Turanza ER300
Wprowadzając na rynek w styczniu 2004 roku nową oponę klasy premium ER300 Bridgestone poszerzył asortyment opon Turanza. ER300 zastąpi na rynku Turanzę ER30. Nowość koncernu Bridgestone jest pierwszą oponą szosową z asymetrycznym wzorem bieżnika, która zapewnia wysoki poziom komfortu jazdy, doskonałą kontrolę jazdy oraz bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni. Opona została zaprojektowana zarówno na rynek wymiany, jak i na fabryczne wyposażenie samochodów. Lancia Thesis i nowy Opel Astra to pierwsze modele, które zostały wyposażone w nowe opony Turanza ER300. Wkrótce opony te będą montowane na pierwsze wyposażenie także przez innych czołowych producentów samochodów. W zakresie materiałów, wprowadzona została mieszanka gumowa z dużą zawartością krzemionki i specjalnego składnika, który chroni ją przed starzeniem, zapewniając tym samym niezmienne osiągi na mokrej nawierzchni w ciągu całego życia opony.
Ogólny poziom komfortu może być oceniany w aspekcie płynności jazdy, która zależy od konstrukcji karkasu oraz poziomu wewnętrznego hałasu, który z kolei jest determinowany wzorem bieżnika. Aby uzyskać maksymalny poziom komfortu jazdy inżynierowie przeprojektowali ścianę boczną i udoskonalili budowę stopki, redukując w ten sposób wibracje powstające na styku opony z felgą. Komfort akustyczny został znacznie podniesiony dzięki zamkniętemu żebru barkowemu, wzmocnionej konstrukcji sekwencji klocków bieżnika i nowym okrągłym klockom brzegowym, które zapewniają płynny kontakt opony z powierzchnią drogi. Obniżając poziom hałasu na każdym klocku bieżnika i rozpraszając dźwięk poprzez zakres różnych częstotliwości, zredukowano hałas do minimum, dzięki czemu Turanza ER300 umożliwia niezwykle cichą jazdę.
Zaletą asymetrycznego wzoru bieżnika jest możliwość zapewnienia doskonałych właściwości w różnych obszarach, które normalnie pozostają ze sobą w sprzeczności. W ten właśnie sposób opona daje wysokie osiągi, doskonałe zachowanie na mokrej nawierzchni w połączeniu z bardzo dobrym zachowaniem na suchej powierzchni drogi oraz stabilnością jazdy. Wewnętrzny bieżnik Turanzy ER300 to soczewkowo ukształtowane klocki z zaokrąglonymi krawędziami, które redukują turbulencje wodne i usprawniają ewakuację wody w kierunku rowków głównych. Dzięki temu ER300 zapewnia lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni. Ryzyko aquaplaningu zostało zredukowane dzięki meandrowemu rowkowi obwodowemu, który umożliwia płynne transportowanie strumienia wody pomiędzy soczewkami i rowkiem, dla zapewnienia równomiernego odprowadzania wody z bieżnika.
Zachowanie opony na suchej nawierzchni determinuje zewnętrzna część bieżnika, gdzie przyczepność, kontrola oraz zachowanie na drodze polepsza się wraz ze wzrostem powierzchni kontaktu opony z nawierzchnią. Bieżnik Turanzy ER300 jest wyposażony w sztywniejsze poprzeczne klocki, które poprawiają zachowanie opony – szczególnie w zakrętach – oraz minimalizują jej nieregularne zużycie. Solidny rowek wzdłużny w środkowej części opony zapewnia ponadto doskonałą sterowność i kontrolę jazdy, jak również stabilność w jeździe na wprost przy dużych prędkościach.
Nowa opona Bridgestone klasy premium jest dostępna na rynku wymiany w 14 rozmiarach, dla samochodów luksusowych i średniej klasy.
Dayton UHP D300 Sprint
W styczniu 2004 do oferty segmentu opon sportowych dołączona została nowa opona UHP – Dayton D300 Sprint. Wyróżnia ją zaawansowany technologicznie projekt oraz konstrukcja, a ponadto bardzo atrakcyjny, „agresywny” wygląd. Nowy Dayton oferuje preferującym sportową jazdę kierowcom bardzo dobre właściwości jezdne, doskonałe zachowanie na mokrej nawierzchni za niewygórowaną cenę. Kierunkowy wzór bieżnika został wyposażony w szerokie rowki w kształcie strzały dla maksymalnego odprowadzania wody i bezpiecznego zachowania opony na mokrej nawierzchni. Ponadto krzemionka w składzie mieszanki bieżnika zapewnia doskonałą przyczepność na mokrej powierzchni oraz wysoką żywotność opony. Zapewnia to wysokie osiągi i bezpieczne prowadzenie na mokrej nawierzchni. D300 Sprint umożliwia dynamiczną jazdę, a centralny rowek bieżnika szybką reakcję na zmiany kierunku jazdy. Sztywne opasanie poprawia właściwości opony oraz przyczepność, a zoptymalizowany kontur karkasu wpływa korzystnie na sterowność, zapewniając absorpcję drgań oraz wysoki komfort jazdy. Kierowca preferujący sportowy styl jazdy zdecydowanie wybierze nowoczesny, „agresywny” wzór bieżnika D300 Sprint, zwracając uwagę również na ścianę boczną zaprojektowaną dla podkreślenia sportowego wyglądu samochodu. Opona dostępna jest w 10 rozmiarach.
Grupa MICHELIN
BF Goodrich
g-Force Profiler
To nowoczesna opona letnia przeznaczona do samochodów sportowych, roadsterów oraz sportowych limuzyn. Dzięki swojemu designowi i parametrom jezdnym zainteresuje również miłośników tuningu. Nowoczesna konstrukcja g-Force Profiler gwarantuje kierowcom mającym zacięcie sportowe bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa oraz większą przyjemność z szybkiej i dynamicznej jazdy. Co ważne, opona zachowuje doskonałe parametry jezdne w każdych warunkach, zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Posiadacze samochodów o charakterze sportowym stawiają oponom bardzo wysokie wymagania. Zależy im na zachowaniu pełnej kierowalności pojazdu nawet przy największych prędkościach oraz w najbardziej ekstremalnych sytuacjach. Bardzo ważna jest dla nich również maksymalnie krótka droga hamowania – zatrzymanie rozpędzonego pojazdu na jak najkrótszym odcinku to jeden z filarów bezpieczeństwa, za który w dużym stopniu odpowiada właśnie opona.
Opona g-Force Profiler, w porównaniu ze swoim poprzednikiem Profiler G, ma o 10 proc. większą powierzchnię styku z podłożem. Odpowiedzialny jest za to pionierski w branży oponiarskiej system IGC (Improved Grip Components), na który składa się szereg elementów zwiększających przyczepność. Superpłynna, kierunkowa rzeźba bieżnika przyczynia się do poprawy kierowalności na mokrej nawierzchni. Dodatkowo, ponacinane elementy bieżnika oraz kanaliki skierowane na zewnątrz opony skuteczniej odprowadzają wodę, zapobiegając możliwości wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Nowa odmiana gumy pozwala oponie lepiej trzymać się podłoża nawet na nierównej drodze. Opona ma miękką powierzchnię, dzięki temu może lepiej przylegać do wszystkich nierówności na drodze.
STOMIL Olsztyn
Kormoran Gamma
Opona ta została zaprojektowana z myślą o samochodach osiągających duże prędkości, do 240 km/h. Kierunkowa rzeźba bieżnika oraz szerokie rowki gwarantują dobre odprowadzanie wody, a zaokrąglone barki opony tłumią nierówności nawierzchni w trakcie szybkiej jazdy. Dzięki przesuniętym względem siebie różnej szerokości rowkom Kormoran Gamma jest oponą cichobieżną. Oferowana jest w dwóch wersjach z dwoma oraz trzema rowkami obwodowymi.
Kleber
Dynaxer HP2
Najnowsza opona marki Kleber została stworzona z myślą o kierowcach ceniących sobie dynamiczną, komfortową i jednocześnie maksymalnie bezpieczną jazdę w każdych warunkach, a w szczególności podczas deszczu. Nowa, „przeciwdeszczowa” opona przeznaczona jest do wszystkich typów samochodów. Optymalne właściwości jezdne uzyskuje w trudnych warunkach pogodowych – jej zalety uwidaczniają się szczególnie podczas jazdy na mokrej drodze. Pozwala na czerpanie pełnej przyjemności z jazdy nawet podczas deszczu. Dynaxer HP2 gwarantuje również bardzo wysoki poziom komfortu i znacznie wydłużoną żywotność.
Doskonałe właściwości jezdne na mokrej nawierzchni są wynikiem zastosowania specjalnych rozwiązań w budowie tej opony. Dwa obszerne kanały wzdłużne, ograniczające do minimum strefy zaburzeń, pozwalają na skuteczniejsze odprowadzanie wody. Efektywność odprowadzania wody zwiększają również odizolowane od rowków wzdłużnych rowki boczne. Kształt klocków bieżnika został zoptymalizowany w taki sposób, by ograniczyć możliwość wystąpienia zaburzeń podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Wszystkie te czynniki minimalizują prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Kolejnym czynnikiem, niezwykle ważnym podczas jazdy na mokrej nawierzchni, jest kierowalność. Różnokierunkowe nacięcia bieżnika – zarówno o pełnej głębokości, jak i powierzchniowe – przyczyniają się do poprawy przyczepności bocznej opony. Dwa dodatkowe rowki obwodowe oznaczają więcej krawędzi, które na mokrej drodze przecinają warstwę wody. Zwiększona liczba krawędzi tnących, uzyskana dzięki nacięciom bieżnika, znacznie przyczynia się do skrócenia drogi hamowania w trudnych warunkach pogodowych. Mieszanka bieżnikowa dostosowana jest do jazdy po mokrej nawierzchni, ale zachowuje również doskonałe właściwości jezdne na suchej drodze. Duże klocki barkowe, ciągłe żebro środkowe oraz fakt, iż guma bieżnika jest sztywna, zapewniają dobrą przyczepność i kierowalność podczas jazdy w normalnych warunkach pogodowych.
Dzięki zmiennemu rozstawowi klocków opony, do minimum ograniczony został denerwujący i dekoncentrujący hałas generowany podczas jazdy. Kształt rowków w bieżniku zapewnia bardziej płaski profil kontaktu z podłożem i równoważy siły działające na powierzchnię styku. Równomierny przebieg zużycia opony wydłuża jej całkowitą żywotność.