Od lipca zmiany w podatkach Str. 38-39 RZECZYWISTOŚĆ I OCZEKIWANIA Na targach w Kolonii, Bolonii i Hanowerze Europejski RoadShow Go- odyeara Str. 12-13 TTC. Wiara w pozytywną przyszłość Str. 14-15 P. Schütterle, prezes firm Pneuhage i Interpneu Str. 32-334 W numerze: www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści ... 6, 11 EKSPERCI BHP przede wszystkim ... 8-10 W BRANŻY Przegląd kół przed wakacjami ... 10 Goodyear. Floty oczekują czegoś więcej ... 12-13 The Tire Cologne. Pozytywne wrażenia ... 14-15 Autopromotec na plus ... 16-17 Tire Technology Expo. Trudny restart ... 18 PZPO. Akademia Oponiarska ... 19 Konwencja Euromastera w Zakopanem ... 20-21 Opony do elektrycznych autobusów ... 22 Producenci podnoszą ceny ... 23 Warunki pracy ogumienia latem ... 24 BestDrive. W Radomiu jak w Londynie ... 25 Profilaktyka kół ... 26 Droga do przyszłości ... 27 Wibracje felgi po regeneracji ... 28 Alzura Tyre24. Codziennie aktualne ceny ... 29 Dokąd na targi (cz.6) ... 42 Bridgestone. Nowa jakość obsługi ... 47 Continental. Zarządzanie cyfrowe, jazda rzeczywista ... 48 Z wizytą w... firmie Henryka Basiaka w Kamieniu Pomorskim Na oponach można zarobić ... 30-31 ROZMOWY Rozmowa Przeglądu z prezesem firmy Pneuhage ... 32-33 PZPM. Spalinowe jeszcze z nami zostaną ... 34-35 PORADY Doskonalenie techniki jazdy (cz. 47) Motocykliści ... 36 Co każdy szef wiedzieć powinien? Na wschodzące technologie ... 37 Prawo w warsztacie (cz. 116) Polski ład po wizycie w warsztacie ... 38-39 PREZENTACJE Skoda Superb Combi 1.4 TSI i V Okręt flagowy ... 40-41 NOWOŚCI RYNKOWE ... 43-46 PRZEGLĄD MAREK Marka opon - Goodyear ... 49 TECHNOLOGIE Bosch. Czas transformacji (cz. 2) ... 50 Zdigitalizować i pokazać ... 51 Continental. Dla lepszych osiągów ... 52 TESTY Na koła crossoverów ... 53 Dziękujemy m. in. firmom Bridgestone, Continental, Goodyear, Handlopex, Hankook, Interpneu Polska, Kabat, Michelin, Pirelli, Skoda, Saitov AG, Yokohama za udostępnienie materiałów informacyjnych i fotograficznych, które zostały wykorzystane w bieżącym numerze „Przeglądu”. Zdjęcie na okładce Przeglądu Oponiarskiego: Sławomir Górzyńskiwww.przegladoponiarski.pl5 Od redaktora Tak się złożyło, że tegoroczny maj po dwóch latach przerwy wywołanej pandemią koronawirusa, był bardzo targowy. Nasi redaktorzy jeździli od Kielc, poprzez Hanower, do Kolonii i Bolonii. A jakby tego było mało, to można by jeszcze skoczyć na jakieś targi azjatyckie. Po prostu zrobiło się jakieś targowe szaleństwo. Na dodatek organizatorzy dwóch największych wiosen- nych imprez w Europie, czyli TTC w Kolonii (impreza bardzo oponiarska) i Autopromotec w Bolonii (impreza motoryzacyjnego rynku wtórnego z mocnym akcentem oponiarskim), nie dogadali się co do terminów obu wystaw. I w taki oto sposób obie imprezy odbywały się prawie że w tym samym czasie od 24 do 28 maja z jednodniowym przesunięciem. Tym samym wielu wystawców oraz chętnych do odwiedzenia zarówno Kolonii jak i Bolonii znalazło się w trudnym położeniu. Mieli dylemat czy wybrać, którąś z wymienionych imprez czy pojechać na obie? Nie zawsze na to pozwalał czas i pieniądze. Koszty ekspozycji bowiem bardzo wzrosły, a i przejazdy ze względu na ceny paliw również. O noclegach nie wspomnę. Te zresztą zawsze w porze targów mocno szybowały. W tym roku nie było inaczej, mimo że hotelowe pokoje rezerwowaliśmy w lutym. Generalnie - z dziennikarskiego punktu widzenia - nie byliśmy zawiedzeni obu imprezami targowymi, chociaż Włosi wy- padli w tej konkurencji lepiej. Na targach Autopromotec było wszystkiego więcej. Więcej wystawców, więcej zwiedzających, więcej ciekawych pomysłów na uatrakcyjnienie imprezy. Targi kolońskie były skromniejsze, chociaż wystawcy twierdzili, że docierało na ich stoiska mnóstwo klientów zainteresowanych ofertą, a nie gadżetami. I generalnie oto chodzi w idei targowej, aby nawiązywać nowe, intratne dla obu stron, kontakty. Czerwiec już nie jest taki targowy, za to w tematach oponiarskich niczego mu nie brakuje. W bieżącym numerze mnóstwo relacji z imprez targowych (o których wyżej), ale także konwencji np. Euromastera, Goodyeara, gdzie proponowano naj- nowsze rozwiązania dla flot transportowych (np. program Goodyear Total Mobility). Inne rozwiązania pod nazwą Fleetcare wprowadza Bridgestone. Jednym słowem koncerny oponiarskie coraz bardziej poszerzają ofertę związaną z oponami cięża- rowymi, a nie tylko z ich sprzedażą. Chodzi o totalną kontrolę ogumienia użytkowego, aby właściciele flot wiedzieli wszystko o oponach w każdym momencie i każdym posiadanym zestawie, tzn. na jakim ciśnieniu jeżdżą, jaką temperaturę mają i ile bieżnika pozostało. Niby opony to tylko około 5 procent kosztów eksploatacji flot, ale jak ważny to czynnik w bezawaryjnym funkcjonowaniu firm transportowych.www.przegladoponiarski.pl Oponiarskie wieści Ze świata Z kraju Dokończenie na str. 11 6 W BRANŻY Apollo Tyres po raz pierwszy zawiera umowę na ory- ginalne wyposażenie z BMW Group. Niemiecki koncern motoryzacyjny wybrał opony Vredestein Ultrac jako orygi- nalne wyposażenie do nowego BMW Active Tourer serii 2. Ogumienie wykonane na zamówienie spełnia wymagania dotyczące właściwości jezdnych firmy BMW Group. Ultrac ułatwia osiągnięcie bezpiecznej i satysfakcjonującej dyna- miki jazdy, jednocześnie zapewniając niski opór toczenia, który ogranicza zużycie paliwa. Opony otrzymały ocenę „A” zarówno w kategorii zużycia paliwa, jak i przyczepności na mokrej nawierzchni. Oznaczone gwiazdką opony Ultrac będą dostępne na rynku części zamiennych, a także u autoryzowa- nych dealerów BMW, co umożliwi udzielanie wsparcia klientom firmy przez cały okres posiadania modelu Active Tourer serii 2. Jest to najnowsza z szeregu umów na dostawę oryginalnego wyposażenia, które firma Apollo Tyres podpisała w ostatnich miesiącach z największymi producentami samochodów, wzmacniając pozycję holenderskiej marki opon w europejskim sektorze OE. (Źródło: Apollo Tyres) Opony SportContact 7 firmy Continental zdobyły dwie spośród najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie designu. Jakość wzornictwa ogumienia została doceniona przez międzynarodowe jury Red Dot 2022, które indywidualnie oceniło każde pochodzące z 60 krajów zgłoszeń w kategorii Product Design. Sportowa opona UHP zdobyła również te- goroczną nagrodę iF Design Award, stając się tym samym jednym ze zwycięzców znanego na całym świecie konkursu w obszarze „Produkt”, w kategorii „Samochód/pojazd”. Jurorzy wyłaniali zwycięzców spośród prawie 11 tysięcy zgłoszeń z 57 krajów. O przyznaniu znaku jakości w tym konkursie zadecy- dowała przede wszystkim innowacyjna forma i funkcjonalność ogumienia. (Źródło: Continental) Goodyear Tire & Rubber Company, po zainwestowaniu 77 mln dolarów w cyfrowy proces produkcji Industry 4.0, otworzył nowy zakład produkcyjny w Dudelange w Luk- semburgu. Pierwszy tego typu obiekt firmy daje możliwości uczenia się, testowania i doskonalenia technologii w miarę zwiększania skali produkcji. Nowy proces zastosowany w fabryce jest ukierunkowany na małoseryjną produkcję opon o UHP i UUHP o dużych średnicach obręczy, a dzięki formo- waniu i nakładaniu na gorąco elementów na maszynie do montażu opon pozwala produkować ogumienie cztery razy szybciej niż w standardowym cyklu produkcyjnym. Szybkość produkcji to zasługa nowych procesów cyfrowych, w których stosuje się wysoce zautomatyzowane, połączone ze sobą stanowiska pracy wykorzystujące technologie wytwarzania przyrostowego. Dzięki w pełni zautomatyzowanemu i wyso- ce precyzyjnemu systemowi produkcji proces ten zwiększa wydajność w trakcie cyklu industrializacji nowych produktów, które później trafią do produkcji masowej. (Źródło: Goodyear) Hopium, pierwszy francuski producent pojazdów napędzanych wodorem, nawiązał współpracę z firmą Bridgestone. Jej celem jest zaprojektowanie opon o niskim oporze toczenia, co pozwoli na zwiększenie zasięgu pojazdu z napędem wodorowym do 1000 km. Opony zostaną stworzo- ne przy użyciu autorskiej technologii wirtualnego projektowania Bridgestone, która zapewnia znaczne korzyści zarówno pod względem wydajności procesu opracowywania ogumienia, jak również jest bardziej przyjazna dla środowiska. Współpraca z Hopium jest zgodna z Zobowiązaniem Bridgestone E8, w ramach którego firma zadeklarowała wsparcie idei zrów- noważonego rozwoju. (Źródło: Bridgestone) W odpowiedzi na zmiany w przemyśle motoryzacyjnym i zapotrzebowanie na ogumienie dostosowane do stan- dardów CASE, MaaS oraz stanowiące część IoT, koncern Yokohama Rubber opracował technologię zdalnie wykry- wającą stan zużycia opony zamontowanej w samochodzie osobowym. Bazuje ona na analizie sygnałów pochodzących z czujnika, nad którym firma pracowała wspólnie z Alps Alpine. Innowacyjna technologia wykorzystuje czujniki przymocowane do wewnętrznej powierzchni opony - wychwytują one fale emitowane przez obracającą się oponę, która zmienia kształt pod wpływem zużycia. Technologia umożliwia terminowe powiadamianie właścicieli samochodów lub menedżerów flot o konieczności rotacji lub wymiany zużytych opon, tym sa- mym wpłynie na możliwość poprawy konserwacji ogumienia, wydłużając ich żywotność, zmniejszając wpływ ekonomiczny i środowiskowy, a także zapewniając większe bezpieczeństwo kierowcom. (Źródło: Yokohama) Firma Oponiarska Dębica S.A. po rekordowym pod względem przychodów 2021 r. kontynuuje wzrosty. W pierwszym kwartale 2022 r. spółka odnotowała przychody ze sprzedaży w wysokości 796,9 mln zł - były one większe o blisko 40 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. W innych obszarach firma także miała wyraźne wzrosty. EBIT wyniósł 42,1 mln zł i był większy o 64,5 proc. r/r, a zysk netto na poziomie 35,7 mln zł jest aż o 72,5 proc. wyższy w stosunku do pierwszych trzech miesięcy minionego roku. Sprzedaż Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. do podmiotów powiązanych w pierwszym kwartale 2022 r. wygenerowała przychody w kwocie 705,2 mln zł - o 190,1 mln zł więcej w stosunku do analogicznego okresu rok temu. Z kolei sprze- daż do podmiotów niepowiązanych wzrosła aż o 64 proc. r/r i wyniosła 91,7 mln zł. (Źródło: F.O. Dębica) Wyniki badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab i markę Volkswagen pokazują, że Polacy zaczynają dostrzegać ekonomiczne przewagi aut elektrycznych nad spalinowymi. Bez względu na to jak często i czy w ogóle zasiadają za kierownicą, ankietowani uważają, że pokonanie 100 km elektrykiem jest tańsze niż samochodem spalinowym www.przegladoponiarski.pl8 EKSPERCI BHP przede wszystkim Ryszard Marcinkowski Odpowiednia odzież i obuwie Niezrozumiała dla mnie opieszałość w tworzeniu jasnych norm i jednoznacz- nych przepisów powoduje, że nie mamy pojęcia, co jest zgodne, a co niezgodne z przepisami. Problem jednak w pytaniu - jakimi przepisami? Jedyną regula- cją, która odnosi się np. do czynności pompowania kół, jest zapis w instrukcji obsługi pojazdu, który mówi „zachować szczególne środki ostrożności”. Przecież to jest kpina. Takie enigmatyczne stwier- dzenia to drwiny z czyjegoś zdrowia i ży- cia. Ale pozwala, podobnie jak w polity- ce, zawsze uniknąć odpowiedzialności! Wygląda na to, że musimy sami zadbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo. Co i jak robić, aby obsługa serwisowa opon OTR była bezpieczna? Zacznijmy od obowiązkowego ubioru serwisanta. Podczas pracy z obsługą kół maszyn budowlanych w terenie mo- żemy trafić na różne warunki pogodowe i terenowe, dlatego nie będziemy rozpa- trywać detali typu bielizna termoaktywna z długimi nogawkami i rękawkami, ale skupmy się na wyposażeniu mającym dać maksymalne gwarancje bezpiecznej pracy. Stosowanie odpowiednich butów z ochronnym noskiem to już widoczna radykalna poprawa zasad bezpieczeń- stwa w serwisach. Niemniej jednak - wprawdzie rzadko - zdarzają się jeszcze przypadki pracy w japonkach, szczegól- nie w okresie letnim. Brzmi to jak żart, ale żartem nie jest. Kolejnym elementem są rękawice ochronne - tu jest dobrze, w porywach nawet bardzo dobrze. Dalsza sprawa, odzież robocza - spodnie, bluza, koszul- ka - w wielu serwisach wygląda to rewe- lacyjnie, bo nie tylko jest zaopatrzona w imienne identyfikatory, ale jeszcze widać logo i nazwę firmy. I co również warto podkreślić - jest przynajmniej przed rozpoczęciem pracy czysta! Dalsze kwestie, i to te, które mają naj- większy wpływ na bezpieczeństwo, nie przedstawiają się już tak różowo. Chodzi o okulary ochronne, kaski i słuchawki. Z tych kluczowych elementów indywi- dualnego wyposażenia ochronnego pracownicy serwisów nie korzystają praktycznie wcale lub bardzo niechętnie. A to właśnie te ostatnie trzy wymienione przedmioty są konieczne dla zapew- nienia właściwej ochrony głowy, oczu i uszu w czasie montażu i pompowania kół. Weźmy na przykład sytuację, gdzie podczas pracy serwisu mobilnego na budowie drogi S7 dochodzi do wysu- nięcia się przewodu ciśnieniowego pneumatycznego z okucia. Kompresor podaje ciśnienie 6-7 barów. Co się dzieje z gwałtownie uwolnionym przewodem? Szalejący przewód wzbija tumany kurzu i sypie kamieniami z piaskiem, bijąc końcówką gdzie popadnie. Proszę sobie wyobrazić takie zdarzenie w momencie podnoszenia pojazdu podnośnikiem lub innej niebezpiecznej czynności. Naturalna reakcja to zasłonięcie oczu i próba odskoczenia - choć tak na- prawdę nie wiadomo po co? Nie mając okularów, kasku, słuchawek i znajdując się pod maszyną, możemy bardzo po- ważnie zranić się w głowę i narazić na problemy ze wzrokiem. Powszechna reakcja zamyka się w komentarzu: „to się praktycznie nie powinno zdarzyć”. Jak uniknąć wypadków podczas obsługi serwisowej opon OTR? Nie ma praktycznie miesiąca, w którym nie docierają do mnie informacje o dramatycznych zdarzeniach w serwisach obsługi maszyn budowlanych. Niestety bywa, że z tragicznymi, śmiertelnymi wypadkami włącznie. Co się dzieje, dlaczego, czy można było uniknąć takiego zdarzenia? Te i jeszcze więcej pytań stawiamy sobie, niestety najczęściej po fakcie. www.przegladoponiarski.pl EKSPERCI 9 Stare porzekadło wojskowe powiada; „raz do roku to i nienabity karabin wy- strzelić może”. Mając zatem odrobinę wyobraźni, szanując największy dar, jaki mamy - zdrowie, pamiętajmy, że nie wyglądamy śmiesznie, gdy stosujemy indywidualne środki ochrony w pracy. Wyglądamy na profesjonalistów, którzy szanują swoje zdrowie. Stosujmy podpory Kolejnym bardzo ważnym zagadnie- niem jest stosowanie podpór osiowych zabezpieczających pojazd podczas prac serwisowych. Nie znam serwisu stacjonarnego czy mobilnego, w którym takich podpór nie ma, ale widziałem setki razy brak ich stosowania. - Bo nie warto ich podstawiać, mamy dobre, pewne podnośniki - zapewniają mnie pracow- nicy w serwisie. Szanowni Koledzy Serwisanci! Pewne są - że powtórzę za klasykiem - śmierć i podatki. Stosowanie podpór podnosi poziom bezpieczeństwa w sposób absolutny. Każdy, nawet najlepszy podnośnik może zapaść się w mało stabilne podłoże albo osunąć na nie do końca płaskich powierzchniach podpieranych. Dodatkowo, nie można całkowicie wykluczyć awarii podnośnika. Nawet najkrótsze działanie wymagające podnoszenia maszyny podnośnikiem należy bezwzględnie asekurować pod- porami. Wymiana opony wymaga jej zdjęcia z felgi. Wykonywanie tych czynności bez odpowiedniego wózka czy zwykłego „paleciaka” to proszenie się o kłopoty. Potoczenie się lub, co gorsza, przewró- cenie opony wagi 300-500 kg nie będzie zabawne. A mówię tu o rozmiarach najczęściej stosowanych w maszynach eksploatowanych na budowach czy kopalniach kruszyw w naszym kraju. Naturalnie, że tego typu opony bywają i większe, i znacznie cięższe, np. opona 23,5 R25 L3 waży średnio ok. 400 kg, a opona 876/65 R33 L5 to już ponad 1000 kg. Ponowny montaż opony na felgę i jej pompowanie niosą ze sobą chyba naj- poważniejsze zagrożenia, z jakimi trzeba się zmierzyć. Aby montaż opony był bez- pieczny, trzeba oczywiście użyć wózka. Przy okazji montażu trzeba koniecznie wspomnieć o legendarnym zagrożeniu, jakim jest bezsprzecznie pierścień sprężynowy ryglujący. Specyficzna bu- dowa felg wieloczęściowych wymaga koniecznie stosowania takiego sposobu ryglowania jak - zachowując odpowied- nie proporcje - w wielu przypadkach pierścieniami seegera. To właśnie pier- ścień sprężynowy ryglujący owiany jest złą sławą, żeby nie powiedzieć grozą. To on jest sprawcą makabrycznych zdarzeń z „odcięciem głowy” włącznie. A wystar- czy obchodzić się z tymi pierścieniami delikatnie i nie będzie problemów. Co to znaczy delikatnie w tym przypadku? Do demontażu i montażu tego pierście- nia należy stosować tylko i wyłącznie łyżki z odpowiednim gięciem. Chodzi o wykonanie czynności demontaż- -montaż bez nadmiernych deformacji. I jeszcze jedna rada... Po wyjęciu tego pierścienia wykonajmy kontrolę jego stanu przez najzwyklejsze upuszcze- nie na twarde, najlepiej betonowe lub kamienne podłoże. Odgłos dźwięczny, czysty, świadczy o jego dobrym stanie, natomiast pierścień pęknięty brzmi jak pęknięty kubek, w który stukniemy paznokciem. W żadnym wypadku nie wolno montować pierścieni mocno zde- formowanych lub pękniętych. Bezpieczne pompowanie Podobnie jak w przypadku opon ciężarowych, idealnym rozwiązaniem byłby kosz. Ale jego użycie w przypadku wielkich OTR-ów jest niemożliwe. Po pierwsze dlatego, że rozmiary tego typu opon są ogromne. Po drugie - przecież montujemy oponę na felgę zamocowaną na maszynie i już sama opona waży setki kilogramów a z felgą jeszcze kilkaset do tego. Umieszczanie jej w koszu to faktycznie bzdura. Jak więc pompować koła maszyn ziemnych bezpiecznie? Po pierwsze, weryfikować ich stan techniczny przed Next >