Osobowe, SUV, 4x4

Nowość w klasie ultra wysokich osiągów

BRIDGESTONE

Potenza RE050

Koncentrując się po raz pierwszy bardziej na kierowcy, niż na pojeździe, Bridgestone zaprezentował swoją nową oponę segmentu UHP (ultra wysokich osiągów) - Potenza RE050 - na targach Geneva Motor Show 2003. Opona ta jest zaprojektowana specjalnie dla kierowców samochodów sportowych - od aut kompaktowych przez luksusowe do super sportowych marek.
Opona powstała dzięki wykorzystaniu doświadczeń zdobytych na torach Formuły 1. Łączy zalety wzoru bieżnika opony suchej Potenza Formula One typu „slick” (z bruzdami) oraz słynnej opony deszczowej Potenza F1, opona RE050 posiada zarówno doskonałą przyczepność do suchej nawierzchni jak i zapewnia bezpieczną jazdę po mokrej szosie.
Brzegi bieżnika są najbardziej istotne podczas jazdy z wysoką prędkością na suchej nawierzchni, a zwłaszcza przy dodatkowych obciążeniach, powstających przy skręcaniu. W oparciu o technologię opony Bridgestone Formula One typu „slick”, firma zaprojektowała asymetryczną zewnętrzną część bieżnika, złożoną z dużych bloków, zapewniających wyższą sztywność opony, dzięki czemu uzyskane są wyjątkowe właściwości jezdne i zwiększeniu ulega strefa kontaktu z jezdnią, co poprawia przyczepność podczas skręcania.
Specjalnie wzmocnione żebro zapewnia dodatkową sztywność, poprawiającą kontrolę jazdy podczas skręcania, natomiast gładki pas centralny poprawia sterowność.

Potenza RE050 jest aktualnie dostępna na rynku wtórnym w 32 rozmiarach i zostanie wprowadzona do sprzedaży w czerwcu 2003.

Zobacz cały numer PO 3/22 (Maj-Czerwiec 2003)

 


 

BRIDGESTONE

Firestone TZ200 Feul Saver

Z początkiem 2003 roku, po zakończeniu serii ostatnich testów przeprowadzonych w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym we Włoszech, nowa opona Firestone Firehawk TZ200 Fuel Saver została wprowadzona na polski rynek. Wyróżniające cechy tej należącej do klasy Touring opony to doskonałe zachowanie na mokrej nawierzchni oraz niezwykle cicha i komfortowa jazda. TZ200 z pewnością spełnia wymagania rosnącego na polskim rynku segmentu samochodów nowej generacji, wyposażonych w silniki o dużej mocy. Przeprowadzone przez Bridgestone badania konsumenckie wyraźnie pokazały, że  dla 69 proc. kierowców w Europie zdecydowanie największe znaczenie ma zachowanie samochodu na mokrej nawierzchni, dla 65 proc. użytkowników samochodów największe obawy budzi hamowanie na mokrej nawierzchni.

Opona TZ200 została wyprodukowana przy wykorzystaniu zaawansowanych technologii Bridgestone i wyposażona w innowacyjne, soczewkowo modelowane klocki bieżnika. Przeprowadzone przy dużych prędkościach testy udowodniły, że zastosowanie soczewkowych klocków doskonale redukuje turbulencje odprowadzanej wody w porównaniu do tradycyjnych klocków prostokątnych, przez co znacznie zmniejsza ryzyko aquaplaningu. Pozostałe technologie, które znacząco wpływają na osiągi TZ200 na mokrej nawierzchni to nowatorski kształt krawędzi klocka, wysoka zawartość krzemionki w mieszance bieżnika oraz zastosowanie specjalnego składnika EPO zapewniającego optymalne zachowanie opony na mokrej nawierzchni w czasie całego cyklu eksploatacji. Dzięki komputerowo zoptymalizowanej budowie opony i twardości klocków bieżnika TZ200 zapewnia bardzo komfortową jazdę z minimalnym poziomem hałasu. Poprawione opory toczenia, głównie dzięki zawartości krzemionki, pozwalają także zmniejszyć zużycie paliwa.

TZ200 jest dostępna na polskim rynku w 23 rozmiarach z indeksem prędkości H, V i W. Bieżnik z indeksem 55, 50 i 45 jest wyposażony w dodatkowy centralny rowek oraz ochronę rantu felgi.

 

Firehawk SZ80

To opona wysokich osiągów oferująca kierowcom sportowych samochodów nowoczesny, atrakcyjny wygląd oraz sportowe osiągi na każdej nawierzchni. SZ80 to niewątpliwie agresywny, nowoczesny bieżnik, który doskonale prezentuje się z aluminiowymi felgami. Przy konstrukcji SZ80 wykorzystano technologie przetestowane przez lata zwycięstw na torach wyścigowych. Dzięki tym doświadczeniom udało się poprawić odprowadzanie wody, zredukować turbulencje oraz zminimalizować ryzyko aquaplaningu. Początkowo SZ80 będzie dostępna w 4 rozmiarach, w przyszłości planowane jest rozszerzenie oferty rozmiarów.

 

CONTINENTAL

ContiEcoContact 3

Za sprawą nowatorskich materiałów opartych na krzemionce, które zastosowano do budowy bieżnika, nowatorskiego profilu opony i niesymetrycznego wzoru bieżnika, opona ContiEcoContact 3 jest przykładem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych w dziedzinie projektowania opon do samochodów kompaktowych. Znaczną poprawę właściwości tej opony uzyskano dzięki połączeniu wspomnianych powyżej nowatorskich rozwiązań ze zwiększoną o 9 procent skutecznością hamowania w porównaniu do swojej poprzedniczki, ze zmniejszonymi o 12 procent oporami toczenia. W rezultacie opona ContiEcoContact 3 znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa na drodze. W zależności od prędkości początkowej samochody wyposażone w opony ContiEcoContact 3 zatrzymują się nawet o całą długość samochodu wcześniej, niż samochody wyposażone w opony konwencjonalne. Spełnienie wysokich wymagań wiązało się z koniecznością zastosowania wielu nowatorskich środków i rozwiązań, takich jak między innymi zupełnie nowy wzór bieżnika i technologia wykonania opony.

Do budowy bieżnika zastosowano nowy materiał oparty na krzemionce, w którym zastosowano polimery zapewniające maksymalną elastyczność. W wyniku tego opona lepiej trzyma się nawierzchni drogi i pozwala na przenoszenie większych sił. W ten sam sposób udało się ograniczyć drogę hamowania na suchych i mokrych nawierzchniach aż o 9 procent. Aby poprawić charakterystykę opony na nawierzchniach mokrych zaprojektowano nowy wzór bieżnika. Jedną z zalet asymetrycznego wzoru bieżnika jest zwiększona odporność na poślizg hydrodynamiczny, połączona ze stabilną charakterystyką jezdną. Szerokie bruzdy w bieżniku zasysają wodę i rozprowadzają ją szybko pomiędzy nadlewy po wewnętrznej stronie opony, z dala od tej części opony, która styka się z nawierzchnią. Przyczepność na mokrych nawierzchniach zwiększona została dzięki zastosowaniu w bieżniku prostych kanalików przecinających nadlewy bieżnika. Kanaliki te wgryzają się w warstwę wody zapewniając optymalną przyczepność na mokrych drogach oraz poprawiając komfort jazdy. Udało się ograniczyć opory toczenia poprzez dobranie odpowiedniego materiału bieżnika. Dzięki zastosowaniu mieszanki materiału krzemionkowego ograniczeno opory toczenia o 12 procent, co jest wielkością mającą znaczący wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa samochodów wyposażonych w te opony. Oprócz ograniczenia oporów toczenia, ważne jest też przedłużenie jej trwałości. Profil opony jest tu decydującym czynnikiem. W nowej oponie połączono sprawdzoną koncepcję płaskiego pasa (Flat Belt) z profilem o kształtach bionicznych, łącząc elementy z opon ContiPremiumContact oraz ContiSportContact 2.

DUNLOP

SP Sport 01

Celem twórców tej opony było stworzenie produktu łączącego w sobie wszystkie atrybuty ogumienia sportowego z najwyższymi wymogami bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. W tym celu nawiązano współpracę z czołowymi partnerami w branży motoryzacyjnej. I tak powstała opona o asymetrycznej rzeźbie bieżnika, który został podzielony na trzy segmenty (Tri-Area-Tread). Każdy z segmentów odpowiada jednej z trzech głównych cech: system wzdłużnych pasków umożliwia sportową jazdę, łopatki wodne gwarantują błyskawiczne odprowadzanie nadmiaru wody a co za tym idzie bezpieczeństwo a struktura równoległoboczna zapewnia ciszę i komfort jazdy. Mieszanka gumowa posiada dużą zawartość krzemionki. Opona składa się również z mieszanki o dobrej  przewodności elektrycznej, aramidowych wzmocnień stopki i boku wykonanego zgodnie z teorią PSP-Beta. Dwa centralne żebra na całym obwodzie zapewniają efektywne przekazywanie sił poprzecznych, rowki zaś i nacięcia skutecznie tłumią hałas. Podział na trzy obszary zapewnia optymalną równowagę podczas prowadzenia pojazdu bez względu na warunki drogowe.

SP Sport 01 przeznaczona jest do samochodów z silnikami o dużych mocach i produkowana z indekasami prędkości  H,V,W (od 210 do 270 km/h).

MICHELIN

Nowa Energy

To opona przeznaczona dla użytkowników najpopularniejszych samochodów w Europie - aut miejskich i klasy średniej. Największe nowości tej opony to lamele MM i asymetryczna rzeźba bieżnika. Lamele MM (Mikro Makro) znajdujące się w centralnej strefie bieżnika powodują większą sztywność klocków bieżnika, a tym samym lepszą przyczepność.

Nowa rzeźba bieżnika wpływa na zwiększenie powierzchni styku opony z nawierzchnią (o 10 proc. przy prędkości 90 km/h w porównaniu z oponą poprzedniej generacji Michelin Energy XH1) i gwarantuje zauważalną poprawę trakcji zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Bark nowej opony jest mocniej ponacinany od wewnętrznej strony, natomiast strona zewnętrzna ma mniej nacięć i sztywniejszą budowę. W strefie barkowej bieżnika zastosowano specjalne lamele, pozwalające na znaczne zwiększenie skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni. Jest to możliwe dzięki dwóm następującym po sobie efektom: lamele, naśladując pracę wycieraczki na szybie, odcinają warstwę wody w momencie kontaktu powierzchni opony z mokrą nawierzchnią. Dzięki temu pozostała część bieżnika opony ma kontakt z suchą nawierzchnią, co znacząco poprawia przyczepność. Zaletą otwartych mostków w strefie barkowej bieżnika jest duża sztywność boku opony przy jednoczesnym zachowaniu rowków wzdłużnych. Dzięki temu uzyskano efekt samoblokowania przy zachowaniu dużej sztywności, która umożliwia bezpieczne pokonywanie zakrętów.

W celu poprawienia kluczowych właściwości nowej Energy, czyli przyczepności i trwałości, udoskonalono architekturę opony. Zastosowano opasanie zero stopni powodujące większą odporność opony na siły skręcające, co znacząco poprawiło sterowność pojazdu. Ponadto w czole bieżnika zastosowano opasanie NRS, które wpłynęło na redukcję efektu bocznego poślizgu i ograniczyło ścieranie się rzeźby bieżnika opony. Dzięki tym wszystkim innowacjom opory toczenia zmniejszono o 4,5-6 proc. (w zależności od indeksu prędkości) w porównaniu z wcześniejszą gamą Michelin Energy.

Droga hamowania na mokrej nawierzchni z prędkości 90 km/h do zatrzymania została skrócona o 3 m, a proces zużywania się opony został wydłużony aż o 20 proc. w porównaniu z poprzednim modelem. Energy została opracowana z myślą o użytkownikach największej w Europie grupy samochodów klasy B (auta miejskie, np. Toyota Yaris), C (samochody kompaktowe - klasy niższej średniej, np. VW Golf) oraz D (klasa średnia, np. Ford Mondeo) i ma spełniać ich oczekiwania, dotyczące bezpieczeństwa oraz trwałości. Nowa opona będzie dostępna w 45 rozmiarach o średnicy osadzenia od 13 do 16 cali oraz indeksach prędkości T (prędkość maksymalna do 190 km/h), H (do 210 km/h) i V (do 240 km/h).

Zobacz cały numer PO 2/21 (Marzec-Kwiecień 2003)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń