Osobowe, SUV, 4x4

 

Hectorra MP 45

To letnia opona nowej generacji o superwysokich osiągach (Ultra High Tech). Na oponie tej samochód może się rozpędzić nawet do 300 km/h (indeks prędkości Y). Hektorra charakteryzuje się nowoczesnym asymetrycznym bieżnikiem zapewniającym doskonałe właściwości trakcyjne i bezpieczeństwo jazdy na mokrej i suchej nawierzchni. Zdaniem producentów opona zapewnia również komfortową jazdę i długie przebiegi. Bieżnik Hectorry ma zdecydowanie nowoczesny, agresywny wygląd. Cztery obwodowe rowki oraz odpowiednio wyprofilowane nacięcia z łatwością odprowadzają nadmiar wody, co ma wpływ na odporność na aquaplaning. Natomiast sztywne boki zapewniają dużą stabilność jadącemu autu w zakrętach. To wszystko składa się także na bardzo dobre, równomierne przyleganie opony do nawierzchni drogi.

Zobacz cały numer PO 3/28 (Maj-Czerwiec 2004)

 


 

CONTINENTAL

ContiSportContact 2 Vmax

Nowoczesne samochody sportowe osiągają dzisiaj prędkości zarezerwowane niegdyś wyłącznie dla uprzywilejowanego świata Formuły 1. Ekskluzywne modele Porsche, Ferrari czy innych drogowych gigantów mogą  z łatwością osiągać prędkości rzędu 350 km/h. Specjalnie dla potrzeb użytkowników tego rodzaju aut Continental przygotował i wdrożył do produkcji najnowszą oponę ContiSportContact 2 Vmax. Te niezwykłe  opony wyposażono w dodatkowe, specjalnie zaprojektowane  kanaliki zapewniające lepszą przyczepność i pozwalające utrzymać optymalnie niską temperaturę opony, nawet przy maksymalnej prędkości. Dzięki wyjątkowej rzeźbie bieżnika o głębokości od 6,3 do 7 mm, poprawiona została kierowalność oraz zwiększono bezpieczeństwo jazdy po mokrej nawierzchni. Nowa, asymetryczna opona ContiSportContact 2 Vmax posiada również rasowy, drapieżny wygląd, odróżniający ją od dotychczas produkowanych wersji opony ContiSportContact.

Nowa opona Continentala jest pierwszą na świecie umożliwiającą  jazdę z prędkością do 360 km/h. Informacja o tym widnieje na bocznej ścianie opony. Ponieważ dotychczasowa skala prędkości dla opon nie sięga powyżej „Y" (dopuszczalna prędkość: 300 km/h), nowa opona posiada klasyczny indeks „ZR" będący oznaczeniem nowych opon sportowych najwyższej klasy (o dopuszczalnej prędkości powyżej 240 km/h). Opona ContiSportContact 2 Vmax będzie dostępna w sprzedaży już wiosną 2004 r. Na początku w następujących rozmiarach: do mercedesów klasy E, BMW serii 5  i pojazdów wykonywanych na zamówienie - 245/35 ZR 19 XL, 275/30 ZR 19 XL. Do porsche i pojazdów produkowanych na zamówienie: 235/35 ZR 19 XL, 315/25 ZR 19.

Nowość Goodyear – opona o nazwie Assurance

POMYSŁ Z WNĘTRZA ZIEMI

Goodyear dostarczył użytkownikom opon wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym słynną oponę Aquatred, pierwsze opony całoroczne, a także opony do pojazdów poruszających się w misjach Apollo po Księżycu w temperaturze bliskiej zera bezwzględnego, czyli minus 273 stopni Celsjusza. Szukając nowych technologii do Goodyear Assurance, najnowszej opony wprowadzanej na rynek amerykański, naukowcy firmy zeszli do wnętrza Ziemi.

Jednym z głównych elementów nowej opony Goodyear Assurance opartej na technologii TripleTredTM jest zastosowanie piasku wulkanicznego w tzw. „mieszance zimowej” umożliwiającej zachowanie elastyczności opony w niskich temperaturach. To przełomowe rozwiązanie pozwala oponie na wyjątkową trakcję w KAŻDYCH warunkach atmosferycznych.

Nowa opona to kulminacja dziesięcioleci badań nad własnościami fizycznymi i prac projektowych mających na celu skonstruowanie opony na każde warunki atmosferyczne. Dzięki trzem oddzielnym strefom bieżnika - Wodnej, Lodowej i Suchej - Goodyear Assurance zapewnia kierowcom bezpieczną i pewną jazdę na drodze mokrej, pokrytej śniegiem czy lodem, a także w przypadku nieprzewidzianych okoliczności na nawierzchni suchej.

Piasek wulkaniczny został zastosowany w zbudowanej z nowoczesnej mieszanki gumowej Strefie Lodowej w celu uzyskania szorstkiej powierzchni opony. Podczas jazdy ziarenka piasku wulkanicznego tworzą mikroskopijne wgłębienia zwiększające przyczepność na śliskich nawierzchniach.

– Piasek wulkaniczny dodawany jest do opony w postaci sproszkowanego pumeksu – mówi Michael Crawford, szef zespołu technicznego Goodyeara ds. materiałów używanych w oponach. – Pumeks nadaje oponie, w wymiarze mikroskopijnym, szorstką powierzchnię zapewniającą taką przyczepność, jakiej wymagają kierowcy.

Oprócz piasku wulkanicznego formuła „mieszanki zimowej” zawiera też włókna szklane. Drobne włókna mają za zadanie stworzyć na powierzchni bieżniku „wżery”, które – według Crawforda – pod mikroskopem przypominają „kratery na Księżycu”.

Dopełnieniem unikalnej mieszanki gumowej zastosowanej w oponie Goodyear Assurance z technologią TripleTredTM jest składający się z trzech stref bieżnik, zapewniający doskonałą trakcję przy każdej pogodzie.

Strefy bieżnika opony Assurance:

                 

1                                                      2                                                     3

  1. Strefa Wodna - składająca się z dwóch głęboko wyciętych kanałów, odprowadza wodę z bieżnika podczas jazdy w deszczu
  2. Strefie Lodowa - zazębiająca się rzeźba bieżnika daje lepszą przyczepność na drogach pokrytych śniegiem czy lodem
  3. Strefa Sucha - wzmacnia brzegi opony w celu łatwiejszego pokonywania łuków, dziur w jezdni oraz niespodziewanych przedmiotów, na które samochód może najechać.

Każda opona Assurance posiada także wbudowany dodatek PermaBlack. Jest to specjalnie opracowany przez Goodyeara środek, dzięki któremu przez cały okres użytkowania opona wygląda jak nowa. Goodyear Assurance z technologią TripleTredTM pojawi się w sprzedaży kwietniu 2004 r. – na razie wyłącznie na rynku amerykańskim. Opona będzie oferowana w 13 rozmiarach, na felgi od średnicy od 14 do 16 cali.

BRIDGESTONE

Nowa Potenza RE050

Opona została zaprojektowana dla kierowców lubiących sportową jazdę; znaczącej grupy zmotoryzowanych oczekujących doskonałych właściwości jezdnych w połączeniu z bardzo dobrą sterownością oraz dla kierowców sportowych samochodów, wymagających wysokiego poziomu komfortu jazdy. Biorąc pod uwagę aktualne tendencje producentów samochodów do poszerzania asortymentu produktów o sportowe wersje poszczególnych modeli, Potenza RE050 została wyprodukowana dla szerokiego asortymentu samochodów od modeli kompaktowych, poprzez limuzyny do samochodów sportowych.  Dostępna w szerokiej gamie rozmiarów, w tym również w technologii run-flat, ta nowej generacji opona UHP odegra niewątpliwie kluczową rolę w osiągnięciu przez Bridgestone mocnej pozycji w segmencie opon premium – zarówno na rynku pierwszego wyposażenia, jak i w rosnącym segmencie rynku wymiany opon „sportowych”.

Rozpoczynając prace nad projektowaniem Potenzy RE050 zwrócono się pierwszej  kolejności w kierunku sportów wyścigowych. Łącząc zalety bieżnika zarówno suchej jak i bardzo renomowanej deszczowej opony Formuły 1, Potenza RE050 zapewnia kierowcom najlepsze właściwości w całkowicie różnych warunkach pogodowych: kombinację doskonałej przyczepności na suchej nawierzchni i pełnego bezpieczeństwa na mokrej nawierzchni. Zewnętrzna część bieżnika doskonale spełnia swoją rolę przy wysokich prędkościach na suchej nawierzchni, szczególnie przy wchodzeniu w zakręty. Opierając się na technologii Bridgestone slick-tyre stosowanej w Formule 1, wyposażono RE050 w asymetryczny bieżnik z dużymi klockami o podniesionej sztywności. Dzięki temu uzyskano stabilność prowadzenia, bardzo dobrą przyczepność oraz większą powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią w zakrętach.

Specjalnie wzmocnione żebro barkowe dodatkowo usztywnia oponę ułatwiając kontrolowanie zachowania samochodu w zakrętach, podczas gdy gładka część środkowa zapewnia doskonałą kontrolę oraz bardzo dobrą sterowność w jeździe na wprost. Wewnętrzna część wzoru bieżnika odgrywa decydującą rolę w zachowaniu opony na mokrej nawierzchni. Wzorowana na deszczowej oponie Bridgestone stosowanej w Formule 1, Potenza RE050 zapewnia szybkie odprowadzanie wody, zredukowane ryzyko aquaplaningu oraz maksymalną przyczepność: klocki bieżnika zaprojektowane do odprowadzania wody w kierunku czterech głównych rowków, szerokie rowki wzdłużne w naturalny sposób odprowadzające wodę wraz z obrotem opony, specjalnie ukształtowane krawędzie klocków bieżnika redukujące turbulencje związane z odprowadzaniem wody.

Nawet przy wysokich prędkościach na mokrej nawierzchni obszar kontaktu opony z powierzchnią pozostaje niezmienny, zapewniając bardzo dobrą przyczepność na drodze.

Producenci samochodów wysokich osiągów, szczególnie limuzyn i luksusowych modeli sportowych, wymagają dostarczenia na wyposażenie fabryczne cichych i komfortowych opon. Potenza RE050 posiada zoptymalizowaną sekwencję klocków, która wpływa na redukcję poziomu hałasu. Poziom hałasu został zminimalizowany również dzięki łagodnemu kształtowi klocków, ściętej powierzchni kontaktu z nawierzchnią oraz dzięki masywnej budowie rowków obwodowych.

Lista producentów samochodów montujących Potenzę RE050 na pierwsze wyposażenie na dzień dzisiejszy jest imponująca: Ferrari Enzo, Mercedes AMG (wersje S 55, SL 55, CL 55) jak również CLK, klasa C oraz BMW Z4.

Zobacz cały numer PO 2/27 (Marzec-Kwiecień 2004)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń