BRIDGESTONE
Dueler H/P Sport
Zapewnia wysoką precyzję prowadzenia wyzwalając w dużych autach z napędem na cztery koła ich sportowy charakter. Opona została skonstruowana z myślą o nowoczesnych pojazdach z napędem na cztery koła, SUV-ach i podmiejskich kombi o dużej masie własnej. Posiada asymetryczną budowę dwóch środkowych żeber, wzdłuż których biegną szerokie klocki części centralnej. Zapewniają one optymalne prowadzenie przy pokonywaniu zakrętów oraz dobrze wspomagają hamowanie niezależnie od nawierzchni. Bieżnik Dueler H/P Sport wykonano z mieszanki gumowej o wysokiej zawartości krzemionki, która zmniejsza emisję ciepła. Z kolei konstrukcja wewnętrzna wzmocniona została podwójnym stalowym opasaniem wzmocnionym warstwą nylonu. Dzięki temu można zakręty pokonywać z dużą prędkością i podróżować ze zwiększonym obciążeniem. Dueler H/P Sport precyzyjnie reaguje na sygnały układu kierowniczego, zachowuje się przewidywalnie i daje pełną kontrolę zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Tym samym umożliwia komfortowe prowadzenie podczas sportowego trybu jazdy i w łatwych warunkach terenowych. Za odprowadzanie wody odpowiadają głębokie rowki obwodowe oraz lamele boczne, które skuteczniej usuwają wodę spod opony. Takie rozwiązanie pozwoliło znacznie ograniczyć ryzyko aquaplaningu. Opona dostępna jest także w technologii run-flat (RFT). Wzmocniona ściana boczna umożliwia bezpieczną jazdę nawet po utracie ciśnienia w oponie, co pozwala uniknąć przypadków wystrzału, który może być niezwykle niebezpieczny podczas jazdy. Dueler Sport H/P w pełni zasłużyła na swoją nazwę High Performance, przewodząc w rozmaitych rankingach oraz letnich testach porównawczych opon do SUV-ów, w którym zbadano czołowe marki opon 4x4. Testy potwierdziły, że opona Dueler H/P Sport odznacza się szczególnie dobrymi osiągami na drodze. W tej kategorii opona zdobyła najwięcej punktów i była jedyną, która otrzymała maksymalną ocenę w zakresie przyczepności bocznej w testach na macie poślizgowej. Opona zyskała także bardzo pochlebne opinie zarówno producentów samochodów, jak i samych kierowców. Producenci Audi Q7, BMW X5, Porsche Cayenne czy Nissana Qashqai wybrali ją na pierwsze wyposażenie.
GOODYEAR
Wrangler DuraTrac
Opony zaprojektowano do jazdy w trudnym terenie. Zmienna szerokość bloków barkowych (nie tylko wzdłużnie, ale także poprzecznie) pozwala oponom Wrangler DuraTrac łatwiej pokonywać gliniaste nawierzchnie, dlatego pojazd bez wysiłku dociera do celu. Dzięki trakcyjnej oponie Goodyeara samochody terenowe radzą sobie nawet w bardzo trudnym terenie i na kamienistym podłożu. Ostatnio zostały uznane przez czytelników niemieckiego czasopisma branżowego „Off Road” za najlepsze ogumienie do jazdy terenowej. Opona Goodyeara zwyciężyła w kategorii „Opony trakcyjne”, która w tym roku pojawiła się po raz pierwszy w plebiscycie. Czytelnicy mogli głosować na jedną z trzynastu opon startujących w konkursie na oponę roku. Opony Wrangler DuraTrac zaprojektowano w USA, ale produkowane są również w należących do Goodyear Dunlop zakładach Fulda w Niemczech. To pozwala zaspokoić zapotrzebowanie europejskich producentów samochodów na opony w różnorodnych rozmiarach. www.goodyear.eu
Zobacz cały numer PO 4/112 (Kwiecień 2014)
BRIDGESTONE
Ecopia EP500 ologic
To opona wyprodukowana w technologii „ologic”, która wykorzystuje synergię między dużą średnicą a wąskim bieżnikiem. Zapewnia znacznie lepszą aerodynamikę i opór toczenia, jednocześnie zachowując doskonałą przyczepność przy deszczowej pogodzie. Połączenie dużej średnicy z wąskim bieżnikiem ma kilka zalet. Większa średnica i wyższa sztywność opasań istotnie ograniczają odkształcenia opony. Zmniejszeniu ulega zatem tarcie wewnętrzne, co przekłada się na ograniczenie zużycia energii, a w konsekwencji na mniejsze opory toczenia. W ten sposób koncepcja wąskich opon poprawia aerodynamikę. Modyfikacje te nie zostały wprowadzone jednak kosztem bezpieczeństwa. Wydłużona powierzchnia styku opony z nawierzchnią, rewolucyjny wzór bieżnika i mieszanka nadal zapewniają wyjątkową przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. Wprowadzone na rynek wraz z modelem BMW i3 opony Ecopia EP500 ologic dostępne są w czterech rozmiarach: 155/70 R19 84Q, 175/60 R19 86Q, 155/60 R20 80Q i 175/55 R20 85Q - oraz w dwóch odmianach zimowych - lamelowane Blizzak LM-500 ologic i bezkolcowe Blizzak NV ologic. www.bridgestone.pl
Zobacz cały numer PO 3/111 (Marzec 2014)
MICHELIN
Premier A/S
Nowa opona Michelin wykorzystuje technologię EverGrip (patrz: Innowacje, str. 50), która pozwala zachować maksymalną przyczepność nawet częściowo zużytych opon. Premier A/S zawierają ukryte rowki odsłaniające się w miarę zużywania się ogumienia. Zapewniają one bezpieczeństwo poprzez skuteczne odprowadzanie wody. W utrzymaniu wysokiej przyczepności pomaga też unikalna mieszanka gumy wykorzystana w bieżniku opony. Trzy główne elementy nowej opony Michelin Premier A/S wykorzystującej technologię EverGrip to: mieszanka zapewniająca wysoką przyczepność, dzięki zastosowaniu dużej ilości krzemionki (mocne wiązanie, przyleganie bieżnika do podłoża) i oleju słonecznikowego (przyczepność przy niskich temperaturach); zwiększające się rowki odprowadzające wodę - zaprojektowane wokół obwodu opony, zwiększają się wraz ze zużywaniem się ogumienia; rowki ukryte w strukturze opony - niewidoczne, gdy opona jest nowa, pojawiają się w miarę zużywania się ogumienia. Premier A/S posiada ponad 150 takich ukrytych rowków. Trzy powyższe elementy sprawiają, że opony Michelin Premier A/S oferują znakomitą przyczepność niezależnie od warunków pogodowych i pory roku. Opony zapewniają krótszą drogę hamowania, większą ochronę przed utratą przyczepności na mokrej nawierzchni (aquaplaning) i zwiększoną przyczepność, nawet mimo częściowego zużycia. Opony MICHELIN Premier A/S zostaną wprowadzone do sprzedaży na wybranych rynkach na wiosnę i będą początkowo dostępne w 32 rozmiarach, od 185/65R15 do 245/45R18. www.michelin.pl
PETLAS
PT 741 Velox Sport
Wysokie prędkości, bezpieczeństwo, komfort jazdy, doskonałe osiągi i kontrola prowadzenia, to właściwości nowej 20-calowej opony tureckiego producenta przeznaczonej do sportowych i luksusowych samochodów. UHP PT741 Velox Sport dotychczas była dostępna w rozmiarach od 16 do 19 cali oraz profilu od 35 do 55. Kolejnym krokiem rozwoju tego projektu jest opona UHP PT 741 o profilu 45, 50 i 55, przeznaczona na 20-calowe felgi dla sportowych i luksusowych aut. PT 741 zaprojektowana została jednocześnie dla wysokich prędkości, komfortu jazdy i bezpieczeństwa. Specjalnie skonstruowany asymetryczny bieżnik zapewnia możliwość osiągania dużych prędkości, posiada doskonałe właściwości jezdne w zakrętach, zarówno na suchej i mokrej nawierzchni. Velox Sport PT741 gwarantuje doskonałe osiągi, kontrolę jazdy oraz maksymalną przyczepność dzięki swojej innowacyjnej budowie. Nowoczesna konstrukcja oraz specjalna mieszanka bieżnika zapewniają oszczędność paliwa, a także trwałość. PT 741 ma estetyczny wygląd i dobrze prezentuje się na sportowych, luksusowych autach. www.petlas.com