Porządne, zadbane opony to bezpieczna i tańsza jazda Ruszyła Akademia PZPO Str. 8-9, 14-15 Autos Truck Day 2022 Str. 18-19 T. Nastaj. Przypadek kontrolowany Str. 32-33 Nowatorski dodatek od CarbonX Str. 51 SAMOCHODEM NA WAKACJE4 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 10 EKSPERCI Vivat akademia! ... 8-9 OPINIE Sonda Przeglądu O czym opowiadaliście Państwo i jakie ważne tematy poruszaliście na Targach Tire Technology Expo? ... 12 W BRANŻY Dokąd na targi? (cz. 7) ... 10 Latex Opony laureatem ... 13 Akademia PZPO. W oczekiwaniu na dobre efekty ... 14-15 Konferencja AV-Poland ... 16 Euromaster. Kompleksowa usługa ... 17 Autos Truck Day 2022 ... 18-19 Automechanika Stambuł ... 20 Targi Automechanika we Frankfurcie ... 21 Trudny I kwartał dla branży ... 22-23 PZPO. Samochodem na wakacje ... 24 BestDrive Mrotek. Społecznie aktywni ... 25 Koła zapasowe w pojazdach ciężarowych ... 26 Dogłębna analiza opon ... 27 Budujemy wóz serwisowy ... 28 Alzura Tyre24 o cenach opon ... 29 Z wizytą w... firmie Pamar w Kielcach Na dwa serwisy ... 30-31 ROZMOWY Euromaster. Przypadek kontrolowany ... 32-33 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 48) Koncentracja w statystykach ... 36 Co każdy szef wiedzieć powinien? Kariera jutra ... 37 Prawo w warsztacie (cz. 117) Zmiany od lipca ... 38-39 PREZENTACJE Jaguar E-Pace 2.0 D Przerwana jazda ... 40-41 NOWOŚCI RYNKOWE ... 42-48 TECHNOLOGIE Goodyear. Nadzieja w soi? ... 49 Możliwości na ekranie ... 50 Nowatorski dodatek do mieszanki od CarbonX ... 51 PRZEGLĄD MAREK Gislaved. Szwedzka historia ... 52 TESTY Stworzone na tor ... 53 Dziękujemy m. in. firmom Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Nokian, Pirelli, Jaguar, Alzura AG, Vredestein i Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Przemysław Majchrzakwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Wakacje!? A gdzież tam! Wokół sporo się dzieje. Życie - rodzinne, społeczne, polityczne i kulturalne - nie zamarło. Wojna w Ukrainie toczy się dalej. Giną ludzie, niszczony jest dobytek obywateli. Międzynarodowe instytucje oraz przywódcy wielu krajów już dyskutują jak to państwo odbudować ze zniszczeń wojennych, jak pomóc Ukraińcom w czasie po. Oczywiście będzie to trwało wiele lat, nim normalność wróci do ukraińskich miast i wsi. Najpierw wszyscy muszą się jednak postarać, aby zamilkły armaty, karabiny, przestały latać rakiety i samoloty. Wierzę, że nastąpi to jeszcze w tym roku. W naszej gospodarce natomiast nie dzieje się dobrze. Inflacja szaleje i osiągnęła najwyższy od prawie 30 lat poziom. Dro- żyzna, trudno dostępne kredyty schładzają naszą gospodarkę. Ekonomiści, co chwila obniżają szacunki wzrostu. Przewidy- wano, że w 2022 roku osiągniemy 5 proc. większy PKB, teraz w połowie roku mówi się o obniżeniu tych prognoz do niespełna 4 proc. Jak się skończy ten niepewny rok? Jak powiedziałby pewien kabareciarz: Tego nie wie nikt! W naszej branży zaś na początku lata sporo się dzieje przede wszystkim za sprawą powołania Akademii Polskiego Związ- ku Przemysłu Oponiarskiego w Piechaninie k. Poznania. Informujemy o tym w dwóch obszernych materiałach (na str. 8-9 w rubryce eksperckiej oraz w niezależnej relacji na str. 14-15). Akademia to przyszłość branży oponiarskiej, to szansa na wzrost jakości obsługi klientów. Serwisy także nie próżnują, bowiem lato w pełni. Mnóstwo osób wyjeżdża na wakacje wła- snymi autami osobowymi, kamperami, czy innymi pojazdami. O ciężarówkach, które jeżdżą non stop przez okrągły rok nie wspomnę. Do ciężkiego taboru pojawiło się kilka interesujących nowości, o których piszemy w rubryce Nowości (str. 42-49). A do jeszcze cięższego - czyli do pojazdów poruszających się w kopalniach, na budowach i wysypiskach - również. Niemniej ciekawie zapowiadają się artykuły o nowych technologiach, np. oponach budowanych na bazie soi, czy związanych z nowatorskim wykorzystaniem węgla w nanotechnologii, nowych markach aut, które wchodzą na rynek (str. 49 -52). Tak więc wrażeń na najbliższe tygodnie podczas czytania Przeglądu Oponiarskiego Wam nie zabraknie. Zapraszam do przeglądania naszych łamów w wersji papierowej oraz w e-wydaniu na naszym Portalu.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 10 6 W BRANŻY Grupa Michelin do końca 2022 r. planuje zakończyć swoją działalność w Rosji. Jak poinformowano w komuni- kacie, wznowienie produkcji, którą zawieszono w marcu, ze względu na niepewną sytuację oraz problemy z zaopatrze- niem, jest technicznie niemożliwe. Spółka rozważa również możliwość przekazania kontroli nad działalnością admini- stracyjną, sprzedażową i przemysłową obecnemu zarządowi lokalnemu. Michelin Rosja zatrudnia około tysiąca osób, a możliwości produkcyjne zakładu w Dawidowie wynoszą 1,5- 2 mln opon rocznie. W fabryce wytwarzano głównie opony do samochodów osobowych. Nowy podmiot ma działać w ra- mach struktury niezależnej od Grupy Michelin. (Źródło: Michelin) Firma Apollo Tyres potwierdziła, że jeszcze w tym roku wprowadzi na rynek nową całoroczną oponę marki Vredestein, która przeznaczona będzie specjalnie do sa- mochodów z napędem elektrycznym. Obecnie ogumienie oceniane jest za pomocą symulacji komputerowych oraz w ośrodkach testowych. Aby produkt spełniał potrzeby sze- rokiej gamy samochodów EV, producent ściśle współpracuje z czołowymi producentami aut oraz wdrożył nowy program badawczo-rozwojowy. Informację ogłoszono po zakończeniu rajdu dla samochodów elektrycznych z zasilaniem akumula- torowym 1000 Miglia Green, sponsorowanego przez Apollo Tyres (Źródło: Apollo Tyres) Pod koniec maja otwarty został Hankook Technoring - nowy ośrodek testowy w Tean w Korei Południowej. Jest to największy obiekt tego typu w Azji - jego powierzchnia wy- nosi 1,26 mln m2. Trzynaście torów umożliwia przeprowadza- nie dokładnych testów wszystkich kategorii produktów, w tym opon do pojazdów elektrycznych i supersamochodów. Prze- bieg testów rejestrowany jest przez wieżę kontrolną za po- mocą zintegrowanych systemów monitorowania wszystkich obszarów i warunków klimatycznych. Ośrodek ma znaczenie zarówno dla przyszłego rozwoju e-mobilności, jak i pojazdów autonomicznych w sektorze wymiany. Dzięki odpowiednim możliwościom testowania będzie spełniał rygorystyczne i zróżnicowane wymagania producentów samochodów klasy premium. (Źródło: Hankook) Magazyn Motor przeprowadził test dziewięciu opon w rozmiarze 215/60 R17 pasującym do popularnych SUV- -ów. Zwycięzcą został Continental PremiumContact 6, a wpływ na to miały osiągnięcia ogumienia w kategoriach istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. W przypadku hamowania ze 100 km/h na mokrej nawierzchni opona osiągnęła wynik 53,6 m, a na suchej 36,5 m. W klasyfikacji generalnej testu opon przeznaczonych na tor wyścigowy przeprowadzonym przez Auto Bild Sportscars najlepsza okazała się nowo zapre- zentowana opona typu semi-slick Bridgestone Potenza Race. Szczególne wrażenie na ekspertach wywarły wysoki poziom przyczepności oraz precyzyjna sterowność. (Źródło: Producenci ) Yokohama Rubber prowadzi testy TPRS - systemu, który zdalnie monitoruje ciśnienie powietrza w oponach. Umożliwi on operatorom flot samochodowych i personelowi serwisowemu Yokohamy zdalne monitorowanie i rejestro- wanie ciśnienia powietrza w oponach aut flotowych oraz ich lokalizację. System wykorzystuje czujniki montowane do wewnętrznej powierzchni opon. W przeciwieństwie do konwencjonalnych zaworów TPMS, może być on używa- ny w wielu różnych pojazdach i typach kół. TPRS będzie także wspierał prawidłową konserwację ogumienia, prze- glądy samochodów oraz efektywność paliwową, która jest mocno powiązana z odpowiednim ciśnieniem w oponach. Będzie on oferowany przez Yokohamę na rynku wtórnym. (Źródło: Yokohama) O kontrolowanym wycofaniu z rynku rosyjskiego poinformował również Nokian Tyres. Producent prowadzi działalność w Rosji od 2005 r. - w roku ubiegłym około 80 proc. opon do samochodów osobowych produkowanych przez firmę było wytwarzanych w Rosji, a obszar biznesowy Rosji i Azji stanowił około 20 proc. sprzedaży netto Nokian Tyres. Jak poinformowano w komunikacie - ze względu na wojnę w Ukrainie i zaostrzające się sankcje, kontynuowanie działalności w Rosji nie jest już możliwe. (Źródło: Nokian Tyres) Ciepło pochodzące z pieców do wytopu aluminium odlewni Volkswagen Poznań zostanie włączone do miej- skiej sieci ciepłowniczej. Rocznie rozwiązanie to docelowo ma pozwolić na odzyskanie blisko 16 tys. megawatogodzin energii cieplnej. Według obliczeń inwestycja realizowana we współpracy z Veolia Energia Poznań pozwoli na ogrza- nie ok. 4,5 tys. mieszkań w 45 budynkach wielorodzinnych oraz centrum handlowego i zakładu gospodarki odpadami znajdujących się w sąsiedztwie. Dzięki niej dotychczasowy dostawca energii cieplnej - poznańska elektrociepłownia Karolin, w skali roku wyemituje o 2440 ton CO 2 mniej i zużyje ok. 3200 ton węgla rocznie mniej. Poprzez realizację II etapu projektu rozpoczętego w 2018 roku, Volkswagen Poznań - w myśl idei Circular economy, zamierza zwiększyć skalę działań chroniących środowisko. (Źródło: Volkswagen Poznań) Dariusz Wójcik, pełniący od pięciu lat funkcję dy- rektora generalnego Continental Opony Polska, podjął decyzję o odejściu z firmy z dniem 14 czerwca. Dariusz Wójcik związany był z COP od 2000 roku. Przeprowadził firmę przez trudny okres załamania rynkowego związanego z pandemią. Wcześniej między innymi był odpowiedzialny za obszar marketingu oraz za rozwój sieci franczyzowej BestDrive. Funkcję pelniącego obowiązki dyrektora gene- ralnego COP, w uzupełnieniu do obecnych swoich zadań www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI Vivat Akademia! Ryszard Marcinkowski Nie ograniczamy się tylko do pra- cowników serwisów wulkanizacyjnych. W dużej części warsztatów mecha- nicznych też są wymieniane opony, czasem nawet nieudolnie naprawiane. Najwyższy czas to zmienić. Zadajmy sobie pytanie, kto weryfikuje nasze umiejętności zawodowe? Padnie mnó- stwo odpowiedzi typu: rynek, klienci, czas, komisja egzaminacyjna w izbie rzemieślniczej. Proszę sobie odpowie- dzieć samemu, w ilu przypadkach nie mamy pewności o poprawności stoso- wanych procedur serwisowych. Niech świadczą o tym filmy, posty umieszczane w sieci i komentarze pod wieloma z nich. Wystarczy chwila przeglądania i widać, że na dwadzieścia komentarzy może jeden lub dwa są merytoryczne, reszta jest albo prowokacyjna, albo świadczy o kompleksach osób je umieszczających. Dlatego akademia jest potrzebna, dlatego robi się wokół niej głośno, bo o to chodzi, żeby informacja dotarła do jak największego grona poten- cjalnych zainteresowanych. Tak na marginesie, informacja o otwarciu akademii z udziałem Pana Grzegorza Dudy, ambasadora projektu „Certyfikat Oponiarski” również spotkała się z iro- nicznymi komentarzami i to osób, które znam i szanuję. Nie rozumiem takiej reakcji. Kto - Waszym zdaniem - ze znanych osób w mediach związanych z motoryzacją powinien być „twarzą” eventu otwarcia - Pan Kleks? Najlepsze wzorce Procedury, według których będą prowadzone zajęcia w akademii, są opracowane w siostrzanej organizacji oponiarskiej w Europie Zachodniej, znanej wszystkim branżowcom pod nazwą WDK. To naklejka tej instytucji znajduje się na wielu maszynach, które posiadacie w warsztatach i z dumą się tym chwalicie. I słusznie, bo to świadczy o Waszej wyobraźni i chęci robienia usług jak najnowocześniejszymi ma- szynami, bezpiecznie. To w tej insty- tucji badane są prototypy maszyn pod kątem ich przydatności w warsztatach oponiarskich. Ale już procedur, które ta sama instytucja opracowała, żeby montaż i demontaż opony był poprawny, nie chcemy akceptować, bo to można zrobić przecież według innej szkoły. Stwierdzenie inna/druga szkoła działa na mnie jak przysłowiowa płachta na byka. Powtarzam się, ale nie ma dwóch różnych szkół, które uczą tego samego. Chcemy działać w akademii według najnowszych procedur i uczyć adeptów zawodu, jak również doświadczonych pracowników, poprawności. Dzięki partnerom akademii, czyli firmom, które udzieliły pomocy w wyposażaniu sali warsztatowej w maszyny i urządzenia, będziemy pokazywać i ćwiczyć, jak poprawnie wykonywać serwis koła od odkręcenia z pojazdu, poprzez demon- taż opony z felgi, jej ocenę techniczną, ewentualną naprawę, ponowny montaż, pompowanie, wyważanie i ponowne za- kręcenie mocowania koła na pojeździe. Celowo wymieniłem kamienie milowe szkolenia, bo w każdej z tych czynności w „życiu codziennym serwisu” popeł- niane są błędy, których część może w konsekwencji być przyczyną spro- wadzenia zagrożenia uszczerbku na zdrowiu lub utraty życia osób porusza- jących się pojazdem na drodze. Ponad- to, jednym z modułów szkoleniowych będzie kurs z zakresu obsługi pojazdów Dla wyższych kompetencji i jakości usług Czy „Akademia Oponiarska PZPO” jest potrzebna? Absolutnie tak. Może taki przekaz od osoby zaangażowanej w projekt nie tylko teoretycznie zabrzmi mało wiarygodnie, ale uważam, że akademia jest potrzebna, wręcz konieczna. Zadaniem tego ośrodka będzie szkolenie pracowników serwisów, którzy mają coś wspólnego z kołem, oponą.www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 wyposażonych w systemy monitorowa- nia ciśnienia w kołach. Na tym szko- leniu nie usłyszycie, które z urządzeń i czujników są najlepsze na świecie. Dowiecie się natomiast, jak postępować z kołami w pojazdach posiadających TPMS (od angielskiej nazwy) RDKS (od niemieckiej). Przy wykorzystaniu wielu programatorów dostępnych na naszym rynku nauczycie się procedur wykony- wania diagnozy sprawności czujników, ich kopiowania, sposobów montażu w feldze i metod przyuczania pojazdów w różnych trybach. Zadaniem akademii, w odróżnieniu od wielu ośrodków, w których prowa- dzone są szkolenia dla wulkanizatorów, nie będzie reklama produktów, tylko realna nauka czynności serwisowych. Na pewno pojawią się uśmiechy i drwiny z takiego stwierdzenia. Bo niby dlacze- go montaż opon będzie ćwiczony na urządzeniach Mondolfo Ferro? Bo firma Tip-Topol zgodziła się udzielić wsparcia temu projektowi i udostępnia maszyny, podobnie firma Wimad, czy Huzair, czy Profii Tool, czy Panesa, czy MJW. Z perspektywą Projekt, nazwany Akademią Opo- niarską będzie się rozwijał i stopniowo zwiększał swoją ofertę szkoleń o za- gadnienia obsługi serwisowej pojaz- dów ciężarowych, a docelowo również o kursy dla wulkanizatorów. Naprawa opon ciężarowych, agro i wielkogaba- rytowych. To oczywiście w niedalekiej, ale przyszłości. W chwili obecnej autor niniejszego artykułu, będzie prowadził kursy serwisowania koła i napraw uszkodzeń w oponach pojazdów oso- bowych i dostawczych. Kursy obsługi szeroko rozumianych treści TPMS bę- dzie prowadził Pan Piotr Szwarc. Mam nadzieję, że oferta kursów oferowanych przez akademię PZPO pomoże wielu osobom, które zamie- rzają samodzielnie wykonywać usługi oponiarskie, ale również osobom, które zatrudniają nowych pracowników w serwisie, wykonywać czynności serwisowe w sposób gwarantujący bezpieczeństwo klientom warsztatu. Razem możemy budować mozolnie wi- zerunek serwisów, które wyróżniają się kompetencjami pracowników i jakością usług, które potwierdzą certyfikatem. Mam również taką wiarę, że klienci serwisów zaczną zwracać baczniejszą uwagę na poziom kompetencji serwi- santów. Od 27 lat prowadzę szkolenia z wiarą, że w większości warsztatów procedury serwisowe i naprawa opon będzie przebiegała tak jak powinna, a nie tak jak się wydaje najstarszemu stażem pracownikowi, choćby nie miał bladego pojęcia o poprawności. Proszę mi wierzyć, bo wiem, o czym mówię. Nagminnie stosuje się szlifierki wysokoobrotowe do szorstkowania gumy w procesie napraw opon, uży- wając argumentów „od czapy”, żeby w oczach swoich młodszych kolegów nie wyjść na ignoranta. Zamiast ra- mienia pomocniczego do montażu opon tego wymagających, albo tylko z powodu mniejszego wysiłku fizycz- nego, stosują łyżkę montażową, która tylko dlatego się tak nazywa, żeby nie brzmiało to idiotycznie - demontażowa. Tak, Szanowni Koledzy Warsztatowcy, nie wszystko, co robicie z pełną wia- rą, że tak jest dobrze, w istocie jest poprawne. To ma zmieniać Akademia Oponiarska PZPO. Ocena z teorii i praktyki Każdy z uczestników szkolenia bę- dzie oceniany w formie krótkiego testu wiedzy teoretycznej i obowiązkowego zaliczenia umiejętności praktycznych. Dopiero wtedy otrzyma dyplom ukończe- nia kursu. Zapraszam do skorzystania z oferowanych modułów szkoleniowych. Informacje szczegółowe o zawartości merytorycznej oferowanych szkoleń i arkusze zgłoszeniowe dostępne są na stronie pod adresem https://akademia- oponiarska.pl O AUTORZE Ryszard Marcinkowski prowadzi firmę szkoleniową i handlową, działającą w branży oponiarskiej. Posiada eksperckie doświadczenie w zakresie wulkanizacji. Przez lata szkolił pracowników serwisów, pracując w firmie Tip-Topol w Pobie- dziskach. Ekspert Przeglądu Oponiar- skiego i Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.Next >