia, pęknięcia, ubytki mieszanki gumowej, itp.), 2. niewidoczne (wymagany jest spe- cjalistyczny sprzęt do badań nienisz- czących opon). Uszkodzenia wewnętrzne są bardzo niebezpieczniejsze, gdyż konsekwencje mogą ujawnić się po upływie czasie. Następuje to w wyniku pracy opony (większy zakres amplitudy odkształceń karkasu) i nagrzania zamkniętego w niej powietrza. Konsekwencją nadmiernych przemieszczeń między-warstwowych opony i wzrostu temperatury jest pod- wyższenie poziomu ciśnienia. Czynniki te doprowadzają do wybrzuszenia opony (Fot. 3). Siła zakumulowana w oponie powoduje nieforemne odkształcenie opony przykładowo zaprezentowane na Fot.4 i Fot. 5. Zdjęcia te przedstawiają stan odkształcenia opony chwilę przed wybuchem i po eksplozji. Bardzo ważne jest przestrzeganie za- sad bezpieczeństwa podczas wymiany opon i ich użytkowania. Nie powinno się oszczędzać czasu na przeczytanie instrukcji użytkowania opon w pojazdach i maszynach rolniczych. Dostawcy opon i dystrybutorzy mają obowiązek taką instrukcję przekazać końcowemu użyt- kownikowi. Negatywne konsekwencje wybuchu opony zwiększają się wraz ze wzrostem rozmiarów i ciśnienia pom- powania. Zazwyczaj opony rolnicze nie posiadają stalowego opasania przez co łatwiej jest je uszkodzić także od stro- ny bieżnika. By zwrócić na ten aspekt szczególną uwagę poniżej przedsta- wiono kilka przykładów efektu wybuchu opon. Jednym z wielu nieszczęśliwych wypadków było zdarzenie z 2011 roku, gdy wybuch opony w maszynie rolniczej zabił 55 letniego mężczyznę (5) . W 2018 podczas pompowania opony rolniczej zginął 31 strażak (6) , tragiczny wypadek z mają 2022, w którym ciągnik prze- wrócił się i przygniótł dwóch mężczyzn z powodu pękniętej opony (7) . Inny przy- padek śmiertelny z sierpnia 2022 miał miejsce w miejscowości Przybyszowie niedaleko Sławy (Lubuskie), w którym zginał 30 letni rolnik na polu wymieniając oponę w kombajnie rolniczym (8) . Inne Fot. 1 Przykład z lipca 2020 roku na drodze nr. 396 pomiędzy Przeczo- wem i Bierutowem w powiecie oleśnickim (woj. dolnośląskie) doszło do zdarzenia drogowego z udziałem ciągnika rolniczego (1) Fot. 3 Zepsuta opona niszczy karoserię kombajnu(3) Fot. 2 Przykład z lutego 2022 r. z Mogilna przewróconej przyczepy rolniczej na drodze DK15 w Strzelnie (2)Next >